Ve světě videoher je pojem soulsborne žánrovým označením pro specifický typ her zaměřujících se na boj zblízka, na příběh, a především na výzvu následovanou další výzvou. Existují hráči, kteří tento subžánr milují, nenávidí, případně i ti, kteří se ho bojí. Letos se tato kategorie rozrostla o hru Elden Ring od společnosti From Software, která je všeobecně uznávána jako průkopník tohoto žánru. Hra slavila fenomenální úspěch a získávala po celém světě maximální hodnocení od mnoha recenzentů, včetně redaktora Honzase z Indiana. To ale není vše, co se kolem této značky děje. Deskoherní vydavatelství Steamforged Games Ltd spustilo na platformě Kickstarter kampaň na deskoherní podobu této hry. Dle očekávání první den vystřelila celková suma příhozů velmi vysoko.

Druhý den podpořilo kampaň přes šest a půl tisíce přispěvatelů a hodnota příspěvků se vyšvihla skoro ke dvěma milionům dolarů. To je nepochybně na poli deskových crowdfundingových kampaní úspěch. Slonem v místnosti je samozřejmě cena. Základní hra se v kampani dá pořídit za 89 dolarů, hra se všemi rozšířeními stojí rovnou 429 dolarů. Již pouhou cenou desková hra ukazuje, že se jedná o velmi náročnou záležitost, která nebude pro každého. Svou velikostí hra na první pohled připomíná jiného deskoherního velikána Gloomhaven. I délka herní kampaně je u obou her podobná a měla by vystačit na nějakých sto hodin kooperativního zážitku.

Bohužel se s deskovou hrou pojí i review bombing na serveru BoardGameGeek. To je způsobeno dřívější kampaní na deskovou verzi Dark Soul. Ta vybrala přibližně čtyři a půl milionu dolarů, plus také krom základní hry nabízela nejrůznější rozšíření. Bohužel pro mnoho deskohráčů nedosahovala hra dostatečné kvality, přestože fanoušky videoherní předlohy bavila. Dle mnohých názorů byla hra původně plánována jako celek, přičemž rozdělení na základní hru a rozšíření z ní udělalo nedokončený herní zážitek.

Ač je v souvislosti s hrou Elden Ring nejvíce vzpomínána desková hra Dark Souls, protože se jedná z hlediska videoher o stejnou krevní skupinu, tak vydavatelství Steamforged Games Ltd nemá nejlepší pověst. V jeho portfoliu lze krom zmíněné deskovky Dark Souls najít tituly Horizon Zero Dawn: The Board Game, Devil May Cry: The Bloody Palace, Monster Hunter World: The Board Game, Ni no Kuni II: The Board Game, Resident Evil 2: The Board Game, případně i Packman v podobě karetní hry. Hodnocení se většinou drží spíše k průměru, ale objevují se i dobře hodnocené tituly.

Názory deskoherních influencerů na Elden Ring jsou ale zatím pozitivní, ač tomu dosavadní uživatelská hodnocení neodpovídají.

ZÁKLADNÍ HRA

Hra na první pohled zaujme stylizovanou podobou, které dominují především barvy popelavá šedá, černá a zlatá.

V základním balení na hráče čeká více jak dvacet hodin znovuhratelné kampaně, dvacet miniatur, přes pět set karet, pětačtyřicet hexových mapových dílů přes sto tokenů, k tomu čtyři desky a figurky hráčů, čtyři knihy úkolů a pravidla. Do těch je možné nahlédnout ze stránek kampaně. Sice je v nich napsáno, že se nejedná o finální verzi, nicméně aktuální počet čtyřiceti stránek se pravděpodobně moc nezkrátí a jejich vyznění také ne.

Hra je pochopitelně od té videoherní podoby značně rozdílná, ale zážitek by měl být dle tvůrců podobný. To zajišťuje právě modulární mapa skládající se z hexových dílků. Hráči tak mohou pocítit každou hru zážitek z objevování. Videohra měla sice mapu důkladně vytvořenou, ale právě pocity vázající se k objevování nových oblastí byly nedílnou součástí zážitku. Díky tomu je možné hru velmi rychle rozložit na stůl a začít, protože se začíná na jediném mapovém dílku.

