Magazín · Téma · v úterý 18. 2. 2025 18:01
Jeden prsten – Staňte se hrdinou Středozemě! Kompletní představení
A je to tady! Konečně se můžete naplno ponořit do světa Pána prstenů a stát se hrdinou jako Aragorn, Legolas, Gimli nebo Boromir. Ale NE Gandalf, tady si na čaroděje hrát nebudete. Takto jsem vás o představení Hry o jeden prsten informoval před rokem. Mezitím nakladatelství Mytago a internetový obchod imago.cz přišly s plnou verzí této hry, takže teď už konečně nejsme omezeni jen na Kraj a hobity. Pusťte si maraton Pána prstenů, na pozadí pusťte soundtrack Howarda Shorea a jdeme na to!
Imago nám poslalo sběratelskou sadu, zástěnu a pojednání o Roklince. Pravidla Jednoho prstenu mají velký formát A4, pevné desky a praktickou záložku. Formátování je standardní ve dvou sloupcích. Vizuální stránka je nádherná, od obrázků přes písmo až po tabulky a zalomení stránek. Jediný problém v tomto ohledu je na dvoustraně 24-25, která popisuje různé vlastnosti postav, a obrázek deníku postavy je zde nevhodně umístěn uprostřed dvoustrany, takže na něj kvůli vazbě není pořádně vidět. Přitom mohl být kdekoli jinde na dvoustraně a dávalo by to větší smysl. Ale to je jen malý detail v jinak pěkné knize s nádhernými malbami na dvoustranách oddělujících kapitoly a černobílými kresbami zkrášlujícími ostatní části knihy.
Na první dvoustraně je mapa Eriadoru, kterou mohou hráči použít k plánování svých výprav, a na zadní straně je podrobná hexová verze mapy, určená výhradně pro průvodce, aby mohl mechanicky odehrát výpravu podle pravidel. Zde je vhodné, pokud jste si například koupili onen úvod do hry, o kterém najdete video i na našem kanálu, protože obsahuje nádhernou velkou celobarevnou mapu kontinentu.
Samotná pravidla jsou vysvětlena mnohem jasněji než v úvodu do hry. Alespoň takový byl můj osobní dojem. Stále si budete muset některé části přečíst vícekrát, ale alespoň tvorba postavy je přímočará a opravdu jednoduchá. Na výběr je několik kultur: Bardovci, Elfové z Lindonu, Hobiti z Kraje, Hraničáři ze Severu, Lidé z Hůrky, Trpaslíci z Durinova lidu, a pokud máte Pojednání o Roklince, tak i Elfové z Roklinky.
Pokud vás zajímají základní pravidla hodů a pravidla boje, doporučuji vám podívat se na původní článek o Úvodu do hry, kde je podrobně vysvětluji. Oproti základním pravidlům z Úvodu do hry jsou zde také přidány speciální schopnosti podle konkrétní kultury a vlastně i počáteční úroveň pro každou vlastnost spadající pod Sílu, Srdce a Důvtip právě podle vaší kultury. Kniha také podrobněji popisuje, jak funguje bojové vybavení, jak získávat a používat poklady a různé artefakty, a samozřejmě také zvyšování úrovně. To zde funguje tak, že získáváte nové ctnosti nebo odměny. Ctnosti upravují a zlepšují vaše vlastnosti, odměny zase vylepšují vaše stávající vybavení nebo vám dávají nové a lepší. Ctnosti i odměny následně upravují vaše hody v různých oblastech, a to jak v boji, tak mimo něj.
Jednotlivé kampaně ve hře Jeden prsten jsou rozděleny do dvou fází, fáze dobrodružství a fáze společenství. Ve fázi dobrodružství musí hráči naplánovat výpravu pomocí mapy, poté jim průvodce pomocí tabulek a hexové mapy na posledních dvou stranách knihy připraví několik překážek nebo setkání, dokud dobrodruzi nedosáhnou zamýšleného cíle a nestrhne se velká závěrečná kuca-paca. Součástí výpravy je také rada, na které si hráči musí zajistit přízeň mocných a potenciálně bohatých lidí, kteří by mohli jejich výpravě pomoci. A samozřejmě nechybí ani boj, jehož pravidla jsem také vysvětlil již při představování Úvodu do hry. Důležité je v něm párování a určování postojů, tedy útočný, otevřený, obranný a střelecký. K tomu vám mohou pomoci karty, které jsou však obsaženy pouze ve výše zmíněném úvodu do hry.
