Je to už viac než rok, čo som písal nadšený článok o ruskom gerojovi Majorovi Gromovi. Tento petrohradský detektív ma zaujal netradičným pojatím príbehu, skvelým trailerom, ako aj krátkym nezávislým filmom, ktorý to celé odštartoval. Predovšetkým ale tým, že ide o pôvodne ruskú komiksovú postavu, ktorá sa dostala do filmu. A nedávno sa objavila aj na Netflixe. Poďme si však najskôr povedať, kto je vlastne Major Grom a prečo je to veľká vec nie len v Rusku.

Séria komiksov Major Grom, v preklade Major Hrom, lebo áno, to meno má zmysel, začala vznikať v roku 2012 a vydržala až do roku 2016. O rok neskôr boli jeho príbehy obnovené tentoraz v sérii Igor Grom a v súčasnosti vychádzajú komiksy pod názvom Major Igor Grom. Komiksy boli ruskou verejnosťou aj médiami prijaté veľmi kladne. Ešte v roku 2017 vznikol krátky nezávislý film Major Grom, kde sa v hlavnej roli predstavil herec Alexander Gorbatov a v akčnej polhodinke vychádzajúcej z nevydarenej bankovej lúpeže nám predstavil najdôležitejšie vlastnosti tejto postavy – chladnú hlavu, bohatý vnútorný svet, akčnú náturu, majstrovstvo bojových umení a predovšetkým jeho aktívne taktizovanie spojené s opakovaním slov Dumaj, dumaj!

Tento krátky film slúžil ako akýsi koncept chystaného celovečerného filmu s titulom Major Grom: Čumnoj Doktor. V tomto filme už hlavnú postavu hrá Tichon Žižnevskij a ide o viac ako dvojhodinovú jazdu, ktorá spracúva prvý komiksový príbeh Majora Groma.

Film začína sekvenciou, ktorá nám Majora Groma opäť predstavuje a je veľmi podobná práve spomínanému krátkemu filmu. Vidíme tu partiu šialencov unikajúcu pred spravodlivosťou, Gromove nezvyčajné metódy, taktizovanie a samozrejme dokonalé finále naháňačky, ktoré sa nebojí robiť si srandu z celého komiksového a superhrdinského žánra. A to je prvé výrazné pozitívum, ktoré Groma odlišuje napríklad od Marvel filmov.

Nasleduje efektné CGI intro na pozadí ktorého hrá krásna pesnička Peremjen, ktorá by sa podľa mňa viac hodila do záverečných titulkov a tak trochu zabije rozbehnuté momentum z úvodu. Rozhodne však ide o efektný začiatok filmu, ktorý vás navnadí na nasledujúcu dvojhodinovú emocionálnu jazdu.

Pretože Grom pri spravodlivom naháňaní zločincov úspešne zlikviduje polovicu námestia, šéf mu hrozí vyhadzovom, čo, ako rýchlo zistíme, je vlastne už taká tradícia. Grom je proste stereotypný osamelý vlk, ktorý všetko robí na vlastnú päsť, predpisy považuje skôr za také mierne dobrovoľné odporúčania, predovšetkým však ide o skvelého detektíva, ktorý dokáže vyriešiť viac prípadov, ako celá petrohradská polícia dohromady.

Je proste klasny pareň. Krátko na to sa stretávame s ďalšími dôležitými postavami: stážistom Dimitrim Dubinom, neskúseným zelenáčom, ktorý robí všetko presne podľa predpisov a všetečnou novinárkou, či skôr vlogerkou, Juliou Pčolkinou. A stretávame sa aj s hlavným antagonistom – obávaným Čumnoj doktorom!

