Imago a Mytago nám v posledních třech letech poslaly několik RPG knih a my jsme o nich natočili podrobná videa. Ale tohle je poprvé, co jsem si od nich přímo knížku vyžádal, a opravdu jsem se na ni těšil. Připravte se na Mausritter, rychlý a stručný systém, který obsahuje vše od základního boje a roleplaye až po pokročilý průzkum světa a budování základen. A to vše ve světě malých myšek. Nasaďte si fousky, protože při hraní Mausritteru je budete potřebovat.

Hned na začátku mě zarazilo, jak je kniha tenká. Na čtyřiceti stranách se dozvíte vše, co o hře potřebujete vědět. Několik stran je věnováno pravidlům pro hráče, dvě dvoustrany obsahují ukázkovou hru a druhá polovina knihy je věnována Pánovi jeskyně. Druhým překvapením byl rozsah systému. Původně jsem si myslel, že jde hlavně o pravidla pro boj a roleplay, ale Mausritter vám pomůže i s tvorbou a zkoumáním celého světa. Je to v podstatě kompletní hexcrawl systém, podobně jako je tomu u Zapovězených zemí. Jen místo dvou tlustých knih, které byste museli podrobně studovat celé dny, zde máte vše přečtené za necelý večer. Vlastně se to dá zvládnout za hodinu.

Mausritter je totiž možné označit za OSR systém, což je zkratka pro Old School Renaissance, neboli návrat starých mechanik. Hry na hrdiny totiž historicky prošly mnoha změnami. Zatímco dnes jsme zvyklí na propracované systémy se spoustou pravidel, povolání, podtříd, komplexního budování světa a knih rozšiřujících příběhy, svět, lore a mechaniky, jako je tomu například u výše zmíněných Zapovězených zemích nebo páté edice Dungeons & Dragons, v dřívějších dobách byly RPG mnohem jednodušší. Poskytovaly základní rámec pravidel, na kterém mohla každá skupina stavět. Rozhodování bylo rychlé, Pán jeskyně měl vždy pravdu, příběhy byly jednoduché, mapy jakbysmet a do hry jste se mohli dostat mnohem rychleji a snadněji než dnes. 

Mausritter je proto opravdu jednoduchý a rychle se do něj dostanete. Zároveň jsou ale místa, kde by mohl být alespoň trochu podrobnější. Myšku si vytvoříte doslova za pět minut a dokonce si můžete pomoci interaktivní aplikací přímo na stránkách Mytaga. Můžete si dokonce naházet barvu kožíšku, vzor, symbol a z toho vyplývající povahové rysy a původ, který vám poskytne základní příběh a dva předměty do začátku. Systém inventáře je velmi jednoduchý a je založen na čtvercích, přičemž každý předmět, zbraň, zbroj nebo kouzlo jednoduše zabírají určitý počet čtverců. Neexistují žádná povolání, ani omezení pro používání předmětů či zbraní na základě vlastností. Navíc zde můžete používat prakticky všechny standardní DnD kostky.

Abyste se vyhnuli negativním důsledkům svého jednání, hodíte dvacku a snažíte se podhodit hranice své síly, obratnosti nebo vůle. V boji házíte podle síly své zbraně šestistěnkou, osmistěnkou nebo desítkou, s výjimkou nevýhodné situace, kdy házíte čtyřstěnkou bez ohledu na zbraň, nebo výhodné situace, kdy házíte dvanáctkou. Každý útok automaticky zasáhne. Nejlepší taktikou je tedy vzít si nejtěžší zbraň a celou věc prostě tankovat, což je trochu nevýhodné. Problém je také s hodem na iniciativu v boji, který je v knize vysvětlen velmi nejednoznačně a je to jedno z míst, kde by text mohl jít opravdu trochu více do hloubky. V pravidlech je ještě několik šedých míst, ale to je daň za to, jak jednoduše jsou napsána a jak rychle se dají číst.

Část pro Pána jeskyně vysvětluje, jak Hexcrawl funguje, obsahuje jednoduchý dvoustránkový bestiář s tvory, jako jsou krysy, sovy, hadi, kočky nebo duchové, a to vše i s různými variantami, a bez zbytečných keců. Naučíte se vytvářet vlastní dobrodružné lokace i celé hexové mapy. Různé frakce, které mají své vlastní cíle a vliv na obyvatele světa. K tomu vám pomohou šikovné tabulky, s jejichž pomocí si můžete vygenerovat vše, obvykle házením šestek, od typu dobrodružné lokace, přes návrhy dobrodružství, poklady, jména ostatních myší, motivace postav nebo stavbu celých měst. Sám jsem byl překvapen, v čem všem mě tyto tabulky dokážou podržet a jak málo skutečné přípravy jsem vlastně musel udělat. Zároveň jsem se ale necítil zahlcený informacemi nebo omezený mechanikami tak, jako tomu bylo u Zapovězených zemí.

V knize najdete ukázkové dobrodružné místo Pařezinky, které jsme odehráli, a také kompletní mapu Hrabství Ek, kde se toto dobrodružné místo nachází. Pokud si koupíte krabicovou verzi, dostanete v ní i další plně propracované dobrodružné místo Med v trámoví, kde můžete, ale nemusíte pokračovat v kampani poté, co vaši hráči vyřeší problémy v Pařezinkách.

