Obyčajne, keď sledujeme trailery, máme isté predpoklady o filmoch. Mnohokrát sa stáva, že trailery nám prezradia prakticky celý dej a potom nemáme potrebu ani chodiť do kina. Kingsman: První Mise na to ide naopak. Trailery klamú, zavádzajú a vy sa tak môžete tešiť na nerušený a originálny zážitok. Je to však zážitok, ktorý stojí za cenu vstupenky a čas filmu venovaný? To si dnes povieme. Najskôr však trochu histórie pre tých, ktorí nevedia, kam presne vlastne film zaradiť.

Kingsman: Tajná služba

V roku 2015 sa svetom prehnal pomerne originálny počin s názvom Kingsman: Tajná služba. Ten pojednával o britskej špiónskej organizácií podliehajúcej priamo kráľovi, alebo teda kráľovnej, ktorá sa nezaoberá zbytočnou byrokraciou a politickými kravinami. Vždy má presne dvanásť agentov, ktorí nesú mená podľa rytierov okrúhleho stola. Predsedá im Artuš a ich komorník sa vždy volá Merlin. Predovšetkým však šlo o osobný príbeh Garyho „Eggsyho“ Unwina, ktorý žije v takom tom typickom Londýnskom bielom ghete, nemá ani penny a neustále balansuje na hrane zákona. Jeho otec patril práve ku Kingsmanom, bol však zabitý v službe. Samotný Eggsy sa do tejto organizácie tiež dostane a hoci tu z neho urobia skutočného gentlemana na úrovni, nestráca svoj pouličný šarm a „street smart“ vďaka čomu nakoniec, ako inak, zachráni svet.

Vo filme sa okrem Tarona Egertona v roli Eggsyho objavili aj Colin Firth ako agent Galahad a Eggsyho mentor a okrem nich napríklad Samuel L. Jackson, Mark Hamill či Mark Strong. Film bol v skutočnosti adaptáciou komiksového príbehu The Secret Service z roku 2012 od Marka Millara Davea Gibbonsa a viac menej presne sa ho aj držal, akurát urobil nejaké zmeny v postavách a závere. Séria bola neskôr rebrandovaná a znovu vydávaná pod názvom Kingsman, ktorý spopularizoval práve film. Takže áno, kruh sa uzavrel...

KINGSMAN: ZLATÝ KRUH

V roku 2017 sa do kín dostalo filmové pokračovanie s podtitulom The Golden Circle a to už malo príbeh úplne samostatný. Vracajú sa tu niektoré známe postavy, ale spoznávame aj nové, ako aj americkú tajnú službu menom Statesman, ktorá má do istej miery podobnú históriu, ako Kingsmani. Miesto rytierov majú mená podľa známych amerických alebo poameričtených liehovín, ako Tequilla či Whiskey

Ten bol inak strašne cool, však ho aj hral neskorší Mandalorian, Pedro Pascal. Akurát škoda toho záveru.

Film si udržal kvality prvého snímku a hoci bol miestami mierne slabší, stále sme si ho v kinách dokonale užili. V rovnakom období vyšli aj ďalšie komiksové pokračovania, tie si však taktiež riešili úplne inú príbehovú linku, ako filmy.

KINGSMAN: PRVNÍ MISE

A tak sa dostávame k snímku The King’s Man, alebo teda Kingsman: První mise. Ten sa pozerá na minulosť tajnej služby, resp. okolnosti týkajúce sa jej založenia a vzniku v období prvej svetovej vojny.

Miesto našich známych hrdinov tu vidíme Ralpha Fiennesa ako Lorda Orlanda Oxforda, jeho syna Conrada, ktorého hrá Harris Dickinson, Gemmu Aterton v roli pestúnky Polly Djimona Hounsou ako Sholu, ktorý je v podstate komorník, šofér, bodyguard, proste dievča pre všetko.