Ze hry je cítit velká inspirace deskovou hrou Gloomhaven. Ta se dostala na přední příčku největšího deskoherního webu na světě Board Game Geek a již dlouho si tuto pozici drží. Žebříček je sestaven z hodnocení uživatelů této stránky, přičemž tato masivní hra obdržela přes padesát tisíc hodnocení. A to navzdory tomu, že se jedná o velmi drahou a především časově náročnou hru. Krabice váží skoro 10 kilogramů a kampaň se pohybuje kolem nějakých sto hodin.

Tato hra měla poněkud složitější přípravu, bylo třeba najít mapové dílky, ty seskládat a teprve poté bylo možné začít hrát příslušné scénáře. Na mechanismech hry byla vytvořena hra Gloomhaven: Lví chřtán. Ta k přípravě hry přistoupila jednodušším způsobem. A to knihou scénářů, v nichž jsou předkresleny mapy, ať již na dvoustránce, nebo i s pomocí dodatečné knihy.

Právě zde lze vidět inspiraci v přístupnosti, ale také ve velikosti hry.

Na jednotlivých dílcích mohou být jak různé terény, tak i materiály, předměty, různé postavy, ale také nepřátelská setkání, která mají vždy přednost.

Na co vše hráči narazí, je dáno balíčkem Guidance of Grace. Tím je i zaručeno, že hráči se k potřebným věcem dostanou v rozumném časovém rámci.

Tvůrci prozradili, že se ve hře objeví hráči známý a některými i oblíbený Patches. Tato postava se objevuje ve všech hrách typu soulsborne a většinou má roli jakéhosi šedého charakteru. Hráče dokáže zradit, ale také mu pomoci, případně odhalit cesty, které by mu jinak byly utajeny. To bude i zde reprezentováno tak, že hráči může tato postava zamezit v postupu některými cestami kampaně, ale jiné otevřít.

Jedna z věcí, která se bude lišit od videoherní předlohy, jsou Stakes of Marika. Jelikož jsou hry typu soulsborne proslulé častým umíráním hráčů a nutností opakovat průchod již prošlou cestou, případně třeba soubojem s nějakým silnějším nepřítelem, tak právě Stake of Marika sloužil k možnosti znovuzrození v případě smrti hráče. V deskové podobě hry se bude jednat o navýšení hráčova zdraví.

Tato změna je provedena mimo jiné proto, aby hra před hráče předkládala výzvu v podobě omezeného času, za nějž je třeba úkol splnit. To je dáno počtem žetonů Greater Will.

Hráči ve videohře jsou naváděni k různým úkolům za pomocí takzvané Guidance of Grace, světlem velkého stromu. V deskové hře je to reprezentováno stejnojmenným balíčkem úkolů, který má zabránit v nekonečném bloudění hrou. Vážou se k němu i zmíněné žetony Greater Will, které se odhodí vždy, když hráč během tahu nesplní některý z vytyčených cílů.

Ale stejně jako ve hře, i zde existuje více způsobů, jak splnit, co je potřeba.

Soubojový systém

Souboj je v základu koncipován tak, aby jej mohl hráč rozložit a vyřešit nezávisle na spoluhráčích. Narazí-li hráč na souboj, rozloží si knihu a zatímco ostatní dál mohou prozkoumávat mapu, tak si bojující hráč vyřeší vše, co potřebuje. To může značně přispět tempu hry, ale zase trochu ubírá z spoluhráčké interakce. Nicméně i do běžného souboje lze za určitých okolností spoluhráče povolat.

Knihy scénářů obsahují bojové mapky. Ty nepředstavují konkrétní vyobrazení území, kde by postavy pobíhaly kolem sebe a snažily se vzájemně utlouct svými zbraněmi, ale je trochu abstraktnější. Čtvercová síť, kdy tři linie patří pouze hráčům a druhá polovina plánu, která patří pouze nepřátelům. Není tedy třeba, aby jednotky stály přímo u sebe, pokud do sebe chtějí mlátit mečem.

Tři linie hráče značí jeho postoj. Hráč může mít útočný, vyvážený nebo obranný. Útočný poskytuje více karet do boje a obranný zase více do obrany, plus i také vyšší výdrž. V případě neutrálního postoje může hráč upravit své pořadí v iniciativě.

