Karetní hry vždy lákají hráče svou rozmanitostí. Může jít o ty nejjednodušší hry, až po velmi složité koncepty přesahující běžnou představu o tom, co ještě zábavná hra je. Nicméně pokud jsou mechanismy funkční, tak si každá hra je schopna najít své hráče. Jednou z těch komplexnějších je nepochybně Magic the Gathering. Ač existuje silná konkurence, lze tuto hru do určité míry považovat za jakýsi standard. Kinghill má s touto hrou dostatek styčných prvků, aby se porovnání přímo nabízelo. Tato novinka, která nedávno dorazila z Kickstarteru, je dostatečně svá, aby ji takové porovnání vůbec nevadilo. Jednoduchá pravidla, příjemná cena, líbivá grafika připomínající spíše digitální karetní hru Heartstone než Magic the Gathering, ale především rozsáhlé herní možnosti jsou všechno předností této karetní hry. Hra vznikla původně díky kickstarterové kampani. A jelikož se našlo i dost přispěvatelů z České republiky, tak se hra dočkala i českého jazyka. Autor hry Petr Marek vydává sice hru vlastním nákladem, nicméně v různých deskoherních speciálkách ji lze bez problémů koupit.

Hra na první pohled zaujme velmi malebnou, dokonce až pohádkovou ilustrací na krabici, přičemž v podobném duchu se nese i celá hra. Karty byly vytvořeny s podobnou atmosférou. A tak i takový naštvaný ork vypadá dostatečně drsně a zároveň pohádkově pro zachování té správné atmosféry.

Herně se jedná o spojení karetního souboje, eura a worker placementu pro jednoho, případně dva hráče. Mód pro jednoho hráče jsou scénáře, které jej mají hru naučit, jedná se tak spíše o hlavolamy.

Plnohodnotná hra je tedy pro dva hráče. Oba začínají s dvěma rolníky, které mohou vysílat po herním plánu. Díky tomu bude možné i nakupovat jednotky, případně budovy z nabídky. A nebo získávat kouzla a karty moci. To vše samozřejmě stojí suroviny, které je možné s pomocí rolníků také získávat.

Hraje celkem na devět kol. A pokud během nich nikdo nezničí soupeřův hrad, tak vyhraje hráč s větším počtem životů. Každé kolo je reprezentováno otočením jednu destičku akčních lokací. Krom tohoto variabilního rozšiřování herního pole se spouští i některé bonusy, jako třeba získání dalšího rolníka ve třetím a šestém kole. Kolo končí poté, co oba hráči jsou bez možnosti provedení nějaké akce, nejčastěji právě vyčerpáním svých rolníků. Během hry je možné dokoupit případné další pracovníky až do maxima šesti.

Většina mechanismů v této hře není jen ploše převzata a naroubována na sebe, ale chytře spletena do sebe. Rolníky je možné během hry vylepšovat na jednu z pěti specializací, přičemž počet žetonů od jednotlivých vylepšených rolníků je limitován počtem žetonů v hráčské zásobě. Z prostého rolníka se tak může stát mág, voják, horník, průzkumník a vrah. Za výcvik se ovšem neplatí, ale naopak hráč získá nějaký bonus. Krom toho, že některé dělníky lze použít k různým bonusům, tak jsou určitá akční políčka plánu výhodnější, případně prostě dostupná s konkrétním typem pracovníka. Ve skutečnosti existuje ještě jeden druh potenciálního pracovníka, takzvaný Mudrc, nicméně u něj není jisté, jestli se ve hře vůbec objeví.

Hráči mají k dispozici společný herní plán, ale také nádvoří svého hradu, kam soupeř nemůže. Takže vhodné načasování akcí je jedním z klíčů k vítězství. Dokonce i vyvolání útoku na protivníka je akcí, na kterou je potřeba nějaký z věrných pracantů. Nákup je sice akce na společném herním plánu, ale tuto si hráči vzájemně blokovat nemohou.

Mágové umožňují lépe získávat kouzla i magickou energii potřebnou pro jejich sesílání. Vojáci poskytují pasivní bonus do boje a obrany. Horník se hodí pro získávání surovin. Průzkumník je takříkajíc divoká karta a je možné mít pouze jednoho. Podobně jako horník také získává suroviny, nicméně náhodné za pomocí akce průzkum. Ta je závislá na kartách a může tak přinést zajímavé náhodné zisky. Nicméně je zde ještě jedna výhoda, kterou lovec má. Pokud je vylepšen na vraha, tak jeho žeton nezůstává na vylepšovacím políčku do konce kola, ale vrací se zpět do zásoby. Pochopitelně lze vraha vytrénovat i běžným způsobem z rolníka. Vrah má tu schopnost, že může aktivovat akční pole, které sprovodí jakoukoliv potvoru, jež má jenom jeden život.

