O českém RPG systému Dračí hlídka jsme se již několikrát zmínili. Základní pravidla pro hráče a průvodce existují již několik let a podle ankety RPG Fóra je to v současnosti nejhranější český RPG systém u nás. Hlídka dokonce předčila i českou verzi Dungeons and Dragons. Je to dáno nejen relativní jednoduchostí systému, ale podle mého názoru především neustálou péčí tvůrců systému a jeho neustálým rozšiřováním, ať už o různé moduly či nové publikace, tak i o elektronické online nástroje a mobilní aplikace. Je tedy příznačné, že festival byl zahájen křtem nových Pravidel pro pokročilé, která výrazně rozšiřují Základní pravidla a přidávají podrobné specializace pro základní povolání a rozšířené souboje. Příručky zase přinášejí množství nápadů a návodů pro vedení hry, tvorbu světa, dobrodružství, pasti, magické předměty a rozsáhlý bestiář doplněný o statistiky a vlastnosti.

Hlídka byla pokřtěna za přítomnosti Tiruse, otce a původního tvůrce Dračí hlídky, který pro svůj sen obětoval nejen krev, pot, slzy a kus své duše, ale také část svých vlasů, a to je pořádná oběť. A velký dort ve tvaru pokročilých pravidel nás pak všechny potěšil a putoval rovnou do dezertního žaludku.

Během víkendu jsme mohli navštívit mnoho přednášek a já jsem se snažil obejít téměř všechny. Začínající i pokročilí hráči a Páni jeskyně se mohli dozvědět, jak nejlépe vést hru, jak si nakreslit vlastní mapu buď ručně na papír, nebo pomocí online programu Inkarnate, nebo dokonce jak vést hru online přes TableTop simulátor či FoundryVTT. Všechny tyto nástroje moderního PJ a mnoho dalších jsem shrnul do hodinové přednášky, kde jsem stihl prezentovat sto slajdů, takže v průměru 36 sekund na jeden slajd prezentace, což musí být nějaký rekord. Jednou z nejoblíbenějších přednášek byla ta o hororu ve stolních RPG hrách, kterou vedl slavný Artemian ze Strangers and Dragons, a mrzelo mě, že jsem nemohl zůstat až do konce.

Nebyl by to Hlídcon, kdyby se během něj nehrála Dračí hlídka. One-shoty s různými skupinami dobrodruhů probíhaly nepřetržitě od pátku do neděle, třikrát denně, pět až šest her najednou, a několik dalších neoficiálně vedle toho. Takže v každém okamžiku bylo někde zašitých asi padesát lidí, kteří prožívali různá dobrodružství. A to i venku na zahradě. Kromě toho tam během soboty probíhal jakýsi miniLARP, tedy opravdové dobrodružství, které zajišťovala skupina Fortescue.

A tak nějak proto byla velká herna plná společenských her od Najády, Albi a Mindoku většinou prázdná, až na Kizuota, který se tu pořád potloukal, ale aspoň jsem věděl, kde ho hledat. V neděli tu však bylo plno. Hráli se tu totiž dva turnaje. Jeden ve hře Unmatched, kde proti sobě bojují známé filmové nebo historické postavy, a druhý ve hře Bulánci, kde proti sobě bojují neznámé a nehistorické polštáře. A ne, není to ta hra ze Startovače, ale zbrusu nová s názvem Odpočívej v pokojíčku od Kikimora Team s mapou připomínající původní videohru. A z toho, co se nám podařilo vypozorovat, se zdá, že hra je nejen náležitě zábavná, ale také pěkně navržená a hlavně plná nečekaných bodnutí do zad a ran do zátylku. Mají polštáře vůbec zátylek?

Hned vedle v retroherně probíhala ve stejnou dobu krvavá polštářová bitva virtuálních rozměrů! Tedy asi osm set krát šest set pixelů. V pátek večer jsem si tam zahrál simulátor můstku vesmírné lodi Artemis, který jsem vždycky chtěl vyzkoušet. Tedy poté, co se staffákům podařilo po hodině najít někde v podzemí jistič, který úspěšně vyhodili asi deseti starými notebooky.

O modernější zábavu se zase postarali lidi ze Zone628 a nachystali několik VR setů, kde jsem si vyzkoušel i titul Ragnarock, což je něco jako Beat Saber, ale lehčí a je tu Gloryhammer a ještě jsem měl svalovici na rukou.

