Během Silvestru oznámilo vydavatelství REXhry zajímavou novinku jménem Pagan: Fate of Roanoke. Asymetrická dvojkovka, která si teprve získávala pozornost mezi deskohráči. První náklad se však velice rychle vyprodal a i pro hráče, kteří nechtěli čekat na české vydání, nebylo snadné ji sehnat. Překlad se trochu opozdil, ale hra se konečně blíží svému vydání. A jak bylo slíbeno, tak i se všemi rozšířeními, takže se hráči nemusí bát, že by byli o zážitek ochuzeni. Český název bude Kacíř: Zkáza Roanoke.

Deskovou hru vytvořila dvojice autorů DesignerKasper Kjær Christiansen a Kåre Storgaard a již v době svého prototypu získala deskovka cenu za design Otto na veletrhu Fastal za nejlepší hru výstavy v roce 2018. Nejen to dopomohlo k zájmu brněnského vydavatelství. Tím hlavním je samozřejmě jedinečná hratelnost. To dokazuje i hráčský zájem, protože Pagan: Fate of Roanoke vybralo loni na Kickstarteru přes 100 000 €, přestože požadovaná částka byla jen pětinová. REXhry na svém Facebooku oznámilo, že tuto hru původně od vydavatelství Wyrmgold GmbH konečně odevzdalo všechny materiály. Proto lze očekávat dodání v dohledných měsících.

Tematicky jde o karetní hru, v níž oba hráči zastupují rozdílné role. Jeden je čarodějnicí a snaží se provést tajemný rituál. Druhý hráč je lovec čarodějnic a jeho úkolem je odhalit, případně i popravit svého soka. Každý z hráčů má tak vlastní cíl a také balíček přinášející rozdílné možnosti. Díky znalosti popkulturní představy o lovcích čarodějnic a inkvizičních zákroků existuje poměrně rozšířená představa, co od sebe mohou obě strany očekávat.

Lovec ví, že čarodějnice je jeden z devíti vesničanů reprezentovaný kartami uprostřed stolu. Jejích portréty jsou i v balíčku podezřelých. Pochopitelně vyjma jedné, která skrývá identitu čarodějnice. Jeho úkolem je sbírat stopy v podobě žetonů a shromažďovat důkazy. Na jeho straně jsou i různé výslechové metody, například umístění podezřelého na pranýř a zavření do karantény.

Lovec nebojuje sám. Jelikož ví, proti jaké síle stojí, může si vybudovat vhodnou základnu v podobě významných lokací, případně získat nějakého společníka.

Čarodějnice má k dispozici mocná očarování, ať již ta, která ovlivňují celý ostrov Roanoke, případně třeba samotného lovce, nebo obyvatele města. Další věc, kterou může čarodějnice využít, je míchání silných lektvarů. A poslední je vytváření mocných fámulů, které mohou posílit standardní akce.

Fámulem jsou myšleny magií vytvoření zvířecí pomocníci, kteří čarodějnici slouží. Může jít o havrana, o černou kočku, ropuchu nebo jiné tvory.

Oba hráči mají k dispozici tři žetony, skrze něž provádí své akce. Čarodějnice má rozdílné, protože jeden z nich představuje fámula a dva jsou totožné. Není to nijak omezující, pouze z jedinečného žetonu lze čerpat speciální akce některého ze svých magických pomocníčků, jsou-li dostupné. Žetony se nejčastěji umisťují na vesničany. Ti totiž umožňují nejrůznější základní akce, jaké lze v takovéto hře očekávat. Tedy lízání karet, jejich zahrání nebo získání základního zdroje v podobě vlivu. A zároveň umožňují umisťovat na vesničany základní žetony za jednotlivé strany. Za lovce jde o stopy a za stranu čarodějnice jde o žetony tajemství.

Některé akce lze méně výhodně využít i na desce obou hráčů. Například zahrání karty lze spustit jak touto metodou, tak pomocí vesničanů. Ale jde jen o jedno zahrání karty namísto umisťování dalších žetonů a jiných bonusů, jako třeba zahrání dvou karet, případně se slevou, jak to zvládají obyvatelé tohoto ostrova. Důvodem je, že vesničané mohou být obsazení a nedostupní, dokonce i popravení. Zároveň je akcí jen omezené množství a jejich dostupnost se během hry může měnit.