Nabídka karet také není jen běžnou záležitostí, ale je zde několik mechanismů, které tento herní prvek výrazně osvěžují. Nabídka obsahuje pět karet bytostí a pět karet staveb. Na konci kola se dvě z nabízených karet v obou řadách odstraní a tím se nabídka stále posouvá i pokud nikdo nic nenakoupí. Speciální kartou v nabídce je karavana. Ta poskytuje další akční políčko pro pracanta, díky posunu karet imituje cestování po království. Balíček staveb se skládá ze dvou úrovní a v každé z nich jsou dvě legendární stavby. Ty stojí mimo běžnou nabídku a jsou tak dostupné. Zajímavé je, že se zde může objevit i boss, kterého je třeba porazit. V půlce hry se případné zbylé karty z první poloviny odstraní.

Samotný boj je řešen na dvě fáze. Útočník nejprve deklaruje všechny jednotky, s nimiž chce zaútočit, sečte jejich sílu a odečte obranu všech soupeřových jednotek. Samozřejmě lze souboj ovlivnit i kouzli, případně se přičítají různé bonusy za vlastněné pracanty vylepšení na vojáky a nebo pracovníky deklarované obráncem na akci obrana. Pokud je útočníkova síla vyšší, tak soupeřův hrad obdrží příslušný počet zranění. V druhé fázi je útok konkrétních bytostí využitých v první útočné fázi na konkrétní bytosti soupeře. Útočník vybere, kdo na koho zaútočí, vymění si zranění a pokud jednotky přežijí, tak si své válečné jizvy přenesou i do dalších kol.

Proto se může vyplatit útočit na soupeře, i když jeho hradu hráč neudělí žádné zranění. Jednak tím může donutit soupeře utratit několik potenciálních akcí do obrany, jednak je možné chtít prostě zabít některé nebezpečné potvory. Jen některé potvory jsou neochotné zaútočit, dokud jim majitel nezaplatí žold.

Kouzla již byla nakousnuta, ale jejich přesné fungování nikoli. Každá karta kouzla je rozdělena na dvě části, kdy slabší efekt kouzla stojí jeden lunární kámen a silnější efekt dva lunární kameny. Každá úroveň síly kouzla má dva možné efekty, ale hráč může použít jen jeden. Jinými slovy, hráč s jednou kartou kouzla vybírá vždy celkem ze čtyř možných efektů.

Karty moci fungují podobně, ale jedná se o něco víc, než o kouzla. Tedy karty odolné proti kouzlům nejsou například odolné proti kartám moci. Zde hráč vybírá ze tří možných efektů, přičemž jeden z nich většinou bývá tažení další karty moci. Nicméně jde o tak silnou magii, že do hry přináší nestabilitu. Žetony, které nejprve naplní pěti-hodnotovou stupnici lícem dolů a následně se místo přidání dalších žetonů vždy jeden otočí. Dva žetony ovšem přijdou v průběhu hry na stupnici odhaleně vždy. Tyto efekty mohou přinášet jak pozitivní, tak negativní efekty a ovlivňují vždy oba hráče stejně.

Krom toho se může ve hře objevit například možnost extra útoku navíc, případně katapult, skrze nějž je možné soupeře odstřelovat přebytečnými kameny. Ač se na jejich objevení spolehnout nedá, tak je vždy dobré mít více cest k výhře. Chce hráč dosáhnout vítězství spíše přes ekonomickou výhodu, přes silné potvory, nebo si zvolí cestu mocného mága? Chce mít hru pod kontrolou, nebo rozpoutat chaos? Hra má překvapivě jednoduchá, ale provázaná pravidla, která umožňují mnoho strategií a zároveň hra obsahuje velkou variabilitu.

První ohlasy jsou velmi pozitivní. A to jak na českých webech, tak i na BGG, kde si hra udržuje krásné skóre 8,7 / 10. Nicméně se jedná o hru z České republiky a dá se očekávat, že našinci mohou této hře byť neúmyslně nadržovat. Po odstranění hodnocení hry uživatelů z Česka skutečně lehce klesne, ale pouze na stále velmi vysoké skóre 8,4 / 10. Výpočet byl proveden v okamžiku, kdy hře bylo uděleno pětačtyřicet hodnocení. Ač podobné hodnoty bývají pár dní po vydání trochu zavádějící, stále se jedná o předzvěst toho, že vyšla skutečně dobrá a komunitou velmi kladně přijímaná hra, o které se bude hodně mluvit.

Pro případné zájemce je možné dokoupit i vylepšení herních komponentů v podobě dvouvrstvých desek hráčů. Krom stabilnějšího držení ukazatelů se jedná o příjemný bytelnější náhradu pouhého listu tvrdého papíru, který je v základní krabici. Druhým možným doplňkem jsou dřevěné žetony rolníků, které mohou nahradit kartonové žetony. Ač se jedná o lepší materiál na manipulaci, barvy jsou trochu vybledlejší a to nemusí každému hráči vyhovovat.