Fallout, to není jen život po jaderné válce, alternativní historie, retrofuturismus, konflikt frakcí, černý humor plný satiry a nálož songů z poloviny minulého století. Nedílnou součástí kultovní videoherní série je také modding a obecně tvorba uživatelského obsahu. Takže i když Amazon nepochybně před začátkem druhé sezóny seriálu Fallout, která startuje na streamovací platformě Prime Video 17. 12. 2025, nabídne vlastní a oficiální shrnutí ve stylu „V předchozích dílech jste viděli,“ jedno takové shrnutí jsme si vytvořili i my sami. A řekli jsme si, že nebude od věci nastínit, co nám vlastně může druhá sezóna nabídnout. Takže pozor na spoilery.

Rozhodně můžeme počítat s návratem všech hlavních postav, které si nás bez výjimky získaly. První řada nám představila například Lucy MacLean, která vyrůstala v bezpečí Vaultu 33, jednoho z podzemních protiatomových krytů společnosti Vault-Tec, společně se svým bratrem Normem. A zatímco Lucy se vydala na bombami zdevastovaný povrch v okolí Los Angeles, aby našla svého otce, Norm zůstal ve Vaultu 33 a odhalil, že na dosavadní idylce života pod zemí něco smrdí. Jeho sestra se mezitím na povrchu spřátelila s Maximem, panošem Bratrstva oceli, frakce zaměřené na schraňování předválečných technologií. Maximus je tak trochu debil, ale zvláštní souhrou okolností se z něj v závěru první sezóny stal hrdina Bratrstva a držitel zázračné technologie studené fúze, která může světu zajistit prakticky neomezené zásoby energie.

Lucy také skončila ve společnosti Ghúla, znetvořeného pistolníka, kterému následky radiace výrazně prodloužily život a který pamatuje dobu před dopadem bomb. Býval totiž slavným hollywoodským hercem Cooperem Howardem. Jenže pak odhalil, že jeho žena Barb je součástí spiknutí s cílem udělat z obyvatel Vaultů pokusné králíky a zahájit jadernou válku. Ghúl, který si mimochodem díky aktualizaci Burning Springs našel místo i v multiplayerovém RPG Fallout 76, ale není jediná postava, co pamatuje předválečnou éru. Zjišťujeme, že z minulosti pochází také Hank, otec Lucy a Norma, jenž všechny ty roky přežil v kryogenickém spánku.

Byl totiž součástí experimentu, při kterém měla skupina zaměstnanců Vault-Tecu přežít všechny ostatní, dostat se do samého čela poválečné populace a poté přetvořit svět k obrazu svému. A protože byl v závěru první řady odhalen a ukázalo se, že má podíl na proměně matky Lucy a Norma v chodící mrtvolu a zánik města Shady Sands, v němž se rodila nová, utopická civilizace, utekl do Mohavské pouště a bývalého Las Vegas. Tudíž se po jeho stopách musí vydat nejen Lucy, ale i Ghúl, který pátrá po své bývalé rodině. Město hazardu, jež bylo po válce přejmenováno na New Vegas, z velké části jaderné zkáze uniklo, protože vládce města Robert Edwin House, známý pod přezdívkou Mr. House nebo pan Majitel, věděl o tom, že k válce dojde. A tak se na ni mohl řádně připravit.

Historie New Vegas se ale začala psát dávno před vznikem seriálu a nejde o žádnou novou kulisu. Může ho navštívit každý, kdo si zahraje dnes už kultovní RPG Fallout: New Vegas z roku 2010. Takže se lze s jistotou těšit na celou řadu spojitostí se světem videoher. Seriál koneckonců není adaptace, ale nový příběh zasazený do stejného univerza a stejné časové linie jako hry. Byť je ten příběh trochu víc v budoucnosti. Zatímco Fallout: New Vegas je zasazený do roku 2281, seriál začíná až v roce 2296.

