Když točíte film, musíte si dávat sakra pozor na několik věcí. Musíte sehnat finance, herce, štáb, šikovného režiséra, dohlídnout na to, aby vám ty finance stačily, nerubat příliš vysoko, aby jste pak nepadaly hodně hluboko do pasti dluhů a nesplněných snů. A to platí dvojnásob, když točíte film pro tak malý trh, jako je Česká nebo Slovenská republika. Produkce zde se prostě finančně nemůže rovnat té Hollywoodské. Jenže někdy se objeví tvůrci, kteří nemají rádi hranice. A pak to litují. Dnes se podíváme na filmy, jejichž produkce byla spojena s problémy, kontroverzemi a finančními problémy, z nichž některé položili celé skupiny lidí, producenty a někdy skončili až před soudem. Teď se proto podíváme na 7 nejkontroverznějších českých a slovenských filmových průserů.

ANDĚLSKÁ TVÁŘ

Romantické drama odehrávající se ve Francii 19. století od režiséra Zdeňka Trošky měl dost problematickou produkci. I když je o nejlevnější film na našem seznamu, rozpočet přesahoval 70 milionů korun, což výrazně přesahuje i dnešní průměr. A tohle byl rok 2002. Partner, který měl film financovat stáhl z rozpočtu 20 milionů korun tři dny před natáčením a producent Jiří Pomeje se poté zadlužil a film financoval úvěry.

Navíc film dobře nedopadl ani v kinech. Diváci i kritici se vysmívali scénáři i hereckým výkonům. Měl mizernou návštěvnost a v českých kinech vydělal pouze 4,6 milionu korun. Pomeje se kvůli dluhům dostal před soud, kde čelil obžalobě z úvěrového podvodu. Přestože byl obžaloby zproštěn, mělo to dopad na jeho kariéru. Zdeněk Troška se jen oklepal a točil dál jakoby se nechumelilo. Hlavně komedie, protože ty vydělávají.

HURVÍNEK A KOUZELNÉ MUZEUM 

Režisér Martin Kotík se v roce 2010 rozhodl oživit nejslavnější české loutky pro moderní generaci. Zabralo to nakonec sedm let práce, zapojilo 250 lidí z pěti zemí a technologie na úrovni velkých studií. A dost se to podělalo. Jen samotný scénář byl přepsán tolikrát, že už ani nikdo neví, kolik měl vlastně verzí. Za to mohou především německí partneři, kterým se klasické ponětí příběhu moc nelíbilo.

Pro diváky byla největší kontroverzí změna hlavních postav. Konkrétně jde o syna, ze kterého se stal punker. A sice byla animace vysoce kvalitní, příběh připomínající v podstatně Noc v muzeu moc nenadchl. Film byl především ale přehnané drahý. S rozpočtem 170 milionů korun patří mezi nejdražší české produkce. Tržby dosáhly jen necelých 23 milionů korun doma a 48 milionů v zahraničí, takže film zůstal v hluboké ztrátě. Ale děti si ho v televizi pořád užívají, rozhodně více, než dospělí.

BATHORY

Juraj Jakubisko byl jedním z nejznámějších a nejlegendárnějších slovenských režisérů. Jeho filmy jsou dodnes známé jak na Slovensku, tak i v Česku a mnohé i v zahraničí. Když ale v roce 2008 natočil svou verzi událostí o uherské šlechtičně Alžbětě Báthoryové, výsledek nedopadl nejlépe, i když titulní píseň filmu je absolutní banger, o tom žádná. Produkce filmu byla drahá. Moc drahá. Dostala se na úroveň 10 milionů eur, tedy něco kolem 230 milionů korun.

Finanční prostředky pro režisérovou megalomanskou vizi sháněla všude možně jeho manželka a producentka Deana Jakubisková. Film přitom obsahoval pouze jednu bitevní scénu. Peníze byly minuty především na pronájmy historických prostor, kostýmy a honoráře. Navíc spousta řemeslníků nebyla řádně zaplacena a od té doby s Deanou Jakubiskovou odmítají spolupracovat. Film ne nedočkal ani dobrých recenzí a ani dostatečných výdělků. Nejvyšší odhadované číslo je 96 milionů korun.

JAN ŽIŽKA

Petr Jákl se rozhodl v českých podmínkách natočit Hollywoodský velkofilm a ještě si k tomu přizval zahraniční herce. Českého junáka Jana Žižku tak hrál Ben Foster a objevili se tu i Michael Caine, Matthew Goode, Sophie Lowe a mnoho dalších. Film byl dražší, než máslo na Slovensku a nevydělal to nazpátek. Za to mohli především vysoké honoráře zahraničním hercům a drahé výpravné scény.

Film byl navíc kritizován za nepřehledné akční scény a historické nepřesnosti, ale že těch bylo. Měli jsme o tom celý hodinový pokec s historiky a kostyméry ve studiu.

