Divinity: Original Sin je známá a úspěšná videoherní série typu RPG, kde hráči krom průchodem příběhu a budování svých hrdinů mají k dispozici velmi bohatý tahový soubojový systém. A jak je tomu u každého tahového souboje u videoher, tak i zde vyvstala otázka, zdali by šel převést na deskovou hru. A to navzdory své ohromné komplexnosti. Kickstarter z roce 2019 věřil, že ano. A s ohledem na úspěch kampaně tomu věřili i fanoušci. Nicméně následující rok byl plánován jako vydání hry, což se nakonec nestalo. Celý vývoj se zasekl. Nedávné zprávy však ukazují, že pro tuto deskoherní adaptaci svítá na lepší časy, protože se přispěvatelům kampaně začala rozesílat, ti šťastnější ji dokonce již mají.

Zdržení projektu na Kickstarteru o několik měsíců až let, zvláště pokud se vývoj protáhl přes covidovou pandemii, není nic výjimečného. Podobně například dopadl projekt Cthulhu Wars od Sandy Peterson, který měl naplánován stejné roky. Jak kampaně, tak dodání produktů. Nicméně zde šlo o problémy spojené se špatným rozvržením financování.

Divinity Original Sin: The Board game požadovala na Kickstarteru na své dokončení 160 000 dolarů, v kampani vybrala 1 845 411 dolarů. Navíc v té době ještě nebylo známo tolik kauz s problematikou skrývající se za kickstarterovými kampaněmi s ohledem na deskové hry. Proto na první pohled vše vypadalo velmi dobře, přičemž podporovatelé slíbené dodání jistě očekávali ve slíbeném datu.

Ač za zdržením může obecně stát mnoho věcí, od promeškání tiskového okna ve výrobních firmách, problémy s dopravou, případně třeba zdržení z pouhé nekomunikace některé ze zúčastněných stran, tak zde šlo primárně o změny, které se vázaly na změnu původně navrženého designu. Některé vyplynuly z interního testování a jiné ze zpětné vazby od fanoušků, kterým se do rukou dostal některý z prototypů.

Jelikož byl vývoj mnohem delší, než bylo plánováno, tak na serverech jako Boardgamegeek, známější pod zkratkou BGG, zaznamenal u Divinity Original Sin: The Board Game relativně očekávaný reviewbombing. Tedy negativní hodnocení dané hry, přestože udělená známka nemohla reflektovat v danou dobu ještě neexistující hru. To pochopitelně vede i k opačnému trendu. A tedy udílení pozitivních hodnocení ve snaze vyvážit hodnocení oblíbené značky.

Jelikož je server BGG největším serverem zabývajícím se deskovými hrami, tak je toto chování poměrně očekávatelné, což dlouhodobě vede k méně vypovídajícím výsledkům. Přesto nelze říct, že by byly zcela nevypovídající. Zvláště díky komentovaným příspěvkům je možné odhadnout nálady lidí, kteří již mohli finální produkt vyzkoušet. Až na pár drobností jsou celkové dojmy velmi pozitivní. Chváleny jsou jak samotné mechanismy, tak jejich napojení na videoherní předlohu. Deskovce je vytýkáno zpočátku neintuitivní časování některých akcí a vynechání průzkumu světa. Nicméně tyto výtky jsou jen drobným povzdechem, který nekazí celkový dojem ze hry.

Videoherní adaptace umožňuje v souboji provádět velké množství interakcí, které jsou často velmi intuitivní. Například je možné vyčarovat led, ten pomocí ohnivé koule vypařit a vytvořit mlhu, tu nabýt elektřinou a na bojové pole přinést bouřkový mrak. Vše pochopitelně nějakým způsobem interaguje s okolím. A je jen na hráči, jak daných znalostí a zkušeností využije. U deskové hry je zde však ten problém, že se o dané mechanismy nestará žádná neznámá síla, ale vše musí obsluhovat sami hráči. Výjimku pochopitelně tvoří hry založené na využívání aplikací, ale to není zdejší případ. Podle ohlasů je sice celý tento systém sice robustní, ale dobře zpracovaný.

Chválena je ale výuka samotné hry. Podobně jako v deskové hře Gloomhaven: Lví chřtán, tak i zde jsou menší výukové mise, které hráči postupně představují různé mechanismy. Díky tomu je průnik do hry velmi příjemný, hlavně si hráči vše osahají, což bývá pro mnohé mnohem příjemnější a zapamatovatelnější.

Stejně jako u zmíněného Gloomhavenu, i zde je příběhová kniha, který určuje kampaňové mise. A také jde o kooperativní hru pro jednoho až čtyři hráče.

Podporovatelům kickstarterové kampaně dojde ve výsledku několik balíčků, přičemž první z nich byly barvy na budoucí figurky. To pochopitelně mohlo ovlivnit také nálady některých přispěvatelů, protože nadšení z oznámení balíčku o Divinity deskovce mohlo při nepozorném čtení vést následně na poště k jistému rozčarování.

Hru si lze i pro nepřispěvatele předobjednat za 150 dolarů na stránkách merche od Larianu, což je firma stojící za videoherní předlohou. Spolu se základem je možné objednat i dvě herní rozšíření, případně jedno kosmetické v podobě figurek.

Aktuálně se očekává, že všichni přispěvatelé se ke svým hrám dostanou někdy v půlce ledna. Samozřejmě je otázka, zdali to doprava dovolí a nedojde k dalšímu menšímu zpoždění, nicméně hra již je vytvořená, vyrobená a na cestě. V nejbližších měsících je tak možné očekávat větší množství podrobnějších hodnocení této deskovky všude, kde je nabízena.