Pod vodami Tichého oceánu leží podivuhodné město, které je známo všem znalcům knihy šíleného Araba Abdula Alhazreda známé jako Necronomicon. Místo známé jako R'lyeh, v němž spočívá pradávné zlo z hlubin kosmu pojmenované v nelidském jazyce Cthulhu, k jehož jménu bývají přisuzována epiteta jako Velký, Mrtvý či Děsivý. Právě poslední přízvisko je něco, co se přisuzuje všem dílům spisovatele H. P. Lovecrafta, jehož tvorbě je primárně toto monstrum přisuzováno. Jde ale o sdílené univerzum, přesněji mýtus, který zpracovávalo mnoho různých tvůrců v naší historii. Namátkou lze zmínit i současného spisovatele Stephena Kinga, který také přispěl svou troškou do mlýna. Právě doba uplynutí od smrti H. P. Lovecrafta a stoupající popularita dává všemožným autorům možnost a také motivaci s touto mytologií volně pracovat. Nejinak je tomu i u tvůrců deskových her.

Cthulhu: I smrt může zemřít byla česky vydána loni vydavatelstvím REXhry. A to rovnou s dvěma rozšířeními. Ta se velmi rychle vyprodala a i zásoba základní hry se začala značně ztenčovat. Nicméně s ohledem na velký zájem se české vydavatelství této velmi úspěšné hry rozhodlo nejen pro dotisk samotného základu, ale i obou rozšíření, které se po dlouhém čekání opět dostaly do obchodů. A krom již znovu vydaných produktů je zde i příslib třetí sezóny, jejíž obsah by se měl začít překládat v brzkých dnech. V anglickém jazyce se z deskovky mohli hráči těšit již od roku 2019.

Samotný základ hry je velmi jednoduchý, byť nabízí značnou rozmanitost i výzvu. Hráči si zvolí své vyšetřovatele a scénář, který chtějí odehrát. To znamená připravit z dílků adekvátní mapu a rozmístit požadovaná monstra z krabice. Následně ze scénáře přidat přiřazené karty. Vždy se ale bojuje proti jednomu z Pradávných, kteří mají navíc svá vlastní monstra, sebereprezentaci v podobě velké miniatury a také balíčku karet. Obě části se tedy smíchají a hráči tak čelí jak scénáři, tak samotnému Pradávnému v podobě Velkého Cthulha, případně Hastura zahaleného ve žlutém hávu.

Rozšíření, která jsou znovu k dostání, přináší další dva Pradávné. V prvním lze čelit Shub-Niggurath známé též jako Černá koza z lesů s tisícem mladých. Druhé rozšíření pak dává možnost čelit Yog-Sotothovi, jenž je znám jako strážce vědomostí.

Každý scénář je jiný jak výzvou, tak úkolem a pár speciálními akcemi, které mohou hráči provádět. Nicméně základní posloupnosti zůstávají. Hráč odehraje svůj tah a na jeho konci otočí kartu mýtu. Každý znalec téměř jakékoli hry využívající mýtus Cthulhu ví, že se často jedná o značnou výzvu pro všechny přeživší. Vždy je třeba nejprve splnit úkol daný scénářem, pokud se to zadaří, zrodí se příslušný Pradávný a je třeba jej zničit. Pokud se nezadaří, tak se může na mapě zhmotnit také, pouze jej není možné zranit. Pokud se však skupině daří, tak následným úkolem je ono monstrum zničit dřív, než se dostatečně materializuje na hmotné úrovni bytí. Ovšem čím blíže bude starodávné zlo ke své porážce, tím více bude sílit. A právě díky rozdílným kartám přimíchaných do balíčku Mýtu může být herní zážitek velmi rozdílný i při průchodu stejného scénáře.

