

TOP
Každý pátekList toho nejlepšího z filmů a seriálů! Na každou epizodu pro vás vybíráme pět nejzajímavějších historek, pověr, mýtů, titulů či kuriozit. Řadíme je do vtipného formátu, ať už podle preferencí redakce, tak i samotných diváků.
7 nejšílenějších filmových konspiračních teorií
Filmy, seriály, knihy a jiné fiktivní příběhy jsou opředeny spoustou různých fanouškovských teorií. Některé jsou menší, jiné větší, některé se dokonce i potvrdili, veliká spousta ale spíše ne. My se dnes podíváme na ty nejšílenější, přičemž některé již přesahují až do konspirací.
SKÁLA JE VE SKUTEČNOSTI POKRAČOVÁNÍ BONDOVEK
V thrilleru Michaela Baye z roku 1996 o útěku z vězení si Sean Connery zahrál zavrženého bývalého špiona, který byl odsouzen k dlouholetému pobytu ve vězení s přísnou ostrahou. Podle této teorie je Conneryho postava, označovaná jako John Mason, ve skutečnosti starší verzí Jamese Bonda. Časová osa tomu odpovídá a ve filmu je uvedeno, že John Mason není jeho pravé jméno. Teorie je to jistě přesvědčivá, ale možná ne záměrná: producent Jerry Bruckheimer popřel, že by scenáristy tato myšlenka napadla.
JAR JAR BINKS JE SITHSKÝ LORD
Tato notoricky známá teorie tvrdí, že Jar-Jar Binks, vtipný a otravný mimozemšťan s divnou řečovou vadou, byl ve skutečnosti celou dobu zkušený padouch. Všechny stupidní a hloupé akce, které Jar Jar vykonal a kvůli kterým ho nenávidí téměř každý fanoušek Star Wars, dávají v rámci této teorie smysl. Jeho chaotické, neohrabané pohyby, kterými „šokujícím způsobem“ dokáže porazit protivníky v boji, poněkud připomínají bojový styl Zui quan neboli „opilecký box“. Zdánlivě nesmyslné a nekoordinované pohyby v rámci tohohle umění jsou ve skutečnosti smrtelné, nebezpečné a především nepředvídatelné údery.
Když se snaží lidi o něčem přesvědčit, používá gesta rukou stejně, jako Jediové během jejich mind triků. A nakonec se vetře do senátorské funkce, čímž nakonec umožní Palpatinovi převzít moc. V rámci teto teorie se dokonce říká, že George Lucas to přesně takhle skutečně plánoval, pak se ale lekl negativních reakcí fanoušků a z Jar Jara udělal pouze otravnou komediální roli.
MAD MAX - EXISTUJE JEN JEDEN PŘÍBĚH
V chronologii série Mad Max je těžké se vyznat. Je Fury Road remakem původního filmu, nebo spíše pokračováním? A proč se tak moc mění tón a dokonce i svět i v původních filmech? Pokud jste viděli naše video o téhle sérií, tak znáte odpověď.
Ve zkratce se ale mezi fanoušky má za to, že ve skutečnosti je Max pořád stejný, jde pouze o různé příběhy vyprávěné různými lidi. Max je totiž legendární postava podobná těm ze starých bájí a pověstí. Vždy, když vykoná hrdinský čin, odejde znovu do pouště aby se vrátil, když ho bude znovu potřeba. Tato teorie je ale velmi blízká tomu, o co se snažil samotný tvůrce Šíleného Maxe, George Miller. Sám totiž Maxe napsal jako jakéhosi mýtického hrdinu, který je blízký lidem z různých kultur po celém světě.
