Některé deskovky mají u nás takový nástup, že se automaticky řadí do vlivných, až zásadních titulů. To se přesně stalo jedinečným a stále populárním Duchům ostrova. A to, že jde o vynikající deskoherní počin s téměř neomezenou variabilitou, je samozřejmě také výhoda, stejně tak i důvod, proč se čeští vydavatelé snaží vydat od tohoto titulu vše.

Na youtubovém kanálu Fox in the Box se objevilo video představující obsah hned dvou krabic spojených s titulem Duchové ostrova, v angličtině Spirit Island. Jde o jedno velké super rozšíření a jedno samostatně hratelné, jež je zaměřeno primárně na začátečníky.

To zaměřené na začátečníky ponese název Obzory duchů ostrova a přináší zjednodušenou verzi mapy, hratelné duchy s jednoduchou obtížností a také levnější komponenty, kdy dřevěné žetony a plastové modely nahradí jednoduše karton. Oproti světovému zpracování je zde ale jedno vylepšení. Desky duchů jsou tlustý karton podobně, jako u duchů z ostatních her z této série. Původní verze totiž tlusté desky nahradila jen pevným a ohebným papírem.

Druhé rozšíření pak přináší zásadní zvýšení komplexnosti. Navíc není kompatibilní přímo se základní hrou (potažmo s Obzory). K hraní je vyžadováno dokonce první velké rozšíření se jménem Rozervaná země. Samo pak nese název Oživlá příroda.

Představení herního konceptu

Duchové ostrova představují snahu panenské a nedotčené přírody bránit se vůči kolonizátorům představující jednu z mocností Evropy. Ty se totiž snaží uzpůsobit zdejší krajinu k tomu, aby vyhovovala jejich industriálně vysokým nárokům na živobytí projevující se vysoušením bažin, kácením lesů a nehospodárnou agrokulturou. Toto tematické chování je ve hře prezentováno jen abstraktním zraněním ostrova a šířením pohromy představující místa nevhodná pro existenci duchů.

Herně se jedná o jednu z nejlépe hodnocených kooperačních deskovek na trhu. Nejenže mnohé schopnosti jsou účinnější ve spolupráci, ale omezení dosahu po ostrově i značná komplexnost a nutnost plánovat nutí hráče k často náročným rozhodnutím, které se snadněji činí po důkladné diskuzi.

Obtížnost hry, jak už tomu ostatně u kooperativních záležitostí bývá, není triviální, každé vítězství je tak opravdu vydřené. Každý z mnoha duchů má zcela unikátní přístup ke hře. Jde jak o pasivní vlastnosti často přepisující některé ze základních pravidel hry, tak i vrozené, případně základní schopnosti, nebo možnosti, co ve hře dělat. A přestože je možné získávat nové schopnosti a není žádné přímé omezení v tom, jak je možné ducha během hry ohnout. Ale vrozená afinita k některým elementům či omezení a bonusy značně mění přístup hráčů ke hře. Vzájemná spolupráce pak může přinášet další unikátní vlastnosti a dovednosti duchů nad rámec jejich již tak komplexního počínání. Může jít o větší spolupráci s domorodým národem dahanů, zamezování kolonizátorům ve výstavbě měst, hromadné ničení ostrova a jeho následná rehabilitace, schopnost přesouvat kolonizátory, případně lovit osamělé průzkumníky, spoléhání se na divokou zvěř, nemožnost vstupovat na vnitrozemní území nebo třeba nemožnost udílení zranění a tedy přímé likvidace kolonizátorů. To je navíc jeden z přímých způsobů výhry, prostou likvidací vetřelců. Ovšem jejich růst na mapě připomíná hejno kobylek. A kde může být v jednom kole jen pár osamělých průzkumníků, tam za pár kol může stát několik velkých souměstí kolonizujících jednu třetinu ostrova.

Druhý způsob je strach značící ochotu vetřelců v tomto podivném a nebezpečném místě setrvat. Postupné zvyšování tohoto faktoru vede ke zjednodušování výherních podmínek, případně je možné vyhrát přímo skrze tuto mechaniku, kdy se kolonizátoři prostě zvednou od rozjedených večeří a začnou opouštět ostrov plný nevyslovitelných hrůz. Navíc postupné zvyšování strachu poskytuje hráčům zajímavé bonusy a každá výhoda se počítá.

Správa chování kolonizátorů je snadná, jsou řízeni balíčkem karet, kdy nová karta určuje chování na určitém území po následující tři kola. Jde o průzkum, stavbu měst či vesnic a následné pustošení ostrova. Přesto tento jednoduchý systém přináší značnou výzvu a tlak na hráče, kteří se je snaží omezit nebo zničit, případně zároveň spravovat své omezené zdroje a také snahu se vylepšovat, neboť s blížícím se koncem hry jsou kolonizátoři aktivnější a nebezpečnější.

Dále je možné obtížnost škálovat mnohými moduly. Může jít o těžší mapu přinášející realističtější rozložení biomů. Některý ze scénářů měnící pravidla hry. Větší rozloha ostrova. Případně přidání jedné z mnoha koloniálních mocností a nastavení jejich obtížnosti, přičemž k dispozici je sedm úrovní (pokud počítáme i nultou).

Navíc lze mnoho modulů kombinovat nezávisle na sobě. A to včetně fúze více mocností, čímž lze dosáhnout zcela neporazitelného behemota.

Obtížnost se samozřejmě mění i s ohledem na počet hráčů.

