Fanoušci některých žánrů to mají oproti mnohým jiným snadnější. Pro dobrou detektivku stačí dobrá zápletka a není třeba vysvětlovat složité nuance známého světa. Sci-fi je dnes již populární žánr, přičemž mnoho pojmů jako warpový pohon, hyperprostor, alternativní dimenze nebo gravitační prak chápou již mladí čtenáři komiksů. Ovšem dobrého steampunku je stále málo, zvláště pak ve filmové tvorbě. Pro mnohé fanoušky tak jistě bylo překvapivé oznámení Netflixu o chystaném anime Leviathan, které bude zpracovávat trilogii od Scotta Westerfelda.

Oznámení díla přišlo necelý týden před současným Geeked Weekem. Reakce pod teaserem jsou výhradně pozitivní, ovšem s občasnou obavou, aby nebylo toto dílo nějak pokaženo. Obecně ale převládá nadšení, že právě Leviathan byl vybrán pro kinematografické zpracování.

Předloha v podobě knižní trilogie vypráví příběh dvou dětí snažících se přežít i prosadit v alternativní historii pokrývající období první světové války.

Příběh se zaměřuje především na mladého Alexe, utajovaného syna právě zesnulého Františka Ferdinanda d'Este. Úkladný atentát, krom rozdmýchání do té doby největšího vojenského konfliktu historie, ohrozil život samotného Alexe. Jeho strýc totiž v rámci snahy o získání moci potřebuje potenciálního nástupce odstranit.

Sledujeme tedy mladého aristokrat spolu s hrstkou věrných společníků utíkajících ze zemí Industriálů, jež představuje pochopitelně historické Rakousko-Uhersko.

Druhá hrdinka je pak skotská dívka Deryn, jejímž snem je nastoupit do armády. Přes velký talent je jí však tento sen společensky zapovězen, protože dívkám není vstup do vojenské služby povolen. Proto se mladá dívka rozhodne tuto skutečnost zamlčet a shodou okolností se jí podaří dostat se na vzducholoď Leviathan, chloubu Darwinistů představující pochopitelně historickou Anglii.

Pro přesnější historický kontext je třeba podotknout, že utajovaný syn Františka Ferdinanda d’Este je pro příběh vymyšlenou postavou. Autor však s historickými reáliemi pracuje velmi citlivě, protože se sám historií v nemalé míře zabývá.

Již z názvů znesvářených frakcí je jasné, že nepůjde jen o střet ideový, ale také technologický.

Zatímco Industrialisté využívají především kov pro stavbu jezdících, kráčejících i létajících strojů, Darwinisté rozluštili vlákna života, přičemž všechny společenské výzvy tak řeší za pomocí speciálně vytvořených tvorů. Oba přístupy mají své výhody i nevýhody, které se snaží kniha alespoň jemně reflektovat.

Začátek teaseru kopíruje i úvodní část knihy, kdy Deryn musí své schopnosti dokázat tím, že se zavěsí na vodíkodýchače, tvora majícího mimo jiné i část vlákna života, jak se zde říká DNA, z medúzy. Díky tomu může tvor zastupovat funkci balónu a člověk zavěšený v postroji pod ním pak může snadno vykonávat funkci průzkumníka.

Kniha tohoto tvora popisuje a vykresluje poněkud rozdílně, je tedy jasné, že se netflixovská adaptace pustí minimálně do vizuálních úprav, které celý koncept lépe přiblíží běžnému divákovi, přestože původní knižní vydání mělo dost ilustrací, přičemž právě Deryn vznášející se v postroji pod vodíkodýchačem byla jednou z nich.

Leviathan, na který se následně dostane, je darwinistický ekvivalent vzducholodi. Nejde jen o ohromného a velrybě podobného tvora, ale celý ekosystém. Část tohoto arzenálu je vidět i v teaseru. Netopýři uzpůsobení k tomu, aby do svého trávícího traktu dokázali dostat kovové předměty. V knižní sérii je ze sebe dostali nikoli dobrovolně nebo na příkaz, ale jako podmíněnou reakci z vystavení červenému světlu. Stačil tedy silný reflektor pro jejich aktivaci. Jde o jednoduchý způsob, jak s využitím výškové převahy způsobit nepříteli značné ztráty. Účinek je vidět při střetu s industriálními letouny, kteří jsou naopak odpověď na letecké darwinistické výtvory.

U Alexe vidíme nejprve okamžik, kdy je mu oznámena smutná zpráva o jeho otci a rychlé vysvětlení celé situace, kdy je nutné se ještě pod rouškou tmy dostat ze současné pozice za pomocí kráčejícího mecha. V pozdějším záběru jsou vidět vojenské síly jeho strýce, které uprchlého dědice nahánějí a chtějí jej zlikvidovat. Pozorný divák si na předním plátu kráčejícího stroje může povšimnout i Habsburské orlice.

Smysl pro detail je vidět i v záběrech, kde Alex řídí mecha jak za pomocí rukou, tak i nohou. Chybějící jistící kožené řemeny jsou pak jen detailem, který ale nekazí celkovou estetiku. Pozorný divák si může všimnout nejen rozdílu mezi oběma hlavními představiteli, ale především v pokoji Deryn je možné z mnoha detailů vyčíst její minulost i motivace. Jelikož je celé scéně, během které opouští pokoj, věnováno jen pár vteřin, tak je schopnost poskytnout divákovi na tak malém prostoru ukázkou zkušenosti animačního studia.

Teaser celkově zvládá v krátkém čase zobrazit skutečně mnoho věcí. Neznalým předlohy neukázal nic, jen naznačil střet technologie a biologických tvorů, kdežto čtenářům připomenul zapamatovatelné a ikonické okamžiky z knihy.

Diváci, kteří neznají předlohu, ale dobře si pamatují události první světové války, si mohou některé z událostí odvodit. Bude-li série úspěšná, lze očekávat i zpracování zbylých knih trilogie (Behemot, Goliáš), tedy i možnost podívat se nejen na území Darwinistů a Industriálů, ale také do orientu či carského Ruska

O produkci se bude starat studio Orange, které mohou diváci Netflixu znát díky seriálu Beastar. To si vedlo dobře i u českých diváků. A zdá se tedy, že dílo spisovatele Scotta Westerfelda je v dobrých rukou.

Datum premiéry zatím není známo. Přislíben je zatím pouze příští rok.

Prvotní zařazení díla pochopitelně svádí k zařazení jej do žánru steampunk. To je nepochybně z industriální poloviny pravda. Darwinistické výtvory by se pak daly zařadit spíše k biopunku. Jde tedy o zajímavou směsicí žánrů, jež je v celém díle v přímém střetu, o frakcích nepřímo se podílejících na příběhu ani nemluvě. Fanoušci tohoto webu si jistě podrobnější řazení všech možných punků mohou pamatovat ze zpracování Šebrona spolu s M&ty.

Přehled Punků