V roce 2017 se do kin dostala Justice League. Snad první pokus DC o pořádnou filmovou týmovku ve stylu Avengers. Půdu si tvůrci připravili především Mužem z oceli, kterého později následoval Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti. Jenže očekávaný snímek u fanoušků propadl. A to především proto, že během natáčení nečekaně změnilo režiséra a spousta věcí se musela dodatečně změnit. Třeba Supermanův neslavný knírek.

Začalo se tak ukazovat, že DC sednou spíše sólové příběhy, jako je výborná Wonder Woman, Aquaman nebo Shazam!. O slovo se však hlásí Zack Snyder, který nám po dlouhém čekání konečně přináší svoji ultimátní vizi Ligy spravedlnosti. A chce dokázat, že tento velkofilm si může směle troufnout i na velikány od Marvelu. Nebudeme teď chodit kolem horké kaše - Snyder svému slovu dostál do posledního písmene, a v mnoha ohledech i předčil naše očekávání.

Ještě než začneme, musíme si vysvětlit, proč je film 4:3. Pokud natáčíte pro IMAX kina, tak využíváte úplně jiný styl kamer. Tyto kamery natáčí sice ve formátu téměř 1:1, ale jde o natolik kvalitní zařízení, že pokud film oříznete, tak nedojde ke ztrátě kvality. Zároveň se vám vejde do záběru více informací a kinematografie funguje trochu jinak. Během chvíle si ale na formát zvyknete, nemusíte se bát. Jde jen o naplnění Snyderovy vize.

Film, který je mimochodem hned dostupný u nás v rámci HBO GO, můžete zkouknout i s českým, nebo slovenským dabingem, který je opravdu skvělý.

O ději vám toho teď moc neprozradíme. Pokud jste ale viděli původní Ligu spravedlnosti, budete se zde cítit jako doma. Příběhová kostra totiž zůstává víceméně stejná. Postupně se nám představují hlavní členové Justice League - Wonder Woman, Flash, Aquaman, Cyborg a Batman, jehož hlavní schopností je nadité konto. Jejich úkolem je zastavit hrozbu, kterou pro Zemi představuje padouch Steppenwolf. Jeho cílem je získání mocné zbraně, s níž by naši planetu mohl dobýt.

Příběh je plný zvratů, nových postav, všemožných informací… Na Snyder Cut si zkrátka musíte připravit každou špetku své pozornosti, abyste tento unikátní zážitek byli schopni plně pochopit. Film od vás žádá mnoho, protože jeho stopáž činí úctyhodné čtyři hodiny. Proto vám radíme, abyste si na film skutečně udělali čas a zhlédli ho najednou, nikoli po kouskách. Tehdy má totiž snímek největší sílu. Za celou dobu jeho sledování jsme snad nenašli jedinou chvíli, kdy bychom se nudili. Což je obdivuhodné.

Jedna z věcí, kterou původní Liga spravedlnosti citelně trpěla, byl příběhový chaos a nedostatečné vykreslení některých postav. Toto negativum Snyder Cut velmi efektivně eliminuje. Byť zde najdete pár linek, kterým by možná neuškodila o něco větší hloubka. Třeba Barry Allen mohl dostat mnohem více prostoru. Ve filmu totiž působí jako příjemně komické odlehčení okolního dění. Se Snyder Cutem dostala Justice League mnoho různých vrstev, které je radost odkrývat. Z filmu se tedy konečně stalo komplexní dílo, které si užijí jak komiksoví fandové, tak i diváci komiksy nepolíbení.

Přirovnávat Justice League k Avengers není tak úplně fér. Stále se sice jedná o film se superhrdiny, ale jeho vyznění je zcela jiné. Troufali bychom si říci, že komiksy od DC jsou oproti Marvelu přece jen o něco temnější. A přesně tu temnotu se Snyderovi podařilo dokonale vystihnout. Film se mimo jiné nebojí ukázat ani drsné vize neutěšené budoucnosti. I trochu té krve tady najdete.

Vizitkou každého pořádného superhrdinského filmu je špičková akce. A ani v tomto ohledu Snyder Cut nezklamal. Choreografie soubojů je perfektní, ať už při boji jeden na jednoho nebo při střetu velkých armád. Zde ale musíme poukázat na hodně časté použití CGI, které sice navenek působí velmi efektně, ale k dotaženosti MCU má stále trochu daleko. Oproti původní Justice League se však stále jedná o znatelné zlepšení. Vzhledem ke zvolenému tématu to ale ve výsledku dává smysl.

Herci své postavy ztvárnili na jedničku. Gal Gadot opět září jako Wonder Woman, Jeremy Irons výtečně ztvárnil komorníka Alfreda. No a Ben Affleck vdechl Batmanovi neskutečné charisma a charakter. Jde o trochu jiné vyobrazení Batmana, protože má za sebou 20letou kariéru maskovaného hrdiny. Působí tak trochu unaveně a připraven odejít do důchodu. Jen je škoda, že už ho asi v černé kápi neuvidíme. O to víc nás zajímá chystaná Batmanova sólovka, ve které maskovaného strážce ztvární Robert Pattinson.

Všechna ta akce a napětí by ale nebyla ničím bez pořádné hudby. A zde musíme opravdu smeknout, protože soundtrack je fenomenální. Ať už se jedná o emotivní scény, nebo snad frenetický souboj, hudební doprovod filmu vždy dodává tu správnou atmosféru. Například nová skladba pro Wonder Woman více sedí nejen k filmu, ale i k její osobnosti. Zároveň je milé najednou slyšet metalickou skladbu pro týmové scény, oproti orchestrálním. Už teď si ho můžete samostatně pustit na YouTube, což vám můžeme vřele doporučit. Pro poslech kompletního alba si ale musíte připravit bezmála osm hodin. Což se ale při učení nebo čtení celkem hravě ztratí.

Máme tedy vůbec Snyderovi co vytknout? Určitě ano. Jakkoliv si stopáž zaslouží náš obdiv, stále jsou ve filmu místa, kam mohli střihači o něco více sáhnout. Děj se občas až moc táhne, což maličko škodí celkovému tempu. A některé scény mohli tvůrci vypustit. Naopak pár věcí zde schází, abychom filmu lépe porozuměli. Co nás ale občas skutečně rušilo, byl přehršel zpomalených scén, kterými tedy tvůrci rozhodně nešetřili. Snyder je ale zpomalenými záběry vyhlášený. Ne že by byly špatné, ale párkrát jsme si řekli “už zase”?

Největším nedostatkem je ale stopáž jako taková. Ne že by byl film dlouhý, ale mohl by být delší, a to z jednoduchého důvodu. Film přece jen představuje minimálně tři nové postavy. A během čtyř hodin zkrátka nemůžete věnovat prostor všem. I když je dějová linie Cyborga a Aquamana znatelně lepší, samotná postava Flashe místy pokulhává. To ale není tolik chyba Snydera, jako Warner Bros. jako takového, protože chtěli co nejrychleji dohnat Avengers a mít vlastní týmový film. Pokud by film Flash vyšel před tímto, výrazně by to pomohlo.

Otázkou zůstává, jestli tři roky čekání stály za to. Za nás rozhodně ano. Jde poznat, že tohle je ta verze, se kterou se od začátku počítalo. Snyder Cut naplnil očekávání fanoušků, ale zároveň přinesl trochu jiný pohled na superhrdinské filmy, který zde zkrátka chyběl. Až na drobné nedostatky jde o bravurní a originální snímek, který prostě nesmíte minout. Ať už jste fanda komiksů nebo kvalitní kinematografie.