Knihu do recenze zapůjčil obchod Knihy Dobrovský.

Príbehy z alternatívnej histórie mám veľmi rád. Tiež mám veľmi rád sci-fi, na ktorom som vyrastal, odkedy som sa naučil čítať. Keď sa mi teda do rúk dostala kniha americkej spisovateľky Mary Robinette Kowal s názvom Počítaní hvězd dosť som sa potešil. Aj keď, úprimne, preferujem radšej poviedky a trochu tenšie knihy. Autorka v súčasnosti predsedá Americkej asociácií sci-fi autorov a za svoju kariéru už získala prestížne ocenenia Locus, Nebula či Hugo. Takáto autorka predsa nemôže napísať niečo zlé, že? No, nie vždy to tak je, ale v tomto prípade sa zdá, že spisovateľka svoje ocenenia obhájila.

Príbeh knihy Počítaní hvězd nás vráti do minulosti 50tych rokov. Amerika spúšťa svoj vesmírny program o takmer celých desať rokov skôr, ako sa to stalo v skutočnosti. A to je dobre. Všetkých totiž prekvapí nečakaný pád obrovského asteroidu na východné pobrežie USA, ktorý postupne, ale isto, zničí atmosféru Zeme a urobí z našej planéty neobývateľný vesmírny šuter. Do vesmírneho programu USA sa preto naleje obrovské množstvo peňazí a spolupracovať na ňom začne celý svet, snáď okrem Číny a Ruska, pretože Sovietsky zväz sa následkom pádu asteroidu rozpadol a na rozdiel od skutočnej histórie tak so svojim vesmírnym programom ani len nezačnú. Čo je aj dôvod, prečo sa Tereškovová nestane prvou ženou vo vesmíre.

Výsledkom je, že vesmírny program je vyspelejší omnoho skôr, ako sa to stalo v skutočnosti. To celé je však skôr pozadím hlavného príbehu. Ten totiž rozpráva Elma Yorková, doktorka fyziky a geniálna počtárka, ktorá má ale v stále segregovanej a rasistickej spoločnosti 50tych rokov dosť veľký problém. Je žena. A hoci patrí k elitnej jednotke WASP, ktorá za druhej svetovej vojny prevážala všetky druhy bojových lietadiel často aj cez nepriateľské územie, nikto jej nepovie inak ako Pani Yorková, čo je vlastne meno jej manžela. Takže s ňou rozhodne nikto nepočíta, ako s budúcou astronautkou.

Elma sa zatne a robí všetko preto, aby sa astronautkou stala nie len ona, ale aj iné ženy bez ohľadu na národnosť či farbu pleti. A to je viac, ako náročné, pretože ani náhly pád meteoritu nezmení zo dňa na deň roky predsudkov a spoločenského nastavenia. Navyše Elma sama, ako beloška, je často nevšímavá k problémom menšín

Po tom všetkom by ste si mysleli, že Elma je nejaká super žena, ale nehrozí to tu. Napriek jej geniálnosti vo oblasti matematiky trpí vlastnými psychózami a neustále bojuje so svojou minulosťou, ako aj pozíciou ženy v aktuálnej spoločenskej hierarchii, oproti tomu, kde by sa ideálne nachádzať chcela. Navyše neznáša, keď je jej venovaná prehnaná pozornosť, čo je v priamom rozpore s jej osobnými aj profesionálnymi cieľmi.

Má síce ešte jedno veľké životné šťastie – jej manželstvo je takpovediac dokonalé, pretože jej muž sa nej správa spôsobom, akým by sme to dnes tak nejako očakávali v každom manželstve. Takže svoju manželku podporuje a rád ju dáva na výslnie. To síce pôsobí mierne rozprávkovo, ale práve preto je Elma schopná urobiť mnoho vecí, ktoré by ako žena v danej spoločnosti sama úplne nezvládla. Celkovo tak ide o postavu, s ktorou sa dá veľmi rýchlo a ľahko stotožniť, pretože rieši bežné každodenné problémy a nie vždy to zvláda. Však, ako my všetci.

Tomu všetkému pomáha ja-rozprávanie, ktoré možno nesedí každému, ale podobne, ako u Marťana, to náramne sekne tomuto druhu príbehu. Ten je totiž predovšetkým introspektívny, často sa hrá s vnútorným svetom hlavnej postavy a zároveň nám odhaľuje zo situácie vo svete len toľko, koľko vie aj samotná Elma. Tá je našťastie v centre všetkého diania, takže má viac informácií, ako bežný americký Franta. Alebo teda skôr John.

