Filmový svět rád těží příběhy ze síní folklóru a legend. Jedna z těch nejnavštěvovanějších bezpochyby patří králi Artušovi a jeho rytířům kulatého stolu. Každá iterace daného mýtu mu vtiskla vlastní pečeť a tudíž nejde o díla stoprocentně věrná původnímu rytířskému románu Thomase Maloryho, který vznikl kompilací francouzských i anglických rytířských příběhů s artušovskou tematikou pod názvem Le Morte d'Arthur z roku 1485. Nicméně tyto tituly představují různé přístupy k artušovské legendě – od epických a mystických verzí přes komedii až po temné filozofické zpracování. Přináší různé úhly pohledu a ukazují, jak nadčasové a inspirativní jsou příběhy o králi Artušovi a jeho rytířích.

ZELENÝ RYTÍŘ (2021)

Zelený rytíř je vizuálně podmanivá a hluboce filozofická adaptace středověké artušovské romance Sir Gawain a Zelený rytíř, kterou režíroval David Lowery. Film tedy vypráví příběh Gawaina, synovce krále Artuše, který se vydává na osudovou cestu plnou nebezpečí a vnitřních bojů poté, co přijme výzvu tajemného Zeleného rytíře. Téměř hypnotický titul kombinuje surrealistické výjevy s kontemplací nad smrtí a konfrontací se sebou samým. Pomalé tempo a důraz na vnitřní vývoj postavy mohou být pro některé diváky těžko skousnutelné, ale právě to činí film tak výjimečným. Zelený rytíř nabízí artušovskou legendu v úplně novém pojetí – s důrazem na temnou, melancholickou atmosféru a otázky o smyslu cti nebo rytířství samotného.

LANCELOT Z JEZERA (1974)

Francouzský režisér Robert Bresson přináší minimalistickou a realistickou verzi artušovské legendy. Film se soustředí na rytíře Lancelota, především jeho vnitřní konflikty a postupný rozpad vznešených ideálů. Bresson se vyhýbá velkolepým bitevním scénám a místo toho se zaměřuje na psychologii postav a jejich deziluzi. Strohé dialogy i neobvyklý herecký styl dělají film náročným, ale zároveň velmi hlubokým dílem. Vážné tematické přesahy a menší důraz na historickou výpravnost nicméně nebude pro každého. Film ovšem ukazuje rytíře ne jako hrdiny, ale spíš unavené a pochybující lidi, což představuje v rámci adaptací artušovských příběhů velice jedinečný počin.

MEČ V KAMENI (1963)

Klasická Disneyho adaptace sleduje mladého Artuše, který se učí životním lekcím pod vedením kouzelníka Merlina. Film se odlišuje od ostatních tím, že je hravý, komediální a zaměřený na děti. Artuš zde ještě není velkým králem, ale nezkušeným chlapcem, který musí pochopit, co znamená být vůdcem. Animace je klasická a kouzelná, plná proměn, magie i zábavných soubojů. Film se stal oblíbenou verzí artušovské legendy a přinesl postavě Merlina jedny z nejikoničtějších momentů v popkultuře.

KRÁL ARTUŠ (2004)

Tento film se snaží ukázat Artuše jako skutečného historického vojevůdce – římského důstojníka, který vede své rytíře proti saským nájezdníkům. Namísto kouzelného Excaliburu, čaroděje Merlina nebo Paní z jezera zde vidíme skupinu drsných válečníků, kteří se snaží přežít v brutálním světě plném politických intrik, krveprolití a válek. Clive Owen ztvárňuje Artuše jako vážného a pragmatického muže, který není osudem vyvolený král. Respekt a lásku lidu si teprve musí získat. Odklon od klasických legendárních prvků lze omluvit akcí a silným obsazením. Film se inspiroval teorií, že postava Artuše mohla být založena na historické osobnosti – římském vojevůdci jménem Lucius Artorius Castus, který vedl sarmatiánské rytíře v Británii ve 2. století. Tato hypotéza je nicméně mezi artušovskými historiky silně kritizována. Král Artuš přesto přináší zajímavý a méně idealizovaný pohled na legendární postavy.