OSVÍCENÍ JE KUBRICKOVO PŘIZNÁNÍ
Jedna z populárních konspiračních teorií praví, že Američané na Měsíci nikdy nepřistáli. Vše bylo natočené v Hollywoodských studiích a režisérem měl být samotný Stanley Kubrick. A jeho film Osvícení je prý toho důkazem. O této teorii vznikl dokonce celý dokumentární film s názvem Pokoj 237. Tvůrci zde tvrdí, že do Osvícení Kubrick ukryl své přiznání. Důkazy jsou svetr s motivem Apolla 11, dnes již kultovní vzorka na hotelovém koberci, která připomíná přistávací plochu na Mysu Canaveral.
Samotný hoax má být reprezentován míčkem, který Danny vezme do rukou a vstoupí do pokoje 237, ze kterého následně vyjde potlučený. Měsíc je totiž od Země vzdálen přibližně 237 000 mil. Vše mají uzavřít Jackovy výkřiky o tom, že podepsal kontrakt a musí zachovat tajemství hotelu. Pravdou je, že svetr prostě jednoho dne přinesla kostýmová designérka, protože Kubrick chtěl něco, co vypadá, jako ruční práce, koberec byl prostě nepříjemně symetrický a zbytek věcí je jen hledání náznaků tam, kde žádné nejsou. Kubrickova pravá ruka Leon Vitali označil „70 až 80 procent“ filmu Pokoj 237 za „čirý blábol“.
POČÁTEK - COBBŮV SKUTEČNÝ TOTEM
Ve snovém thrilleru Christophera Nolana Počátek si postavy mají vytvořit osobní „totem“, který jim pomůže určit, zda se nacházejí ve skutečném světě, nebo ve snu. Ve filmu je naznačeno, že Cobbovým totemem byla točící se káča, kterou zdědil po své zesnulé ženě Mal. Ten fungoval tak, že pokud se nepřestal točit, Cobb věděl, že se nachází ve snu. Právě záběrem na tento točící se totem film končí, přičemž si diváci nejsou jisti, zda je Cobb stále ve světě snů, nebo ne.
Zdroj: Andrea Olejárová, Nerdfix.cz7 výtečných dieselpunkových filmů
Mnozí diváci však poukazovali na to, že Cobb by měl mít svůj vlastní totem, přičemž někteří naznačovaly, že to byl ve skutečnosti Cobbův prsten. V závěrečné scéně je Cobb viděn bez svého prstenu - což naznačuje, že je spokojen s tím, že jeho realita je skutečná. Tuto teorii podporuje i fakt, že Cobbův totem se chová jinak, jako ostatní totemy. Každý totem by totiž měl být upraven tak, aby se v realitě choval abnormálně, jako jsou například cinknuté kostky, které vždy padnou na stejnou stranu, ale ve snu se chová normálně. Cobbův totem se ale chová úplně naopak - normálně v realitě a abnormálně ve snu. Je třeba podotknout, že kolem Počátku existuje spousta teorií a nejasností. Pokud vás zajímají více, podívejte se na naše video o tomhle filmu.
SNOWPIERCER JE POKRAČOVÁNÍM FILMU PAN WONKA A JEHO ČOKOLÁDOVNA
Jedna z populárních fanouškovských teorií tvrdí, že film Snowpiercer je ve skutečnosti pokračováním filmu Pan Wonka a jeho čokoládovna. Tuto teorii poprvé představil YouTube kanál Rhino Stew. Podle této teorie Charlie Bucket, poté co převzal Wonkovu továrnu, pokračoval ve vývoji pokročilých technologií a experimentálních dopravních prostředků. Předvídal katastrofální dopady klimatických změn a vytvořil vlak Snowpiercer jako uzavřený, soběstačný ekosystém pro přežití lidstva.
V obou filmech skupina lidí postupuje skrze rozsáhlou, fantastickou strukturu, přičemž jednotlivci jsou postupně eliminováni, dokud nezůstane jediný, který zjistí, že celá cesta byla testem od bohatého průmyslníka hledajícího nástupce. Oba příběhy se zabývají ekonomickými třídami, dětmi, jídlem a zkoumají koncepty oběti, volby a svobodné vůle. Wonka ve své továrně vyvíjí pokročilé technologie pro výrobu potravin a experimentální dopravu v uzavřeném, soběstačném prostředí, což je něco, co se nadaný a schopný Charlie mohl velice rychle také naučit.
