"Příchozí červí díra, Pane. Je to SG1. Otevřít IRIS!"

Přesně tohle všichni moc dobře známe. Již od roku 1994 je s námi fenomén pod názvem Hvězdná brána, který od roku 1997 pokračoval vele úspěšným, vědeckofantastickým, stejnojmenným seriálem. Sarkastické poznámky Jacka O'Neilla nebo Teal'covo Indeed se nám zarylo hluboko do paměti.

Nicméně tento seriál vzbudil u mnoha mladých sci-fi nadšenců i zapálení do Egyptské mytologie a jména jako Ra, Anubis nebo Apofis dlouhá léta rezonovala v povědomí všech nadšenců.

Pravda, tato éra je již za námi, přesto že nám ji české televizní stanice v pravidelných intervalech reprízují se zarputilostí Simíra z Kobry 11, či neústupností Homera Simpsona vzdát se svého pivečka.

Egyptské téma vyšlo z módy a do kurzu přišel sever. Severští bohové se svou mytologií a kulturou nás bombardují ze všech stran již dobrých 10 let, s hlavním podílem Vikingů a Marveláckých pecek.

Přesto egyptská atmosféra není tak úplně zapomenuta a pro milovníky tajuplného mystického světa plného mumií, pyramid a božstev se zvířecí hlavou, přichází novinka na deskoherní stoly s názvem Ankh: Gods of Egypt.

Ankh, jak již je v poslední době obvyklé, je další z řady Kickstarterových projektů. Kampaň od poloviny dubna získala již více jak 18 tisíc podporovatelů se slušným zářezem v podobě 2 mil. US$ (v přepočtu cca 52 mil Kč). Není to sice tolik, jako v případě Frosthavenu, který jsme představovali již dříve, ovšem překonat skoro 250 mil Kč je hodně těžký úkol.

Tuto novinku nám představuje vydavatelství CMON neboli Cool Mini Or Not. To má na kontě velké a úspěšné série, jako například Zombicide, ale i hry jako Hate, Trudvang Legends, případně adaptace her jako je Bloodborne či God of War. A v čele projektu jako hlavní designér nestojí nikdo jiný než známý Eric M. Lang, od kterého můžete také znát úspěšné tituly jako Blood Rage, Rising Sun,  The GodFather: Corleone´s Empire či výše uvedené hry Trudvang Legends. Právě první dvě zmíněné hry patří do stejné série jako Ankh, jenž je třetí a uzavírající díl trilogie.

Celá série neměla však nejlehčí život. Prví titul z řady, Bood Rage, byl v hráčské komunitě obecně přijat nejlépe a do dnes je častokrát hodnocen jako srdcová záležitost. Oproti tomu se ve své době Rising Sun shledal, po velkých očekáváních, již s rozporuplnými reakcemi. Ne všechny mechaniky byly kvitovány s vděkem a u mnohých hráčů se nevyrovnala svému předchůdci.

Je však třeba se na oba tituly dívat správnou perspektivou. Blood Rage splňuje přesně to, co název slibuje. Drsná severská mytologie, božstva a hlavně spousty prolité krve. Vašim hlavním cílem je především plenění, boj a zisk přízně bohů pro váš kmen před Ragnarokem.

Oproti tomu Rising sun přichází spíše s více politickým přístupem. Vaší snahou je ve starověkém Japonsku ovládnout co největší území a tím se stát hlavním vládcem celé říše. Samozřejmě přijde na přetřes i boj, ovšem bezduché zabíjení není ten primární cíl.

Obě hry mají svou vlastní atmosféru, ze které se dá těžit. Herní mechaniky a prvky hry se jí snaží (někdy lepe, někdy hůře) přizpůsobit, a tak se z obou her dá vytěžit velmi příjemný herní zážitek.

A jak se k tomu staví Ankh? V obou předchozích titulech jste vládcem jednoho z klanů, bojující o moc či nadvládu, přízeň bohů nebo území. Oproti tomu hra Ankh vás postaví přímo do role samotného staroegyptského boha. A cílem hry? Nic menšího než boj o přežití, zisk věřících a víru v „jediného pravého“ boha. Budete si moci vybrat, zda je vám bližší bůh slunce RA, nebo spíše bůh zemřelých a patron balzamovačů ANUBIS. Ale jsou zde na výběr i AMUN, bohyně ISIS či OSIRIS. Kickstarter exklusive, jako tomu bylo i u předchozích kampaní, přináší i šestou hratelnou postavu, kterou je bůh PTAH.

Je již sice jasné, že zklamání z absence stretch goalu v podobě COOLervoucních hžnoucích očí bude veliké. Přesto, jak již bývá zvykem, množství obsahu a „plastu“ je za drobný 100 US$ peníz doopravdy fůra.

O vizuální podobu se postarali pánové Adrian Smith (grafické podoba) a Mike McVey (figurky). A právě zpracování všech figurek a jejich modely vypadají naprosto fenomenálně. Alespoň tedy „na papíře“. Každý z bohů (a jeho přisluhovači) je logicky, stejně jako u předchozích titulů, zhotovený z různého barevného plastu. A proto možnou vadou na kráse se zatím může jevit fakt, že nafialovělý ANUBIS či zelený OSIRIS na herním plánu, bez hráčské iniciativy, nemusí vyniknout tak dobře. Avšak ruku na srdce, u takto krásných figurek je radost a snad dokonce povinnost jim dodat to pravé kouzlo pomocí štětce. Zde je opravdu velké pole pro zábavu.

Oproti předchozím dílům i herní plán došel změn. Dříve jsme byli zvyklí na rozsáhlé území dělené na lokace či provincie. Ankh však k plánu přistupuje ve formě hexagonů a s tím přináší i příslib proměnlivého herního pole. Díky určitým herním mechanikám by mělo být možné počáteční 3 herní regiony dělit a tím měnit rozvržení.

I samotný princip bohů je velmi slibný. I když v prvním i druhém díle se vliv bohů do hry projevoval a měnil například pravidla pro danou lokaci, zde každý z bohů má své unikátní vlastnosti, které pro něho mění a definují styl hry. Je sice pravda, že podobný princip s unikátními vlastnostmi klanu přinesl i Rising Sun. Prozatím se ale tento „božský element“ jeví jako více převládající a snad přinese dostatečnou různorodost a odlišný herní zážitek při různém setupu hry.

Co se však jeví jako méně přitažlivé je bod, kdy se dva hráči na dvou posledních bodovacích příčkách hodnocení musejí spojit a sloučit v jednoho „nového boha“ a snažit se zvítězit společně. 

Je samozřejmě zcela předčasné v tuto chvíli hru hodnotit, chválit ji nebo zavrhovat. To definitivně poznáme až na vlastní kůži při vydání v květnu 2021. Některé představené prvky jsou opravdu skvostné a z některých naopak máme obavy. A jak bude nakonec hra přijata a bude mít zakončení herní série úspěch? Nebo se na svět dere pouze další derivát původního konceptu bez jiskry. Na to si budeme muset ještě rok počkat, ale zvědavost a očekávání převládá.

Kampaň běží až do 5. května a pokud jste fanouškem série a herních počinů Erica M. Langa, máte posledních pár dní na získání pár šťavnatých exkluzivit.