Společnosti Walt Disney a Universal žalují generátor obrázků Midjourney za porušení autorských práv. Žaloba podaná u federálního okresního soudu v Los Angeles tvrdí, že společnost upirátila obsah dvou hollywoodských studií a bez povolení vytvářela a distribuovala „nesčetné“ kopie postav, jako jsou Darth Vader, Elsa nebo Mimoňové

Horacio Gutierrez, výkonný viceprezident a právní ředitel společnosti Disney, uvedl: „Jsme optimističtí, pokud jde o příslib technologie umělé inteligence, a jsme optimističtí, pokud jde o to, jak ji lze zodpovědně využívat jako nástroj pro další rozvoj lidské kreativity, ale pirátství je pirátství a skutečnost, že je prováděno společností s umělou inteligencí, neznamená, že je méně protiprávní.“

K prohlášení se přidala také Kim Harris, výkonná viceprezidentka a hlavní právní zástupkyně společnosti NBCUniversal. Uvedla, že společnost se touto žalobou snaží „ochránit tvrdou práci všech umělců, jejichž práce nás baví a inspiruje, a významné investice, které vkládáme do našeho obsahu.“

Studia v žalobě tvrdí, že sanfranciská společnost odmítla jejich žádost, aby přestala porušovat jejich autorská práva nebo alespoň přijala technologická opatření k zastavení vytváření těchto postav generovaných umělou inteligencí. To je zajímavé, protože víme, že konkurenční společnosti, jako je třeba OpenAI a jejich generátory obrázků, nebo třeba DALL-E (a přes ně třeba Bing od Microsoftu) se snaží generování známých postav omezit i když ne vždy úspěšně. Spousta omezení se dá použitím správného promptu obejít.

Podle studií společnost Midjourney pokračovala ve vydávání nových verzí svého modelu, které se vyznačují vyšší kvalitou obrázků porušujících autorská práva. Mezi další příklady patří například animace Yodu ovládajícího světelný meč, Bart Simpson jezdící na skateboardu, Iron Man, Buzz Rakeťák od Pixaru, nebo třeba Bezzubka z filmu Jak vycvičit draka a Shrek či panda Po z filmu Kung Fu Panda. 

Společnostem dále vadí, že Midjourney je placená služba, takže na generování obrázků, které mohou být považovány za porušení autorských práv, vysloveně vydělává. Není to ani poprvé, co se něco takového děje. Pořád totiž probíhá proces mezi společností a deseti umělci, kteří podali společnou žalobu ještě v roce 2024. V té svorně tvrdili, že společnost vykradla jejich konkrétní práce a uložila je na firemní servery. 

Ještě před několika měsíci čelila kritice i společnost OpenAI za to, že prokazatelně použila na trénování svého nejnovějšího ChatGPT modelu ukradené elektronické verze knih spousty světových autorů. V seznamu této ukradené literatury se dali najít dokonce i české a slovenské knihy. 

Co se ale týče společnosti Disney, je taková žaloba tak trochu pokrytecká. Sama totiž čelila kritice za použití AI, konkrétně v znělce Marvel seriálu Secret Invasion, což se navíc dělo na pozadí tehdejší stávky scenáristů, herců a dokonce i některých tvůrců speciálních efektů, jejíž hlavní téma bylo, mimo jiného, i použití AI místo práce skutečných lidí.

Kontroverzní AI intro Marvel: Secret Invasion

Další vlnu kritiky si vysloužil TED talk viceprezidenta kreativních inovací v Lucasfilm Roba Bredowa. Ten měl název: Star Wars změnili speciální efekty a AI to dělá znovu. V rámci přednášky ukázal značně generické video s názvem Star Wars: Field Guide, které bylo kompletně vygenerováno umělou inteligencí. A výsledek byl, mírně řečeno, bídný. Šlo o video, které by, a teď nepřeháním. dokázal udělat žák základní školy na svém smartfónu s běžně dostupnými nástroji. „Úžasná“ mimozemská zvířata ve videu byla navíc prostě jen velice jemnou kombinací existujících pozemských zvířat a celkově šlo o, mírně řečeno, slabé zakončení jinak zajímavé přednášky o společnosti, která skutečně pomohla změnit speciální efekty a to ve spoustě různých oblastí. No, AI to asi nebude...

Star Wars: Field Guide - AI slop

Disney teď navíc čelí dalšímu obvinění z použití AI. Konkrétně jde o několik plakátů propagujících Oogie Boogie Bash. Na plakátech se objevuje řada ikonických animovaných postaviček společnosti, včetně Mickey Mouse, Minnie Mouse a Uršuly. Někteří uživatelé upozornili na zvláštnosti, které by mohli naznačovat, že jde o AI generovaný obsah. Jde třeba o podivné množství prstů, nebo jejich tvar. 

Nic z toho ale oficiálně nebylo potvrzeno a z vlastní zkušenosti vím, že internetoví uživatelé jsou na možný AI obsah až moc přecitlivělí. Běžně tak za AI označují satirická videa natočená na zeleném plátně z před deseti let, nebo prostě a jednoduše 3D animace. Nakonec, sami jsme někdy obviňováni, že používáme AI hlas, přičemž jde o našeho šéfredaktora Jana Stehlíka (Vurhora), jehož hlas je prostě orgasmický a žádné AI k tomu nepotřebuje. Ale ano, také využíváme AI třeba na upravování screenshotů z filmů, abychom je mohli použít jako pozadí do videorecenzií a tematických videí, když natáčíme na zeleném plátně. Což je věc, kterou jsme dělali i předtím, ale ručně a zabralo to mnohem více času. (Zde to ovšem nekončí, dodatečně přidáváme různé animace a efekty, až to vypadá hezky, ale o našem zákulisí jsem se víc rozpovídal v samostatném videu).

Jak tvoříme videa? Exkluzivní pohled do zákulisí NerdFixu!

Ve světle všech těchto věcí je ale žaloba od Disney tak trochu ironická. A absolutně vypočítavá. O to více, když poslední roky nedělá společnost prakticky nic originálního a pouze regurgituje svůj dosavadní obsah v podobě nesčetných live-action remaků a často nezajímavých seriálových spin-offů. Nakonec, spousta legendárních pohádek společnosti jsou ve skutečnosti adaptace veřejně známých lidových pohádek. 

Remaky, které rozdělují svět – Disney a kulturní války

O tom jsme ale dělali celé video a o jejich někdy podivuhodných soudních sporech a kontroverzích také, i když zrovna tahle žaloba smysl dává. Společnost má samozřejmě právo hájit své zájmy, licence a autorská práva svých zaměstnanců. Jen to vzhledem k jejich snaze o využívání AI a neplacení svých zaměstnanců působí, že „je to v pořádku, když to děláme my, ALE VY TO DĚLAT NESMÍTE!“ To je ale spíše takové mé pozastavení se nad ironií toho, kdo podává žalobu a na co vlastně.

Faktem zůstává to, že s příchodem stále výkonnějších a dokonalejších modelů schopných dělat nejen obrázky, ale i celá realistická videa je nutné vytvořit nějaký právní rámec počítající s generativními modely. Když už pro nic jiného, tak minimálně pro spoustu hoaxů, podvodů, falešných reklam a škodlivých videí, které se objevují dokonce i v běžných reklamách na YouTube, Facebooku nebo Instagramu. To mě osobně děsí mnohem více, než to, že si na Midjourney mohu vygenerovat morálně ambivalentní softdom komiks s Kačerem Donalem, Mickey Mousem a Shrekem. Protože bez Shreka by to nebyl plnohodnotný shitpost.