Spousta začínajících tvůrců deskovek se ráda pouští do kooperativních her. Myšlenka je, že si budou hráči pomáhat. A jelikož jim jde o společný cíl, bude snazší donutit hráče si hru užít. Ve skutečnosti právě kooperativní hry jsou velmi obtížné na design. Nejenže musí být hry dostatečně náročné, aby hráči v případě výhry byli odměněni za spolupráci a investovaný čas, ale je třeba hráče skutečně donutit ke spolupráci, aniž by se cítili vlečeni hrou. A přitom, aby se všichni cítili zapojeni a vyslyšeni. Tento problém je u kooperativních her znám jako problém Alfa hráče. A přesně tohle vše zvládají ukočírovat Duchové ostrova. Hra, která v českém jazyce vyšla díky spolupráci vydavatelství REXhry a Fox in the Box, se na pulty obchodů dostala a hned zmizela. Od té doby se čeká na dotisk. Pro majitele původní hry oznámilo vydavatelství Fox in the Box radostnou zprávu v podobě oznámení rovnou dvou rozšíření k základní hře.

Díky fenomenálnímu úspěchu hry je jasné, že obě vydavatelství by chtěly nejen udělat dotisk, ale i přinést některá z rozšíření. Hra je úspěšná i ve světě, díky tomu se základní krabice rozrostla o mnoho herních rozšíření. Dokonce i některé komponenty českého vydání se odkazují na rozšíření. Problém v tomto případě je komunikace s majitelem licence, který po asi půlročním bombardování českých vydavatelů dotazy na dotisk mohou konečně Fox in the Box i REXhry fanouškům odpovědět. Tiskové okénko je momentálně na začátku druhé poloviny příštího roku, nicméně podklady již obě vydavatelství mají a mohou tak začít s přípravami. Už jen tím, že za českým vydáním stojí rovnou dvě velká herní vydavatelství, stojí hra za pozornost.

Fungování základní hry

Hra duchové ostrova se odehrává během kolonizace na jednom větším tajemném ostrově. Krom kolonistů jsou na ostrově i původní obyvatelé, kteří se stále ke kolonistům staví spíše negativně. A také se zde vyskytují tajemné síly, které kolonizaci značně znesnadňují. Hráči hrají právě za ony tajemné síly, za duchy ostrova, přičemž se snaží navrátit zpět rovnováhu přírody. Tu kolonisté narušují svými činnostmi, mezi které patří kácení lesa, vysušování bažin, vykopávání nových zavlažovacích systémů, stavění měst a mnohými dalšími.

Ve hře je vysvětleno, že existují duchové malí, kteří nemají vůči kolonistům žádnou hmatatelnou moc, ale i velcí, kteří jsou příliš povzneseni nad problémy na úrovni běžných smrtelníků. Hráči hrají řekněme za středně silné mystické obyvatele ostrova, kteří jsou schopni ovlivňovat prostředí, ale také jeho ničením strádají. Inspiraci herního tématu lze najít jak v asijském folklóru, tak i v kolonizaci Ameriky. V základní hře lze tedy najít například duchy Řeka zalitá sluncem, Divoce rostoucí zeleň, Nenasytné sevření vln a nebo třeba Posel snů a nočních můr.

Hra má jednoduchá pravidla, umožní tak i nováčkům rychle začít. Sestaví se mapa, hráči si vyberou svého ducha a umístí žetony počáteční přítomnosti na mapu. Následně je možné provést některou ze základních akcí, přičemž každý z duchů může nějak svou přítomnost přesouvat, případně na mapu přidávat. Zvyšováním počtu žetonů přítomnosti na herní plán duch sílí. Poté hráči zahrají svá kouzla z karet na ruce. Hráči se dohodnou, v jakém pořadí je vyhodnotí, nejprve dojde na vyhodnocení pomalých kouzel, poté jsou na řadě kolonisté, jejichž chování řídí balíček karet, a následně se vyhodnotí silná kouzla.

Každý z duchů má sice svůj počáteční balíček karet, ale to mu nebrání naučit se z balíčku neutrálních schopností jakoukoliv slabší, případně silnější schopnost. Vždy se jedná o líznutí čtyř karet, z nichž si hráč jednu přidá do ruky. Pouze u silné schopnosti je třeba jednu ze stávajících zapomenout.

