AI, umělá inteligence, i když ve skutečnosti pouze velké textové nebo generativní modely, to jsou slova, která se pořád někde objevují, mluví se o tom, dělají se o tom celá naučná videa, placené kurzy a jen tak lehce to nezmizí. A nechápejte nás zle, sami AI někdy používáme, třeba na úpravu nebo přípravu pozadí do některých našich videí. A když to uděláte s citem a chytře, je to výtečný nástroj. Pak je tu ale druhá strana mince. Mluvíme o velkých společnostech se spoustou peněz, které z nějakého důvodu použily AI na vytvoření obsahu a absolutně je to kouslo do prdele. Protože výsledek nebyl ani chytrý a ani dobrý. Teď se podíváme na 6 nejhorších AI pokusů velkých značek.

MEGALOPOLIS

Veledílo Megalopolis režiséra Francisa Forda Copolly bylo divné, ne moc dobré, velice zle hodnocené a vlastně nikdo pořádné nepochopil, proč to celé vzniklo. Ale ať, vždyť když je režisér slavný, může si točit, co chce. Ovšem kromě toho, že byl film dlouho v produkčním pekle a stál šílené prachy, způsobil kontroverzi i jedním z trailerů.

To ale není pro režiséra nic nového. Některé z jeho nejvlivnějších filmů při svém uvedení také nezískaly nejlepší recenze, ale kritici o několik let později své názory přehodnotili. A přesně to bylo zdůrazněno v traileru k filmu Megalopolis, který obsahoval citáty z negativních recenzí klasických filmů. Jedná se o chytrou marketingovou strategii, až na jeden problém: trailer byl plný smyšlených citátů, které údajně vygenerovala umělá inteligence.

Reklama navíc nedokázala ani správně zachytit obecné názory. Pauline Kaelová z New Yorkeru ve skutečnosti film „Kmotr“ chválila, zatímco Roger Ebert dal filmu „Dracula“ od Brama Stokera pozitivní recenzi. Společnost Lionsgate v prohlášení přiznala, že „to zvorala“, odstranila trailer a přerušila spolupráci s marketingovým konzultantem Eddiem Eganem, který za to byl zodpovědný.

VÁNOČNÍ REKLAMA COCA-COLY

Coca-Cola nás každý rok udivovala svými reklamy se svítícími kamiony a růžovolícím Santa Clausem. A i když u nás Vánoce nezačaly dřív, než jsme viděli vánoční reklamu na Kofolu s divočákem, všude jinde ve světě Vánoce startovaly reklamou od Coca-Coly. Aby taky ne, vždyť Coca-Cola doslova vynalezla moderního Santu Clause. Lepší PR než tohle je už jenom celý ten scam kolem démantových snubních prstýnků. Pak přišel rok 2024 a Coca-Cola trefila hodně vedle.

Jejich legendární vánoční reklamu s kamiony totiž kompletně vytvořili za pomoci AI. A to bylo dávno před Google Veo 3 a podobnými nástroji. Reklama byla divná. Plná uncany valley momentů a místo vánoční pohody jsme se dočkali spíše vánoční noční můry. Ne té hezké od Burtona. Ale té divné od Coca Coly. No, i tak se dají zničit léta hezké reklamy.

TOYS R US REKLAMA

Každý z nás si hrál jako dítě s hračkami a v hlavě se mu odvíjely epické příběhy, za které by se nemusel stydět ani Hollywood. A o něco takového se pokusila společnost Toys R Us se svou AI reklamou. Nicméně za tohle by se asi stydět měli. Reklama je kompletně vygenerována za pomoci modelu Sora od společnosti OpenAI, což jsou ti lidi, co udělali i ChatGPT. A ona je Sora silný nástroj, i když jiné modely ji teď celkem aktivně překonávají. A na reklamě je to vidět. Uncanny Valley effect je tu zjevný. Vizuál je něco mezi fotorealismem a karikaturou, jako kdyby se tvůrci nemohli rozhodnout pro jedno, nebo druhé. Nebo prostě nad tím neměli až takovou kontrolu. Původně snová reklama plná fantazie představující zrod maskota této firmy, tedy žirafy Geoffreyho, a jejího zakladatele Charlese Lazaruse se tak spíše změnila na jakousi podivuhodnou noční můru. Stále více se blížíme k momentu, kdy se bude s pomocí AI dát vygenerovat realistický film. Ale v době tvorby této reklamy ten moment holt prostě ještě nenastal. A lidi jim to dali hezky sežrat.