Nejzajímavějšími aktivitami byl určitě velký popkulturní pub kvíz, kterého se zúčastnil i Artemian, a zejména improvizované divadlo, v němž každý ze dvou soutěžících dostal náhodnou fantasy rasu, povolání a postavu a náhodnou situaci, kterou měl zahrát. A ano, vyhrál to Artemian, protože kdo jiný. Ale bylo to těsné.

A pak tu byl panel s umělci, kteří přispěli svými kresbami do Pravidel pro pokročilé. Byl tam slovenský výtvarník Rastislav Le, autor obálky, Jíří Kůs, ilustrátor předsádky, a Michal Ondroušek, autor ilustrací v knize. Další ilustrátorka příšer a obrázků v knize, Krisztina Boros, přijela až z Kanady a přivezla několik vtipných anekdot založených na jazykových bariérách při popisu typicky slovanských příšer.

Proběhla také diskuse se spisovateli, které se opět zúčastnil Artemian, jehož Vazače zhouby jsme zde již recenzovali. Kromě něj tam ale seděl i Jakub Hoza, autor knih jako Okovy osudu, Projít ohněm nebo série Spálená země, a Petr Eismann, tvůrce Prokletého města, Údolí šelem a Oblačného chrámu. A konečně Jarmila Mlčoušková, která píše Stíny nad univerzitou Tir Erath. A po víkendu na Hlídconu se z ní nejspíš stane závislák na Dračí hlídce. Proč? Prý kvůli sobotní živé hře, které se zúčastnil, ano, správně Artemian! A také Robo a Káťa z Na tahu. Speciálním hostem měl být letos František Kotleta, který se měl ujmout role Nekromanta! Sám jsem se na něj moc těšil, dokud...

Takže místo Kotlety jsem tam seděl já, no. Hru vedl sám otec hlídky Tirus a já se hluboce skláním před jeho schopnostmi průvodce, protože jeho poutavě propracovaný příběh, kterým se snažil ukázat svět Domoviny a pokročilá pravidla, jsme rozebrali na prvočísla. Tak už to bývá, když pošlete partu neschopných hovad řešit problémy v kraji. Kompletní záznam z hraní si můžete prohlédnout na kanálu Strangers and Dragons. Ano, to je ta skupina, ve které působí Artemian.

Sobotní noc byla věnována opékání nad ohněm, zpěvu a hře na kytaru, kde lidé údajně vydrželi až do svítání, ale já ne, protože jsem šel domů spát. V neděli konečně došlo na vyhlašování cen, opět na zahradě, které náhodou procházející bouřka řekla ne a zahnala všechny zpátky do tělocvičny, kde nic netušící návštěvníci celé tři dny malovali figurky. Protože na každém conu je prostě skupina lidí, kteří malují figurky. RPG Forge tam poskytovala odbornou pomoc a vedení.

Tak jako na každém správném festivalu byly i zde stánky se zbožím. Byl tu stánek samotné Hlídky s pravidly, kostkami, pohlednicemi, plakáty, novými zástěnami a dokonce i Artemianova kniha Vazači zhouby. Ta se dokonce objevila i ve stánku Komárova knihkupectví, ale našli jste tam i spoustu věcí, které jste jinde nesehnali. A nechyběly ani stánky s oblečením a doplňky vhodnými pro LARP, kde vám prodali i věci, které jste nechtěli, za peníze, které jste neměli, a ještě jste za ně byli i vděční!

Před oficiálním ukončením jsme se zúčastnili přednášky o budoucnosti Dračí hlídky, po které jsme si vzali stranou Tiruse a vedoucího digitální sekce Wilsona a položili jim pár otázek. 

„Momentálně se chystají tři další knížky k Dračí hlídce. Ta první je Domovina. Bude o vlastním universu, které vlastně máme už rozpracováno, existují k němu i mapy. Bude se to zaměřovat na severní království Othion a jeho historii a všechny věci kolem. Potom je určitě důležitý projekt Ti druzí, kde chceme rozvinout možnosti jiných ras než ty, které byly uvedeny v pravidlech pro začátečníky, takže možnost hry za skřety, démony, upíry a tady tyhle věci, bude to úplně jiný přístup a jiný zážitek ze hry.“

V přípravě je také kniha Battlematts obsahující 40 unikátních map a příběhy k nim. Měla by to být první publikace Black Tower, která vyjde v zahraničí. Podobných projektů je však plný kickstarter, čím chce tedy Tirus zaujmout?

