Po dvou letech tu konečně máme další MCU projekt. Pokud tedy nepočítáme seriály WandaVision, Falcon and the Winter Soldier a finišujícího Lokiho. Přece jen tyto seriály mnozí fanoušci neviděli, protože nechtějí pirátit. Tomu v redakci plně rozumíme, jen je škoda, že s tím film Black Widow nepočítá a v určitých ohledech navazuje na Falcona a představuje zápletku Hawkeye. Ale nebojte, to je asi nejvíc spoilerová část, kterou zde vyzradíme. Doporučujeme si alespoň tak nějak zjistit děj seriálů, ale to rozhodně až dokoukáte tuto recenzi na Black Widow. Film, který nejen byl dlouho odkládán, ale zároveň si ho dlouho mnozí fanoušci přáli. Stálo to čekání ovšem za to a je správně uctěna památka milované Nataši Romanovové?

Děj se odehrává mezi událostmi Občanské války a Infinity War. Nacházíme tak Black Widow na útěku před generálem Rossem, který jde po všech hrdinech, kteří odmítli podepsat Sokovijskou smlouvu. Jenže to není hlavní zápletka filmu, tou je rodina. A ne, nejde o spinoff Rychle a Zběsile. I když počet explozí a nadupané akce je totožný. Snímek poukazuje na život Nataši předtím, než se přidala k S.H.I.E.L.D.u, a krásně vysvětluje absenci některých postav, nebo problémů. Setkáváme se tak se sestrou Jolanou, matkou Melinou a otcem Alexeiem, jehož všichni znají spíše jako Red Guardiana, který vznikl jen aby Sovětský svaz měl svého Kapitána Ameriku. Všechna rodinná přízviska jsou ale silně v uvozovkách, protože jak bylo zřejmé z minulých filmů a upoutávek na tento, nejde o skutečnou rodinu Black Widow. Děj je dynamický a v mnohých ohledech odlišný oproti ostatním MCU filmům, protože působí více jako akční bondovka než například The Winter Soldier. Což je příjemná změna.

Kinematografie je po dlouhé době něčím unikátní a akční scény jako takové mají hned jinou atmosféru a jsou více nakopané akcí. Díky tomu i při větší délce krásně plynou. Zde je ale na škodu, že akční scény čerpaly spíše u filmů jako je Mission Impossible, nebo Jason Bourne, kde při souboji na blízko máte hned několik rychlých střihů a kamera se extrémně třese, takže ze samotného souboje vidíte poměrně málo. Disney má všechny potřebné peníze a kontakty, ale na kinematografii nasadí člověka, který nezná základní pravidla natáčení akčních scén. Pokud by byla kamera v soubojích více inspirována seriálovým Daredevilem, nebo Johnem Wickem, tak hned působí znatelně lépe.

Až na finální souboj, kde z 15 záporáků útočí pouze 3, mají všechny potyčky výbornou choreografii, která se co možná nejvíce vykašlala na superhrdinské zbytečné pohyby, které jen mají působit na oko hezky, a spíše se zaměřila na doopravdy potřebné a funkční chvaty. Jenže i tyhle skvělé scény mnohdy kazí na poměry Marvel filmů nanejvýš průměrné CGI. Auto, které proletí do metra působí jako hračka. Když postavy utíkají před explozí, tak je zřetelné, jak postava byla uměle dosazena, protože barevné spektrum vůbec neodpovídá zbytku scény. Nejvíce si toho všimnete na konci prvního aktu, kdy Nataša padá ze střechy. Tělo je gumové, divně máznuté a po dopadu najednou chytí jiný odstín. Což je oproti jiným scénám doopravdy škoda. Film byl již hotov před rokem, tak nechápu, proč některé scény nebyly vráceny zpět do studií na vizuální efekty.

Pokud se vrátíme k pozitivům, tak rozhodně musím zmínit všechny herecké výkony. Všichni protagonisté jsou ztvárněni skvělými herci. Jen teda představitelka Jolany – Florence Pugh má až příšerně moc výrazný přízvuk. I David Harbour, který hraje Alexeie zní více uvěřitelně, a to má doopravdy silný přízvuk, jenž je umocněn jeho slovy a tónem hlasu. U něj bych ještě chvíli zůstal, protože v každé scéně bere všem vítr z plachet. I když se jeho postava může zdát černobílá, tak přináší podstatnou hloubku. A upřímně je asi nejvtipnější postava ze všech. Na rozdíl od posledních MCU filmů je humor více situační a nepůsobí většinu času tak moc na sílu, nebo nepřijde v nejvíce vypjatých scénách. Tím se dostáváme ke scénáři. Až na třetí akt má vše potřebnou dynamiku a působí více jako rodinná špionážní akce než jakýkoliv jiný film za hodně dlouhou dobu. Vývoj postav je plynulý a opodstatněný, i když jsou představeny například až v polovině filmu. Až na pár drobností, kdy například záporák najednou jen stojí, kouká a neútočí, vše dává smysl a dokážete se lehce vcítit do problémů postav, které jsou po většinu času filmu aktivní.

Film je tak akční letní hitovka, která se drží v zajetých kolejích a bere si od ostatních filmů universa jen to nejlepší. A je těžké vypichovat konkrétnější problémy, protože bych tak zabíhal do důležitých příběhových segmentů, které nechci vyzradit. Maximálně si můžu dovolit zmínit naprosto odfláknutého Taskmastera. Změna původu by se dala překousnout. Ale z tohoto obávaného lovce se stane akorát levný pouťový strašák ze strašidelného domu, který působí jako největší hrozba, ale pak dělá absurdní chyby, které akorát vedou k jeho porážce. Z komplexní postavy tak vznikla jen obyčejná loutka, která jednu dobu vidí skrz stěny, ale v další scéně nevidí ani skrz ventilaci. Jeho schopnosti se tak neustále mění a nejsou nijak jednotné. Proto je až zvláštní, že jeden chvat je proti němu neúčinný, ale po jeho zopakování prorazí obranu.

Black Widow je nadprůměrný film, který mnoho lidí bude kvůli určitým aspektům vyzdvihovat, pro jiné půjde jen o další akční Marvel film bez většího smyslu. Akční scény jsou až na třesavou kameru výborné, děj je až na finále dynamické. Největší problém tam tvoří to, že po většinu filmu si říkáte „ajeeje, jak Nataša nad tímto vyzraje“, ale ve finále myslela doopravdy na vše a v moment konfliktu najednou přichází flashback na přípravu. Jenže přijde další konflikt a BUM, opět hrdinové mysleli i na tohle. Nic je tak ve finále nedokáže překvapit. Což je škoda, protože by to krásně zamíchalo kartami. Rozhodně doporučujeme na film zajít. Doopravdy nejde o další směšnou propagandu jako byla nová Wonder Woman. Takhle se dělají pořádné filmy s ženskými hrdinkami. Za nás dáváme hodnocení 7/10, protože je v mnohých ohledech lepší než jiné snímky MCU. Rozhodně palec nahoru.