Magazín · Téma · v neděli 10. 3. 2024 13:00
Fallout a vše, co potřebujete vědět o zasazení seriálu
Fallout dnes představuje jednu z nejslavnějších a nejvýraznějších postapokalyptických značek. Je to svět budoucnosti, který si zčásti zachoval estetiku 50. let 20. století, ale který se kvůli důrazu na jaderné technologie vyvíjel o poznání jinak. Ten svět však skončil 23. října/októbra 2077, kdy válka mezi Spojenými státy a Čínou o zbývající pozemské zdroje a ideologické rozdíly vyvrcholila, když Čína poslala na USA atomovky. Čímž ze severní Ameriky udělala nehostinnou pustinu. Proč? Protože odhalila, že Američané vyvíjeli biologické zbraně s cílem vytvořit geneticky pokročilé supervojáky, později známé jako supermutanty.
Zdroj: Amazon StudiosHrstka nových záběrů a člen Bratrstva oceli s power armorem lákají na seriálový Fallout
Příznivci videoher a žánru RPG mohou toto propracované univerzum znát už od roku 1997. Posledních několik let se rozvíjí i v oblasti stolních her. Brzy ho budou moci prostřednictvím očekávaného hraného seriálu s prostým názvem Fallout poznat také televizní diváci a předplatitelé streamovací služby Amazon Prime Video. Dnes vám proto povíme vše, co potřebujete vědět před startem seriálu, jestliže jste nikdy žádnou hru ze série nehráli.
Skutečnost, že Čína vystřelila jako první, odhalil teprve nedávno Tim Cain, jeden z hlavních tvůrců prvního herního Falloutu od studia Interplay Productions. Důsledky jaderné války a dopadu bomb v herním světě jsme ale mohli poznat už v době vydání hry. Originální Fallout v roce 1997 představil a popsal řadu věcí, které jsou v sérii přítomné dodnes. Sází na ně i vývojářské studio Bethesda Game Studios a vydavatel Bethesda Softworks, jež značku spravují od dob vydání Falloutu 3 z roku 2008. A má na ně sázet také chystaný seriál, který diváky zavede do bombami zničeného Los Angeles a jeho okolí.
Co přesně takové zasazení nabídne? To zjistíme až v polovině dubna/apríla. V kontextu celé série a značky ale nejde o vysloveně unikátní prostředí. Západní pobřeží Spojených států jsme totiž mohli poznat už v prvním Falloutu. Jeho tvůrci nám nabídli příběh zasazený do roku 2161, v němž se poprvé objevily třeba protiatomové kryty společnosti Vault-Tec. Na papíře jde o bezpečný úkryt před bombami pro kohokoliv, kdo si to může dovolit. Ve skutečnosti ale byly v mnoha krytech prováděny bizarní experimenty na lidech. A to s celkovým cílem zkoumat, jak se lidé mohou chovat v uzavřených prostorách, pro potřeby chystaného vesmírného programu.
Z jednoho krytu firmy Vault-Tec, konkrétně z Vaultu 13, pochází protagonista prvního Falloutu. Lucy, jedna z hlavních postav seriálu, se zase narodila ve Vaultu 33. Je také předmětem nějakého šíleného experimentu, který obvykle skončí průšvihem? Uvidíme něco na způsob krytu plného klonů jistého Garyho jako ve Vaultu 108, života ve virtuální realitě Vaultu 112 nebo postupného vystavení obyvatel radiaci, k němuž docházelo ve Vaultu 12? Už první propagační materiály seriálu naznačují, že se i ve Vaultu 33 něco pokazí. Snad právě proto ho Lucy opustí, aby se vydala na nehostinný povrch.
Ačkoliv je povrch univerza Falloutu, který se dosud vždy soustředil výhradně na území severní Ameriky, běžně označován jako pustina, není tak docela pustý. Člověk je odolný tvor, a tak se i v atomovkami zničeném a radiací prosyceném světě lidé naučili žít a víceméně přežít. I když míra a délka trvání toho přežívání se dost často různí. Série Fallout totiž není plná jen více či méně normálně vypadajících lidí a psích společníků, kteří se pozoruhodně často jmenují Dogmeat. Najdeme v ní také velké množství konvenčních, energetických, plazmových a pochopitelně jaderných zbraní, oblasti zamořené smrtící radiací, zabijácké roboty a spoustu zmutovaných zvířat.
Některá jsou mírumilovná a k užitku. Třeba ikonické dvouhlavé krávy známé jako brahmíny. Většina mutantů ale moc přátelská není, a protože je pořád řeč o apokalypse, ani lidé netvoří kdovíjak funkční společnost. Slovo „mír“ má mnohdy stejnou cenu jako přehršel nepojízdných vraků automobilů s nukleárním pohonem. Ovšem stopy civilizace a snah o obnovu zaniklého způsobu života existují, třeba ve formě zátek z lahví limonád značky Nuka-Cola, které jsou všude uznávány jako platidlo.
