Desková hra Weather Machine, která má momentálně rozjetou kampaň na platformě Kickstarter, je opravdu masivní. A to je myšleno po všech myslitelných stránkách. Váha krabice s hrou by se měla pohybovat kolem čtyř a půl kilogramu. Herní plán je na první pohled velký, až se méně zkušení hráči mohou vyděsit hru vůbec vyzkoušet. A tomu samozřejmě odpovídá i cena.

Hra měla za cíl vybrat 150 000 $, což pokořila hned první den částkou čtyřikrát vyšší. Můžeme si tak být jisti nejen tím, že hra vyjde, ale díky vydavatelství Talamagames vyjde s českou lokalizací. Hra samotná je jazykově nezávislá, takže počeštění se projeví na přibalených pravidlech, pomocných kartách a přebalem spodní strany krabice.

Za hrou stojí zvučná jména. V prvé řadě Vital Lacerda, stojící například za hrami Lisboa, Escape Plan, On Mars a Kanban EV. Za módem pro jednoho hráče pak stojí Dávid Turczi, jenž se podílel mimo jiné na hrách Anachrony, Imperium: Classics a Imperium: Legends, Tawantinsuyu: Říše Inků a Tekhenu: Obelisk of the Sun.

Hra Weather Machine, jak již název napovídá, je o ovládání počasí. Příběh na pozadí je přibližně následující. Profesor Sêni Lativ tento stroj vytvořil ve víře, že tím budou přírodní katastrofy jen otázkou minulosti. Jak se ale ukázalo, zapnutí stroje pro korekci počasí způsobí kataklizmatické dopady jinde na planetě. Proto do jeho laboratoře jednoho dne vtrhla skupina vládních zmocněnců. Nikdo jiný než profesorův tým přeci není schopen tuto rozrůstající se katastrofu zastavit.

Hráči tedy nehrají za profesora Lativa, ale za jeho asistenty. Sám profesor se stále na herním plánu vyskytuje a tak není jen pouhou příběhovou kotvou, ale přímo aktivním prvkem hry

Myšlenkou hry bylo vytvořit něco, kde jednotlivé dílčí mechanismy fungují samy o sobě, ale zároveň fungují i jako součást většího celku. Jedná se o silné euro, tedy titul s minimem náhody, s velkou předvídatelností a náročný na strategické myšlení. Přesto má hra velké množství mechanismů, které umožní hráči napravovat jejich špatná rozhodnutí. Například utratit dva libovolné zdroje místo požadovaného.

Herní doba bude závislá na počtu hráčů. Měla by se však pohybovat v rozumných rozmezích s ohledem na velikost hry. Pod dvě hodiny ve třech hráčích a pod tři hodiny ve čtyřech. V menším počtu je pak možné se dostat i pod hodinu a půl.

Z herního hlediska se jedná o mechanismus worker-placement, tedy umisťování pracovníků. Těch existuje více typů. Prvně samotní profesorovi asistenti. Každý hráč má jednoho a s jeho pomocí určuje, co bude které kolo dělat. Takto omezený počet pracovníků se objevil již dříve, například ve zmíněné hře Kanban.

Dále má hráč k dispozici roboty, které bude vysílat téměř po celém herním plánu. Tím bude možno získávat různé bonusy a suroviny, platit za své akce, plus i zabírat místa svým soupeřům. Při vhodném umístění robotů je může využít i soupeř, ale daruje tím robotovu majiteli pár bodů k dobru.

Samotný herní plán je rozdělen na pět pomyslných sekcí. K tomu má každý z hráčů vlastní herní desku, kde může uskladňovat chemikálie, roboty a ozubená kolečka, které představují díly pro stavbu vlastního stroje na ovládání počasí.

Při pohledu na herní desku zleva doprava představuje první sekce vládu. Ta poskytuje finance, ale také staví vlastní stroj, protože jich je zatím na scéně málo.

Druhou sekcí je Lativova laboratoř, v níž profesor provádí své experimenty. To vede ke zhoršování počasí. Nicméně za pomoc profesorovi získá hráč nějaké body.

Třetí sekce ukazuje, jak na tom je extrémní počasí. S každým provedeným experimentem profesora Lativa se počasí může zhoršit a s každým zhoršením je jeho náprava náročnější na suroviny.

Předposlední sekcí je skladiště zásob. Tam je možné získat jak větší prostor pro vlastní skladiště, tak i suroviny.

Poslední sekce je Lativova laboratoř. Tam může jen profesor. A pokud se tak stane, hráči získají bonusový příjem.

Jinak hráči získávají zdroje víceméně pořád. Vysláním laboranta získají něco málo, více získají, pokud jej vyšlou někam, kde je již jiný z hráčů, nebo profesor Lativ. A také mnoho akcí může generovat příjem zdrojů.

Na hráčské desce je velké množství možností, co dělat. Jde spíše o možnosti, o směr, kterým se chce hráč vydat. Je tedy na každém, jakou strategii zvolí. Variabilita je natolik velká, aby se hráč během hry jen tak nedostal do slepé uličky. Aby toho nebylo málo, má hráč jakési osobní úkoly. Dílky, které si může přidat na herní desku, získat tak bonusy během hry a další body na jejím konci. Existuje jejich základní doporučení, ale také se mohou před hrou draftovat. Hra tak zaručuje příjemnou úroveň variability.

Konec hry může nastat hned několika způsoby. Například Lativovi dojdou jeho experimenty, vláda postaví svůj vlastní stroj a nebo hráč získá Nobelovu cenu za svůj pokrok ve hře.

Samozřejmě jde během hry i o výzkum. Přeci jen hraje každý hráč za vědeckého asistenta. V praxi je provedení prvního výzkumu nějakého typu extrémního počasí nejnáročnější. Ale další publikace z něj může, ale nemusí těžit. Za ztrátu pár bodů je možné provést publikaci rychleji. Výzkum je reprezentován knihami, které hráči získávají a umisťují na vlastní desku.

Pravidel je samozřejmě mnohem více. Nicméně jak se to celé hraje, bude možno vyzkoušet až koncem příštího roku. Hru je možno podpořit buďto přímo na stránce Kickstarteru, nebo si ji rezervovat na stránkách vydavatelství Tlamagames. Tam je možné po dobu trvání kampaně, tedy do 18. prosince, ji získat s výraznou slevou. S ohledem na cenu a připočítané poštovné, je objednání z českého vydavatelství dokonce výhodnější. Přesto cena 3 299 korun znamená, že se nejedná o hru pro příležitostné hráče.