Zajímavé jsou i podobnosti mezi konkrétními postavami:
William a pan Wilkinson nebo-li Slugworth mohou být stejná osoba. Oba slouží jako důvěrníci a prostředníci mezi vůdcem a ostatními, a zároveň po celou dobu hrají roli a tváří se, jako někdo jiný. Franco je zručný střelec a mohl by být dospělou verzí Mikea, který byl jako dítě fascinován násilím v televizi a pistolemi. Navíc první vražda, kterou ve filmu Franko vykoná vidíme prostřednictvím televizní obrazovky.
Ministryně Masonová a Veruca Saltová: Obě postavy sdílejí panovačné chování a nárokování si privilegií, přičemž Ministryně Masonová je na rozdíl od Verucy přehnaně vděčná a oddaná, což zní jako něco, co by mohlo být následkem traumatu zažitého v továrně. Nakonec je zde Claude, jejíž nenasytnost a impulzivita připomínají vlastnosti Augusta Gloopa, což naznačuje možnou spojitost. Mohla by být třeba jeho dcera.
Další zajímavostí je absence Umpa-lumpů ve Snowpierceru. Teorie naznačuje, že tito malí pracovníci mohli vyhynout kvůli klimatickým změnám nebo neschopnosti reprodukce, což vedlo Wilforda k využívání dětí pro údržbu motoru vlaku.
PIXAR TEORIE
Jedna z populárních fanouškovských teorií tvrdí, že všechny filmy studia Pixar se odehrávají ve stejném sdíleném vesmíru a tvoří jednotný příběh. Tuto teorii poprvé představil blogger Jon Negroni v roce 2013. Ten vytvořil chronologickou posloupnost událostí napříč jednotlivými filmy. Například film Rebelka zobrazuje počátky magie, která umožňuje zvířatům a objektům získat lidské vlastnosti. Tato magie by mohla vysvětlovat antropomorfní chování postav v pozdějších filmech, jako jsou hračky v Toy Story nebo automobily v Autech.
Dalším klíčovým prvkem teorie je společnost Buy-n-Large (BnL) z filmů WALL-E, která se objevuje v spoustě dalších filmů. Tato korporace hraje významnou roli v technologickém pokroku a environmentálních změnách v pixarovském vesmíru, což vede k opuštění Země lidmi, následné dominanci strojů a zmutování některých živočichů do formy, které vidíme v Příšerkách s.r.o.
Zdroj: Andrea Olejárová, Nerdfix.czTOP 7 rozdílů mezi knižním a filmovým Pánem prstenů
Teorie také naznačuje, že postava čarodějnice z Rebelky je ve skutečnosti dospělá Boo, která cestuje časem ve snaze znovu najít svého přítele, příšerku Sulleyho.
Vidíme u ní totiž spoustu předmětů, které nepatří do doby, ve které žije. Mluvící a myslící objekty a zvláštní je také to, že když vejde do dveří, zmizí.
I když Pixar tuto teorii nikdy nepotvrdil, je zvláštní, že vydali video specificky ukazující různé propojení mezi jednotlivými filmy přes stejné značky, 3D modely a společnosti, jako je třeba auto Pizza Planet v každém filmu, nebo alespoň objekt v tvaru tohto auta. Pokud vás tato teorie zajímá více do hloubky, možná o ní uděláme samostatný článek.
A to je z dnešní topky vše. Rozhodně jsme v ní ale nepokryli všechny šílené konspirační teorie ve filmech. Takže kdo ví? Možná se k tématu ještě vrátíme. A vy nám do komentářů napište nějaké další zajímavé fanouškovské teorie, které vám ve videu chyběli.