Takřka všude lze narazit také na různé formy usměvavého maskota společnosti Vault-Tec s prostým názvem Vault Boy. Nebo na dosud funkční, byť relativně těžkopádná zařízení, jejichž podoba je důsledkem toho, že se předválečný technologický pokrok stále držel elektronkové technologie. Značka Fallout totiž do jisté míry odráží představy o retrofuturistické budoucnosti, jaké mívali lidé v našem světě v polovině minulého století. Jde o jakousi alternativní časovou linii, která nade vše zvelebuje atom jako ultimátní zdroj energie (na rozdíl od dnešního Německa).
Život na povrchu ovšem i tak nebývá šťastný a příjemný, jak dokazuje také výskyt tzv. ghúlů, tedy znetvořených lidí. Velké procento ghúlů prostě zdivočelo a moc rozumu po proměně zrovna nepobralo. Najdeme tu ale i inteligentní jedince, kteří mohou překvapit nejen dlouhověkostí, ale i smyslem pro černý humor, jenž je navzdory všemu stálicí značky Fallout. Jednoho z těchto převážně lidských ghúlů najdeme i mezi hlavními postavami seriálu.
Už v prvním herním díle série Fallout pak najdeme také zařízení známé jako Pip-Boy. Jedná se o další produkt společnosti Vault-Tec, určený primárně pro obyvatele jejích protiatomových krytů. A i když se vzhled a nabídka funkcí Pip-Boye napříč sérií dost výrazným způsobem vyvíjela, vždy o něm lze mluvit jako o šikovném příručním počítači, který si může každý člověk nasadit na předloktí. V jeho nabídce zpravidla najdete přehled úkolů a inventáře, statistiky uživatele, mapu oblasti nebo rádio. Jak už bylo řečeno, přestože býval předválečný svět Falloutu světem budoucnosti, dost si toho půjčuje z estetiky 50. let minulého století. A asi nikde to není znát tak moc jako v oblasti hudby. Pip-Boy tudíž bývá nejjednodušším způsobem, jak na cestách pustinou poslouchat dobovou populární hudbu i klasické písně. Mezi nimi lze dokonce občas nalézt tvorbu Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka.
V prvním Falloutu se nám představila také organizace známá jako Brotherhood of Steel, česky Bratrstvo oceli. Stopy tohoto seskupení lze najít snad v každé dosud vydané hře ze série a její úloha v příběhu se mnohdy liší. V jádru jde ale o polovojenský řád s cílem zachovat co nejvíc technologií ze starého světa, potažmo z doby před dopadem bomb, a regulovat jejich užívání. Zpravidla se také jedná o frakci, která má na události světa Falloutu značný vliv. Poznávacím znakem příslušníků Bratrstva oceli je pak právě jedna z předválečných technologií, a to energetická zbroj známá jako power armor. Je ale nutné podotknout, že power armory si osvojily i další frakce. Třeba spíše nepřátelská a tajnůstkářská The Enclave alias Enkláva, jež se zrodila z pozůstatků americké vlády. Enkláva je přitom klíčovým příběhovým prvkem Falloutu 2, jehož události se odehrávají v roce 2241 na západním pobřeží USA.
V tomto případě se příběh točí okolo vnoučete protagonisty prvního dílu. A zatímco první hrdina hledal 80 let před událostmi Falloutu 2 vodní čip, jenž je klíčem k dodávkám čisté vody pro rodný Vault 13, druhý protagonista usiluje o záchranu povrchového městečka Arroyo, které mimochodem založil jeho předek. A také o získání zařízení známého jako Garden of Eden Creation Kit, zkráceně GECK. O něm se většina obyvatel světa mylně domnívá, že jeho účelem bylo vytvořit vhodné podmínky pro život v pustině zdevastované jadernou válkou. Pravým účelem byl však první krok pro teraformaci cizích planet. Jinými slovy, série Fallout si dlouhodobě pohrává s tematikou mimozemského života, a to ve formě drobných náznaků, easter eggů a dokonce bytostí a technologií pocházejících z vesmíru. Je to jen další z mnoha pomrknutí na populární témata z 50. let, kdy ufologie nabírala na obrátkách. Ale teď bychom měli opustit návštěvníky z kosmu a vrátit se zpět na povrch. Protože se na něm narodil i další seriálový hrdina, konkrétně panoš Bratrstva oceli jménem Maximus.
Pravděpodobně nejvýraznějším příkladem zasazení příběhu ze světa Falloutu na západní pobřeží Spojených států je ale Fallout: New Vegas. Dnes už kultovní hra od studia Obsidian Entertainment se zaměřila hned na několik různých frakcí. Které nakonec svedou boj o Hooverovu přehradu nedaleko bombami téměř nedotčeného města New Vegas, dříve Las Vegas. Patří mezi ně třeba Caesarova legie, která, jak už její název napovídá, představuje jakousi zvrácenou imitaci starověkého Říma. Nejdůležitější je ale nepochybně New California Republic, zkráceně NCR. Ta se zrodila už v prvním Falloutu a má asi nejblíže k jakékoliv představě stabilní a dobře organizované vládnoucí struktury v regionu. Přestože zde vidíme, že největší slávu má již za sebou a spíše uvadá ve stínu svých minulých úspěchů.
