Ze všech stran dnes slyším, že Netflix se již nevyplatí, protože je drahý a nenabízí nic dobrého. První tvrzení je pravdivé a to druhé jsem si dlouho myslela taky. Konkrétně jsem měla pocit, že pokud nejste žena mezi 20 a 40 lety se zálibou v pokojových rostlinách a true crime dokumentech, Netflix pro vás nebude nic. Rozhodla jsem se však provést osobní průzkum a naštěstí jsem se šeredně mýlila. 

Připravila jsem pro vás 8 kvalitních seriálů, které aktuálně najdete v knihovně tohoto populárního streamovacího giganta. Stanovila jsem si ovšem určitá kritéria, a sice že všechny tituly v mém seznamu musí kromě původního znění obsahovat i české nebo slovenské titulky. Sama dávám přednost originálnímu zvuku, ale existuje početná skupina diváků, kteří preferují kompletní jazykovou lokalizaci, proto jsem hledala především seriály s dabingem. Další podmínkou pro mě bylo, že se nesmí jednat o seriál, který je přepálený, tedy o něm všichni již slyšeli, protože má velké mediální pokrytí. Rovnou tedy zamávejme seriálům Wednesday, Sandman, Lucifer, Vikingové, Peaky Blinders nebo Black Mirror. Nicméně jsem se pokoušela vybrat tematicky a žánrově rozmanitější kousky, které nemusí nutně pocházet přímo z dílny Netflixu, ale v tuto chvíli je na platformě určitě najdete. I když v budoucnu tomu tak být nemusí, jelikož s licencemi se v dnešní době mezi korporacemi zábavního průmyslu kšeftuje všelijak. 

GENTLEMANI (2024)

Mladý důstojník OSN Edward Horniman (Theo James) chilluje na turecko-syrské hranici, když ho nečekaně přepadne rodinný právník se špatnými zprávami. Starý vévoda Archibald Horniman (ano, tak se opravdu jmenuje, taky se tomu pořád směju, protože můj smysl pro humor se zasekl na základce) umírá a svolává své děti na poslední rozloučení. Ukáže se však, že klasický anglický gentleman měl smysl pro pořádné drama, protože při čtení závěti obejde svého nejstaršího nespolehlivého, drogově závislého syna Fredericka (Daniel Ings) a novým vévodou z Halsteadu se stane mladší, svědomitý voják Eddie. Ze dne na den zdědí 15 000 akrů půdy, titul a pronájem rozsáhlého konopného impéria.

V podzemí panství se totiž nachází farma patřící zločinecké dynastii Glassových, jež drží prvenství v pěstování a distribuci trávy na britském trhu. Eddie zjišťuje, že otec si v této symbióze každoročně přišel na slušný balík peněz, jenže on má na rozdíl od starého Archibalda pevné morální zásady a hromadu otázek. Zde nastupuje Susie Glassová (Kaya Scodelario Davis), nekompromisní, ambiciózní a schopná šéfka, která je pro dobro rodinného podniku ochotná udělat cokoli. Ukazuje se, že kombinace Susieiných pouličních zkušeností, vyjednávacích schopností a praktického myšlení spolu s Eddieho strategickým uvažováním i rozhodností vytváří dobrý precedens pro spolupráci. A to i přesto, že oba mají odlišné cíle a zájmy.

Za seriálem stojí Guy Ritchie a nenechte se zmýlit, děj nesouvisí s jeho dřívějším stejnojmenným filmem. Jedná se o zcela autonomní počin, který přesně zapadá do režisérova jedinečného stylu. Ritchie je známý spojením dynamického vyprávění s působivými vizuálními a narativními technikami. Jinými slovy, dočkáte se nelineárního vyprávění, rychlých střihů a montáží, které udržují svižné tempo. Scény jsou vizuálně propracované s důrazem na detail, barevnou paletu a kompozici záběrů. Především však Gentlemani stojí na silných dialozích, zapamatovatelných dobře definovaných komplexních postavách a vynikajícím černém humoru. Seriál mě okamžitě vtáhl a už se nemůžu dočkat druhé série. 