„Ten hlavní rozdíl bude ve kvalitě, protože standardně se používá hodně battlematts knih, které jsou na úrovni Inkarnate nebo něčeho podobného. My jsme se rozhodli posunout tu úroveň úplně někde jinde, všechno je vymodelováno ve 3D, přesně tak, jak jsme to chtěli, a je tam dělána velká postprodukce ve Photoshopu, takže to vypadá skoro jako fotky a je to úžasné.“

V plánu je také přeložit základní pravidla do angličtiny a finštiny, ideálně příští rok, a možná časem rozšířit pravidla i pro hráče se zrakovým postižením.

Důvodů, proč je Hlídka v Česku a na Slovensku stále populární a šíří se, je několik, ale pro mě je to hlavně neustálá podpora ze strany autorů, a to i v online prostoru, a tím nemyslím jen discord a webové stránky. Nyní existuje plně funkční mobilní aplikace propojená s online databází, která zcela nahrazuje papírový deník postav a dokonce i kostky. V přípravě jsou moduly pro online nástroje Foundry VTT, Roll20 a mnoho dalších věcí. O tom nám víc řekl Wilson.

„Momentálně se upíráme na dva největší projekty. První projekt je Sirael a už částečně funguje. Sirael má být databáze veškerých předmětů, kouzel, veškerý ty informace z pravidel, ale strukturovaná v indexovaný podobě. Tím pádem dá se v ní krásně vyhledávat, dá se to jednoduše číst, zobrazovat na různých zařízeních. Jednak už se používá v mobilní aplikaci, ale chceme jí taky převést do webového prohlížeče a má sloužit jako taková náhrada klasických papírových pravidel. Když se ti nechce dlouho listovat a hledat různý předměty, jednoduše si zadáš název ohnivá koule, veškerý potřebné informace se tam dozvíš jednoduše, snadno, přehledně a nemusíš si s sebou tahat tlustý bichle, když zrovna nepotřebuješ.“

Dalším důležitým projektem je Dračí brána - jednotný účet spojující všechny elektronické nástroje a online prostory Dračí hlídky.

V mobilní aplikaci si udělám postavu a můžu si ji zobrazit ve webové aplikaci. Aby tohle všechno propojení fungovalo, máme jednotný přihlašovací systém a uživatel nemusí dělat 10 registrací, má to všechno pod jedním.

V jisté podobě už funguje portál Na hlídce, kam budou moci všichni hráči vkládat své vlastní příběhy, připravená dobrodružství, homebrew předměty, postavy nebo části světa.

Jednoduše to tam nahrajou a lidi pak můžou si to u nich stahovat, hodnotit kvalitu podle toho, jak je to dobrý, a díky tomu dokážeme komunitě dát nástroj, jak rozšiřovat Dračí hlídku a nechat jí prostě nějak volně růst. Zároveň tam plánujeme i dělat něco, čemu chceme říkat Štítek Dračí hlídky nebo Dračí hlídka approved, když tam budou fakt nějaké dobře propracované rozšíření, který nám dávají smysl, tak my jako tým dračí hlídky řekneme, tohle je fakt doporučený, pokud vás zrovna tahle část baví, zahrajete si.

Víme tedy, co hlídka v budoucnu přinese. Tirus také veřejně oznámil, že se plánuje menší rozšíření pro postavy od 18. úrovně s legendárním zaměřením, takže se možná konečně dočkáme onoho očekávaného Šumaře! Jak dobře se ale budou Pokročilá pravidla prodávat a jak moc se rozšíří hráčská základna, se snad dozvíme příští rok na dalším Hlídconu. Já však chci věřit, že Hlídka bude i nadále úspěšná. Vždyť letos přišlo více návštěvníků než loni. Protože o tom Hlídka i samotný Hlídcpm jsou - o lidech a komunitě, která se ráda schází a prožívá velká dobrodružství v nebezpečném fantasy světě. A také samozřejmě o Artemianovi.