Produkt do videa zaslal internetový obchod Imago.cz.

Dungeons & Dragons neboli D&D, konkrétně jeho pátá edice, je v současnosti pravděpodobně nejrozšířenějším RPG systémem na světě. Hrají ji Tahouni ve své nyní již druhé kampani, já jsem se k ní dostal přes Critical Role, hraje se ve školách, penzionech, domovech důchodců, v seriálech od Netflixu a HBO, pravděpodobně i ve vaší ledničce, znají ji prakticky všude. Asi před rokem jsem v jednom videu říkal, že jeho největší nevýhodou pro průměrného českého Frantu je angličtina. Ve skutečnosti až donedávna neexistoval oficiální překlad tohoto systému do češtiny. Nyní se ale vše mění, protože oficiální český překlad stále neexistuje! Ptáte se, jak to celé souvisí s knížkou Jeskyně a draci? Ano!

Kniha Jeskyně a draci je výsledkem tvrdé práce poměrně velké skupiny lidí a v podstatě se jedná o pátou edici Dungeons & Dragons, ale ne oficiálně. Nebo spíše takhle: společnost Wizards of the Coast, která vlastní značku Dungeons & Dragons, poskytuje pro některé své produkty takzvanou Open Gaming License, zkráceně OGL, která umožňuje kopírovat, upravovat a šířit určitý obsah Dungeons & Dragons a dokonce na něm vydělávat. Má však některá omezení: v podstatě se vztahuje pouze na základní příručky, i když ne na celý jejich obsah, a do svého produktu nesmíte žádným způsobem zahrnout logo nebo název Dungeons & Dragons.

Díky tomu však může vzniknout mnoho komunitních rozšíření, knih, webových stránek, aplikací, programů nebo právě tato kniha s názvem Jeskyně a draci. Oficiálně licencované D&D knihy tedy v češtině stále nejsou a dost pravděpodobně se jich nedočkáme ani v budoucnu, ale pro všechny herní potřeby vám prozatím postačí srozumitelné Jeskyně a draci. Stručně řečeno jsou Jeskyně a draci kompatibilní s pátou edicí Dungeons & Dragons. Takže pokud jste vždycky chtěli hrát D&D, ale nechtělo se vám číst anglický text, tohle je řešení vašeho problému. Knihu nám zaslal internetový obchod imago.cz, takže teď už víte i to, kde ji seženete.

Hlavním rozdílem oproti původním knihám je, že Jeskyně a draci je jen jedna velká, tlustá kniha, která obsahuje vše – pravidla pro pána jeskyně, pravidla pro hráče, seznamy schopností, kouzel a základní bestiář. Ještě, než se pustíte do čtení pravidel, překvapí vás krátký komiks, který ilustruje takovou běžnou hru. Obsahuje také stručné vysvětlení pravidel a mechanik použitých v některých částech komiksu. Považuji to za trochu nešťastné, protože navzdory dobrému nápadu a snaze autorů může být všech těch informací pro člověka příliš mnoho, zvláště pokud nemá s hraním stolních RPG žádné zkušenosti.

Osobně bych dal přednost rozdělení tohoto komiksu na více částí, které by se objevily vždy při vysvětlování konkrétních mechanik a pravidel. Jistě, vždy se můžete ke komiksu vrátit po přečtení další části pravidel, abyste jim lépe porozuměli, ale to je nepohodlné a nepraktické, takže mi takové nacpání všech důležitých pravidel na několik stránek s obrázky přijde kontraproduktivní. Každopádně uděluji kladné body za snahu a nápad.

Na více než 500 stranách vás pak kniha krok za krokem seznámí se základními i pokročilými pravidly systému. Vysvětlí vám, jak hru vést, jak ji hrát, jak se chovat u stolu, ať už jste hráč nebo pán jeskyně. Seznámí vás s různými povoláními, schopnostmi, vlastnostmi, specifickými kouzly, příběhy postav, zaměřením družiny, nastíní, jak budovat svět, kreslit mapy, vytvářet vlastní obsah, jak hrát přes internet a mnoho dalšího. Posledních 50 stran pak obsahuje stručný bestiář s tabulkami a charakteristikami jednotlivých protivníků. 