PŮLNOČNÍ MŠE (2021)

Seriál Půlnoční mše je hororové drama od Mikea Flanagana, který je moderním veteránem hororových atmosférických titulů, jako jsou The Haunting of Hill House, The Fall of the House of Usher nebo Doctor Sleep. Tentokrát vypráví příběh malé izolované a poněkud zpátečnické komunity na ostrově Crockett. Kdysi prosperující rybářské městečko je nyní ponořeno do hluboce klaustrofobické a ponuré nálady, kterou podněcuje nejen znepokojivý náboženský fanatismus, ale také podivné nepřirozené pnutí. Děj začíná návratem Rileyho Flynna (Zach Gilford), který se vrací zpět do rodičovského domu poté, co strávil čtyři roky ve vězení za smrtelnou nehodu způsobenou řízením v opilosti. Riley je zlomený muž, který bojuje s pocitem viny a hledá vykoupení. Jeho návrat se však kryje s příchodem otce Paula Hilla (Hamish Linklater), charismatického mladého kněze, který s sebou přináší nový elán do skomírajícího konzervativního společenství. Na ostrově se ovšem začnou dít podivné, ba přímo zázračné věci, ale události rychle naberou temnější spád. 

Na rozdíl od Gentlemanů má Půlnoční mše poměrně pomalé tempo, ale trpělivé diváky Flanagan odmění pořádnou dávkou napětí a nečekaných zvratů. V duchu svého tvůrčího rukopisu přináší zapamatovatelný a poměrně unikátní příspěvek do hororového žánru, který ve vás, a to mi věřte, bude rezonovat ještě dlouho po poslední epizodě. Seriál se hluboce ponořuje do otázky víry a jejího vlivu na jedince v komunitě, přičemž ukazuje manipulativní i násilnou povahu slepé náboženské poslušnosti. Rovněž však otevírá filozofické otázky odpuštění, pokoje, morálky, smíření se s vlastními chybami, a dokonce i smrtelnosti a posmrtného života. Pomocí introspektivního ponoru do lidské psychiky pestré škály postav a neustálého budování hororové atmosféry se tak jedná o jeden z nejzajímavějších seriálů v netflixovském kabinetu strachu. 

VZESTUP OSMANSKÉ ŘÍŠE (2020)

Vzhledem k tomu, že Netflix se v dokumentech prakticky topí, tato volba na mém seznamu asi nepřekvapí. Rise of Empires: Ottoman od tureckých tvůrců však není jen obyčejným „talking head“ doku-seriálem, neboť kombinuje komentáře historiků s dramatizací a epickou rekonstrukcí scén několika významných milníků novověku. Děj sleduje především vzestup Osmanské říše prostřednictvím historické postavy sultána Mehmeda II. (Cem Yigit Üzümoglu) známého přívlastkem Dobyvatel a... no, dobytím Konstantinopole. Právě tato mimořádná bitva o baštu byzantské někdejší římské říše bývá často označována za symbolický konec středověku. Dosud nedobytné město s architektonicky důmyslně vymyšleným systémem hradeb mělo nesmírný geopolitický, kulturní a hospodářský význam. Jeho dobytím se Osmanská říše stala jednou z nejvlivnějších mocností světa a mladý Mehmed II. byl na vrcholu své síly. Asi jako mé dvanáctileté já po dokončení celé kampaně v Stronghold Crusader. Přiznám se, že osobně jsem v poslední době tak trochu nerd do dějin a ráda se pouštím do historické literatury faktu, nicméně seriál přitáhne i lidi, kteří se o tento typ dokumentů obvykle vůbec nezajímají. Je to právě unikátní formát, který dělá seriál tak přístupným, protože se zde dočkáte politických intrik, osobních motivací, vnitřních bojů postav, ale především velkolepých bitev, působivých bojových choreografií i vzrušujících vojenských taktik.

Významné postavy minulosti zde nejsou jen jmény v učebnici dějepisu, ale díky dramatizaci vyprávění ve stylu Hry o trůny se stávají skutečnými lidmi v tom nejlepším i nejhorším slova smyslu. Zároveň tvůrci vždy ukazují obě strany konfliktu, takže můžete sami porovnat a hodnotit jejich rozmanité perspektivy. Komentáře odborníků nakonec jen doplňují kontext a pomáhají divákovi lépe pochopit historické souvislosti. První série se zaměřuje na již zmíněný pád Konstantinopole v roce 1453 a zachycuje napjaté období, kdy se Mehmed snaží po smrti otce upevnit důvěru svých velkovezírů, plánuje tažení a dělá technologickou díru do světa budováním obřích kanónů. Vidíme však také císaře Konstantina (Tommaso Basili), jak politicky bruslí v nepřehledné situaci a snaží se spolu se slavným janovským žoldnéřem Giovannim Giustinianim (Birkan Sokullu) prakticky udržet tíhu celé Konstantinopole na svých bedrech. Druhá série pak zavede Mehmeda po dosažení jeho ambiciózního cíle do Valašska, aby potrestal svého neposlušného vazala a někdejšího přítele Vlada III. Draculu (Daniel Nuta). Ano, toho, ne upíra, ale muže, který potřeboval terapii jako sůl a do dějin se zapsal svou krvavou taktikou i psychologickým terorem. 