Počáteční karty ale nejsou to jediné, co dělá hraní za každého z duchu jedinečný zážitek. Jde i o základní schopnosti, jako je právě možnost šíření své prezence, ale také třeba návrat zahraných karet zpět na ruku a různé další efekty. Krom toho jsou zde i vrozené schopnosti, které duch aktivuje během fáze vyhodnocení kouzel, pokud zahraje dostatečný počet příslušných elementů. Ty může získat buďto z některé své odemčené stupnice síly ducha, ze zahraných kouzel, nebo třeba z efektů spřátelených duchů. Tím je i trochu predikováno, jaká kouzla si většinou hráč bude volit do svého repertoáru, ač někdy volba mezi slabším, ale elementárně vhodnějším kouzlem, a nebo barevně nevhodným, ale perfektně využitelným efektem, může být velmi náročná.

Počet možných zahraných karet a energie na jejich seslání se také liší duch od ducha. Proto je třeba dobře zvažovat své kroky i do budoucna, aby si hráči svými akcemi pod sebou nepodřízli větev. Zahrát toto kolo dvě kouzla? Nebo si nastřádat energii na tohle silné kouzlo do budoucna a teď zahrát levné podporující kouzla?

Kolonisté se po ostrově šíří jako kobylky a cílem hry je se jich zbavit. Balíček akcí kolonistů je odstupňován dle obtížnosti, v každém kole se z něj vyloží jedna karta a všechny ostatní vyložené se posunou. Akce, které kolonisté provedou, jsou následující. Plenění způsobí, že kolonisté dají zranění ostrovu. Každý jeden průzkumník, vesnice i město tak poškodí území, na kterém je a které se shoduje s kartou kolonistů. Je-li zranění dostatečně vysoké, je příroda ostrova natolik poničena, že duchové trpí. To je reprezentováno položením žetonu pohromy na mapu, pokud zde měl nějaký duch přítomnost, tak o ni přijde. Další akcí je stavba. Je-li na příslušném území víc vesnic než měst, přijde sem město, v opačném případě vesnice. Samozřejmě je-li příslušné území zcela bez kolonizátorů, tak zde nemá kdo stavět. Poslední akcí je průzkum, kdy se jednotky průzkumníků objeví v jakémkoliv příslušném území, které sousedí buďto s mořem, nebo s městem a vesnicí. Po vyhodnocení se všechny karty posunou o jedno místo doleva. Pokud tedy první karta průzkumu ukazovala lesy, tak na ně přišli kolonizátoři, následně zde začnou v dalším kole stavět a poté plenit.

Úkolem hry je zbavit se všech kolonizátorů. Způsobů boje je mnoho. Duchové mohou kolonizátory i jejich vesnice či města přesouvat, případně rovnou ničit. Také mohou ostrov proti jejich útokům bránit. Ale zároveň je možné krom zranění zasévat do srdcí kolonistů strach. Při udělení dostatečného děsu se odstraní jedna karta z balíčku strachu, ale vyhodnotí se až později. Je totiž možné, aby se před fází kolonistů zde nashromáždilo více karet a efekt by pak byl silnější. Zároveň je strach ostrupňován na úrovně, čím děsivější se kolonistům ostrov zdá, tím silnější budou karty mít efekt. Nicméně úrovně strachu také usnadňují podmínky vítězství. Nejprve odpadne nutnost zbavit se průzkumníků, následně i vesnic a pokud se zadaří vyprázdnit celý balíček strachu, tak kolonisté odhodí všechno, co by jim překáželo v běhu, přičemž co nejrychleji opustí tyto tajemné dálavy.

Na ostrově žijí i domorodí obyvatelé, takzvaní Dahanové. S těmi duchové také mohou manipulovat, ať už je poštvávat proti kolonistům přímo, případně i nepřímo. Například vždy, když kolonisté ublíží ostrovu, tak jim to domorodí obyvatelé vrátí, pokud samozřejmě řádění kolonistů přežijí.

Pokud některý z duchů zemře, případně je ostrov vystaven přílišnému zničení, tak hráči prohrávají. To není vůbec těžké, protože žetony pohromy se mohou řetězit. Pokud žeton přijde na území, kde již je žeton pohromy, musí se další objevit na sousedním území. A tak dál a tak dál.