Zdroj: Amazon MGM StudiosAmazon dal oficiálně zelenou třetí řadě Prstenů moci, natáčení začne na jaře
Poté následuje fáze společenství, která nebyla v úvodu zmíněna. To je období, kdy hrdinové odpočívají, lížou si rány a zvyšují úroveň. Zde je také možné obětovat část získaných zkušeností a pokladů na výcvik svého nástupce. Jeden prsten vlastně počítá s tím, že hrdinové budou běhat po světě maximálně 20 let a pak to přenechají mladším a hezčím. Kromě Legolase, protože Legolas je prostě stále mladý a krásný.
V části věnované Průvodci nebo Vypravěči se dozvíte, jak přesně vypočítat úspěchy nebo neúspěchy. Jak vytvářet postavy, jak přesně pracovat se Stínem, který je vlastně stálou přítomností Temného pána ve Středozemi. Ne, nemám na mysli Voldemorta, ten se Sauronovi nevyrovná.
Najdete zde také několik konkrétních protivníků s charakteristikami a stručným popisem vzhledu, vlastností a legend, kterými jsou tyto bytosti opředeny. Patří sem samozřejmě nemrtví, zlobři, škřeti a další. Najdete zde také pravidla pro tvorbu a přípravu pokladů a samozřejmě kompletního průvodce Eriadorem, s výjimkou Kraje, který je mimořádně podrobně a vyčerpávajícím způsobem popsán hned v úvodu hry. Najdete zde důležité postavy pro daný kraj, důležitá místa a samozřejmě tabulky náhodných událostí, které se na těchto místech mohou stát.
Najdete zde také stručný návod, jak vytvořit kampaň, jak vést sezení, seznam možných patronů družiny, včetně Gandalfa, stále ještě Šedého, Balina, Bilba nebo Cirdana. V neposlední řadě kniha obsahuje návod na přímou tvorbu hlavních dobrodružných lokací s příkladem v podobě Hvězdy v mlhách a tabulky pro tvorbu vlastních hlavních temných a nepřátelských bytostí.
Na rozdíl od úvodu do hry tedy kniha neobsahuje žádné konkrétní dobrodružství ani návod, což je dobře, protože to byla nejslabší část celého úvodu. Naopak návod na vytvoření dobrodružných lokací s konkrétním hratelným příkladem plní tuto funkci dokonale.
Co se týče samotných textů, některé pasáže si budete muset přečíst několikrát. Zejména jsem měl mírný problém s pochopením pravidel cestování a ošetření zranění. Některá pravidla jsou zkrátka napsána zbytečně rozvláčně a popisně v místech, kde by mnohem lépe fungoval jednodušší, třeba i tabulkový zápis. Jeden prsten je však vysoká fantasy, takže by člověk očekával, že samotný text bude splňovat určitou formální kvalitu připomínající původní Tolkienova díla. Tomu napomáhá řada citací přímo z Pána prstenů či Hobita, stejně jako příklady odkazující na tato díla.
Sběratelská sada obsahuje kromě samotné knihy také deníky postav, tužku a čtyři archetypální postavy, které si můžete vybarvit a použít ke hře, ačkoli Jeden prsten vůbec nemusí používat bojové mapy. Především jsou to však nádherné tematické kostky s prstenem uprostřed, které jsou však, alespoň z toho, co jsem zkoušel, nevyvážené. Kroužek uprostřed totiž funguje jako závaží, takže na kostkách mají tendenci padat poněkud nízké hodnoty, zejména na těch šestistenných.
Kromě sběratelské sady nám Mytago a Imago poslali také Zástěnu a knihu Roklinka, která podrobně a s mapou vysvětluje, jak Roklinka vypadá, jak se v ní žije, kdo v ní žije a proč, a navíc vám dá nástroje k vytvoření Elfa z Roklinky, jak jsem se již zmínil.
Zástěna je vizuálně pěkná a obsahuje spoustu užitečných informací o vyhodnocování úspěchů, stavů, výhod a nevýhod, rizik, jak, kdy a co přesně házet, odpočinku a první pomoci a několik menších tabulek, na které je někdy potřeba během hry házet a hledat je v knize by bylo zdlouhavé. Nechybí ani připomenutí, jak fungují role při cestování, rady, zlé skutky nebo zrádné oblasti. Uvítal bych více taháků k boji a zástěna mohla být klidně širší, protože pravidel v tomto systému rozhodně není málo.
Pokud se vám líbí svět Pána prstenů a chtěli byste si hru zahrát, doporučuji zakoupit kompletní sadu s úvodem do hry. Obsahuje velkou mapu Eriadoru, karty s bojovými postoji a cestovními úkoly a také praktické kostky. Tuto kombinaci prodává i samotné Imago. Nezapomeňte se podívat také na stránky Mytaga, kde si můžete stáhnout deníky postav a úkolů a také rejstřík pokladů pro Průvodce hrou.