Možná jste již slyšeli o fiasku Netflixu s dokumentem o Kleopatře, takže pojďme adresovat slona v místnosti, kterým je autenticita. Ačkoli jde o dost podobný formát, pracovala na něm úplně jiná skupina lidí, takže se seriál překvapivě drží základních historických událostí. Nuance a některé detaily, jako například osobní interakce mezi postavami, jsou však samozřejmě uměleckou fikcí. Myslím, že i divák neznalý faktů dokáže dobře rozeznat, kde si autoři něco přikrášlili, a samozřejmě byly vynechány některé lehce kontroverzní prvky. Například Mehmedova homosexualita, jeho intimní vztah s Drákulovým mladším bratrem Raduem a údajná záliba v pederastii (tento termín si raději vygooglete). Po přečtení několika draculovských biografií jsem dospěla k závěru, že druhý díl je v tomto ohledu ještě „umělečtější“, a tak je třeba brát zejména vztahy mezi postavami s velkou rezervou. Nicméně události do sebe dobře zapadají a i zbraně, kostýmy nebo prostředí vypadají až na pár výjimek, jako je souboj bez helmy, velmi věrohodně. 

RUSKÁ PANENKA (2019)

Seriálu Russian Doll jsem se dlouho vyhýbala. Motiv časové smyčky a vůbec hrátky s časem mi nikdy nebyly příliš blízké.  Zde se však tvůrcům podařilo ohraný koncept podat mimořádně svěžím a originálním způsobem. Nadia Vulvokov (Natasha Lyonne), drzá a cynická softwarová inženýrka, slaví 36. narozeniny, ale divoká noc v New Yorku pro ni skončí tragicky. Po srážce s autem náhle umírá, ale jak jistě tušíte, ve vteřině se probudí zpátky na začátku večera. Nadia tak prožívá ten samý den pořád dokola a v nějakém bodě vždy zemře, po každém jiným způsobem smrti. Zpočátku se snaží nevšední jev racionálně vysvětlit, ale postupně zjišťuje, že v této anomálii neuvízla sama. Potkává Alana Zaveriho (Charlie Barnett), rigidního perfekcionistu, který nemůže být Nadině povaze a životnímu stylu vzdálenější. Společně však musí pochopit, proč jsou uvězněni v nekonečném cyklu, aby jej mohli prolomit, a čas se krátí. 

Seriál je na první pohled svéráznou komedií, ale pod povrchem leží snaha o sebereflexi a osobní růst. Oba čelí vlastním chybám, selháním a emocionálním jizvám, zatímco děj zkoumá, jak traumata z minulosti ovlivňují naše současná rozhodnutí. Opakující se úmrtí a dílčí zápletky také vybízejí k úvahám o smrtelnosti a významu plnohodnotného života. Seriál tak mistrně kombinuje černý humor s hlubokými filozofickými tématy, což se odráží v bystrých a důvtipných dialozích. Opakování jednotlivých dnů zde nepůsobí únavně díky svižnému střihu a vizuálně poutavým scénám. Nejvíce se mi však líbí, že při současném trendu vyčerpávajících hodinových epizod má každý díl jen asi 25 minut. Krátký a intenzivní formát spolu s promyšlenými detaily, estetikou a naprosto fantastickým soundtrackem dělají z první série velmi osvěžující jednohubku. Škoda jen, že tvůrci nezůstali u dokonale uzavřeného příběhu, protože seriál má bohužel dvě sezóny. Druhá série sice není zdaleka špatná, ale údernost a narativní brilantnost první zde absentuje. I tak ale Russian Doll stojí za zařazení na váš seznam. 