Zážitek ze hry za každého ducha je skutečně velmi rozdílný a při opakovaných hrách se stejným duchem bude zážitek také jiný. Samotné interakce mezi duchy vytváří zcela unikátní zážitky. Navíc krom preference různých elementů mají duchové svá omezení. Divoce rostoucí zeleň je schopna na desku přidávat i žetony přítomnosti, které byly zničeny během hry, Nenasytné sevření vln nedosáhne daleko od pobřeží, Posel snů a nočních můr není schopen dát skutečné zranění, ale místo ničení kolonistů jim do srdcí zasévá skutečný strach. A třeba Ta jež mluví hlasem hromu je v silném spojení s domorodým obyvatelstvem. Krom karet odpovídající doméně duchů obsahuje každá deska na zadní straně i krátký atmosférický příběh, jenž představuje jedinečnost duchů.

Navíc obsahuje hra i různé scénáře, které mohou měnit některá pravidla. Také je možné do hry přidat některou konkrétní mocnost, ať již Brity, Španěly, případně třeba Braniborsko-Pruské království. Ti mají také vlastní úpravy pravidel, ať již schopnostmi nebo třeba úpravou základního balíčku kolonizátorů.

Velká variabilita v podobě scénářů, ale i jednotlivých duchů a také jejich kombinace přináší rozdílné herní zážitky. Hra je z mnoha míst označována jako tou nejlepší kooperativní hrou vůbec. Ač s tím nemusí každý hráč souhlasit, je jen málo her, které by se tímto označením dokázaly pyšnit bez větších protinázorů. Není ani divu, že hraní za jednoho hráče je také hodnoceno velmi kladně.

Blížící se rozšíření

Hra se stala vyprodanou prakticky ve všech obchodech jen pár dní po vydání a stala se prakticky nedostatkovým zbožím. Nejlepší způsob, jak momentálně získat tuto deskovou hru, je přes deskoherní aukce, přičemž obě vydavatelství jsou stále bombardovány dotazy na to, kdy bude dotisk. Nové oznámení tak všechny nedočkavce a fanoušky této hry potěšilo hned dvakrát. Je tedy pravda, že to nebude hned, ale právě rozšíření přidají hratelnosti několik nových vrstev.

Oznámená rozšíření jsou Spirit Island: Branch & Claw a Spirit Island: Jagged Earth. V prvním vydání mohli zákazníci získat i dva duchy jako proma. Ty jsou nově součástí rozšíření Spirit Island: Feather & Flame a zdali budou v češtině znovu dostupné, není momentálně úplně jasné. Vydavatelé by to určitě chtěli, nicméně při nejhorším je možné pořídit si anglickou verzi a najít některý z možných způsobů, jak tyto dva duchy počeštit.

V Spirit Island: Branch & Claw čekají na hráče dva noví duchové a k nim rovnou několik nových mechanik. První z nich jsou žetony divoké zvěře. Tu lze využít jako další zdroje zranění i strachu, ale hráči ji nemají zcela pod kontrolou. Dále tu jsou žetony nespoutané zeleně, které brání kolonistům v průzkumu, ač by jinak splňovaly všechny požadavky. Podobnou funkci plní i žetony nemocí, jen brání namísto průzkumu stavbě. O poslední část akcí kolonistů se starají žetony sváru, které reprezentují rozepře mezi kolonisty. A ti se tak hašteří namísto plenění přírodních zdrojů. Základní hra a třeba promo duchové již na některé z těchto mechanik odkazují, ale pokud nejsou ve hře, lze je samozřejmě ignorovat.

Rozšíření Spirit Island: Jagged Earth přináší pouze jednu novou mechaniku. A to žetony pustiny. Každý žeton pustiny zvyšuje hodnotu uděleného zranění na daném území. Žetony z předchozího rozšíření byly jednorázové a vždy se po vyhodnocení svého efektu spotřebovaly, tyto jsou permanentní. Jsou zde nové scénáře, nové mocnosti, karty strachu a mnoho nového, včetně deseti nových duchů. A aby toho nebylo málo, tak i nové desky ostrova, které umožňují do hry přidat další dva hráče. Nicméně už v maximálním počtu čtyř hráčů, kterou umožňuje základní hra, se jedná o skutečně pořádný mozkovar.

Za zmínku také stojí pravděpodobné navýšení ceny budoucích vydání. Oba vydavatelé totiž zapomněli započítat do výsledné ceny licenci. Přesto lze očekávat, že hra zmizí z obchodů poměrně brzy. Do té doby bude oficiální cestou k dostání pouze anglická verze, která stále na pultech obchodů setrvává.