Kosmický horor je vděčné téma pro deskové hry. Díky tomu, že díla H. P. Lovecrafta spadají již pod volnou licenci, tak s nimi může nakládat kdokoli jak chce. Autoři deskových her se často snaží onu atmosféru a reálie Cthulhu mýtu zachovávat, nikoli přidávat nové a vlastní interpretace. V tomto směru je znám především Arkham Horror, ať již v některé z běžných verzí, případně jeho chválená karetní varianta. Poslední roky však deskohráče láká především kostková řachanda s názvem Cthulhu: I smrt může zemřít. Tato úspěšná deskovka se dočká nové iterace v podobě třetí sezóny, kterou přinesou REXhry.

Tato desková hra staví na intenzivním zážitku. Hráči si vyberou jeden ze scénářů, který znamená nejen podobu mapy a úkolu, ale také nepřátele a karty setkání, případně karty mýtu završující každý tah. K tomu se přidají komponenty vybraného pradávného. Tím je docílena nejen jistá rozmanitost, ale i možnost propojit různé karty setkání a jejich účinků pro umocnění zážitku. Díky malému množství karet se podobný zážitek snadno dostaví, na rozdíl třeba od známých Munchkinů, kde přidání pár rozšíření dělá snahu potkat dvě přímo se podporující karty poněkud obtížné.

Znovuhratelnost navíc zvyšuje nejen samotná kombinace scénáře, pradávného a náhody zajišťující rozdílné podmínky při plnění scénářů, ale také počet vyšetřovatelů a jejich konkrétní kombinace. Někdo se více hodí do toho či do onoho scénáře, ale to by nemělo zabránit hráčům v experimentování. Jako je tomu u Arkham hororových her a obecně inspirací Lovecraftem obvyklé, postavy mohou být eliminovány ztrátou životů, případně propadnutím šílenství. Druhá možnost zde obsahuje navíc chválenou a poměrně originální mechaniku. Čím více postavy propadají šílenství, tím silnější se stávají a odemykají si silnější variace některých z celkem tří schopností. Dvě z těchto schopností se objevují na více postavách a lze je tedy považovat za jakési obecné dovednosti, jedna je však zcela unikátní pro konkrétního vyšetřovatele.

Je zde trochu cítit, že autoři nebrali celou estetiku zcela vážně a nebáli se přidat trochu humoru do celého tvůrčího procesu. Nicméně nejde o nic, co by celý horor otočilo v komedii.

Původní krabice obsahovala šest scénářů a dva pradávné v podobě samotného Cthulha a Hastura, zde reprezentovaného jako Krále ve žlutém. Další dokoupitelní pradávní byli Shub-Niggurath, který byl též znám jako Černá koza z lesů s tisícem mladých, a poté Yog-Sothoth. To je samo o sobě slušná zásoba znovuhratelnosti.

Druhá sezóna česky nevyšla, protože přináší pouze nové vyšetřovatele, šest scénářů a monstra.

Nicméně třetí sezóna je stejně nadupaná krabice jako ta první. A je dokonce samostatně hratelná. Proto se vydavatelství REXher rozhodlo vydat třetí sezónu a až podle úspěchu se rozhodnout, jak postupovat dál. Nicméně již dle množství předobjednávek bylo možné odhadnout, že se titulu daří.

Třetí sezóna nese podtitul Strach z neznáma a přináší méně známého Tsathoggua, ropušího boha spánku, a Azatotha, démonický sultán a ultimátní chaos spící ve středu vesmíru. Jedna z teorií dokonce tvrdí, že tento Stvořitel všech věcí sní náš vesmír a proto se nesmí probudit. Proto v jeho blízkosti satyrové hrají na flétny odporné písně a udržují tak tohoto vnějšího boha ve věčném spánku.

Aby toho nebylo málo, tak bude možné získat i rozšíření Ithaqua, který se objevil prvně v povídce Augusta Derletha Věc, která šla s větrem (The Thing That Walked on the Wind).

Dále se fanoušci mohou těšit na nečekaného spojence v podobě dokoupitelného rozšíření Godzila. To přidává monstrum, které musí přežít, ale následně může v boji s některým z Pradávných pomoci.

Jak už tomu u kooperativních her bývá, není snadné ji vyhrát. Tomu pochopitelně občas zabraňuje náhoda. A to ať již v podobě setkání, nešťastně načasovaných mýtů, případně třeba kostek. Ale jak již bylo řečeno, pokud postavy začnou přicházet o rozum, začnou sílit. To mimo jiné zapříčiní házení silnějšími kostkami, u nichž bude další ztráta příčetnosti náročnější. Jinými slovy není zážitek zcela podřízen náhodě a dobré plánování a spolupráce případné výhře výrazně napomáhá.

V případě úspěchu českého vydání lze očekávat, že se objeví i další sezóny, krom již zmíněné druhé lze již získat anglickou verzi čtvrté sezóny, která přináší podobné množství obsahu, jako druhá sezóna, ale tentokrát přidá i pradávného známého jako Plíživý chaos alias Nyarathotep.

Pátá sezóna přišla s již zmíněnou a vydanou Godzilou, nicméně sama o sobě se zaměřuje na události spojené s povídkou V horách šílenství.

Hra by mohla dokonce zajímat i nehráče deskových her, protože obsahuje nemalé množství plastových figurek, které přímo vybízí k tomu, aby byly nabarveny. Dokonce YouTube nabízí nemalé množství návodů právě na figurky z této deskové hry, protože poměr ceny a získaného obarvitelného materiálu není vůbec špatný. Vysoká členitost napomáhá barvě, aby stékala kam má, přičemž lovecraftovská předloha zase může uklidnit kohokoli, komu barva snad přeteče kam nemá.

Hra je již nějaký pátek na pultech obchodů.