Způsobů, jak v dnešní době vydat vlastní deskovou hru, je poměrně mnoho. Jedním z oblíbených stále zůstává kampaň skrze Kickstarter. Ovšem prorazit v záplavě jiných projektů zvláště s prvotinou, to není nic snadného. O to větší úspěch slaví desková hra Kinghill, která svého cíle vybrat 20 000 $ dosáhla dva dny od zahájení kampaně.

Jedná se o hru pro dva hráče, kdy se oba dva, po vzoru Hearthstone, či Magic the Gathering, snaží porazit soupeře. K tomu jim budou k dispozici jak nejrůznější jednotky, tak i mocná kouzla. Herní doba by se pak měla pohybovat někde kolem 4590 minut.

Ostatně autor Petr Marek alias Violet Dragon se inspirací konkrétně v počítačové karetní hře Hearthstone netají. To je poznat na barvitém, až pohádkovém vizuálu a také na některých herních mechanikách.

Krom karet je hra založena i na mechanice worker-placement, tedy vysílání pracovníků pro zisk surovin, či nejrůznějších akcí.

Velkou výhodou hry je její variabilita, která není založena jen na nabídce karet. Tím bude zaručeno, že žádná partie nebude stejná, přičemž každou hru bude třeba přizpůsobit herní strategii aktuálním možnostem. Navíc je možné přidat asymetrii v podobě výběru hrdinů na začátku hry. Ti poskytnou rozdílné počáteční statistiky a určité schopnosti.

Bylo by nešťastné opomenout zdařilý mód pro jednoho hráče. Jedná se o předdefinované scénáře, které mají přinést zábavu, poměrně zajímavou výzvu a také mají naučit různé triky a strategie do hry pro dva. S ohledem na dosavadní ohlasy byl záměr splněn. Existují zatím pouze čtyři scénáře, ale do vydání hry by se měl jejich počet navýšit.

Hra své mechanismy posouvá na vyšší úroveň, přesto je vše je zabaleno do poměrně snadných pravidel. Zkušenějšímu hráči je možné hru vysvětlit do 5 minut. Přitom poskytuje dostatek prostoru pro plánování, pro interakci i pro možnost přizpůsobení se nepříznivým vlivům, jako například protihráčovo škození.

Umisťování pracovníků umožňuje získávání surovin, nákup karet, vykonávání specifických akcí, získání žetonu prvního hráče, nebo vyvolává útok na soupeřův hrad. Důležitou součástí hry je i vylepšování samotných pracovníků, kdy je možné obyčejného vesničana povýšit hned na pět možných povolání. Bojovníci přidávají bonus k útoku, případně i obraně, hraničář umožňuje vykonávat průzkumné výpravy a získávat tak suroviny, horník umožňuje lepší zisk surovin z některých políček, mág umožní získávání kouzel, plus vrah dá hráči možnost škodit soupeři, případně mu krást suroviny.

Jednoduše řečeno, některá políčka při použití specifického pracovníka poskytují bonusový zisk, jiná jdou aktivovat jen s pomocí konkrétního povolání.

Dokonce existuje i jedinečný pracovník, který má schopnosti všech zmíněných povolání, ale jestli se v konkrétní partii vůbec objeví možnost jej získat, je nejisté.

Každé kolo se odkryje jedna z devíti akčních karet, čímž se rozrůstá možnost, kam vyslat pracovníky. Těchto karet existuje celkem dvanáct, jde tedy o jednu z variabilních složek hry. Zároveň jde o odpočet do samotného konce. Nelze se tedy se soupeřem zaseknout v nekonečné studené válce.

Většina herních polí pojme pouze jednoho pracovníka, čímž jde soupeřovy plány zablokovat a narušit. Políčko nákupu jednotek je specifické a pojme pracovníků více, aby nemohlo dojít k zablokování nákupu. Hráči mají také desku představující jejich hrad, kam soupeř své pracovníky umisťovat nemůže. Právě v hradu je možné vyslat mága ke studiu magie. Tím hráč získá k dispozici náhodné kouzlo z balíčku. Ty mají silné efekty, přičemž jeden z nich je většinou způsob, jak přímo zranit protivníkův hrad. Kouzla mají vždy dva možné efekty, je pouze na hráči a jeho surovinách, který z nich bude chtít využít.

Aby toho nebylo málo, každé kolo se hráčům nabíjí síla jejich měsíčních kamenů o jedna. Proces získávání síly lze samozřejmě různě urychlovat. Po získání a vyčerpání síly v hodnotě pět lze seslat opravdu mocné kouzlo. Hráč si jej lízne a ihned vyhodnotí jeden ze tří nabízených efektů, některé mohou být dokonce permanentní. Zároveň se na stupnici síly přidá jeden žeton. Po naplnění stupnice se nové nepřidají, ale stávající se začnou otáčet. Do hry tak vstoupí nejrůznější efekty, jak pozitivní, tak negativní. Dva žetony otočené lícem nahoru se do hry dostanou přirozeně na konci druhého a čtvrtého kola. Tyto dva žetony jsou do stupnice umístěny lícem nahoru, tedy jejich efekty rovnou začnou ovlivňovat hru.