Při sledování první řady bylo možné prakticky v každé scéně zpozorovat nepřeberné množství známých prvků: od léčivých stimpaků a zápěstního počítače Pip-Boy, přes létající Vertibirdy a masivní energozbroje, až po celou frakci Republiky Nové Kalifornie, jejímž hlavním městem bývalo už zmíněné Shady Sands. Ale přece jen se odehrávala v převážně nových lokacích, zatímco druhá řada míří do jednoho konkrétního, velmi dobře známého zasazení, proto v tomto ohledu může zajít mnohem dál.

To potvrdil už první teaser lákající na sadu dalších osmi epizod. V něm je vidět třeba městečko Novac nedaleko New Vegas, které je známé především díky obřímu modelu dinosaura, v jehož břiše je mimochodem ve hře obchůdek se suvenýry. Kulisy ulic samotného New Vegas pak byly soudě dle aktuálně dostupných záběrů vytvořeny téměř 1:1 vůči hře, a pak tu máme různá lákadla na přítomnost Caesarovy Legie. Tato militaristická frakce se zálibou v otrokářství ve Falloutu: New Vegas bojuje s pozůstatky Republiky Nové Kalifornie o nadvládu nad Hooverovou přehradou, což je kritický zdroj energie pro celý region. A jak napovídá název frakce, inspiraci našla ve starověké Římské říši.

O tom, komu připadne Hooverova přehrada a kdo v důsledku toho ovládne samotné New Vegas, nakonec rozhodne hráč, přičemž nemá na výběr jen z Caesarovy Legie a Republiky Nové Kalifornie. Jedním z klíčových aktérů herního příběhu je také sám Mr. House, který pro změnu přežil ve stázi, a také robot Yes Man, v češtině pan Kýválek. Nejprve slouží gangsterovi Bennymu, jemuž se má hráč pomstít za to, že ho na začátku hry střelil do hlavy a nechal napospas smrti. Nakonec ale může Yes Man zcela nahradit pana Majitele. Kromě toho, i když zde nehraje tak velkou roli jako ostatní frakce, v Mohavské poušti je při hraní možné navštívit úkryt místní buňky Bratrstva oceli. Takže jsme rozhodně zvědaví, jak se seriáloví tvůrci poprali s faktem, že ve světě Falloutu existuje hned několik možných scénářů vývoje událostí v regionu.

Záběr z druhého traileru, v němž se Ghúl otáčí k monitorům s tváří Roberta House, však vyvolává nejednu otázku a naznačuje ledacos. Konkrétně že tvůrci seriálu možná určili, že v rámci světa Falloutu je kanonický ten herní konec, v němž Mr. House přežil a zvítězil. Ne nadarmo se v hazardní branži říká „House Always Wins.“ Což je i v angličtině krásně dvojsmyslný název jednoho z finálních herních questů, jestliže se přidáte na stranu pana Majitele.

Také se můžeme ptát, jakou roli sehraje robot Victor, který je vidět v prvním teaseru. Victora mohou hráči potkat na samém začátku hry v městečku Goodsprings, tak snad se nestane obětí mutanta známého jako deathclaw, v češtině párač. Přestože jde dnes o jednu z ikon herního Falloutu, v první řadě seriálu se neobjevil. Tentokrát se ovšem ukáže v plné parádě a my už se nemůžeme dočkat, co všechno tahle hora zubů a drápů, která je děsivější než politická situace na Slovensku, předvede v hrané podobě. Totéž lze říct o radškorpionech, obřích štírech, kteří se objevili už v prvním herním díle z roku 1997.

Ve druhé řadě se mimochodem může objevit i někdo, s kým jsme se hráči poprvé potkali o rok později při hraní Falloutu 2. Ten někdo je Marcus, charismatický představitel zmutovaných – a dost mohutných a šeredných – lidských bytostí známých jako supermutanti. I ti patří mezi stálice světa Falloutu, na něž v první řadě nedošlo, přičemž na přítomnost Marcuse nebo jiného výřečného supermutanta poukazuje tajemný, dost hluboký hlas v druhém traileru. A také prostý fakt, že Marcus se objevil i ve Falloutu: New Vegas jako starosta městečka Jacobstown. Jestli jsou naše očekávání na místě, máme se rozhodně na co těšit.

