Wizards of the Coast (WotC) je společnost, která v současnosti vlastní světově nejznámější tabletop RPG systém Dungeons&Dragons. U nás ho můžete znát díky skupině Na tahu, která zrovna tento systém využívá i ve své nové RPG kampani ve světe Geparim. Nedávno jsme také vydali recenzi na český překlad pravidel s názvem Jeskyně a Draci a také recenzi na nový Dungeons&Dragons film s podtitulem Čest zlodějů.

Dungeons & Dragons: Čest zlodějů

Systém patří mezi nejhranější i v české a slovenské RPG komunitě. A to dokonce i ve své anglické variantě. WotC si ale začátkem tohoto roku vyrobila několik vážných problémů ve své rozsáhlé komunitě poté, co se bez předešlého upozornění rozhodla přepsat takzvanou Open Gaming licenci (OGL), která různým tvůrcům umožňovala vyrábět vlastní obsah v rámci D&D.

Je to přesně tato licence, která českým autorům umožnila vytvořit českou verzi D&D (Jeskyně a draci). Mnoha jiným tvůrcům po celém světe pomohla tvořit nejenom různé aplikace a programy, ale i knižní rozšíření světa, příběhů a pravidel D&D, zároveň na tom pomohla vydělat i nějaký ten peníz přes Kickstarter a Patreon. Celou tuhle kauzu jsme podrobně probírali v našem prvním letošním NerdTimu.

Společnost nakonec od svých snah po ostré kritice komunitou upustila. A to především i proto, že tisíce hráčů se od jejich produktů odvrátili a začali svoji podporu vyjadřovat jiným RPG systémům, především konkurenční společnosti Paizo, jejichž systém Pathfider, konkrétně jeho první verze, byl také původně založen na OGL. Odliv hráčů znamenal výrazné finanční ztráty, protože ti si zrušili placené účty na online službě D&D Beyond, která sdružuje všechny pravidla, knihy, rozšíření a další herní obsah v sjednoceném online prostoru – samozřejmě za menší měsíční poplatek.

V rámci nové politiky WotC nám byl ještě minulý rok představen jejich vlastní Virtual Tabletop systém, ale pouze v krátkém teaseru. Virtual Table Top, tedy VTT, je program umožňující hráčům hrát deskovky, případně různé RPG systémy, online přes internet. Jedním z nejznámějších je na Steamu dostupný Tabletop Simulator, jenž prakticky simuluje jakýkoliv herní stůl k jakékoliv společenské hře v kombinaci s mnoha módy od komunity. Pak zde máme různé VTT specializující se na hraní RPG her.

Mezi nejznámější patří kompletní online VTT Roll20, který ale k plnohodnotnému používaní vyžaduje pravidelnou měsíční platbu alespoň jednoho uživatele skupiny. Pak je zde můj oblíbený Foundry VTT, nebo Fantasy Grounds, Owlbear Rodeo, Shmeppy, AboveVTT a Astral, ale také zde máme 3D aplikace více zaměřené na hraní D&D, například TaleSpire. Trh s VTT je prostě už dost velký, což znamená, že jde o oblast, ve které doposud společnosti Wizards of the Coast unikaly možné zisky. Odpovědí na tento problém má být právě jejich vlastní VTT. A v rámci nedávné akce D&D Direct nám konečně ukázali, jaký je jeho současný stav a jak funguje.

Několik redaktorů provázel Kale Stutzman, vrchní game designer D&D Digital. Ten ve hře sloužil i jako vypravěč. Ve videu můžeme spíše slyšet než vidět několik funkcí tohoto nového VTT. Základem je možnost importovat si postavu přímo ze svého účtu na D&D Beyond, což je logické, protože WotC se snaží své hráče v ideálním případe uzamknout do vlastního ekosystému aplikací, aby neměli potřebu hledat jiné RPG systémy. K tomu bude sloužit i kompletní přenesení bestiáře, knih a manuálů do tohoto VTT, ale i implementace všech schopností a kouzel, které mají hráči i vypravěči k dispozici. To je relevantní marketingová a obchodní strategie, na které si svůj úspěch postavil i Apple, takže je to pochopitelné. To ale znamená, že pokud všechny ostatní VTT umožňují hráčům hrát jakýkoliv sebeobskurnější systém, včetně třeba českého Dračího Doupěte, nové Dračí Hlídky, případně v právě vznikajícím systému Svitky hrdinů, VTT od WotC bude vhodný pouze na hraní jediného systému. A to navíc pouze ve fantasy settingu. Možná s výjimkou Spelljameru, ale to je v podstatě také středověká fantasy, akorát ve vesmíru.