Součástí tohoto balíčku jsou také předpřipravené předměty, zbraně, kouzla, artefakty, suroviny, různé stavy a prázdné lístky fóliového papíru, které můžete pohodlně vylomit a vložit do myšího inventáře. Protože si na tyto předměty můžete vyznačit počet použití a opotřebení, je součástí balení také speciální stíratelný fix. Je možná trochu škoda, že deníky v balení jsou na obyčejném papíře. Hodnota bodů síly, mrštnosti, vůle a bodů obnovy se totiž v průběhu hry mění, a pravidelně je přepisujete. Na druhou stranu je jich celý trhací blok a můžete do nich vždy jen klasicky psát tužkou a tu pak gumovat.

Nakonec je tu zástěna, která obsahuje vše, co potřebujete k vedení hry, abyste nemuseli neustále otevírat knihu. Stejně jako zbytek systému je i zástěra jednoduchá, skládací a vytištěná na tenkém kartonu. To je možná trochu škoda, přece jen by byl o něco silnější karton praktičtější, ale na druhou stranu je příjemně minimalistický, ostatně jako všechno v Mausritteru.

Co v krabici nenajdete, jsou kostky. Ty si budete muset pořídit zvlášť. Také mě mrzí, že v krabici není ani pomocná karta průvodce, na kterou si vyznačujete čas, používání předmětů hráči a jejich statistiky, zvlášť když se o ní zmiňují pravidla. Také by bylo hezké mít ji ve formě foliovaného papíru. Na druhou stranu si ji můžete spolu s deníky, prázdnou hexovou mapou a mnoha dalšími věcmi zdarma stáhnout ze stránek Mytaga a vytisknout.

Na stránkách je také interaktivní aplikace pro vytváření nových předmětů do inventáře. Zde si můžete nastavit velikost položky, počet použití a dokonce si vybrat vlastní obrázky. Na zahraničních stránkách systému je dokonce generátor dobrodružných míst, který však není přeložen do češtiny, což je opět škoda.

Pokud vám však dobrodružná místa docházejí a nechcete si vytvářet vlastní, máte možnost zakoupit Zámeček - soubor jedenácti propracovaných dobrodružných míst v okolí starého polorozpadlého zámečku. Proč nejsou takto zpracovány i lokace přímo v Hrabství Ek, klidně jako samostatně zakoupitelné rozšíření ve stylu Zámečku, nechápu. Bylo by to logičtější, když už ta mapa existuje. Pokud však nechcete platit za další dobrodružné lokace a nechcete si vymýšlet vlastní svět, můžete si zdarma stáhnout Doubravu, kompletní hexovou mapu kampaně kterou odehráli Skorohrdinové, přímo z Imaga nebo Mytaga.

Nyní přichází důležitá otázka - je Mausritter pro vás? Na internetu najdete plamenné debaty, kde v podstatě převládají jen dva extrémní názory. Hráči buď systém nekriticky milují, nebo ho příliš kritizují. A já plně chápu obě strany. Koneckonců největší síla Mausritteru je hlavně v jeho velikosti - je malý, jednoduchý, snadno přístupný a zaměřený na malé roztomilé myšky a jejich nelehký dobrodružný život. Pokud máte rádi komiksy Myší hlídka nebo třeba knhu Kráľovstvo plchov a od Mariána Kubicska a chtěli byste se stát takovým dobrodružným hlodavcem, není o čem přemýšlet, protože přesně to vám Mausritter nabídne. Údajně je dokonce přístupnější než vlastní RPG systém Myší hlídka, ale to nemohu osobně potvrdit, protože jsem Myší hlídku ještě neměl v ruce.

Na druhou stranu má systém spoustu šedých míst, ale Pán jeskyně a hráči je mohou doplnit. Obsahuje nesrovnalosti v rozměrech, velikostech nebo realističnosti života myší a jejich schopností. Na druhou stranu je otázka, kolik realismu vlastně od fantasy hry s myšmi potřebujete. Zároveň je to ale důvod, proč bych se toho obával u nezkušeného Pána jeskyně, který nemá zkušenosti s jinými systémy. Jako nejlepší startovní RPG systém tak pro mě stále zůstává Lone Wolf, ale Mausritter je v tomto ohledu v těsném závěsu.

Nejlépe uděláte, když si za symbolickou částku stáhnete PDF verzi pravidel z imaga, a pokud se vám budou líbit, klidně systému věnujte svůj čas a peníze. Všechny důležité odkazy najdete v popisu videa. My jsme si hraní s malými myškami ve velkém světě užili. Zypo, který předtím žádné RPG nehrál, se do hry dostal okamžitě a já vlastně nemusel skoro nikomu nic vysvětlovat. Systém jsem pochopil bez problémů hned, jak jsem ho dočetl, a vlastně jsem z něj stále nadšený, protože splňuje přesně to, co slibuje. Tím nechci říct, že si nejsem vědom jeho nedostatků, jen mi vlastně tolik nevadí. Přesto bych v ní asi nevedl extra dlouhou kampaň. Jenže myši žijí maximálně dva nebo tři roky. Jejich dobrodružství jsou rychlá a svižná. Takže víte co? Vlastně to dává smysl. A vám snad dává smysl toto představení. Pokud máte nějaké otázky, napište je do komentářů a já se pokusím na vše odpovědět.