Film prakticky neměl šanci se zaplatit, jelikož v českých kinech vydělal pouze 55 milionů a stál téměř půl miliardy. V amerických kinech vydělal jen pár milionů a prostě Tento genericky vyhlížející středověk v hollywoodském stylu měl ale velký úspěch na Netflixu, kde se pod stejně generickým názvem Medieval dostal do TOP 10 sledovaných filmů. Ale bylo to na nic, protože film byl prodán v balíku s jinými filmy a tak tvůrci z Netflixu nevydělali ani děravý groš.

PANSTVÍ

Známý průser Martina Dejdara, tváře DayDees baru a parfému DayDees, kvůli které se zadlužil až po uši. Snaha o typickou anglickou detektivku se zahraničními herci a režisérem stála 170 milionů dolarů, čímž se film zařadil mezi nejdražší české produkce. Na výrobu prvního českého anglicky mluveného filmu si musel Dejdar s dalším producentem Michaelem Švábem, což byl hercův švagr, z něhož se později vyklubal mafián, pujčit. Aby se film zaplatil, herec si vzal úvěry v bance. A protože pak nevydělal, herec je musel přes deset let splácet.

Podle herce se film výtečně prodával v zahraniční na DVD, ale zahraniční distributor jim neposlal žádné peníze. Pro Dejdara tak bylo natáčení filmu, které ho uvrtalo do let dluhů obrovským průserem.

BUBENÍK A PRINCEZNA

A teď se dostáváme k titulům, které nikde nikdy neuvidíte. Animovaný film Bubeník a princezna se v roce 2018 představil absolutně bizarním, hrozně animovaný trailerem, ve kterém bylo slyšet dokonce i hlas Karle Gotta. To vše tvůrci označili za marketingový tah, přičemž plánovaná premiéra se neustále posouvá. Produkce filmu stála 80 milionů korun, údajné datum vydání se neustále měnilo a tvůrci dokonce snažili vybrat peníze na kickstarteru na videohru. Nevybrali, takže jak hra, tak i film vážně nikdy nevyjdou. Tvůrci tak úspěšně propálili před 80 milionů korun na kdovíco a Bubeník a princezna se tak stává neuvěřitelným průserem české kinematografie. I když pořád tvrdí, že ten film určitě vyjde příští rok. Ale teď už fakt!

 POSLEDNÍ Z APORVERU

Legendární české fiasko, dost možná vysloveně tunel, kvůli kterému jsou tvůrci vyšetřování policií. Poslední z Aporveru byla ambiciózní fantasy drama kombinující živé herce a počítačovou animaci režiséra Tomáše Krejčího. Ten se společníkem Jiřím Košťálem založil roku 2004 produkční firmu Actor‘s Runway Agency. Pro soundtrack oslovil mimo jiné Markétu Irglovou, Lenku Dusilovou nebo Moniku Načevu a jako střihače najal Terryho Rawlingse, jenž kdysi stříhal Vetřelce, Blade Runnera nebo Yentl. Pak se vystřídali ještě další dva.

Krejčí vypouští o filmu bombastická tvrzení o 120 hercích, spoustě zahraničních investorů včetně Walta Disneyho, o nejvíc trikovém českém filmu a spousta dalších. Původní rozpočet filmu 63 milionů korun postupně bobtná, až se v roce 2013 dostane na úroveň 241 milionů korun. A datum premiéry se neustále posouvalo až zůstalo v nedohlednu. Koproducenty to přestalo bavit. Česká a Slovenská televize, slovenská společnost Farbyka, Český fond kinematografie a 13 dalších koprodukčních partnerů se podívalo na smlouvy. A zatímco se Krejčí rozhodl film kompletně předělat do 3D, nebo odletěl i s celým štábem na Havaj na dotáčky mraků, státní fond kinematografie zjistil, že ze všech těch slíbených scén a speciálních efektů neexistuje vlastně nic.

Marek Veselický z firmy Farbyka v idnes.cz rovnou prohlásil, že „výsledkem po šesti letech práce a utracených 240 miliónech korun je pětiminutová ukázka a kupa nesestříhaného nesourodého materiálu bez zvuku i řádných technických poznámek“. V roce 2017 Krejčí tvrdil, že film je vlastně celý hotový, že je nakreslený, jen tomu chybí několik vrstev, které jsou pro film KLÍČOVÉ. No a dnes je rok 2025 a film pořád nikde a nikdy ho ani neuvidíme. Poslední z Aporveru je takové fiasko, že o tomhle nedokončeném megaprojektu již stihl vzniknout celý dokumentární film Nekonečný příběh Posledního z Aporveru. Uvidíme, zda-li něco takhle velké kinematografické fiasko ještě překoná, ale zdá se, že ještě dlouho ne. 

To bylo dost dlouhé místo, ale uznáte, že v tomhle případě jsme museli jít trochu více do hloubky. Do komentářů napište, co si o tom všem myslíte, nebo jestli se k těmto filmům zařadí i zrovna natáčené velkolepé české fantasy Srdce Aldorie, ve kterém hraje John Rhys-Davies, nebo tedy Gimli z Pána prstenů. A do dalšího videa ahoj!