Když František Kotleta oznámil na konci září/septembra letošního roku novou knižní sérii s názvem Legie, na které spolupracuje s Kristýnou Sněgoňovou, nikdo se nad tím ani nepozastavil. Čím ale fanouškům vyrazili autoři dech, byla samotná rozsáhlost. Space opera Legie bude totiž obsahovat dvanáct volně navazujících dílů, které můžete číst na přeskáčku. A to je rozhodně super.

První díl od Františka Kotlety s podtitulem Operace Thümmel vyšel 22. října/októbra. Uhranul nás svým zasazením, zábavností a perfektně napsanými postavami. K samotnému hodnocení se však vrátíme až později a teď se pojďme podívat na samotné zasazení.

Vítejte v Legii, ve světě, kde lidská civilizace není na vrcholu jídelního řetězce. Na planetu Zemi totiž zaútočila invazní flotila neznámé mimozemské civilizace. Velmi krátká a tvrdá válka srazila lidstvo na kolena a udělala z něj otroky mimozemských dobyvatelů. Každý jeden člověk si právo na život musí zasloužit. Pokud je nějaký jedinec moc slabý na práci, skončí v konzervě plné separátu. I po takové hrozné ráně lidstvo stále věří ve vysvobození, protože dokud stojí poslední voják odporu, je tady vždycky nějaká naděje. Asi ne na vítězství, ale minimálně na pořádnou pomstu.

Příběhová linka první knihy s názvem Operace Thümmel nás zavede do role bývalého člena BIS, Moravce, který dělá takzvaného kápa na těžební planetě. Jednoduše řečeno se má dobře, protože nemusí chodit do šachet těžit radioaktivní rudu zvanou Chepit a má od emzáků celkem klid. V srdci je však stále členem BIS, jenž s ostatními zpravodajci z jiných zemí vytvořil plán na infiltraci z planety a odboj proti mimozemšťanům s kódovým označením Operace Thümmel. To, jestli se jim to povede, nebudeme prozrazovat. To už si musíte přečíst sami.

Samotný příběh prvního dílu je - řekněme - dobrý, ale zároveň i dost odlišný od prvotní tvorby Františka Kotlety. Není to jedna velká akce s nesmrtelným hlavním hrdinou, ale směs dialogových pasáži s reálnější akcí, ve které nenajdete ani jeden nudný moment. Nemůžeme však opomenout, že i přes svou zábavnost je hlavní zápletka trochu klišovitá.

Popis světa je na rozdíl od poslední Kotletovy knihy s názvem Undeground velmi poctivý a dobrý. Během první kapitoly se totiž střídají pasáže z těžební planety se záblesky z minulosti, kde se dozvíte vše potřebné o společenství mimozemských ras a jejich různých druzích, ale také o okupaci planety Země a samotné válce, kterou lidstvo velmi rychle prohrálo. Ve finále je ale mimozemských ras ve společenství tolik, že se v hierarchii začnete postupem času ztrácet.

Vyprávění a styl psaní je naprosto výborný. Kotleta prostě umí nejen skvěle popisovat situace a prostředí, ale taktéž má, řekněme, cit pro používání sprostých slov a situačních vtipů, které naráží na současné trendy či události. Co však mohou fanoušci tohoto autora postrádat, je erotika. Její absence je však velmi opodstatněná, protože na těžební planetě jsou pouze muži.

Tím nejsilnějším bodem jsou určitě postavy. Jak sám Kotleta psal v doslovu, tentokrát se snažil přinést něco více reálného, a to nejen samotnou akcí, ale i postavami. Moravec není žádný akční hrdina nebo upír, jenž odpaluje stovky emzáků bez sebemenšího problému, ale obyčejný chlapík, který musí při boji používat mozek a jedna rána by ho mohla stát život. Moravec však není jedinou skvělou postavou. Později se v knize objeví například silná mimozemšťanka Aga nebo šílený Rus Gerasim, který ze sebe posílá jednu hlášku lepší než tu druhou.

František Kotleta opět dokázal, že je jeden z nejlepších fantaskních autorů v Česku. Přestože je Operace Thümmel trošku jiná, řekněme dospělejší a reálnější než tvorba z jeho začátků, dala by se zařadit mezi to nejlepší, co Kotleta zatím napsal. Knihu bychom tedy doporučili nejen fanouškům Františka Kotlety, ale i všem milovníkům akčního sci-fi, kteří s jeho tvorbou doposud neměli tu čest. Teď už jen uvidíme, jak na tento úspěch naváže Kristýna Sněgoňová v pokračování s názvem Amanda.