Kale Stutzman komentuje ostatní VTT slovy: „Existuje mnoho způsobů, jak hrát D&D online. A ne všechny se strefují do třech důležitých věcí: zábava, pohodlí a autentičnost.“

Jejich VTT systém by tedy ideálně měl všechny tyto tři věci zvládat. Což o to, zábava a autentičnost budou asi v pohodě, ale s pohodlím to může být problém. Jejich VTT totiž běží na Unreal Engine 5, díky kterému sice vypadá nádherně, ale co to udělá s hardwarovými požadavky, je skutečná otázka. Osobně vedu pravidelně online hry za pomoci výše uvedeného Foundry VTT, ale mám zkušenosti i s Roll20. Oba tyto způsoby mají dvě velké výhody – nejsou náročné na hardware a hráči se můžou připojit přímo přes jakýkoliv webový prohlížeč. Nepotřebují stahovat a kupovat žádnou aplikaci nebo program, přičemž hrát se dá v podstatě i na výkonnější kalkulačce. Unreal Engine 5 může mnoho hráčů z hry vyblokovat prostě kvůli hardwaru. Narativní stolní RPGčko byste si prostě měli být schopni zahrát na čemkoliv, co rozjede Dooma. A rozhodně byste si kvůli němu neměli muset kupovat silnou grafickou kartu.

Stutzman dále nadšeně vysvětluje: „Chceme, aby měl Pán jeskyně možnost změnit atmosféru, nastavit část dne, osvětlení, případně třeba i déšť. Nebo aby při požáru všude létaly jiskry. Chceme, aby měli lidé možnost hrát tak, jak sami chtějí.“

To je sice hezké, ale tohle všechno umožňuje i jakýkoliv jiný VTT na trhu, přičemž výše zmíněný TaleSpire navíc vypadá podobně (a některé věci dělá možná i lépe), jako VTT od WotC.

Nakonec zde máme slíbenou i modulárnost systému. Konkrétně tak sice k mnoha příběhům a rozšířením budou existovat oficiální mapy, ale všechny by se měli dát rozebrat a z jejich prvků vytvořit jiné, prostě jako kdybyste měli obrovský koš s legem z různých druhů stavebnic: „D&D je především modovací komunita. Jistě, budeme tvořit vlastní obsah, ale bude se skládat z různých stavebních bloků, které může kdokoliv rozebrat a vytvořit z nich vlastní obsah, protože remixování je zapsáno hluboce v DNA Dungeons&Dragons.“

Vzhledem na události předchozích měsíců to zní více než úsměvně, ale Stutzman pokračuje: „Naše síla je v komunitě. Komunita tvoří obsah, my tvoříme obsah, komunita se nás snaží překonat a my se pak pokoušíme překonat komunitu, takže je velmi důležité mít nějaký druh tržiště, kde si prostě můžete stáhnout obsah jiných lidí a to je jádro celého projektu.“

To je velká pravda, protože i projekt D&D Beyond je původně komunitním projektem, který WotC koupila, protože jejich vlastní řešení přišlo pozdě a nakonec vlastně vůbec. A přitom je to jeden z nejlepších způsobů výdělku, který momentálně společnost od hráčů D&D má. 

Stutzman se ve videu snaží ilustrovat, že jejich VTT dokáže podržet Pána jeskyně bez ohledu na to, jaký styl hraní nebo přípravy preferuje. Na konci videa říká, že VTT aktuálně testují rodinní příslušníci zaměstnanců a běžní hráči by se k němu, možná v rámci beta verze, mohli dostat už někdy letos. Zde je ale několik problémů, které na mě z ukázky okamžitě dýchly. 

V první řade jsme zatím neviděli žádný způsob online komunikace mezi hráči, což je u použití VTT klíčové. V ukázce všichni hráči seděli za výkonnými notebooky za jedním stolem, což je ideální hraní, na které vlastně VTT v zásadě nepotřebujete, tedy s výjimkou případu, kdy místo papírových map nebo fyzických modelů využíváte obrazovku uprostřed stolu. Tak to aktuálně dělám třeba já s mou pražskou skupinou hráčů a využívám na to právě Foundry VTT. Takové užití VTT od WotC a jeho případné možnosti jsme zatím neviděli.

Online hlasová komunikace, ideálně se zapojením webkamery, je při roleplay velice důležitá. Některé herní skupiny na to využívají různý komunikační software, například Discord, ale většina VTT poskytuje vlastní komunikační platformu přímo v aplikaci. Tak je to u Roll20 i u Foundry VTT. 