Co se karet týče, jsou zde dvě nabídky po pěti kartách. Aby nedošlo k jejich zaseknutí, na konci kola jsou vždy dvě poslední karty zahozeny.

První nabídka karet poskytuje možnost postavit ve vlastním hradu budovy. To je ozvláštněno o karavany, které se mohou objevit. Ty sice koupit nejdou, ale poskytují další místo pro pracovníky. Jak budou karty z nabídky vypadávat a karty se budou posouvat, to symbolizuje cestu karavany skrze království. Primárně se objevují budovy, kterých je možné postavit jen omezené množství. To je dáno počtem volných míst v hráčově hradu. O tato místa se dělí s případnými pasivními efekty silných kouzel, které pocházejí z výše zmíněných měsíčních kamenů.

Balíček budov je rozdělen na dvě úrovně, kdy v půlce hry se první balíček zahodí a nahradí druhým. V obou jsou pak zamíchány dvě legendární budovy. Pokud se dostanou do hry, obsadí speciálně vyhrazené místo v nabídce a budou lákadlem pro oba hráče.

Jednotky pak nabízí klasické statistiky v podobě útoku a obrany. K tomu mohou mít různé pasivní a aktivní schopnosti, případně dokonce požadavky na platbu pro útok.

Samotný boj je dvoufázový. Nejprve se deklarují útočníci a sečte se jejich útočná síla, k tomu se připočte bonus za všechny pracovníky vylepšené na bojovníky. Je jedno, zdali jsou v zásobě, nebo třeba posláni do dolů pro zisk surovin. Stačí je vlastnit.

Soupeř obdobně spočte obranné číslo všech svých jednotek a může své nepoužité vesničany vyslat na políčko obrany. Opět bojovníci poskytují bonus.

Rovnice je pak jednoduchá: Útok - obrana = zranění hradu.

Druhá fáze boje je zranění jednotek. Útočník zvolí, která jeho jednotka zaútočí na kterou jednotku obránce a vzájemně si udělí zranění. Je možné i více jednotkami zaútočit na jednoho obránce. Zranění se přenášejí do dalších kol, tedy i do budoucna snižují obranu.

Hra Kinghill poskytuje dostatečně velkou variabilitu, aby byla každá partie jiná, ale zároveň změny nejsou přehnané. Alespoň dle dosavadních ohlasů lidí, kteří měli přístup k prototypu hry, jsou hra a její mechanismy skutečně vyváženy. Je možné volit různé strategie, například hrát čistě na armádu nejrůznějších stvoření, soustředit se především na kouzla, případně využívat libovolnou kombinaci.

Vše zaštiťuje příběh. Pro hru jej není třeba znát, jedná se však o příjemnou nadstavbu. Nad krajinou Kinghillu je vždy přítomen měsíc jménem Naděje. Z něj občas spadnou měsíční kameny. Ty jsou vždy ve dvojici a pokud se nesetkají, dojde k ohromným katastrofám. Jde o zdroje mocné síly, což je samozřejmě velmi lákavé pro nejrůznější mocnosti. Konflikt ve hře se točí kolem dvou měsíčních kamenů, které spadly na různá území, což pochopitelně vede k boji právě o ně.

V případě úspěchu kickstarter kampaně by hra měla vyjít na konci roku 2022. Našince jistě zaujalo jméno autora. Pavel Marek je český autor a slíbil, že v případě alespoň dvou set podporovatelů z České a Slovenské republiky by hra měla vyjít zcela počeštěná. Pokud by se tohoto cíle nedosáhlo, byla by do českého jazyka přeložena pouze pravidla. K šestému dni kampaně byla zveřejněna informace, že hru prozatím podpořilo přibližně sto Čechů. Samotná kampaň bude končit 22. listopadu/novemberu. Dopředu bohužel nejsou známy odměny za vybrání částky nad rámec plánovaného cíle. Jde však o různá hlasování, o kterých mají rozhodnout přispěvatelé. Hra zatím hlásí cenu 49 $, což je více než vstřícná cena za takto nabitou hratelnost.

Kickstarter nabízí tři druhy odměn s ohledem na podporu. Za 3 $ lze získat odměnu digitální obrázek a možnost podílet se na hlasování. Jde o pouhou podporu hry. Za 49 $ lze získat hru, plus samozřejmě zmíněný obrázek. Nejvyšší odměna, krom těch předchozích, nabídne za 249 $ možnost se zvěčnit na některé z karet hrdinů.

Nezbývá než popřát hře i jejímu autorovi úspěch a mnoho úspěšných projektů do budoucna. Z dosud představených věcí a dosavadních ohlasů se můžeme těšit na mnohé. Kombinace variability, volnosti ve strategiích, hloubky strategie i jednoduchých pravidel a přehlednosti hry Kinghill, jsou prozatím velkým lákadlem.

Podrobnější detaily ohledně hry, včetně kompletních pravidel v anglickém jazyce, je možné dohledat na stránce kickstarterové kampaně.