Druhá šance, debutový postapokalypticko-mysteriózní román Adama Pýchy, který rozdělil čtenáře na dva tábory. První skupina titul označuje jako průměrný počin, jehož dočtení vyžaduje notnou dávku silné vůle. Ti druzí zase Druhou šanci vyzdvihují do nebes. Ale kde je vlastně pravda? Nejspíš někde mezi. Druhá šance totiž není bezchybná, ale ani průměrná.

Popsat jednoduše zápletku Druhé šance je obrovský oříšek. Oficiální anotace čtenáře láká na strastiplnou cestu muže a malé holčičky, kteří ve zničeném světě hledají odpovědi. Říkáte si, že už jste něco podobného slyšeli? Pokud jste si vybavili oceňovaný román Cesta od Cormaca McCarthyho, jste na tom asi podobně, jako já. Nicméně, Druhá šance je úplně jiná. Zatímco Cesta představuje realistický a syrový příběh ze zničeného světa, Druhá šance je více fantaskní. Ano, budete zde svědkem již zmiňované strastiplné cesty muže s přezdívkou Pětka, který zapomněl celou svou minulost, a neobvyklé malé holčičky Jenny, ale to rozhodně není vše. Druhá šance v příběhu kombinuje mnohem více hlavních postav a mnohem více různých realit. A tím musím popis příběhu ukončit. Druhá šance je totiž o neustálém objevování, o které vás nechceme ochudit.

Příběh Druhé šance je zábavný, mysteriózní, napínavý a velmi originální, až jsem si občas říkal, že té originality je v příběhu až moc. Jak jsem již jednou zmiňoval, celý román není o akci, ale o objevování, a to nejen příběhů postav, ale i zákonitostí světa. Ze začátku nebudete vědět vůbec nic a vyprávění vám bude připadat jako slepenec náhodných kapitol. Postupně však budete získávat jednotlivé díly celé skládačky a vše vám začne dávat smysl. A to je vlastně plus i mínus Druhé šance. Tento styl vyprávění je velmi zajímavý a neustále vás u knihy drží, protože se chcete dozvědět víc. Na druhou stranu vás ale skoky k jiným postavám či do jiných časových realit budou lehce štvát. Kapitoly jsou totiž celkem krátké, a když už se pořádně ponoříte do dění, budete muset zase přeskočit k příběhu jiné postavy

A tím se dostáváme i k té přehnané originalitě, kterou jsem zmiňoval na začátku předchozího odstavce. Kniha je ve své podstatě celkem krátká, ale extrémně nabitá informacemi, různými prvky a postavami. Na příběhu je prostě v některých částech vidět, že se autor chtěl od konkurenčních titulů až moc odlišit, což vedlo k přehnanému kombinování různých prvků, příběhů a zápletek. Ve finále si ale autor se všemi prvky poradil a čtenářům přinesl velmi dobré a logické zakončení.

S překombinovaností souvisí i další problém, bezpohlavnost postav. V příběhu narazíte na velké množství postav. Mezi hlavní by se následně daly zařadit čtyři – starší muž Pětka, malá holčička Jenny, mladá dívka Ella a tajemný chlapec Daniel. O všech postavách se během čtení dozvíte nějaké důležité informace, ale ve finále je jich málo. U Pětky a Jenny není problém. Obě postavy hrají první housle, čtenář s nimi stráví nejvíc času, nejvíce si je oblíbí a samozřejmě se o nich dozví nejvíce informací. Naopak na Daniela, Ellu a další menší postavy nezbylo moc prostoru, což je trochu škoda. Ne, že by vám osudy ostatních postav byly ukradené, ale spíš vám bude líto, že se o nich nedozvíte víc.

Vzhledem k posledním dvěma odstavcům si asi musíte myslet, že ve Druhé šanci už nezmíním žádné pozitivum, ale to rozhodně není pravda. Druhá šance totiž vyniká nad ostatními postapokalyptickými knihami i svým světem. Vesmír, nebo spíš několik vesmírů románu, totiž překypují originalitou. Nečekejte tedy svět zničený jadernou válkou, přírodní katastrofou, ale jiným lidským faktorem, přehnaným vědeckým pokrokem. Ano, lokality často popisem připomínají místa z románu Cesta či z videohry The Last of Us, ale příčiny apokalypsy jsou značně odlišné a dosud neviděné

Rozhovor s Adamem Pýchou

Druhá šance je tedy velmi dobrý, ale rozhodně ne bezchybný román, který vás oslní svou originalitou a nelineárním stylem vyprávění. Jestliže rádi odhalujete nějaká velká tajemství, nebo máte prostě rádi neobvyklé postapokalyptické romány, Druhou šanci vám můžeme doporučit na 7 bodů z deseti. Pokud máte ale raději lineární a jednoduché příběhy plné akce, zkuste raději hledat někde jinde.