Disney je společnost známá svou nekompromisností. Co vydělává, to donekonečna rebootují, a co ne, to si zaslouží smrt. Jsou to pouhé dva měsíce, co jsme psali o ambiciózním fantasy seriálu Willow a dalších desítkách titulů, které platformu navždy opustily, a teď se už zde nedají sledovat. K těmto titulům se nově přidal jeden z jejich nejnovějších počinů – pouhé dva měsíce starý film Kráter. Ani ten už na platformě nenajdete.  

Proč Disney+ maže vlastní filmy a seriály

Mohlo by se zdát, že streamovací platformy se v poslední době doslova předbíhají v tom, která z nich ze své nabídky vyhodí nejvíce titulů. Warner Bros. svou Batgirl na platformu HBO Max ani nedal, i když byla dokončena. Netflix ruší mnoho svých animovaných seriálů uprostřed produkce. Posledně to byla služba Paramount+, která mimo jiné zrušila seriál Star Trek: Prodigy ještě než byla dokončena postprodukce druhé řady.

Christine McCarthy, vedoucí finanční divize společnosti Disney v květnu oznámila, že plánují „odstranit určitý obsah ze streamovacích platforem.“ Kráter tak nejspíše není poslední obětí finančních machinací společnosti. Podle serveru The Hollywood Reporter může společnost díky všem odstraněným titulům snížit svůj daňový základ o 1,5 miliardy dolarů. Částečně tak dokáže vykrýt ztráty způsobené neúspěchem jednotlivých projektů.

Sci-fi příběh o partě dětí na měsíční kolonii v roce 2257, která se rozhodne prozkoumat tajuplný kráter, nepatřil k nejlépe hodnoceným titulům společnosti. Úplné odstranění filmu z nabídky ale v podstatě znemožní legální sledování filmu komukoliv, kdo by o něj projevil zájem později. Disney tak snižuje možnost, že by se z filmu mohl stát později kult. Nakonec, na Netflixu se často stává, že nový internetový trend nebo nečekaný zájem o téma způsobí náhlý nárůst sledovanosti starších filmových nebo seriálových titulů. Jenže, jak jsme psali výše, Netflix je také vinen ze stejných kroků ve snaze ušetřit peníze na daních.

Nejhorší na celé věci je, že tvůrci titulů na takové jednání společností ani nejsou upozorňovány, takže se ani nemohou připravit na potenciální dopady na jejich kariéru. 

„Určitě by mě zajímalo, co rozhodnutí ovlivnilo,“ vyjádřila se režisérka filmu Černá kráska Ashley Avis pro The Hollywood Reporter, „Je těžké se jako umělec snažit zorientovat v tom, kam se vydat.“

Rušení projektů je ale pouze jedním z mnohých problémů, které streamovací platformy pro tvůrce vyrábějí.

„Za stejných podmínek by většina lidí raději pracovala na televizním pořadu než na streamovaném, protože sazby jsou lepší a je větší pravděpodobnost, že uvidíte tantiémy,“ řekl Nick Wiger, který má na kontě jak televizní, tak streamované pořady a je autorem zrušeného pořadu Earth to Ned. „Ale co se týče nabízených pracovních míst je to tak, že buď mám tuhle práci pro streamovací platformu, nebo bych taky nemusel mít vůbec žádnou, a to je kalkulace, kterou dělá spousta lidí.“

Celé to zakončila Eliza Skinner, hlavní scenáristka pořadu Earth to Ned: „Nemáme tušení, jak plánovat dopředu v jakémkoli směru, protože je velmi těžké říct, co se děje. Když přijdete do muzea, nikdo vám neřekne: „Lidé se u tohoto obrazu už dlouho nezastaví – pojďme ho vyhodit do koše.“

Po problematickém Binchewatchingu, který definoval primárně Netflix, se tak objevují další velké problémy streamovacích platforem nejen pro jejich uživatele, ale také tvůrce. I když se počty světových streamovacích služeb, zdá se ustalují, streamovací války rozhodně nejsou u konce.