Štylistika jazyka je na vysokej úrovni, čo tu treba pripísať nielen autorke, ale aj prekladateľovi Adamovi Pumprovi. Text krásne kĺže a po mierne pomalšom, ale krátkom začiatku, nenájdete prakticky žiadne hluché miesto či zbytočné vety. Knihu je preto ťažké pustiť z ruky a často sa vám pri jej čítaní stane to klasické – ešte jednu kapitolu a fakt končím.

Čo by vás mohlo odradiť je hrúbka knihy a fakt, že ide o prvú knihu zo série První astronautka. V tejto chvíli už sú napísané ďalšie dve knihy a štvrtá je už na ceste. Autorka navyše vytvorila aj niekoľko kratších príbehov rôzne roztrúsených po časovej osi jej univerza. V češtine však zatiaľ máme iba túto knihu. Pripravte sa teda na to, že príbeh Elmy Yorkovej nie je ani zďaleka uzavretý a budete si teda musieť počkať na ďalšie diely.

Problémom by mohli byť aj spoločenské a historické reálie. Kniha sa odohráva v Amerike 50tych rokov, čo nám, v postkomunistických zemiach, nie je práve blízke. Autorka si síce splnila domácu úlohu a správne používa dobovú techniku. Pretože je Elma pilotka, dočkáte sa podrobných opisov rôznych typov lietadiel. Keď ale príde trebárs na rakety, s ktorými každý deň pracuje, tie sú spomenuté iba názvom. Vo väčšine prípadov síce ide o skutočné stroje, akurát sú v tejto časovej osi postavené a používané skôr, než v tej našej. Ak však nemáte aspoň základné vedomosti z astrofyziky a histórie kozmonautiky, ako ja, aj to len preto, že som chodil na astronomický krúžok, tak sa pripravte na veľké množstvo googlenia, vyhľadávania informácií, obrázkov a videí.

To platí aj o rôznych historických osobách, ktoré Elma stretáva, či už ide o politikov, štátnikov, astronautov, vedcov, inžinierov, alebo hercov či televíznych hlásateľov. Pomedzi fiktívne postavy sa tu vždy objavuje veľké množstvo skutočných, ale pretože nie som Američan, v tejto oblasti som veľmi často googlil aj ja. To vám však odporúčam tiež. Celému príbehu to dodá ďalšiu vrstvu a vy si ho tak ešte viac užijete, pretože pri románoch z alternatívnej histórie je najväčšou zábavou porovnávanie našich dejín s tými fiktívnymi a zamýšľanie sa – čo by sa stalo, keby...

Počítání hvězd je tak trochu romantický sľadák, zároveň však skvele napísané sci-fi z alternatívnej histórie, ktoré síce rieši práva žien, menšín a dokonca aj konšpiračné teórie, vzhľadom na obdobie, v ktorom sa odohráva, to však nepôsobí nasilu, ani umelo. Nie je to úplne Marťan, ktorý sa páčil asi úplne každému a mne tiež, nebudem klamať. Niekoho by mohla odradiť dĺžka románu, fakt, že ide iba o prvú časť ešte nedokončenej série, alebo to, že sú tu viac riešené vzťahy, ako technické prvky, ale popravde, to je práve to, čím je Počítání hvězd zaujímavé.

Problém bol len v tom, že Elme je tu venovaná tak veľká pozornosť, až som mal občas problém zorientovať sa v ostatných postavách, respektíve, často som zabúdal, ako sa volajú niektoré vedľajšie postavy, kto je vlastne kto, a tak som v tom mal občas chaos. Pripravte sa tiež na trochu toho googlenia, pretože ide o alternatívnu históriu z obdobia a prostredia, ktoré nám nie je úplne blízke, ale verím tomu, že ak dáte knihe šancu, rozhodne si ju užijete. Ak mám kvalitu obsahu, formy a spracovania Počítání hvězd vyjadriť číselne, udeľujem tejto knihe 9 bodov z desiatich. Okrem iného aj za pevnú väzbu a látkovú záložku, ktorá by mala byť povinnosťou v takomto knižnom vydaní. A dúfam, že sa do Česka dostane aj pokračovanie tejto série. Príbeh Elmy Yorkovej ma totiž nečakane zaujal viac, ako som na začiatku očakával.