ZKÁZA BOHŮ (2024)

Pokud jste nadšenci do severské mytologie, tak to je pravděpodobně něco, co máte společné se Zackem Snyderem. Známý režisér se rozhodl svůj nezaměnitelný styl plný zpomalovaček, intenzivních akčních scén a temné atmosféry přetavit do vizuálně velmi působivého animovaného seriálu. 

Děj začíná milostným příběhem mezi neohroženou bojovnicí Sigrid a jejím snoubencem Leifem, králem klanu Völsungů. Jelikož je Sigrid poloobryně, rozhodnou se milenci uspořádat svatbu na nevěstině domácí půdě. Bohužel veselku přeruší bůh hromu Thor, který je zde vylíčen jako násilnický, arogantní, hrubý, toxický a necitlivý debil, tudíž neváhá celý klan obrů Otevřené ruky povraždit. Sigrid je naštvaná jako nikdy, a tak se spojí s prohnaným Lokim, aby završila svou cestu pomsty proti celému severskému panteonu jako Krvavá nevěsta. Kromě Leifa se k její výpravě připojí zkušená válečnice Hervor, čarodějka Seid-Kona, runový mág Egill, trpaslík Andvari, vlkodlak Ulfr a mnoho dalších. 

Přečtěte si také: Jeff Goldblum si už Dia nezahraje. Netflix zrušil seriál Kaos po pouhé první řadě

Série se zabývá tématy pomsty, zármutku a morální dvojznačnosti, současně se však jedná o titul pro dospělé, takže nechybí litre krve či sexuální scény. Každopádně Zkáza bohů vyniká hlavně obrazovým zpracováním. Série využívá detailní 2D animaci s důrazem na realistické pohyby postav, dynamickou akci a plynulé, přirozené zobrazení bojových scén. Detailně propracovaná pozadí znázorňují drsnou severskou krajinu, majestátní asgardské paláce i mystické lesy a dotvářejí tak podmanivý pohlcující celek.

TĚLA (2023)

Vím, že jsem říkala, že příběhy kolem cestování v čase mě moc neberou, ale protože miluju krimi, nechala jsem si zápletkou tohoto britského sci-fi thrilleru zamotat hlavu. 

Jedná se o adaptaci stejnojmenného komiksu, v němž čtyři detektivové vyšetřují ve čtyřech časových obdobích tentýž případ záhadné vraždy. Inspektor Alfred Hillinghead (Kyle Soller) ve viktoriánském Londýně, inspektor Charles Whiteman (Jacob Fortune-Lloyd) v nacisty rozbombardovaném Londýně, Shahara Hasanová (Amaka Okafor) v současném Londýně roku 2023 a Iris Maplewoodová (Shira Haas) v dystopickém totalitním Londýně o 30 let později. Ačkoli se jedná o odlišné historické doby, místo a tělo jsou do puntíku stejné, rovněž tak okolnosti jeho nálezu. Všichni čtyři tak, aniž by o sobě věděli, překonávají nemožné překážky ve snaze záhadu rozluštit . Každý z nich však do vyšetřování vnáší své vlastní problémy, výzvy, tajemství a osobní příběhy, čímž vzniká zcela jedinečné vyprávění. Jak se nit času a děje pomalu odvíjí, jejich cesty se začínají proplétat a odhalují šokující spojení, které sahá napříč staletími. 

Důvodů, proč se vyplatí tuto sérii vidět, je hned několik. Nabízí zajímavý námět a mnohovrstevnatý děj, který vás neustále nutí přemýšlet, přičemž si zachovává napětí i nepředvídatelnost. Kombinace žánrů, které k sobě pasují, ale také silná témata sociální nespravedlnosti, osudovosti, identity a lidské psychiky vytvářejí dobrý precedens pro poutavou detektivní oddechovku. 

SOBÍK (2024)

Baby Reindeer je britská černo-komediální drama natočené podle autobiografické one-man show Richarda Gadda. Seriál sleduje příběh začínajícího komika Donnyho, ztvárněného samotným Gaddem, který se po nevinném gestu laskavosti stane terčem neúprosného stalkingu. Žena jménem Martha (Jessica Gunning) s kriminální minulostí začne Donnyho obtěžovat osobně i online, což postupně odhaluje skrytá traumata z jeho minulosti, včetně sexuálního zneužívání. Seriál vyniká autentickým zpracováním skutečných událostí, kdy dotyčná žena skotského komika a jeho blízké opravdu obsedantně pronásledovala.