Toto není obyčejná kopie DnD. Autoři se při tvorbě knihy inspirovali mnoha profesionálními pány jeskyně, youtubery nebo rozšířeními pravidel a vnesli do ní i řadu vlastních nápadů. V knize tak například narazíte na chytrý systém sdílené minulosti skupiny, který dává hráčům příběhové důvody ke spolupráci, aby se vám nerozutekli po světe hned po prvním sezení. Mezi povoláními se skrývá také alchymista, protože český RPG systém bez alchymisty prostě není český RPG systém. Narazil jsem však také na spoustu částí, kde se tvůrci podle mého názoru zbytečně snaží přiřadit mechaniky k věcem, které je nutně nepotřebují, jako jsou pravidla pro výpravy, manévry, a tím nemyslím ty manévry z původního D&D, životní styl a jeho úroveň nebo sídla a jejich udržování. Najdete zde také mechaniky pro hexcrawl, což je mechanické využití šestiúhelníkové mapy při cestování po světě, a mnoho dalších věcí.

Je samozřejmě na vás, zda všechny tyto mechaniky ve své hře využijete, a tato kniha vás k tomu ani nijak nenutí. Jen jsem měl místy problém rozlišit, co se považuje za základní mechanická pravidla, a co za doplňky. Tvůrci to sice někdy uvádějí na konkrétních místech, ale při tom toku informací, který čtení knihy způsobuje, je někdy únavné je sledovat.

Pořadí, v jakém jsou jednotlivé mechaniky vysvětleny, může také někdy působit zmatek, zejména pokud se týkají konkrétních profesí. Například nutnost volby konkrétních kouzel během dlouhého odpočinku, kterou mají vlastně jen kouzelníci, byla řádně vysvětlena až v části o kouzelnících, což je logické, ale kniha s touto informací pracuje již předtím hned několikrát při vysvětlování základních pravidel. Protože znám pravidla páté edice docela slušně, pochopil jsem, o co jde hned na začátku. Nedokážu si však představit zmatky někoho, kdo se dosud nesetkal s žádným RPG systémem. Na druhou stranu je to poměrně častý problém prakticky v každém RPG systému a nějakému tomu přeskakování mezi stránkami a vracení se k již přečteným částem se téměř nelze vyhnout.

Co se týče budování světa, kniha vám v tomto ohledu ponechává poměrně velkou volnost. Najdete zde několik nápadů, návrhů a možností, jak vybudovat svůj svět, a u jednotlivých ras je uvedena i nějaká ta historie, vlastnosti, sociologické a psychologické zařazení a vztahy k ostatním rasám. Povolání obsahují také historické, příběhové nebo „lore“ informace a dozvíte se také o různých sférách a rovinách světa, ať už jde o Stínopád, Éterickou sféru, Elementární sféry nebo Vílí divočinu. Vše se však většinou týká jen konkrétních ras a povolání, a kromě toho vás pravidla do ničeho konkrétního netlačí. 

Kniha je nádherně zpracovaná a úžasná ilustrace na obálce je pouze začátek. Každé povolání a každá rasa mají celostránkovou ilustraci. Většina mechanik a pravidel je opatřena nějakou ilustrací, takže vaše oko má v podstatě vždy na čem spočinout, a vy můžete neustále obdivovat talent všech zúčastněných výtvarníků a nechat svou fantazii pracovat s inspirativními obrázky.

Formátování textu je zcela standardní – dva sloupce oddělené tabulkami s doplňujícími vysvětlivkami, poznámkami, shrnutími nebo mechanikou. Mám však vážný problém s formátem jako takovým. Je to prostě tlustá bichle s tvrdými deskami a více než 500 stranami plně potištěného papíru s vysokou gramáží. Je tedy řádně těžká, velmi neskladná na držení v jedné ruce a nepohodlná na čtení v metru, autobuse, vlaku nebo na toaletě. Nechápu, proč tvůrci nezvolili raději dvě nebo tři tenčí knihy, ale asi to souvisí s poměrem cena/výkon. Pravděpodobně stejně jako já nakonec sáhnete po elektronické verzi ve formátu PDF, kterou můžete pohodlně číst na tabletu a o něco méně pohodlně na mobilu. Tu si navíc můžete koupit na stránkách imago doslova za pár korun. Je také vždy aktuální a obsahuje veškeré dodatečné opravy. Ale je jasné, že ji chcete mít na poličce, na stole a po ruce. Je to prostě krásná kniha se třemi barevnými záložkami.

