DC a Warner Bros. sú premenlivou kvalitou svojich filmov už tak nejako známi. Stoj čo stoj sa snažili vyrovnať Marvelu, až si vo svojom vlastnom komiksovom filmovom univerze urobili poriadny bordel. Teraz však prichádza režisér James Gunn so svojim novým filmom Sebevražedný oddíl. A ten im na nejakú snahu o prekonanie Marvelu kašle, pretože by musel vlastne prekonávať sám seba a svojich Strážcov Galaxie. A presne z tohto dôvodu vám môžem už teraz povedať, že Sebevražedný oddíl je kus dobrej práce.

Film o partičke záporákov, ktorí pod hrozbou okamžitej smrti zachraňujú svet, sme tu už mali v roku 2016. Režisér David Ayer sa síce vtedy možno snažil, ale výsledok bol prinajlepšom rozpačitý. Patetické spomalené scény, ktoré mali asi napodobňovať Snydera, alebo čo, kostrbaté dialógy a snaha o hlbšiu charakteristiku postáv, ktorá pôsobila skôr trápne. A k tomu všetkému rating PG-13, ktorý z potenciálne dobrého akčňáku urobil nemastný, neslaný paškvil.

Trailer na Sebevražedný oddíl z roku 2016 s prehane veľkou prítomnosťou Jokera

Ayer sa síce v súčasnosti bráni, že mu do toho Warner Bros. strašne kecali a my sme ochotní mu v tomto veriť, nakoniec, podobné veci sa hovoria aj o iných DC filmoch, ale to je už teraz holt jedno. Šancu dostal James Gunn, ktorého si Warneri zobrali pod krídla po tom, čo s ním MarvelDisney ukončili spoluprácu kvôli zopár blbým tweetom. A zrejme mu do toho ani nekecali tak, ako Ayerovi, lebo film je prístupný až od osemnásť rokov a násilím, blbými kecmi a akciou sa to v ňom len tak hemží. A predsa je to dobre vyvážené.

Problém s príbehovou kontinuitou tu James Gunn vyriešil tak, že ju vôbec neriešil. Starý Sebevražedný oddíl ani neignoruje, ani naň nejako silno neodkazuje. Návrat Harley Quinn po tom, čo v poslednom filme zdrhla, je tu vyriešený jednou vetou o tom, že ju proste chytili pri ďalšej lúpeži a je to. Jediným pojítkom k pôvodnému filmu sú tu iba vracajúce sa postavy spomínanej Harley, Kapitána Boomeranga, vodcu tímu Ricka Flaga a železnej lady Amandy Wallerovej.

O deji vám toho veľa povedať nemôžem a ani nechcem. Vlastne to ani nie je potrebné. Gunn sa tu totiž s divákom hrá ako mačka s myšou, nadhodí vám pascu, chytíte sa do nej a potom stočí dej úplne opačným smerom. Mnohí z vás túto hru aspoň občas prehliadnu, niektorí možno nie, tak či tak si to však skvele užijete. Ak ste videli Stražcov Galaxie, v podstate viete, čo máte čakať. Je to taká typická Gunnovina, len je teda podstatne krvavejšia. Bude sa tu umierať. Strašne umierať. Aj preto je tu tak veľa postáv. A tak môžete spolu so zamestnancami ARGUSU tipovať, kto z členov Task Force X prežije až do konca a kto nie. A mnohokrát budete sami prekvapení.

Film je plný rôznych vtipov drsného humoru, postavy bez ohľadu na úroveň ich blbosti, inteligencie či uvedomelosti však majú viac ako jednu vrstvu. Nie úplne všetky, ale tie najdôležitejšie rozhodne a to vás možno prekvapí. Pomedzi všetky tie vtipy a násilie sú totiž roztrúsené veľmi osobné a emociálne momenty. Gunn tu na veľmi malej ploche dokáže vyvolať skutočne silné emócie aj u diváka. Isteže, občas tieto dialógy pôsobia trochu nasilu vložené, ale nie príliš, takže ak na túto hru pristúpite, budete sami prekvapení, ako vás z nenazdania krátka scénka a správne podaná vetička chytia za srdce. Opäť, ak ste videli Strážcov Galaxie, neprekvapí vás to.

Gunn proste dokáže nájsť správnu rovnováhu medzi šialenými situáciami a obyčajnými ľudskými momentami uprostred bláznivého a často desivého sveta. A to je niečo, čo máloktorý filmár skutočne dokáže bez toho, aby to nepôsobilo umelo a pateticky. Pozerám sa opäť na teba, Ayer.

Technická stránka filmu je takmer dokonalá. Minimálne vo vizuálnej rovine. Film sa hrá s farbičkami, filtrami, rôznymi uhlami kamery, plynule strieda akčné sekvencie s pokojnými pasážami a pôsobí absolútne stopercentne a cielene komiksovo, stále však jemne s prihliadnutím na film, ako samostatné a špecifické médium. Pár obrázkov tu taktiež nájdete. A texty vložené priamo do prostredia, vždy však na miestach a v časoch, keď sa to hodí.

Mrzí ma snáď iba hudobná stránka filmu. Použije sa tu niekoľko známych pesničiek, ale na úkor toho si absolútne neviem spomenúť na hlavnú hudobnú tému filmu. Alebo akúkoľvek inú tému. Niektoré postavy tam pritom mali vlastné hudobné pozadie, ale absolútne si v hlavne nevybavím žiadnu konkrétnu melódiu a to je trochu škoda. Na druhej strane si dokonale vybavím emóciu, ktorú som v tej-ktorej časti filmu cítil a to je možno dôležitejšie.

Idris Elba tu stvárňuje hlavného antihrdinu lepšie, než Will Smith kedykoľvek vo svojom živote a rola mu rozhodne sadne viac, aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že je to vlastne len reskinovaný Deadshot. Nebojte sa, nie je. Margot Robbie v roli Harley Quinn je proste kúzlená, Daniela Melchior veľmi pozitívne prekvapila, Capaldi si rolu Thinkera stopercentne užíva. Michael Rooker, Pete Davidsoon, Sylvester Stallone, Nathan Fillion, Joel Kinnaman, Alice Braga, Flula Borg aj skvelý David Dastmalchian a samozrejme aj John Cena, každý z nich má vo filme momenty, v ktorom sa môžu predviesť.

Sebevraždený oddíl je film, do ktorého všetci zúčastnení šli naplno a je vidno, že sa pri tom veľmi bavilim, čo sa cez plátno prenesie aj na vás. Neberie sa príliš vážne, práve naopak, ide o šialenú komiksovku, no napriek tomu prinesie aj emocionálne hlbšie momenty. Je to zábavná jazda od prvého záberu až po koniec záverečných titulkov. Film nemá jediný hluchý moment a snáď jedinou jeho slabinou je menej výrazný hudobný podmaz, ktorý sa vám do hlavy skutočne nezavŕta. Ak sa rozhodnete ísť do kina, neoľutujete ani peniaze za lístok, ani čas strávený jeho pozeraním.

Ja si film rozhodne chcem pozrieť minimálne ešte raz a verím tomu, že podobne na tom po prvom pozretí budete aj vy. Gunn proste dokázal to, čo sa Ayerovi a nielen jemu, nikdy nepodarilo – urobil skvelý DC komiksový hraný film, ktorý sa neberie príliš vážne, berie ohľad na komiksové predlohy, zároveň je ale dostatočne svojský a funguje aj u divákov, ktorí o komiksoch a postavách v nich nemajú ani šajnu. Mimochodom, ak je to váš prípad, pozrite si naše video, kde vysvetľujeme komiksový pôvod všetkých postáv vo filme.