Rok 2107, všechna velká města včetně Ostravy jsou po válce s Poláky zničena a v Česku již existuje asi jen Praha. Nebo přesněji řečeno Praha City, desetimiliónové, chráněné a nedostupné město ovládané radou velkých korporací. Obyvatelstvo se rozděluje na tři různé sociální úrovně podle pater města. Ti nejbohatší si žijí vlastním životem, ovládají celé město, jedí pravé potraviny a souloží s digitálními šlapkami za pomoci integrovaných čipů. Ti nejchudší z úrovně U (Underground) naopak žijí v krabicích na ulici, sledují stupidní pořady a zprávy na jediné dostupné televizi CN a snaží se přežít každý další den. A v tomhle bordelu žije bývalý policista a válečný veterán Petr Vachten, který všechny ty sračky prostě ignoruje.

Tak takhle by se dal popsat svět zatím nejnovějšího vydaného počinu Františka Kotlety (SPAD, Bratrstvo krve) s názvem Underground, který vyšel pod taktovkou nakladatelství Epocha na konci března/marca letošního roku. A i když se jedná už o „starší“ počin, tak bychom si ho i tak měli zhodnotit, protože knihy nikdy nestárnou.

Ze všeho nejdříve je potřeba říci, že Underground je trošku jiný román, než jsme doposud od Kotlety četli. Autor velmi často psal klasické akční sci-fi, nicméně Underground by se dal zařadit do subžánru postpunk či kyberpunk. Tudíž samozřejmě očekávejte nějaké moderní vynálezy ve stylu levitujících dopravních prostředků či mechanických implantátů, ale všeho je velmi poskrovnu. Nečekejte ani tolik akce jako obvykle, protože Underground nabízí spíše detektivní příběh. A poslední změnou je samotný hrdina, který není tentokrát žádný svalnatý a nepřemožitelný chlap, ale normální a věčně zatrpklý smrtelník.

Jak již bylo řečeno v úvodu, Underground nás zavede do dystopického města Praha City roku 2107. Hlavní hrdinou je bývalý policista Petr Vachten, který sice žije na úrovni U, ale má se celkem dobře, jelikož má práci a střechu nad hlavou. Vše se však zvrtne, když přijme práci bodyguarda takzvaných digitálních čarodějek (prostitutek). Nebo to spíše vypadá jako ochrana těchto dívek, ale ve skutečnosti se z toho vyklube úplně jiný druh práce.

Námět tedy na první pohled nevypadá moc originálně, ale čtenáři Kotlety moc dobře vědí, že dokáže udělat z ničeho opravdu něco. Celá příběhová linka je většinu knihy velmi zamotaná a vy vůbec netušíte, co se vlastně děje, kdo je vlastně padouch a ono rozuzlení se dozvíte až přibližně dvacet stránek od konce, což knize přidává napínavou atmosféru.

Co se ale týče jednotlivých událostí, kniha je trošku jiná než ostatní Kotletovky, řekněme dospělejší. Zatímco v jiných jeho knihách převládají akční a sexuální pasáže, v Undergroundu se ani jednoho mockrát nedočkáte. Kniha sice začíná vtipnou a akční pasáží, kdy hlavní hrdina společně s parťáky dělají razii na výrobnu Veselých párečků, ale pak se tempo silně zpomalí a akce už není zas tolik, jak jsme byli u Kotletových knih zvyklí. A klasického sexu se bohužel nedočkáme skoro vůbec, ale z celkem prostého důvodu. Hlavní hrdina se totiž díky práci pohybuje ve vyšší společnosti, která na klasický sex zanevřela a všechny hrátky probíhají za pomoci čipů a implantátů, jež stimulují mozek.

Známými prvky knih od Františka Kotlety jsou určitě vulgarismy, silné hlášky jak od akčních hrdinů z 80. let a narážky na minulost či známé osobnosti. A tohohle všeho je v Undergroundu opravdu velmi požehnaně, Petr Vachten sází jednu hlášku za druhou a vám nezbývá nic jiného, než se nahlas smát.

A když už mluvíme o hlavní postavě, tak se dostáváme i k těm ostatním. I když se v knize objeví celkem velký počet lidí, kteří často vypadají nějak důležitě (například Fairy Fay), tak je to jen zdání. Underground je ve skutečnosti taková one man show, ve které sice Petr Vachten potřebuje od spousty lidí pomoc, ale první housle hraje převážně on. Nicméně to vůbec není na škodu, protože je hlavní hrdina zajímavý svou neobvyklostí. Je to vlastně takový opak klasického chlapa z akčních filmů. Prostě starý zatrpklý chlap bez ženy, zájmů, kterému záleží jen na základních biologických potřebách.

V neposlední řadě tady máme svět knihy. Ten nás bohužel trošku zklamal, protože není moc silně vybudovaný jako třeba ten u série SPAD. V titulu se sice dozvíte, jak se Evropa dostala do takového bodu, ve kterém v současné době je, ale o dalších státech, městech a událostech se toho moc nedozvíte. Vše se tedy točí jen okolo Praha City, kde se celý příběh odehrává.

Underground tedy není klasickou Kotletovkou s klasickým silným hrdinou v hlavní roli, ale i tak se jedná o dobrou knihu, kterou by si měl každý fanoušek tuzemské scifi literatury určitě přečíst. Pokud ale hledáte nějaké stěžejní dílo Františka Kotlety, tak vám můžeme doporučit ujetou scifi sérii Bratrstvo krve nebo postapokalyptickou sérii SPAD.