Některé CGI efekty jsou udělány tak dokonale, že si jich ani nevšimneme, jiné zase tak špatně, že se o jejich nekvalitě dodnes pějí ódy. Tomuto tématu jsme nakonec věnovali již nejedno video. Teď se ale podíváme na nesmyslně zbytečné využití CGI. Jde o momenty, kdy nejen výsledek stál za starou bačkoru, ale samotné rozhodnutí využít počítačem generovanou grafiku nedávalo vůbec žádný smysl jak z finanční, tak z organizační a režisérské stránky. Tohle je 9 nesmyslně zbytečných CGI ve filmech.

SUPERMANŮV KNÍR

Filmová Liga spravedlnosti přešla pekelným vývojem. V průběhu natáčené postihla režiséra Zacka Snydera rodinná tragédie a režisérské otěže tak převzal Joss Whedon. Ten se rozhodl film masivně prostříhat a změnit, přičemž požadoval i rozsáhlé přetáčky již natočených scén. Jednou z nich byla i krátká sekvence se Supermanem. Ovšem v tom čase byl už herec Henry Cavill zapojen do jiného projektu, ve kterém musel mít knír. Warner Bros. se rozhodli tento problém vyřešit digitálně. Výsledek jste mohli vidět v kině sami. A ano, vypadalo to prostě divně. Navíc by stačilo, kdyby jen trochu časově posunuli natáčení konkrétních scén a mohli mít Cavilla bez vousů. 

PSÍ EXKREMENT

První John Wick začíná velice nehezkou věcí, kterou záporáci udělají pejskovi hlavní postavy. Ten pejsek ale ještě předtím udělá taky takovou menší nehezkou smradlavou věc na trávníku. No a ta je kompletně CGI. Jistě, produkce nechtěla pejskovi dávat laxativa a donutit ho k vykálení se, což je úctyhodné, ale měli přitom spoustu jiných praktických řešení. Třeba použití rekvizity, která by vypadala mnohem lépe než počítačem generovaný exkrement, jenž musela nějaká ubohá duše hodiny modelovat a kompozitovat na natočený záběr. Studio tak minulo tisíce dolarů na jinak levnou záležitost, které mohly být použity někde jinde.

WOLVERINOVY PAŘÁTY

A u exkrementů ještě chvíli zůstaneme. Film X-Men Origins: Wolverine byl takovou snůškou exkrementů, že by to vydalo na celé vlastní video. A absolutně zprasený Deadpool je zde jenom špička ledovce. Dnešní téma jsou ale zbytečné CGI ve filmech. A to zde přítomné počítačem generované Wolverinovy pařáty rozhodně jsou. Tvůrci se zde úplně nesmyslně rozhodli vyměnit ověřené praktické drápy, které Hugh Jackman v zobrazení Wolverina používal v předchozích filmech. Proč? To nikdo netuší, ale v čase tvorby filmu to muselo být podstatné dražší než použít praktické rekvizity. Ale jak jsem řekli na začátku, tento film měl hromadu, skutečné celou hromadu problémů.

BLADEOVY OČI

Že se Weasly Snipes během natáčené Bladea choval jako primadona, se už tak nějak ví. Tvůrce to neskutečně frustrovalo, přičemž jednou takovouhle situací bylo i natáčení scény v márnici. Herec zde prostě odmítl otevřít oči. Režisérovi Davidu S. Goyerovi tedy nezbývalo nic jiného, než mu oči dodělat digitálně v postprodukci. Výsledkem je komicky působící a nerealistický efekt, který už tak nekvalitnímu snímku na kvalitě ještě více ubírá. Otevřené nepřátelství s režisérem ze strany herce vyvrcholilo absolutním odmítáním komunikace. Místo toho prostě režisérovi posílal lístečky podepsané slovy: Od Bladea. No jo, když je herec blbec, holt někdy musíte spálit tisíce dolarů na absolutně zbytečné CGI, které navíc nevypadá nic moc.