Iniciativa je poměrně jednoduše nastavená za pomocí karet. Na začátku souboje se vytáhnou karty účastníků a vytvoří se z nich posloupnost určující nejen pořadí tahů, ale i akce nepřátel. Hráč tak může poměrně dobře své akce plánovat, ač je omezen kartami na ruce. Ty reflektují nejen jeho akce a vybavení, ale velikost ruky je dána jeho výdrží. Tím se ze souboje stává poměrně zajímavý deck-building, kdy hráči mají dostatek strategického plánování jak před, tak během souboje.

Soupeři mohou mít také akce, které je spíše donutí se bránit, případně naopak posunou svou iniciativu v případě rychlého a agresivního útoku. Prostoru pro vytvoření zajímavého a zábavného souboje mají vývojáři dost.

Dále existují na plánu některá vyznačená políčka. Pokud se na ně dostane soupeř, může schytat výraznější zranění. Proto je součástí mnoha karet i přesun některého z účastníků.

Pokud je hráč vybaven zbraní vyžadující především sílu, tak karty se silou budou dávat větší zranění. Ale také je možné skládat různé herní buildy, například soustředit se na způsobování krvácení, hrát za kouzelníka a mnoho dalších. Pokud se bude hráč primárně soustředit třeba na obratnost, bude moct tento atribut využít více způsoby. Všechny možné kombinace a rozsah fungování těchto efektů bude k prozkoumání až s podrobným odhalením všech komponent. S ohledem na jejich počet jistě bude možno najít mnoho zajímavých kombinací.

Není to jediná statistika, kterou budou takové zbraně ovlivňovat, ale je to dobrá ukázka fungování a kombinování efektů karet.

Dřívější desková hra Dark Souls byla za svůj soubojový systém poměrně kritizována. Vývojářské deníčky se vůči němu vymezují a sdělují fanouškům, že tvorba soubojového mechanismu v deskovce Elden Ring byla vypracována na zelené louce a nemá s dřívější hrou vydavatelství mnoho společného. Zatím nebylo moc hráčů, kteří měli možnost si hru vyzkoušet, ale dosavadní ohlasy jsou kladné a vlažné, ale ne záporné.

Na začátku každého souboje je dána konkrétní stránka ze scenářové knihy, čímž je výzva pokaždé jiná. Ať již počtem vyznačených míst na hráčově, případně soupeřově straně.

V případě bossů se ale jedná o kooperativní výzvu, která vyžaduje velký herní plán. Hráči nalistují příslušnou stránku v knize scénářů, přiloží je k sobě a pustí se do epického soubojového zážitku.

RPG prvky

Krom karet vybavení, do kterých lze počítat i karty kouzel, čeká na hráče postupné zvyšování herních statistik. Zde jich je na deskovou hru překvapivé množství, rovnou osm hodnot. Běžné statistiky jsou síla, obratnost, inteligence a víra. Ty průměrnému hráči RPG není třeba vysvětlovat, snad krom rozdílu mezi inteligencí a vírou. Hry Dark Souls a Elden Ring využívají dva základní typy kouzel, magii a zázraky. Dále jsou zde trait karty. Ty přidávají hodnoty s ohledem na statistiku, z níž pochází. Vigor (vitalita) zvyšuje zdraví, endurance (výdrž) počet karet na ruce, arcane (arkána) se věnuje průzkumu a získávání materiálu a nakonec mind (mysl) umožňuje zlepšovat sílu kouzel, ale také zvyšovat počet míst u jednotlivých vlastností.

Další prvek, který desková hra převzala ze své videoherní předlohy, je sbírání surovin. Díky nim je možné vyrábět různé věci. Lze očekávat, že i takové, které ovlivňují některé ze základních statistik.

MOŽNOSTI PŘISPĚNÍ NA KICKSTARTERU

Vytvořit znovuhratelnou kampaň, která je založena na hráčových rozhodnutích a také na náhodnosti, není snadná výzva. Navíc s myšlenkou toho, aby se hra hráčům neomrzela. Spousta her se proto uchýlí k předepsaným, nicméně rozvětveným scénářům, čímž hráč získá vhodně nadávkovaný zážitek. V základní krabici deskové hry Elden Ring na hráče čeká padesát kartiček s úkoly. To není málo, zvláště pokud budou úkoly dobře provázány. Nicméně třeba takový Gloomhaven klade před hráče stále nové mechaniky, díky čemuž je stále udržován zájem hráčů. Snad se něco podobného povede i deskoherní výpravě do Lands Between.