Mytago a imago se při výrobě tohoto produktu rozhodly jít do všeho naplno, koneckonců by to ani jinak neuměly. Kromě samotné brožury si tedy můžete zakoupit tematické sady kostek, což je velmi důležité, protože v rámci tohoto systému používáte prakticky všechny druhy mnohostěnných kostek, a některé z nich i vícekrát. Vytvořily také kožený náramek, zápisníky, plakáty, herní podložky, záložky, deníky postav, pohlednice, odznaky, pouzdra na kostky, prostě spoustu věcí. Jediné, co zatím chybí, jsou zástěny. Pro méně zkušené je to několik spojených kartonů na přední straně potištěný hezkým tematickým obrázkem s taháky a shrnutím pravidel pro Pána jeskyně na zadní straně, aby nemusel knihu stále otevírat, když si není něčím jistý. A také je sranda, jen tak tajemně házet kostkami a sledovat vyděšené obličeje hráčů, když nevědí, co se děje. Zástěny se chystají, ale pokud vím, stále se odkládají kvůli technickým problémům. Je možné, že v době, kdy tento článek vyjde, už je bude možné objednat, ale prý s nimi raději nemáme počítat před Vánoci.

Jeskyně a draci obsahují spoustu mechanik a pravidel, ale dobrou polovinu z nich můžete vesele ignorovat. Nezkušený čtenář a hráč může mít problém rozlišit, která pravidla jsou povinná a která nepovinná. Ale chápu, proč tomu tak je. Jeskyně a draci by v ideálním případě měly být jedinou příručkou, kterou potřebujete, aniž byste museli kupovat další obsah. Obsahují totiž i mnoho věcí nad rámec základních D&D příruček.

Připravte se tedy na různé tabulky, dlouhé seznamy schopností, kouzel a dalších mechanik. Přestože jsou kompatibilní s pátou edicí D&D, můžete občas narazit na problémy s přiřazením překladu k pravidlu nebo mechanice v angličtině. Například Eldritch blast je Tajemný výšleh, Action Surge je akční vlna, místo DC je AC a tak dále. Různá rozšíření a doplňkové příručky, na které se zde často odkazuje, mají kódové označení, tj. nepoužívají skutečný název těchto příruček, a to ze stejného důvodu, proč nikde nenajdete logo Dungeons & Dragons. Proto u žádného z termínů nenajdete jeho alternativní anglický název. To může způsobit zmatek, pokud se účastníte společné hry s hráči, kteří hrají podle původních anglických pravidel. 

Nic z toho však není nepřekonatelnou překážkou a stále je to dobrý způsob, jak se dostat k páté edici, pokud opravdu nezvládáte číst delší anglické texty. Zároveň je však třeba počítat se zvýšenou obtížností čtení všech rozšiřujících příruček v angličtině, které jsou sice kompatibilní, ale jsou prostě v angličtině.

Pro koho jsou pravidla hry Jeskyně a draci určena? Pro všechny, kteří vždy chtěli zkusit pátou edici D&D, ale odrazovala je angličtina. Nebál bych se dát knihu do rukou i lidem, kteří nikdy nehráli stolní RPG, protože tento druh činnosti je v ní docela dobře představen. Obsahuje sice velké množství mechanických textů, ale ty stačí číst podle potřeby a hráč si sotva projde několik desítek stránek podle svého preferovaného povolání. Pán jeskyně to má samozřejmě mnohem těžší, ale tak je to vždycky. Mrzí mě zejména nepraktický formát knihy, proto jsem osobně dal přednost formátu PDF. Je však krásně zpracovaná, dobře se čte, a ještě lépe vypadá.

Ať už vlastníte anglickou verzi páté edice D&D, nebo ne, Jeskyně a draci jsou splněným snem mnoha RPG nadšenců, zejména v rámci české RPG komunity, protože, jak jsem již zmínil, oficiální licencované distribuce D&D se u nás pravděpodobně nikdy nedočkáme. I proto je fajn, že se tohoto projektu s takovou vervou chopily společnosti Mytago a imago.cz, kterým za zaslání knihy děkujeme. 

Pokud by vás zajímalo cokoliv ohledně tohoto systému, nebojte se napsat své dotazy do komentářů a já se vám pokusím co nejpřesněji odpovědět.