NEEXISTUJÍCÍ PIVO

V rebootu Bláznivé dovolené z roku 2015 je scéna, ve které herečka Christina Applegate musí na jeden zátah stáhnout korbel piva. A tohle pivo je kompletně digitální, což nedává vůbec smysl. Jistě, chápeme že herečka se bála vlivu tohohle v českých zemích tak oblíbeného moku na její zdraví a následný herecký výkon, ale přesně pro to existují různé náhražky. Jako je třeba jablečný džus. To by bylo rozhodně mnohem levnější a vypadalo by to mnohem lépe. A pokud jde o problematiku vypití litru tekutiny najednou, vždy je možné udělat efekt prakticky, třeba za pomoci vhodného úhlu kamery.

SLZA JENNIFER CONNELY

Jennifer Connely je nadaná a schopná herečka, která má na kontě dokonce i Oscara. Proto moc nedává smysl digitálně přidaná slza ve filmu Krvavý diamant, která zbytečně podkopává její herecké kvality. Což o to, pokud produkce tak moc toužila po slzavém údolí a herečce to zrovna v danou chvíli moc nešlo, mohla se přece uchýlit ke klasickým praktickým efektům, jako je třeba použití umělých slz. Ono to vážně není tak náročné. Rozhodně by to vypadalo lépe, než ta digitální podivnost, kterou jsme ve filmu nakonec dostali.

CGI HRUŠKA VE STAR WARS

Když George Lucas natáčel Star Wars prequely, byl tak okouzlen novými možnostmi digitální éry, až se tím často nechával až příliš unést. Přehnané spoléhání se na zelené a modré plátno a virtuální produkci, která byla přece jen v tom čase ještě v plenkách, způsobilo, že mnoho virtuálních setů v dnešní době neobstojí a spousta CGI efektů prostě hodně zastarala. Pokud ale potřebujete vytvořit hromadu droidů a těžké vojenské techniky, CGI je prostě nejlogičtější volbou. Kde ale tento druh efektu, zvlášť v době, kdy filmy vyšly, smysl nedává, je jedna konkrétní scéna z Epizody II. Anakin zde používá sílu na to, aby směrem k Padmé poslal hrušku. Toho by se dalo lehce a věrohodně docílit praktickým způsobem. Místo toho se ale Lucas rozhodl tohle jednoduše sehnatelné ovoce nahradit 3D modelem. Proč? Kdo ví. Třeba měla skutečná hruška málo midichlorianů.

DĚSIVÉ DÍTĚ Z TWILIGHTU

Dcera Belly a Edwarda jménem Renesmé, na kterou si lama jménem Jacob brousila své pedozoubky, byla prostě speciální. Tak speciální, že tvůrci do její role prostě nemohli najít vhodné herečky. Nebo mohli, ale nechtělo se jim. Tak jako tak, rozhodli se to celé odbýt pomocí počítačových efektů. A slovo odbýt jsme zde rozhodně nezvolili náhodou. Výsledkem je podivný digitální paskvil, který straší v našich nočních můrách až dodnes. Jako jo, když se pak ukázaly záběry ze zákulisí, kde je vidět tu hrůzostrašnou panenku, tak bylo jasné, že tudy cesta nevede. Proč jsme ale místo skutečných dětských herců dostali Mimi šéfa, to vážně nikdy nepochopíme.

KOČKY

Film, který v některých kruzích dostal nálepku nejhorší film roku 2019. Muzikál Kočky se místo standardní adaptace vydal cestou digitálního pekla. Dnes už moc dobře víme, že režisér Tom Hooper je v CGI oblasti mimořádně nezkušený a proto chtěl po graficích a animátorech v zásadě nemožné věci. No a tak to nakonec i dopadlo. Film vypadá divně, místy až příšerně. Kina dostala po premiéře několik “opravených” verzí filmu a ubozí střihači a CGI umělci museli dělat příšerné přesčasy, aby z natočeného materiálu udělali alespoň trochu koukatelnou záležitost. A to ani nezačínáme o dodatečném přidávání chloupků na intimní partie herců, protože v původních renderech to vypadalo, že tam mají… no, to co kočky a lidi v těch partiích vlastně běžně mívají.

A to je konec dnešního videa. Jaké zbytečné užití CGI místo praktických efektů jste si ve filmech nebo seriálech všimli vy? Napište nám to do komentářů.