NOVÉ MECHANIKY Z ROZŠÍŘENÍ

První várka rozšíření vnesla do jinak téměř výhradně deterministického chování kolonistů náhodu v podobě událostí. Je dobré zmínit, že autor s nimi počítal od začátku, ale vydavatel hru rozkrojil na základ a jedno rozšíření. To je obecně považováno za nepopulární, například desková hra Barrage na tuto obchodní praktiku dost trpěla, protože hráči nechtěli tento prodejní model podporovat.

Krom přidané náhody se však objevily i nové způsoby, jak se s cizáky vypořádat. A to žetony neprostupné vegetace, nemoci či sváru. Každý z žetonů reprezentoval zablokování jedné z základních akcí kolonistů. Obtížnost dosažení výhry tak nebyla navýšena, ale modifikována. Zároveň přišlo několik dalších mechanik, které komplexitu ještě zvýšily. Nicméně pro zkušené matadory se jednalo jen o pár doplnění pravidel, jež perfektně zapadly jak do herního rámce, tak i atmosférického vyobrazení boje divoké přírody s neústupným pokrokem.

Nejnovější rozšíření

Nově představené rozšíření přidává ke každé dosud představené mechanice více komponent. Největším lákadlem jsou pochopitelně noví duchové, kterých je tentokrát osm a představují převážně výzvu pro zkušené matadory této deskové hry.

Neúprosný pohled slunce se umí například přesouvat po celém ostrově a svou silnou přítomností zvládá ničit budovy, taktéž umí opakovaně vyhodnocovat zahrané karty. Dech temnoty v zátylku naopak pohlcuje cizáky v mimoprostorové temnotě a pokud je v ní nezničí a nepohltí navždy, tak je po čase zase vypustí zmatené kdesi na ostrově. Krvácení poraněných vod představuje zraněného ducha, co od počátku ztrácí svou přítomnost na ostrově, případně zapomíná své schopnosti. Ovšem s postupem hry může získávat karty léčení a tím rozšiřovat své základní dovednosti, stejně tak i modifikovat hratelnost. Tanec otřásající zem přináší možnost odkládat karty a doplácet je, tedy zahrát je až v budoucnu, což klade ještě větší nároky na plánování. Toulavý hlas přinášející šílenství umí mezi nepřátele zasít svár a pomalu přidávat strach. Takový Kolos se žhnoucíma očima pak představuje zástupce kaidžú, ohromné pohybující se hory.

Poslední zmíněná schopnost není jen metaforické vyjádření fungování ducha, ale popis nové mechaniky. Nově je totiž možné využívat žetony přítomnosti představující fyzickou manifestaci duchů na ostrově. Herně se jedná o jakousi superpřítomnost, jež se počítá jen tehdy, kdy hráč chce a hráč má k dispozici jen jeden žeton. Noví hratelní duchové s ní často operují přímo ve svých schopnostech a lze očekávat, že se na ni budou odkazovat i další herní mechaniky, například události a dovednosti. Ač jde tedy o nový koncept, zkušeným hráčům přejde mechanika do krve v podstatě ihned. Jak ji ale využijí i u duchů, jež s touto mechanikou dosud nepočítali, je samozřejmě otázka. Ovšem na silnou přítomnost, v herní terminologii nazývanou svatyně, se mnoho herních mechanik odkazuje. Kupříkladu musí být zdrojem pro sesílání silných schopností. A přesun takové svatyně získané běžným způsobem je náročnější, než jeden žeton přítomnosti. Navíc omezení v podobě nutného vlastnění předchozího velkého rozšíření nezkušené hráče prakticky vylučuje.

Ve světě se toto rozšíření objevilo teprve loni, zatím si v hodnocení na Boardgamegeek serveru drží neuvěřitelných 9,4/10, přičemž většina velmi kvalitních a uznávaných titulů klesá na hranici mezi 8,5-9/10. Pochopitelně do skóre může přispět kdokoli, server také neřeší problémy s vyskytujícím se reviewbombingem. Nicméně tento titul se obecně drží velmi vysoko i spolu se svými rozšířeními. A ač lze očekávat v budoucnu drobný pokles s potenciálním přibýváním hodnotitelů, bariéra v podobě rozšíření k rozšíření napovídá, že si jej pořídí a tedy i ohodnotí spíše fanoušek, nikoliv náhodný deskohráč, kterému titul nesedne do vkusu.

Přestože jednání s anglickým vydavatelem Duchů ostrova je legendární neochotou poskytnout byť třeba pouhou odpověď, je jasné, že ani to české vydavatele neodradí. S ohledem na neupadající úspěch a snahu nalákání nové vlny hráčů v podobě Obzorů se lze domnívat, že o tomto titulu ještě uslyšíme. A s trochou štěstí nebudou muset tuzemští fanoušci čekat tolik úmorných měsíců na spřízněnější jazykovou verzi. Na druhou stranu ohrát dostupný ansábl duchů, scénářů a mocností se jen těžko někomu podaří.

VÝPIS ZÍSKANÝCH OCENĚNÍ UDÁVANÝCH VYDAVATELEM REXHRY:

Nominace na ocenění Golden Geek 2017 v kategorii kooperativních her

Nominace na ocenění Golden Geek 2017 za nejlepší hru roku

Nominace na ocenění Golden Geek 2017 v kategorii sólo her

Vítěz ocenění Trolí palec 2022 v kategorii hra roku

Vítěz ocenění Trolí palec 2022 v kategorii kooperativních her

Vítěz ocenění Trolí palec 2022 v kategorii her pro jednoho

Vítěz ceny komunity v hráčské anketě Zlatá kostka 2022

2. místo v ceně poroty v hráčské anketě Zlatá kostka 2022