Mnoho karet s žetony na vesničanech manipuluje. To jednak umožňuje hráčům získávat silné herní možnosti, ale také může sloužit i k vítězství a nebo blafování. Lovec může ze stop získávat žetony důkazů, aniž by přišel o rozmístěné stopy. Čarodějnice naopak o tajemství přichází a mění je na laskavosti. Jsou-li u nějakého vesničana dvě laskavosti, může čarodějnice jeho návštěvou provést jeho akci hned dvakrát. Jsou-li tři a jde o skutečnou čarodějnici, tak položením svého žetonu zde vyhraje. Lovcovi důkazy slouží k líznutí karty z balíčku podezřelých a tak může být snaha donutit jej popravit nevinného vesničana poněkud ošidná.

Čarodějnice to má o něco složitější. Pokud jsou na vesničanovi tři žetony tajemství, tak je může návštěvou proměnit na tajemství. Pokud jsou na vesničanovi dvě laskavosti, může čarodějnice po jeho navštívení provést jeho akci hned dvakrát. Jsou-li zde tři laskavosti a jedná se o skutečnou čarodějnici, tak navštívením tohoto vesničana čarodějnice vyhraje.

Existují další tři způsoby, kterak lze hru ukončit. Všechny jsou v područí lovce. Popravení tří nevinných znamená pro čarodějnici také výhru. A prolízání se balíčkem podezřelých, případně i její poprava, vede k výhře lovce. Samozřejmě odstranění některého z obyvatel Roanoke ze hry není nic snadného. Je třeba mít na každém z živých podezřelých alespoň jednu stopu, na tom popravovaném rovnou tři. A při neúspěchu všechny zmizí. Lze se tedy na akce obou stran konfliktu připravovat s předstihem. Pokud nepřijdou mocné akce, které mohou oba hráče zaskočit.

Hráči tak vždy musí zvažovat mnoho rovin svého tahu. Zahrání akce na vesničanovi, případně rozmístění jednoho až dvou stop či tajemství, zároveň reakce na soupeře, případná blokace vesničana pro soupeře a obcházení jeho tahů. A do toho všeho samozřejmě karty a jejich efekty, které má hráč na ruce, a také myšlenka na blížící se vítězství obou hráčů, která se až nepříjemně blíží s každým tahem.

Existují i další možnosti, jak spolu mohou hráči interagovat. Například lovec umí za investici stop odebírat tajemství a laskavosti. Čarodějnice má obdobnou akci na manipulaci se stopami. Sice nelze vstoupit na vesničana obsazeného žetonem, ale za investovanou akci je možné soupeřův žeton odstranit. A několik dalších. Lze se tedy soustředit hodně na karty a hrát i kolem nich, pokud si to situace žádá.

Základní hra obsahuje balíčky pro oba hráče, ale také pár scénářů měnící dynamiku hry. Další možnou modifikací.

Případná rozšíření obsahují především nové karty do obou balíčků, díky čemuž je možné ty základní svobodněji modifikovat. Jsou zde určitá pravidla pro jejich tvorbu, ale pokud bude mít vše jen jeden hráč, tak by neměl být větší problém si vše případně připravit před hrou. Ale již základ funguje velmi dobře. Přesto by právě vlastnictví na obou stranách mohlo být zajímavým zážitkem, protože oproti jiným sběratelským hrám obsahují všechny sady dohromady relativně málo karet. Takže pro hráče fandící tvorbě balíčků a snahy budovat si komba, s nimiž lze zaskočit své protivníky, je zde také příležitost se vyjádřit. Vše podpořené temně vyhlížejícími ilustracemi od ilustrátorky Maren Gutt.

První rozšíření Pagan: Beyond the Palisades přináší do hry takzvaný gloom. Ale na český překlad si ještě chvíli budeme muset počkat. To symbolizuje čarodějčinu spřízněnost se zemí a umožňuje tak provádět mocné akce. Nicméně je možné tuto novou surovinu z karet vyčistit, pokud se tím odebere každý kousek šera, tak je daná karta odstraněna. Tím se dynamika celého souboje obou stran konfliktu může snadno změnit. Jde o velké rozšíření přinášející velké množství karet, ale také další scénáře a především nové vesničany.

Další tři rozšíření jsou jen malé balíčky karet s různým zaměřením. Pagan: Close Encounters ukazuje, jak se mění nálada ve městě pod náporem lovcových akcí. Pagan: Mind Games se zase soustředí na blafovací stránku hry. A nakonec Pagan: Trials of Old obsahuje nové aspekty vyšetřování na straně lovce i nové metody ukrytí se na straně čarodějnice.