Podobnou mechanikou oplývají i vyšetřovatelé, ovšem po stránce duševního zdraví. Jak bývá u her založených na Lovecraftovi zvykem, tak vyšetřovatelé mají dvě stupnice značící jak jejich fyzické, tak duševní zdraví. Nicméně čím více se blíží stav jejich mentálního zhroucení, tím více toho pod náporem nepřízně osudu jsou schopni zvládnout. Jinými slovy hráči chtějí, aby jejich postavy začaly trochu šílet, ale nechtějí to přehnat. A to navzdory jistým mentálním predispozicím, které si mohou postavy při svém střetu s nevysvětlitelnou hrůzou osvojit. Každý z vyšetřovatelů má jednu unikátní vlastnost, kterou nemá nikdo jiný, a dvě, které se mohou vyskytnout i jinde. Právě skrze šílenství je možné u těchto dovedností postoupit na vyšší úroveň osvojení.

Krom základních akcí (například pohyb) se většina střetů vyhodnocuje hodem kostek. Buďto těmi základními, které právě hranici mentálního zdraví mohou posouvat, nebo v případě lepší situace zelenými, které jednak nemají dopad na vyšetřovatelovu psýché, ale také mají větší šanci na úspěch.

Díky komornímu množství komponentů pro každý scénář mohli autoři lépe pracovat i s kartami setkání, které na sebe přímo odkazují, díky čemuž mohou vznikat opravdu zajímavé situace působící navíc velmi organicky.

REXhry oznámily, že očekávají momentálně podklad pro překlad třetí sezóny. Důvod, proč byla prozatím vynechána druhá sezóna, jsou právě absentující Pradávní, kteří přichází až s třetí sezónou. To ovšem neznamená, že by se čeští fanoušci tohoto přeskočeného rozšíření nemohli dočkat v budoucnu, pouze se vydavatelství zdála oznámená sezóna mnohem lákavější. Do budoucna tak na fanoušky krom dalších vyšetřovatelů a scénářů čekají i nové mechaniky a opět dvě nepopsatelná zla minimálně z hlubin úsvitu lidských dějin, konkrétně Tsathoggua a Azatoth. A především je toto rozšíření samostatně hratelné, tedy je možné se vrhnout rovnou proti zdejším výzvám a původní hru si ponechat jako případné rozšíření v záloze.

V Kickstarter kampani, skrze níž se nová sezóna dostala na světlo světa, pak byly k dispozici i další exkluzivky a rozšíření ještě více přispívajících k rozmanitosti. Například Ithaqua, známý též jako Ten, který kráčí ve větru, jehož se čeští hráči pravděpodobně také v budoucnu dočkají, protože zastává stejnou roli jako Černá koza a Yog-Sothoth.

S případnými Kickstarter exkluzivkama to je samozřejmě těžké, tedy takoví Nug a Yeb, Hypnos nebo třeba Barva z vesmíru se do běžného prodeje, natož ještě v českém jazyce, pravděpodobně nedostanou. I tak je příslíbeného obsahu požehnaně.

Nicméně navzdory víše popsaným skutečnostem je této kostkové řachandě vlastní ještě jedna věc. A to, že se deskovka nebere úplně vážně. Typickým zástupcem této skutečnosti je jeptiška zvládající pěstní souboj, která se ukrývá mezi vyšetřovateli a s hláškou ,,Dvakrát věř, jednou řež" jistě zaujme nejednoho hráče. Případně takový hratelný Rasputin a jeho prosté zmrtvýchvstání jako jedna z dovedností.

Po herní stránce je ale třeba brát v potaz, že se jedná o náročnou kooperativní zábavu, která je výzvou od samého počátku. Nezřídka se tak stane, že se některý z vyšetřovatelů rozhodně obětovat pro vyšší dobro. To před probuzením zvoleného Pradávného znamená prohru, ale poté, co započne svou materializaci, by byla takto striktní pravidla až příliš náročná na splnění. O kvalitách pochopitelně hovoří její donedávna tenké zásoby v deskoherních skladech, byť se nejedná o levný kousek.