Jedinečnost seriálu spočívá v kombinaci černého humoru s hlubokou psychologickou analýzou a odvážným zobrazením citlivých témat. Osobně mě titul zaujal tím, že boří mýtus „perfektní oběti“. Společnost totiž předpokládá, že skutečné oběti musí splňovat určitá obecně rozšířená očekávání, aby byly považovány za hodné soucitu a spravedlnosti. Tento mýtus může vést ke zlehčování nebo ignorování utrpení těch, kteří neodpovídají stereotypu „dokonalé“ oběti. Jinými slovy, Donnie se velmi často chová naivně a důvěřivě. Víra v lidi ho činí zranitelným vůči manipulaci a zneužívání. Bojuje se sebedůvěrou a potřebuje si potvrzovat svou hodnotu prostřednictvím uznání druhých. 

Snaží se být vnímán jako kompetentní, což je důsledkem jeho touhy uniknout pocitu bezmoci. Využívá humor jako nástroj ke zvládání obtížných situací a vnitřních konfliktů. Tento perfekcionismus ho však často vede k sebedestruktivnímu chování, protože se snaží kontrolovat situace, které jsou mimo jeho dosah. V mnoha znepokojivých momentech se tak chová zcela opačně, než bychom očekávali. Seriál tak ukazuje, že lidská psychika je velmi složitá i křehká a reakce na trauma zdaleka není možné unifikovat. Navzdory všem překážkám je však Donnie bojovník a vydává se na cestu sebeuzdravení, proto má seriál přes svůj vážný tón vlastně docela optimistické vyznění.  

KAOS (2024)

Egocentrický a paranoidní Jeff Goldblum coby nejvyšší z bohů řeckého panteonu se neuvěřitelně zábavným způsobem řítí po spirále seberealizujícího se proroctví, obklopen celou plejádou nesmírně zajímavých postav. Komediální fantasy seriál Kaos přináší moderní reinterpretaci řecké mytologie. Sleduje příběh tří smrtelníků - Eurydiky (Aurora Perrineau), Orfea (Killian Scott) a Caenea (Misia Butler) -, kteří svými činy pořádně zatopí pod kotlem samotnému Olympu. Všichni tři odhalují vzájemné vazby a dávají do pohybu řadu událostí, které se jako padající domino staví do cesty aroganci a krutosti bohů. 

Seriál se zabývá tématy moci, rodiny a osudu, přičemž zkoumá, jak bohové zneužívají svoji autoritu. Vyniká neotřelým přístupem k mytologii, kombinací černého humoru s moderními prvky, ale především zaujme skvělým hereckým obsazením. Kaos vás dokáže dokonale vtáhnout do spletitého příběhu plného intrik, cynismu, mrazivých momentů i sebereflexe. Nechápu, proč se seriálu v době jeho vydání nedostalo větší pozornosti, protože se jedná o vskutku zábavné dílo. Bohužel právě nízká sledovanost srazila Kaos pod hranici zájmu Netflixu, a proto byla druhá série zrušena. Horší zprávou je, že ta první prakticky končí cliffhangerem, takže se už nikdy nedozvíme, kam se skvělé rozjeté tempo mohlo vyvinout. Přesto jsem seriál zařadila do tohoto seznamu, protože stojí za pozornost a poskytl mi několik hodin kvalitního odpočinku. 

S tímto titulem jsme se dostali na samotný konec videa, ale seriálových doporučení, která se sem nevešla, mám víc. Do kategorie „honorable mention“ jsem tedy zařadila seriál Griselda o nechvalně proslulé drogové baronce známé jako „královna kokainu“. Líbit by se vám mohlo také komediální drama Beef o dvou náhodných lidech, kteří se po náhodném konfliktu na silnici ocitnou ve stupňujícím se a často absurdním boji o pomstu. Naprosto vynikajícím seriálem je kriminální thriller Ozark, v němž finanční poradce Marty zapojí svou rodinu do praní špinavých peněz pro mexický drogový kartel, čímž spustí řetězec temných událostí na pozadí idylické jezerní krajiny. Dark je německý sci-fi thriller, který rozplétá tajemství malého městečka, kde zmizení dvou dětí spustí sérii událostí souvisejících s cestováním v čase a rodinnými záhadami.