The Midnight Gospel alebo Polnočné evanjelium je animovaný seriál Pendletona Warda a Duncana Trussella, ktorý ani zďaleka neprináša to, čo by ste čakali.

Rámcová premisa príbehu sa zameriava na postavu Clancyho, ktorý pomocou starého simulátora paralelných vesmírov vyráža zo svojej dimenzie zvanej Chromatic Ribbon preskúmať snové svety plné nevídaných surrealistických foriem života. Clancy totiž streamuje vesmírny podcast, v rámci ktorého si prichádza vypočuť príbehy bytostí, čeliacich rôznym podobám apokalypsy. Na akúkoľvek doslovnosť, jednoznačnosť či vysvetľovanie úplne zabudnite.

Seriál je totiž v istom zmysle vizuálnou adaptáciou ozajstného podcastu Duncana Trussella s názvom Family Hour. Skutočné konverzácie s Trussellovými hosťami sú tu popretkávané strhujúcou animáciou, ktorá vyvstala so spolupráce s Wardom, tvorcom populárnej komediálnej série Adventure Time

Znaky charakteristické pre animované seriály určené dospelým sú však v Polnočnom evanjeliu použité veľmi nezvyčajne. V mnohých pasážach sa pravdepodobne vážne zasmejete, no vaše odľahčené pobavenie nie je cieľom tvorcov. Celý projekt je potrebné chápať skôr ako myšlienkový experiment, v ktorom sa Trussell alias Clancy spolu so svojimi hosťami púšťa do hlbokých úvah pseudofilozovonia drogách, spiritualite, náboženstve, zmysle života, existenčnom strachu, meditácií či smrti.

K zaujímavým hosťom podcastu teda patria špecialista na závislosti, pisateľka románov politická aktivistka, Budhistický učiteľ alebo dokonca vrah odsúdený na trest smrti. Vo všetkých prípadoch ide o reálne osoby, ktoré však v seriály dostávajú nezmyselne absurdné tvary.

Finále série je takpovediac emočným obnažením samotného Trussella v rozhovore so svojou dnes už zosnulou matkou, ktorá bola diagnostikovaná ako onkologický pacient v štvrtom štádiu.

Tento psychadelický trip je skrz na skrz opradený metaforami a svojskými referenciami na náboženské a filozofické koncepty od Hinduizmu až po Simulakrá Jeana Baudrillarda. Jednotlivé farebné výjavy zakaždým prazvláštne pokriveným spôsobom reflektujú predmet konverzácie a musíme oceniť ich ohromujúcu kreativitu. Je v celku originálne sledovať ako politická aktivistka v podobe obrovského modrého psa s parohmi, pokojne hovorí o pozitívnom príjmami smrti, blížiac sa ku gygantickému mlynčeku na mäso, ktorý obsluhuje banda vysmiatych klaunov.

Dalo by sa konštatovať, že seriál svojim spôsobom smeruje k pointe, že ľudia strácajú schopnosť načúvať jeden druhému. Pravdupovediac v priebehu jednotlivých epizód je miestami dosť ťažké udržať pozornosť, zatiaľ čo vás pohlcuje animácia. Midnight Gospel je proste veľké sústo, ktoré vás buď frustruje zdĺhavým a nudným pseudofilozofovaním alebo vás nadchne ako unikátna výpoveď o svete, v ktorom žijeme.