Velká očekávání máme i od další porce retrospektivních pasáží. V první řadě nabídly vítanou změnu tempa, sondu do života Coopera Howarda a hlavně jedinečný pohled na svět Falloutu nedlouho před dopadem bomb. Také dodaly překvapivý kontext různým prvkům a událostem. Věděli jste třeba, že Vault Boy, prakticky všudypřítomný maskot společnosti Vault-Tec, vznikl Cooperovou zásluhou?

Maskotem Vault-Tecu s úsměvem na tváři a zdviženým palcem měl být totiž původně on sám, pak se ale s firmou rozkmotřil kvůli zvěrstvům, která plánovala, a tak bylo třeba najít náhradníka. Kresleného náhradníka. Ve druhé řadě by pak retrospektivní pasáže měly nabídnout pohled na předválečné Las Vegas, včetně kasina Lucky 38 neboli Šťastná 38, v němž ve hře i v seriálu sídlí Mr. House.

Když už ale zazněl název kasina, říkáme si, jak to bude s překladem. Fallout: New Vegas je jednou ze tří her ze série Fallout, které jsou v počítačových verzích z české distribuce oficiálně přeložené do češtiny; zbylé dvě jsou Fallout Tactics: Brotherhood of Steel a Fallout 3. Takže pojmy jako Šťastná 38, párač, pan Majitel nebo pan Kýválek nejsou z naší hlavy. Nutno podotknout, že překladatelé první sezóny se v některých věcech trefili a přeložili je stejně jako tvůrci herní lokalizace. Ale proč jsou třeba caps, základní měna světa Falloutu, v seriálu víčka a ne mnohem víc zažité zátky, to nám hlava pořád nebere. Přitom ve druhé řadě bude pojmů, které už ve hrách jednou někdo přeložil, nepochybně mnohem víc, proto nás možná čeká mnohem víc rozporů.

Na případné nesrovnalosti v překladu ale určitě zase zapomeneme v okamžiku, kdy nastoupí hudební doprovod. Ano, v úvodu jsme sice řekli, že Fallout není jen o něm, ale co si budeme povídat, bez všech těch chytlavých songů by moderní herní díly ztratily velkou část svého kouzla. Co víc, v první řadě se tvůrcům podařilo naprosto mistrným způsobem využít hned několik nezapomenutelných šlágrů.

Už teaser se svým fascinujícím remixem písně It's All Over But The Crying naznačuje, že se druhá sezóna nenechá zahanbit. V nových dílech navíc s jistotou uvidíme gang Králů, jehož členové ve Falloutu: New Vegas napodobují Elvise Presleyho, po přeměně v ghúly. Takže je šance, že uslyšíme i něco od samotného Krále Rock ‘n’ Rollu. Nicméně Maxima ohánějícího se záchodovým prkýnkem za doprovodu Johnnyho Cashe bude hodně těžké překonat.

Když ale autoři seriálu z Amazon MGM Studios, Kilter Films a Bethesdy Game Studios zahrají své karty pořádně, samotnou první řadu překonají snadno. Zajímavé a sympatické hlavní postavy, příběh ve dvou různých časových rovinách, atraktivní postapokalyptické zasazení, následky konfliktu svérázných frakcí z kultovního RPG, spolehlivý hudební doprovod... To všechno jsou skvělé ingredience na výrobu perfektního pokračování seriálu ze známého videoherního světa, za které by nepochybně děkoval Atomu každý dobrý hollywoodský producent. Tak snad nás návrat seriálového Falloutu na konci roku nezklame.

Akorát nezapomeňte, že tentokrát dostaneme každý týden jen jednu epizodu. A jestli jste už zapomněli něco ze základů světa Falloutu, můžeme vás odkázat na naše starší téma o zasazení seriálu, případně na recenzi první řady. V komentářích nám také můžete prozradit, co od druhé řady očekáváte vy.