Produkt zapůjčil internetový obchod imago.cz. 

„V jisté podzemní noře bydlel jeden hobit. Nebyla to žádná ošklivá, špinavá, vlhká díra, plná konečků žížal a páchnoucí slizem, ani vyschlá, holá písčitá jáma, kde by se nedalo na nic sednout a ničeho se najíst: byla to hobití nora, a to znamená komfort. Náš hobit byl velice zámožný hobit a jmenoval se Pytlík.“

A jednoho krásného dne, několik let poté, co se vrátil z dobrodružné výpravy se skupinou trpaslíků, se tento hobit rozhodl založit vlastní skupinu dobrodruhů. A nyní se můžete stát jedním z nich!

Vždyť kdo by nechtěl vstoupit do kouzelného světa J.R.R. Tolkiena? Legendární literární dílo Pán prstenů od svého vzniku několikrát procestovalo svět, bylo přeloženo do mnoha jazyků, vznikl animovaný film, několik hraných adaptací, videohry, deskové hry a RPG systémy. Jedním z těchto systémů je i Jeden prsten, jehož startovní balíček neboli Úvod do hry vydalo na začátku tohoto roku v češtině nakladatelství Mytago a nám jej zaslal k otestování internetový obchod imago.cz. 

Krabice této sady skrývá několik pokladů. Nejdůležitější z nich jsou tři knihy, nebo spíše sešity. Jeden z nich obsahuje pravidla, další obsahuje několik na sebe navazujících dobrodružství, která se ale do jisté míry dají hrát v různém pořadí, a nakonec je tu podrobná zeměpisná a historická kniha zaměřená na Kraj, která se zabývá, a teď nekecám, doslova každou jednotlivou vesnicí, vesničkou, osadou nebo místem v Kraji, doplněnou o místní pověsti, slavné hostince a krčmy, možné zápletky pro další dobrodružství a dokonce i několik tabulek pro generování příběhů, pověstí nebo náhodných událostí. Úvod do hry se totiž celý odehrává v Kraji a hrát budete, jak už jsem naznačil, za hobity. 

K tomu vám pomohou předpřipravené listy postav s různými hobity, s výjimkou trpaslíka Balina, který do příběhu také v určitém okamžiku vstoupí, a můžete si zahrát i za samotného Bilba. 

Najdete zde také velkou barevnou mapu Středozemě a na druhé straně podrobnou mapu Kraje. Dále karty s předměty a zbraněmi, pomocné karty s bojovými nebo cestovními přístupy a sadu kostek. A u těch nyní zůstaneme, protože si krátce povíme něco o pravidlech.

Vaše postavy mají 18 možných dovedností, které jsou rozděleny do tří kategorií - Síla, Srdce a Důvtip. Kromě toho máte 4 bojové dovednosti, které se uplatní pouze v boji. Abyste v nějaké akci uspěli, musíte na kostkách hodit hodnotu rovnou nebo vyšší než cílové číslo v dané kategorii. Každá postava má jiné cílové číslo. V podstatě tak Průvodce neurčuje čísla, která musíte hodit, ale určuje kategorii a dovednost, ve které musíte házet. Hází se především dvanáctistěnkou, takzvanou Kostkou skutků. Pokud na ní padne Gandalfova runa, tedy dvanáctka, máte automaticky úspěch. Sauronovo oko je jednoduše nula. Jinak zde můžete hodit jedna až deset. Ve výjimečných případech můžete házet zvýhodněným nebo znevýhodněným hodem, v takovém případě házíte dvěma těmito kostkami a berete si buď lepší, nebo horší výsledek. K tomu také dohazujete několik šestistěnek, tedy Kostky úspěchu. Jejich počet závisí právě na tom, kolik bodů máte v dané dovednosti. 

Jste-li vyčerpaní, bude se vám jednička až trojka rovnat nule. Pokud padne šestka, je váš úspěch ještě úspěšnější. Můžete mít zvláštní schopnosti nebo osobnostní rysy, které přidávají kostky nebo zvyšují úroveň vašeho úspěchu. Za body naděje si můžete koupit další kostky, ale naděje se obnovuje velmi pomalu, vlastně jen mezi dobrodružstvími. Musíte počítat s určitou mírou naložení vaší postavy, tj. kolik toho vydrží, přičemž celková únava negativně ovlivňuje hody. Krátký odpočinek vám část sil vrátí, ale ne úplně. Kromě toho existují také ctnosti a odměny, které můžete mít, nebo je časem získat, a získat tak další kostky do celé kategorie schopností. Bojová výbava může přidávat kostky nebo body v boji a cestovní výbava zase může přidávat kostky nebo body v různých dovednostech. A jestli máte teď z toho všeho hlavu jako balón, přesně tak jsem se cítil po prvním přečtení pravidel. 