Čumnoj Doktor, alias Morový doktor, je samozvaný ochranca chudobných a vykonávateľ spravodlivosti na bohatej smotánke Petrohradu, ktorej sa na súdoch prepečie všetko. Je teda celkom poetické, že on ich doslova pečie vo vlastnej šťave, lebo jeho hlavnou zbraňou sú dva ručné plameňomety. Igor pri prvej konfrontácií veľmi rýchlo zistí, že tento zločinec je možno aj nad jeho sily. Petrohradská verejnosť ho navyše takmer okamžite začne považovať za ľudového hrdinu, a to prináša celý rad ďalších problémov. Do toho sa začne starať vyrehotaný vyšetrovateľ z Moskvy, Groma odvelia k inému prípadu a všetko sa strašne zamotáva.

Po technickej stránke ide o nádherné dielo. Autori sa nebáli aj originálnejších uhlov kamery či technicky náročnejších záberov a výsledok rozhodne stojí za to. Trochu mi chýbalo snáď iba viac ustanovujúcich záberov Petrohradu. To všetko podporuje skvelý moderný soundtrack, ktorý vás chytí za srdce nie len v pokojných a emocionálne nabitých pasážach, ale skvele naladí aj v akčných a bojových scénach.

Film som si užil aj po dejovej stránke. Scenár počíta s tým, že divák vie vždy viac, ako Grom či ostatné hlavné postavy. Od samého začiatku vidíte aj do zákulisia hlavného záporka a sledujete, ako si so všetkým poradí Grom. Tým sa trochu podobá na Columba, čo rozhodne hodnotíme kladne.

Napriek tomu vás v tomto smere možno prekvapí veľký dejový zvrat. Mnoho z vás ho zrejme odhalí už na začiatku, čo sa stalo aj mne. Ale to vôbec neprekáža, pretože tvorcovia sa naň nespoľahli a odohrá sa v podstate už niekde v polovici filmu. O to zaujímavejšie je potom veľké finále na konci.

Postavy vo filme sú zaujímavé, aj keď značne jednorozmerné. Sú tu snahy o nejaký hlbší vnútorný svet, predovšetkým u Groma, ale charakteristika každej z nich sa dá zhrnúť jednou vetou. Na druhej strane každá z hlavných postáv prejde v priebehu filmu prerodom, takže na konci filmu je trochu iná, ako na začiatku. Tieto zmeny však pôsobia tak akosi našraubovane, nasilu a neprirodzene.

Tvorcovia proste vedeli, že postavy potrebujú prejsť nejakým prerodom, tak ho tam proste natlačili a neriešili prevedenie. Ale aj to je celkom fajn, lebo kopec hollywoodskych filmov na tento základný aspekt vo filmoch zabúda úplne. Samotné dialógy sú na vysokej úrovni, či už textovo, alebo prevedením. Herci sa snažia, dávajú do toho srdce, čo opäť predovšetkým platí o Tichonovi Žižnevjskom, no aj u ostatných vidno dostatok skúseností a vášne. Za všetky tu do popredia vystupuje Alexej Maklakov ako Inšpektor Fjodor Prikopenko, ktorý je nie len Gromovým nadriadeným, ale aj strýkom a dôverníkom. Hlavne to, prosím vás, pozerajte originálne v ruštine, pretože inak prídete o skvelý zážitok. Isteže, na Netflixe to nájdete aj s českým dabingom, ale nie je to tak celkom ono.

Film ma navnadil na pôvodné komiksy, ktoré si teraz strašne chcem prečítať a možno sa kvôli nim konečne doučím tú azbuku. Bavil ma oveľa viac, ako nedávna Black Widow od Marvelu, ktorú som dokonca videl v kine. Celkovo ide o svieži pohľad na „komiksový“ žáner, ktorý pôsobí dostatočne západne na to, aby bavil aj západné publikum, ale zároveň je dostatočne ruský na to, aby pôsobil originálne a inak. Ja sa teším hlavne tomu, že Rusi nám konečne poslali aj niečo iné, ako ropu, plyn, komunizmus a bratskú pomoc. Takýchto filmov nám totiž môžu pokojne poslať aj viac.