Kingsmani tu ešte neexistujú, to však nebráni Oxfordovi, aby sa nesnažil chrániť Jeho veličenstvo a predovšetkým Anglicko pred rôznymi hrozbami zo zahraničia. A pretože sa píše rok 1914, tých hrozieb je viac, čo vie každý, kto nespal na hodinách dejepisu.

Film sa v skutočnosti tiahne niekoľkými rokmi a sleduje nie len vzťahy medzi uvedenými postavami, ale aj svetovú politickú situáciu. Šikovne zapletá vlastný príbeh do skutočných historických udalostí a originálnym spôsobom prepája známe historického postavy. Tú najvýraznejšiu, Raspustina, ste už určite videli v traileroch a treba podotknúť, že Rhys Ifans si túto rolu neskutočne užíva a je to vidno. Je v nej skvelý. Nadšenie, úžas aj znechutenie prenáša na diváka, proste to stojí za to.

Súboj s ním navyše patrí medzi tie najlepšie momenty filmu. Rasputin tancuje po celej miestnosti v štýle gruzínskych bojových tancov, čo je mimochodom skutočný štýl boja a zároveň tanca, ktorý dnes prežíva vo forme národného baletu. Vážne, videl som to naživo a je to šialené. To je ďalšia ukážka peknej práce s kultúrnymi prvkami jednotlivých štátov, nakoniec, samotní Kingsmani používajú v boji prvky Bartitsu, čo je skutočné britské gentlemanské bojové umenie. A áno, používal ho aj Sherlock Holmes, minimálne teda v tom filme s Robertom Downeym Juniorom.

Stane sa tu však toho omnoho viac a ako som spomínal na začiatku, dej vás na viacerých miestach prekvapí, zvlášť, ak máte nejaké očakávania na základe trailerov. Je to však, aspoň z mojej strany, rozhodne pozitívne prekvapenie, pretože film láme niektoré stokrát ohraté vzorce a obsahuje minimálne jeden zaujímavý plot twist. Na druhej strane som si asi dvakrát všimol menšie nekonzistentnosti v deji, resp. časové nezrovnalosti a nelogickosti, tie však pripisujem skôr strihu a nutnosti narvať pomerne rozsiahly dej do 140 minút.

Po remeselnej stránke sa môžete tešiť na kingsmanovskú klasiku s niekoľkými novinkami. Film sa dejovo delí na akési tri kapitoly. Každá je primárne zameraná na niečo iné a vidno to nie len v deji, ale aj vo vizuálnej rovine či použití farieb. Tie vždy korešpondujú s aktuálnou náladou snímku, ako aj dejom samotným. Možno si to na prvý pohľad nevšimnete, ale to ani nie je úplne cieľom, dôležité je, že podvedome to funguje.

Či už sú to akčné scény, alebo dramatické udalosti, film skvele pracuje s kamerou, strihom a samozrejme aj hudbou, ale to je niečo, čo od tejto série už tak nejako očakávame. Výsledkom tak je, že v správnej chvíli cítite správnu emóciu a v konečnom dôsledku je to opäť fungujúci mix humoru, drámy, špiónskej akcie a v tomto prípade aj historického kontextu posypaný štipkou konšpiračných teórií.

Jediná škoda je, že záverečný súboj filmu a príbehové vyvrcholenie sú trochu slabšie a hlavný záporák sa charizmou a ani motiváciami nevyrovná záporákom z „moderných“ Kingsmanov. To môže byť spôsobené aj tým, že si k nemu v priebehu filmu z dôvodov, do ktorých kvôli spoilerom zabiehať nemôžem, nevytvoríte tak silný vzťah, ako k jeho „modernejším“ predchodcom.

Preto mu udeľujeme sedmičku a na úvodnú otázku odpovedáme: Čas aj peniaze za vstupenku sa oplatia, ak máte radi Kingsmanovské univerzum. Tento film vás v tomto prípade nesklame. Trochu by som ale zvážil návštevu kina, pokiaľ by malo ísť o váš prvý Kingsman film. Aj napriek tomu sa však budete baviť, ak máte radi špiónske filmy, britský humor, ale nebojíte sa ani historickej drámy.