CO MÁ JENNIFER NA SVĚDOMÍ

V říjnu 2024 zaznamenal Netflix úspěch s dokumentem Co má Jennifer na svědomí. Dokument sledoval skutečnou pachatelku zločinu, Jennifer Pan, ale použil umělou inteligenci na úpravu nebo kompletní vygenerování fotografií zobrazujících Jennifer před zločinem. A diváci si toho všimli. A také jiná média, která to probírala hned v několika článcích. Samotné použití AI zde problém ani tak nebylo, jako spíše to, že tuto skutečnost Netflix nikde neuvedl. To významně zatřáslo důvěrou diváků v tvůrce dokumentu a v jeho věrohodnost. Výkonný producent tvrdil, že pouze „anonymizovali“ některé pozadí z důvodu ochrany soukromí, ale mnozí tuto výmluvu neakceptovali.

MARVEL SECRET INVASION

O tomhle jsme už nejednou mluvili. Tato MCU minisérie se točí kolem spiknutí, v němž jsou lidi nahrazeni Skrully schopnými měnit svou podobu. A úvodní titulky seriálu to odrážely. I když ne zrovna v dobrém smyslu. Pro náhodného diváka to mohlo vypadat jako standardní intro. Mnozí diváci však vycítili, že něco není v pořádku. Jejich podezření bylo oprávněné, protože Method Studios vytvořilo úvodní sekvenci pomocí umělé inteligence. To ve světle nedávných protestů herců, scenáristů a animátorů, jejichž důvodem bylo kromě jiného plánované nadužívání generativní AI hollywoodskými studii, nebylo moc pozitivní. Method Studios tvrdí, že intro je ve skutečnosti poctivá CGI animace, ale finální proměnlivý obraz byl vytvořen za pomoci AI filtru, ale nepomohlo to. Navíc samotné titulky vypadaly fádně a lacině, což je u seriálu, jehož výroba stála přes 200 milionů dolarů, neomluvitelné.

ČARODĚJ ZE ZEMĚ OZ SPHERE VERZE

Pokud nevíte, co je Sphere, jde o obrovskou polokouli v americkém Las Vegas, jejíž celá plocha slouží jako obrovské promítací plátno nebo je to spíše systém LCD obrazovek. Dokonalý prostorový zvuk z něj dělá jedno z nejimerzivnějších hypermoderních kinosálů a koncertních arén. I to má ale své limity. A ty se ukázaly ve filmu Čaroděj ze země Oz. Myšlenka zažít ho v tak komplexním prostoru, jakým je Sphere, zněla slibně... až dokud ne.

Aby mohl původní kinofilm obsáhnout celou kopuli, scény byly dopočítány za pomoci umělé inteligence. Praktické nádherné barevné sety jsou divně deformovány a uměle dotvořeny, aby zaplnily celou kopuli. AI dotvořila i celé pohyby herců původně mimo záběr, a i když některé scény jsou dechberoucí, celkově to vypadá spíše divně. Film není ani uveden v plné délce, protože bylo vystřiženo přibližně 25 minut. Jako by to nestačilo, v cameo roli se objevuje David Zaslav. Navíc také generovaný umělou inteligencí. V jistém smyslu je to asi vhodné. Pokud má být umělá inteligence největším nepřítelem umění, generální ředitel Warner Bros. Discovery je v tomhle směru těsně na druhém místě. 

A to je konec našeho dnešního seznamu. Víte o nějakých jiných AI failech týkajících se filmů, seriálů nebo médií obecně? Napište nám o nich do komentářů. Nebo napište, kde AI naopak skutečně pomohlo vytvořit něco lepšího.