Ať se to zdá nebo ne, od českého vydání čtvrtého komiksového Zaklínače z dílny amerického vydavatelství Dark Horse Comics uběhly již dlouhé dva roky a kdybych chtěl být hnidopich, od posledního dobrého zaklínačského komiksu dokonce roky čtyři. V pořadí čtvrtý svazek s podtitulem Z masa ohně od polské komiksové tvůrkyně Aleksandry Motyky a kreslířky Marianny Strychowské se velmi vymykal původním myšlenkám nejen Adrzeje Sapkowského, ale i polského studia CD Projekt RED, což vedlo k velmi průměrnému pohádkovému příběhu, který nezachránila ani velmi povedená kresba. Minulý rok se však otěží chytil polský filmový scenárista Bartosz Sztybor, který společně s kreslířem Amadem Mirem vytvořil v pořadí pátý zaklínačský komiks s názvem Blednoucí vzpomínky, jehož české vydání vyšlo na konci srpna/augusta. A věřte nebo ne, ten správný temný Zaklínač je po čtyřech letech zpátky!

Blednoucí vzpomínky se nejspíše odehrávají velmi dlouho po událostech třetího videoherního Zaklínače. Geralt je už starý muž, který má strach o své povolání. Netvorů na světě zbývá opravdu málo a hlavní hrdina začíná přemýšlet nad změnou svého pracovního zaměření. Při putování narazí na přátelského rybáře, se kterým se na zkoušku vypraví na moře. Když už se zdá, že se z Geralta stane pouhý rybář, vyruší ho posel starostky města Badreine, jehož dětské obyvatele ohrožuje nezvyklá smečka mlhavců. Jejich chování však nedává smysl a Geralt si je jistý tím, že za nebezpečí může nějaká vyšší síla.

Příběhová linka je tedy fanservis jak vyšitý. Oproti ostatním, dosud vydaným komiksům jde však svojí vlastní originální cestou. Nečekejte tedy žádné známé lokace, volné převyprávění již známých událostí a dokonce ani další známé postavy. Komiks se týká jen Geralta, starého Bílého vlka, jenž musí najít společnou řeč s novými postavami, které svou osobností ale skvěle zapadají do již vytvořeného temného světa Andrzeje Sapkowského.

Na rozdíl od pohádkového příběhu čtvrtého svazku servírují Blednoucí vzpomínky velmi hutnou a temnou atmosféru, která by se dala přirovnat ke questu Myší věž z třetího dílu videoherní série. Příběh komiksu je zajímavý, tajemný, smutný, a i když je od půlky celkem předvídatelný, každý fanoušek Zaklínače se u něj bude náramně bavit. Je tu však jeden háček. Vyprávění občas přeskakuje i v rámci jednoho panelu do různých časových úseků, realit či k jiným postavám, což velmi často vede k nepřehlednosti a zmatení.

S temnou atmosférou scénáře skvěle koresponduje i kresba Amada Mira s barvami od Hamidreza Sheykha. Vzpomínáte si na lokaci Velen z videoherního Zaklínače? Tak přesně takovou atmosféru má kresba komiksu. Všude je tma, obloha je zatažená, pořád prší a temnota na vás sálá z každého jednoho panelu. U vizuální stránky však musím zmínit jeden problém, který se přímo netýká kresby Amanda Mira a rozhodně nezasáhne do celkového hodnocení. Tím problémem je obálka, naprosto ošklivá obálka ve stylu japonské mangy, která nesedí k atmosféře komiksu a z Geralta dělá průměrnou manga postavu se špičatým nosem.

V komiksu nedopadl moc dobře ani vývoj samotného hlavního hrdiny, jehož osobnost známe z knih a videoher křížem krážem. Zatímco obyvatelé města jsou ti typičtí burani, kteří nenávidí všechny zaklínače a nebojí se po nich házet shnilé ovoce, kameny či na ně plivat, Geralta občas bohužel nepoznáte. Bílý vlk se totiž v Blednoucích vzpomínkách chová trochu jako schizofrenik. Jednu chvíli je z něj naprostý miláček, který se nezištně stará o pocity záhadou zasažených osob. Vzápětí se však dokáže uchýlit k naprosto zbytečné agresi a vraždění. Ano, komiksový Geralt je odrazem toho videoherního, jehož osobnost tvoří sám hráč svým rozhodnutím, avšak v případě již připraveného lineárního příběhu jeho chování prostě nedává smysl a lehce kazí dobrý dojem z celého díla.

I přes pár rozporuplných prvků je ale pátý komiksový Zaklínač od vydavatelství Dark Horse výborným fanservisem, který by rozhodně neměl minout žádný milovník knižního i videoherního Zaklínače. Polský scenárista Bartosz Sztybor opět vrátil komiksového Zaklínače tam, kam opravdu patří a my jen doufáme, že se stejně povede i šestý zaklínačský komiks Witch‘s Lament, který v současné době vychází ve formě sešitů v anglicky mluvících zemích.