Příběh Falloutu: New Vegas, zasazený do roku 2281, je zpočátku příběhem kurýra, který měl doručit nesmírně cenný platinový čip do New Vegas. Než ho jistý gangster jménem Benny, jehož mimochodem namluvil herec Matthew Perry, střelil do hlavy. Kurýr ale přežije a snaha získat platinový čip zpět vyústí až v rozhodnutí, zda přenechat Hooverovu přehradu buď NCR, nebo Caesarově legii, nebo třetí straně. A ať už se nakonec rozhodnete jakkoliv, New California Republic k tomu má vždy co říct.
Na událostech, jež vypráví Fallout: New Vegas je zajímavé i to, že Bratrstvo oceli, které jindy představuje důležitou součást herního příběhu, je zde zredukováno na izolovanou a vůči vnějšímu světu nepříliš vstřícnou hrstku přeživších, kteří se ukrývají v bunkru v Mohavské poušti. To je třeba mít na paměti s ohledem na skutečnost, že v seriálu Brotherhood of Steel hraje velkou roli. To, co jsme zatím viděli, poukazuje na pravý opak pozůstatku známého z herní klasiky od Obsidianu. O tom svědčí letka vrtulníkům podobných vertibirdů nebo pohled na obří létající pevnost. Podobnou – nebo snad stejnou? – lodí Bratrstvo disponovalo v roce 2287, potažmo ve Falloutu 4 od Bethesdy Game Studios, který jsme dostali v roce 2015. Tato hra se však soustředí na město Boston na východním pobřeží Spojených států. Se čtvrtým dílem a obdobím, v němž se odehrává jeho příběh, je mimochodem úzce spojena primárně mobilní hříčka Fallout Shelter. Jelikož se ale odehrává především v útrobách vámi postaveného Vaultu, časové nebo místní zasazení tu nehraje téměř žádnou roli.
Pro úplnost, Fallout 3 se odehrává v roce 2277 a taktéž se zaměřuje na východní pobřeží, jmenovitě Washington D.C. a jeho okolí. Multiplayerový Fallout 76, za nímž stojí stejně jako v případě trojky, čtyřky a Falloutu Shelter Bethesda Game Studios, dokonce začíná už v roce 2102. Takže jde chronologicky o nejranější herní návštěvu světa Falloutu a jeho dějištěm je Západní Virginie nedaleko Washingtonu. Pro zaměstnance Bethesdy Game Studios a známého kreativního ředitele Todda Howarda, jenž se na vzniku seriálu podílí z pozice výkonného producenta, tudíž novinka od Amazonu představuje první formální výpravu na postapokalyptické západní pobřeží. Tak trochu stranou stojí ještě spin-off Fallout Tactics: Brotherhood of Steel od studia Micro Forté, pro změnu zasazený na americký středozápad v roce 2197 a zaměřený na válečný konflikt z pohledu čety Bratstva oceli. A aby se to náhodou nepletlo, existuje rovněž akční RPG s názvem Fallout: Brotherhood of Steel, které společnost Interplay před dvaceti lety uvedla na tehdejší herní konzole. Příběh této odnože, jenž využívá události roku 2208 a postavy tří svérázných rekrutů Bratrstva oceli, byl ale nakonec z kontinuity série Fallout vyloučen.
Seriálový Fallout má být v každém případě zasazen do roku 2296, tedy do doby zhruba 15 let po událostech Falloutu: New Vegas a 9 let po Falloutu 4. Navíc Los Angeles není od Las Vegas moc daleko. Přičemž prostá skutečnost, že se nachází na území Kalifornie, naznačuje, že by mělo spadat do sféry vlivu NCR. Jak se může Bratrstvo oceli, jehož mohavská odnož dříve živořila v zaplivaném bunkru v poušti, v regionu najednou prezentovat v takové síle? Ano, ve Falloutu: New Vegas je možné domluvit křehké příměří s NCR, ale to nic nemění na tom, že obě frakce se v žádném případě nemají v lásce. Jaká je tedy reakce New California Republic na takovou sílu, pokud v roce 2296 ještě existuje?
To jsou jen některé z otázek, které teď mají mnozí dlouholetí fanoušci série Fallout. Příběh seriálu má přitom plně spadat do světa známého z her a nehraje se tu na nějaké alternativní vesmíry či příběhové linie, takže odpovědi na tyto otázky by měly někde existovat. Snad tedy příznivce předlohy nenaštvou. A snad bude seriálový Fallout další kvalitní pozvánkou do zábavného a fascinujícího postapokalyptického světa, který se rozvíjí už přes 25 let. Bez nadsázky se dá říct, že seriáloví tvůrci mají za úkol důstojně navázat na odkaz velikosti atomového hřibu. Přinejmenším by neměli nikdy zapomínat na klasické heslo celé série – válka, válka je vždy stejná.