A to ani nezačínám s pravidly boje, kde musíte vždy na začátku zaujmout postoj, který určuje způsob vyhodnocování výsledků na kostkách. Naštěstí vám v tom pomohou přiložené karty. S nepřáteli se musíte spárovat, někdy i spojit do trojic, aby nikdo nezůstal bez protivníka, a pak na sebe vzájemně útočíte, dokud jeden druhého nesrazí k zemi. Samozřejmě s výjimkou střelců, kteří mohou střílet, po kom chtějí, ale na každého střelce musí připadnout dva spárovaní společníci pro boj zblízka. Hody se pak provádějí podle cílového čísla síly, tentokrát však upraveného o hodnotu odrazu protivníka. Pravidla neříkají, zda se tato hodnota upravuje nahoru nebo dolů, ale logicky se mi zdá, že nejspíš nahoru, jinak by to nedávalo smysl. Jednoduše řečeno, těch pravidel je vlastně docela dost a je těžké se v nich zpočátku vyznat. Po druhém nebo třetím přečtení už je to jasnější, ale v některých částech jsou napsaná zbytečně složitě a příliš popisně. Prospělo by jim více konkrétních příkladů a možná jednodušší jazyk. 

Hra se odehrává mezi událostmi Hobita a Pána prstenů, ale pokud byste se raději zaměřili na jiné historické období Středozemě, samozřejmě můžete. Jen asi ne v kontextu tohoto Úvodu do hry. A pokud o tomto světě kromě filmů nic nevíte, nezoufejte, protože kniha Kraje vás na vše dostatečně podrobně a přesně připraví. Možná až příliš dobře.

Nakonec máme ještě samotnou knihu Dobrodružství. Ta skutečně nabízí zajímavé problémy pro hráče a je zpracována velmi pěkně, koneckonců stejně jako ostatní dvě knihy. Mám s ní ale dva problémy. První je spíše osobní, a sice že se celá odehrává v Kraji a vy jste nuceni hrát za drobné hobity řešící své drobné problémy. Pokud patříte k lidem, kteří tuto rasu nemají příliš v lásce, máte prostě smůlu a budete ji muset protrpět. Pravidla totiž zcela konkrétně vynechávají všechny podrobnosti o ostatních rasách, částech světa, zvláštních schopnostech a pokročilých mechanikách, takže s tímto startovním balíčkem prostě nebudete moci hrát kampaň jinak než za hobity. Jistě, teoreticky byste tam mohli nacpat i nějaké ty elfí, lidské nebo trpasličí postavy kromě Balina, ale knihy vás v tom nepodrží. Samotná dobrodružství jsou tedy spíše „dobrodružství" a nemůžete očekávat žádné velké drama nebo hrdinské činy. Ale i to může být pro některé hráče vlastně přitažlivé a příjemné.

Druhý problém je mnohem větší, a tím je nadměrný railroading. Nemyslím tím nutně příběh, protože s tím se přece jen ve Starter Packu tak trochu počítá. Jde o mechaniky. Kniha dobrodružství vám vlastně velmi přesně říká, kam má hráč jít, co má udělat, ale také jak přesně to má udělat. Takže se běžně setkáte s formulací „hráči musí hodit tři úspěšné hody na hádanky nebo přesvědčování". Ale nedává vám k tomu žádnou alternativu. Ve výsledku si tak můžete házet, až vám z toho půjde hlava kolem, dokud konečně nezískáte potřebné výsledky. A to se děje na více než jednom místě. 

Na jednu stranu tedy pravidla hned na začátku vysvětlují, co jsou to RPG hry a jak je hrát, což už je trochu otravné, protože málokdo se náhodně rozhodne koupit si RPG pravidla, když neví, co to vlastně RPG je. Na druhou stranu ale pořádně nevysvětlují, jak se máte jako Průvodce dostat z problematických situací, ani nepředkládají hráčům alternativy. Naopak, kniha Dobrodružství vás striktně táhne po jedné lince, hráče také táhne po jedné lince a nedává vám téměř žádná alternativní řešení problémů. A to považuji za velký problém, zvláště pokud se jedná o startovní sadu, po které běžně sahají lidé, kteří nemají s hraním, nebo dokonce vedením hry příliš zkušeností.

Úvod do hry Jeden prsten je z mého pohledu rozpačitý. Na jedné straně tu máme krásně zpracované a dobře navržené sešity, podrobné informace o Kraji, které potěší každého fanouška světa Pána prstenů, pěknou a velkou mapu, karty předmětů a přístupů i specializované kostky, což jsou všechno věci, které se určitě budou hodit, až k nám dorazí plná česká verze této hry. Na druhou stranu kniha Dobrodružství a Pravidla podle mého názoru potenciální hráče spíše odradí, než aby je zaujala. A to je škoda, protože mám z dobrého zdroje, tím zdrojem je Vašek, člen Legiend ze stolu, že plný systém je mnohem, mnohem lepší a zábavnější a Úvod do hry ve výsledku trpí osekáním spousty pokročilejších pravidel a mechanik, stejně jako zaměřením na hobity a Kraj. Toto zaměření je však individuální a naopak může být něčím, co se vám zrovna zalíbí. To si však budete muset rozhodnout sami.  

Pokud tedy máte rádi Tolkiena, chcete se ponořit do jeho světa ve formě RPG a máte rádi hobity, nebo vám alespoň nevadí za ně hrát, tyto problémy přežijete. Pravidla se dají zvládnout a šikovný Průvodce bez větších problémů využije i knihu Dobrodružství. Pokud si tedy chcete jen vyzkoušet nový systém a svět, jděte do toho. Pokud však nemáte s hraním stolních RPG mnoho zkušeností a toto by měl být váš první systém, asi bych počkal na vydání plné verze hry, ke které Mytago plánuje vydat základní příručku ještě letos.