Přečtěte si také: Draží se 12. číslo kultovního časopisu Excalibur

PRVNÍ RYTÍŘ (1995)

První rytíř je romantické dobrodružné drama, které se zaměřuje na jeden z nejznámějších aspektů artušovské legendy – milostný trojúhelník mezi králem Artušem, jeho královnou Ginevrou a rytířem Lancelotem. Na rozdíl od jiných adaptací, které kladou důraz na magii, osudovost či velkolepé bitvy, tento film rozebírá především vztahy mezi postavami a emocionální stránku příběhu. Režisér Jerry Zucker, známý pro romantická dramata jako Duch, se svou elegantní téměř dojemnou verzí přiblížil spíše kurtoázní středověké literatuře na téma vášně, cti, lásky i zrady. Ukazuje tedy Kamelot jako ideál, který se však postupně rozpadá pod tíhou lidských chyb a slabostí.

KRÁL ARTUŠ: LEGENDA O MEČI (2017)

Guy Ritchie vnáší do artušovské legendy moderní, syrový styl. Artuš v podání Charlieho Hunnama není vznešený král, ale chytrý rváč z ulice, který se postupně učí přijímat svůj osud. Dynamická akce, rychlé střihy a neotřelé pojetí legendy dělají z tohoto titulu neobyčejnou, ale fascinující adaptaci. Magie je zde propojena s brutálními souboji a zápas o trůn představuje strhující drama. I když film nebyl kritikou přijat nejlépe, jeho energie, vizuální styl a novátorský přístup opravdu stojí za pozornost.

MERLIN (1998)

Merlin je televizní fantasy film, který se zaměřuje na události legend z perspektívy slavného kouzelníka. Sam Neill coby Merlin stojí na pomezí starého a nového světa - pohanské magie a křesťanského Boha. Odmítá však sloužit nebezpečné královně Mab a raději kráčí po boku Uthera Pendragona a později i jeho syna Artuše. Film se opírá o bohatou fantasy estetiku, která dává britským legendám pohádkový nádech. Kromě velkolepých kouzel nabízí i silné lidské drama, kde postavy bojují se svou vlastní morálkou, odpovědností a osudem. Vzestup a pád Artuše, ale i konec královny Mab představuje silné poselství o moci víry a kolektivního vědomí.

MONTY PYTHON A SVATÝ GRÁL (1975)

Britská komediální skupina Monty Python zde vytvořila parodii, která je nejen geniálně vtipná, ale i chytře dekonstruuje rytířské a středověké mýty. Artuš a jeho rytíři hledají Svatý grál, ale jejich cesta je plná absurdních překážek, včetně neporazitelného Černého rytíře, vražedného králíka nebo rytířů, kteří říkají "Ni!". Humor je postavený na ironii, absurditě a nečekaných zvratech. Film se stal kultovní klasikou, jeho hlášky zlidověly a dodnes patří mezi nejcitovanější komedie. Zde není co dodat, tohle je jednoduše Svatý grál Artušovských legend.

EXCALIBUR (1981)

A na závěr samozřejmě nesmíme zapomenout na úžasnou rytířskou podívanou, která zcela původně začínala jako nikdy nerealizovaná adaptace Pána prstenů. Režisér John Boorman z ní ale nakonec vycouval a místo toho se všemi těmi zbraněmi, nablýskanými brněními a kostýmy natočil fantastický Excalibur. Snímek je dodnes tím nejlepším filmovým ztvárněním legendy o králi Artušovi a jeho rytířích kulatého stolu. Film úžasně propojuje realismus s mystickými a nadpřirozenými motivy, v rámci čehož se například věnuje tématům jako třeba příchod křesťanství, jemuž musí svět magie a tajů ustoupit. Hlavní hrdinové nejsou dokonalí, dělají chyby, za které pak nesou kruté následky. To je ale zároveň polidšťuje a dělá je to zajímavými. Skvělé herecké výkony, působivá atmosféra, kterou doplňují skladby Richarda Wagnera a Carla Orffa, jehož Carmina Burana zde zazní dokonce několikrát, a úžasná režie dělají z Excaliburu dílo, na něž zkrátka nelze zapomenout.