Základní hra se odehrává v oblasti zvané Limgrave, což odpovídá i počátku videohry. Součástí Kickstarteru jsou ale i další rozšíření. V základní hře na hráče čekají postavy hero (hrdina), propher (prorok), astrologer (astrolog) a bandit (bandita). K tomu čtyři druhy nepřátel v počtu celkem patnácti figurek a jako hlavní nepřítel Leonine Misbegotten.

Toto získají lidé, kteří přispějí pouze na základní hru v ceně 89 dolarů / 75 eur.

Pokud chce někdo více podpořit hru, tak si musí připlatit za takzvaný Core pledge za 179 dolarů / 152 eur. Zde na hráče čeká samostatně hratelné rozšíření Weeping Peninsula, kde si budou moct hráči zahrát za postavy vagabound (tulák), samurai (samuraj), znovu astrologer (astrolog) a prophet (prorok).

Nepřátel je zde výrazně větší množství. Vlci, krysy, netopýři, rytíři i malí gargojlové známí hráčům z procházení všemožných podzemních kobek. Mezi velké nepřátele patří opravdu velká krysa, Godrikovi rytíři, pololidé, obří trolové. Nad nimi stojí samozřejmě bossové Beastman of Farum Azula, Tree Sentinel, Erdtree Burial Watchdogs a Margit, the Fell Omen. Všechna jména jsou známa hráčům hry. Pro nehráče stojí za zmínku především Tree Sentinel, první velký nepřítel, který má hráčům ukázat, že ne každý nepřítel musí být poražen. Nejen proto se tento jezdec na koni vepsal do vzpomínek mnoha hráčů. Margit, the Fell Omen je nepřítel, jehož poražením získá hráč přístup do první velké lokace.

Mapových dílů získají hráči rovnou dvaasedmdesát. Karet na útok přes čtyři sta. Podobně bohaté jsou i karty pro nepřítele, případně pro bosse a jejich chování v boji. Dalších karet i komponent je požehnaně a zvedá jejich počet ze základní hry na přibližně dvojnásobek.

Pokud hráč chce vše, získá tak si musí zaplatit All-in pledge s hodnotou 429 dolarů / 364 eur.

Zde je počet miniatur větší než sto, počet všech karet překročí úctyhodných dva a půl tisíce a doba dohrání kampaní by se měla vyšvihnout nad devadesát.

Všechny rozšíření, které zde hráč získá, jsou Stormveil Castle, Flying Dragon Agheel, Erdtree Avatar a pochopitelně i Weeping Peninsula.

Od Core pledge výš získají podporovatelé kampaně také postavu Alexander. Tato oblíbená postava ze hry bude dostupná i později, ovšem již za 15 dolarů. Rozšíření Dragon Agheel a Erdtree Avatar mimo tuto kampaň dostupná nebudou.

Vydavatelství Steamforged Games Ltd se postaralo o mnoho obrazových i doprovodných materiálů. Proto je pro všechny možné přispěvatele možné dohledat si jak stručné vysvětlení pravidel, tak i ukázku hraní. Samozřejmě hra díky své licenci i velikosti láká mnoho pozornosti. Proto není třeba čerpat informace jen z vydavatelských kanálů.

Pokud vše půjde podle plánu, tak bychom se hry měli dočkat v roce 2024.

Je zajímavé, že se Kickstarter kampaň hry Elden Ring kryje i s jinou jinou velkou videoherní značkou. A to s Heroes III. Obě hry mají velký finanční úspěch. Desková hra Heroes má tři dny před dokončením kampaně vybranou částku přes 2 700 000 dolarů a požadovala 50 000 dolarů. Elden Ring zvolil o několik dní kratší kampaň a ve stejný okamžik, tedy šest dní před koncem kampaně, je vybraná částka přes 2 400 000 dolarů, přičemž požadováno pro úspěch je 150 000. Bude zajímavé sledovat, která značka bude úspěšnější.