Video tak spíše působilo jako jakási LAN party, na které se hrála MMOčka. Mnoho detailů ze softwaru samotného jsme vlastně také neviděli. A proto vlastně o něm nevíme o nic více než to, co jsme věděli doteď. A sice, že vše, co nám zatím ze svého VTT WotC ukázali, dokážou všechny ostatní VTT. A možná i lépe. Nejsilnějším argumentem pro jeho používání tak bude nejspíše jednotný ekosystém v rámci D&D systému, což ale také díky přepojení s D&D Beyond už teď zvládají bez větších potíží téměř všechny konkurenční VTT.

Především se ale bojím něčeho, co u jiných VTT nastává – přehnané monetizace. Jistě, Roll20 třeba platíte každý měsíc, ale dokážete ho používat i úplně zdarma s jistými omezeními. Foundry VTT zaplatíte pouze jednou a v obou případech stačí, když platí pouze jeden člen skupiny, obvykle je to Pán jeskyně. Ale u D&D se nám rozmohl takový nešvar.

Když totiž třeba chcete se svými hráči hrát nějaký oficiální modul, třeba velice populární Curse of Strahd, musíte si ho koupit. To je celkem jasné. Pokud si ale koupíte fyzickou knížku, neodemkne se vám automaticky i v D&D Beyond. Takže pokud chcete svým hráčům na této platformě zpřístupnit třeba nové třídy postav, případně schopnosti vycházející z tohoto rozšíření, musíte si ho koupit znova na D&D Beyond. Tam to ale nekončí. Pokud totiž chcete využít tabulky, tokeny postav nebo charakteristiky v rámci VTT, třeba zmíněného Roll20, musíte si Curse of Strhad koupit potřetí přímo na Roll20 Marketplace. Nic z toho není ani zábavné a ani pohodlné, ještě k tomu je to i drahé. A podobných paywallů se aktuálně obává celá D&D komunita v souvislosti s tímto novým VTT. 

Budeme si muset kupovat všechny 3D asety na poskládání map? Bude to spíše subskripční model? Nebo to bude kombinace obojího, jako v případe D&D Beyond? Jak bude fungovat integrace obsahu? Budeme si muset koupit všechna rozšíření po čtvrté, abychom je mohli využít v rámci tohoto VTT? Budou si to muset kupovat i hráči? A budou si muset koupit licenci na používání softwaru všichni hráči? Zatím to vypadá, že na všechny tyto otázky je odpověď ano, protože Wizardi se jim velice šikovně pořád vyhýbají. Je možné, že po událostech ze začátku roku sami netuší, co vše budou moct monetizovat tak, aby se komunita znovu nenaštvala.

Už teď je velké množství hráčů, kteří se k D&D prostě nevrátí. Na druhé straně jim stačí stávající hráče ještě víc zachytit do vlastního společného ekosystému. Čím více peněz totiž hráči vloží do všech asetů, rozšíření a digitálních miniatur, tím méně budou mít chuť přejít někam jinam. Protože když do něčeho pravidelně investujete své těžko vydělané peníze, tím méně se vám chce přiznat si, že existují i jiné a možná lepší možnosti. WotC tento psychologický trik moc dobře chápou a jejich politika kolem kartové sběratelské hry Magic the Gathering, která je momentálně jejich nejvýdělečnějším produktem, to jednoznačné dokazuje. 

Pokud nehrajete D&D, můžete si říct, že se vás to netýká. Jenže kdo vám zaručí, že se podobným směrem nevydají i jiné společnosti, pokud to bude fungovat? Druhým problémem je téměř absolutní dominance D&D oproti ostatním systémům v online i offline světe. Jistě, události z ledna jí trochu otřásli, ale lidi rychle zapomínají a WotC nezopakuje stejnou chybu dvakrát. 

Jaký bude úspěch jejich VTT systému, se ještě ukáže. Nejde totiž o první pokus WotC o tvorbu vlastního VTT. Pokusili se o to už při vydání čtvrté edice pravidel, ale ta je tak všeobecně nenáviděná, že neúspěch tehdejšího VTT asi není vůbec překvapivý. Četné bugy, mizerná optimalizace a prakticky nulová funkcionalita softwaru ale rozhodně popularitě čtvrté edice nepomohly. Bylo to v tomhle období, kdy se mezi hráči hromadně rozšířil Pathfinder od konkurenční společnosti Paizo. A ti ostatní hráli nadále verzi 3.5.

Wizardi tedy s jejich novým VTT jedou směle dál. Největší otazník ale stále zůstává nad monetizaci celého projektu. A po lednu moc dobře víme, že „nedostatečná monetizace“ Dungeons&Dragons trápí vedení Wizards of the Coast nejvíce.