Vydávání deskových her přes Kickstarter je v dnešní době relativně standardní politika některých vydavatelství. Jedním z těch využívající tuto možnost pravidelně je vydavatelství CMON, jehož nejnovější projekt se právě blíží k závěru kampaně. Politika vypadá tak, že se připraví hra, dokončí všechny detaily a teprve poté jde na Kickstarter již hotový produkt. Podporovatelé mají navíc možnost získat exkluzivní obsah. Je sice pravda, že původní záměr této platformy byl trochu jiný, ale svět se vyvíjí a tuto možnost preferuje stále mnohem více vydavatelů. Nicméně snaha vydat hru přes tuto platformu nese jistá úskalí, kvůli nimž nejnovější připravovaná hra Dune: War for Arrakis zažívá review bombing hodnocení na stránce Board Game Geek.

Hra Dune: War For Arrakis je založena na konceptu hry Válka o prsten, přičemž představuje střet dvou frakcí. První z nich jsou Atreidi a druhou Harkonneni. Hra by se měla odehrávat v průběhu první knihy poté, co mladý Paul Atreides utekl do pouště a přidal se k pouštnímu lidu nazývaného Fremeni. V případě, že by se hráči sešli ve čtyřech, tak by se role rozdělily, přičemž jeden z hráčů by navíc hrál právě za Fremeny a druhý za rod Riches. Tyto frakce jsou dostupné i při hře dvou hráčů, ale jsou doplněním těch hlavních frakcí.

Hra je řízena především pomocí akčních kostek. Hráči s nimi hodí na začátku kola a následně je přiřazují k různým akcím. Možností a zážitků je ve hře slíbeno mnoho. Pohyb s armádou, těžba koření, dobývání fremenských pevností, sabotáž těžby koření i možnost ovládat červy. Rozhodně je slíbeno mnoho. A ze hry jsou cítit ambice i snaha přinést velký epický zážitek, který je vytvořen autory Marco Maggi a Francesco Nepitello. Jelikož se jedná o autory známé a slavné hry Válka o prsten, není překvapením, že jsou si hry v mnoha směrech podobné.

Ač po herní stránce vypadá hra nadějně, tak na serveru BGG má hodnocení pohybující se kolem pěti bodů z deseti. Vzhledem k tomu, že hra ještě nevyšla, tudíž si většina hodnotících nemohla hru vyzkoušet, jedná se o evidentní review bombing a snahu hráčů nízkým hodnocením hry od CMON upozornit na neoblíbené praktiky tohoto vydavatelství. Stejně tak se objevují maximální hodnocení, které jsou snahou jiné skupiny hráčů bojovat proti této praktice. Nicméně najdou se zde i tací, co si hru vyzkoušeli ve virtuálním prostředí skrze Table Top Simulator. A tak ne všechna hodnocení jsou nerelevantní.

Důvod tohoto hráčského rozhořčení jsou Marvel Zombies, jeden z bývalých Kickstarter projektů tohoto studia. Nejenže se jednalo o velice drahou hru, ale po zaplacení kampaně se objevily ceny za dopravu, které již tak nemalou cenu velmi zvýšily. Pokud však přispěvatelé po této zprávě chtěli od podpory projektu odstoupit, tak si CMON nechal menší procento z již přispěné částky. Jinými slovy, fanoušci projektu mohli přijít o peníze přispěním na dopravu, případně odstoupením od podpory.

Je pravda, že momentální ceny dopravy jsou značně nešikovné. V posledních letech vystřelily na několikanásobek své dřívější hodnoty a neustálily se. Kickstarterové kampaně vyžadují znát ceny předem, což v nestabilním prostředí je velmi obtížné. Mnoho vydavatelů se snaží jít hráčům nějak vstříc, například cenu částečně dotují, umožní bezplatně z kampaně odstoupit, případně se snaží najít jakoukoliv jinou cestu. Jelikož CMON tuto cestu nezvolil, mnoho fanoušků jim nechce tuto skutečnost odpustit.

Jak u review bombingu bývá zvykem, hněv fanoušků je sesílán na produkty, které krom stejné firmy nemají s daným problémem moc společného. V tomto případě hra Dune: War for Arrakis schytává špatné hodnocení na serveru BGG, který funguje jako největší internetová databáze deskových her.

Nicméně nespravedlivé hodnocení bývá na tomto serveru běžnější, než by se mohlo zdát. Spousta dosud nevydaných her mívá velmi pozitivní hodnocení, přestože hráči ještě neměli možnost si hru zahrát a pouze si ji předobjednali z nějaké crowdfundingové kampaně. Kvůli tomu bývá v prvních okamžicích životního cyklu hry hodnocení ne úplně relevantní. Samozřejmě, pokud je čtenář v těchto věcech zběhlý, může si z hodnocení stále vyvodit relevantní informace.

Jak na tom hra ve skutečnosti bude a jaké hodnocení by si reálně zasloužila, to ukáže teprve čas. Navzdory těmto negativním věcem si hra na Kickstarteru nevede špatně a již vybrala téměř devítinásobek žádané částky.