TOP
Každý pátekList toho nejlepšího z filmů a seriálů! Na každou epizodu pro vás vybíráme pět nejzajímavějších historek, pověr, mýtů, titulů či kuriozit. Řadíme je do vtipného formátu, ať už podle preferencí redakce, tak i samotných diváků.
7 výtečných dieselpunkových filmů
Dieselpunk je žánr plný paradoxů, které ho činí jedinečným. Kombinuje eleganci a robustnost minulosti s retro-futuristickými technologiemi i myšlenkami. Skrývá v sobě optimismus a pesimismus, romantiku i dystopii, ale zároveň si klade otázky o lidské podstatě či budoucnosti. Jeho schopnost propojovat staré a nové, reálné a imaginární vytváří nekonečně fascinující platformou jak pro filmové tvůrce, tak pro diváky. Mezi ústřední témata dieselpunku patří alternativní historie, industrializace, urbanismus, militarismus, sociální nerovnosti nebo konflikt mezi technologii a lidskostí. Dnes vám proto ukážeme 7 výtečných dieselpunkových filmů.
IRON SKY
Bláznivá a neortodoxní sci-fi komedie představuje alternativní historický scénář, jež kombinuje politickou satiru, absurdní humor a dieselpunkovou estetiku. Film vychází z myšlenky, že na konci druhé světové války nacisté nekapitulovali, ale utekli na odvrácenou stranu Měsíce. Tam vybudovali tajnou základnu, kde po desetiletí v utajení plánovali svůj triumfální návrat. Příběh začíná v roce 2018, kdy astronauti z mise financované americkou prezidentkou objeví měsíční základnu a neúmyslně spustí události vedoucí k invazi na Zemi.
Zdroj: Andrea Olejárová, Nerdfix.czTOP 7 rozdílů mezi knižním a filmovým Pánem prstenů
Obří vzducholodě, mechanické stroje a retro-futuristické zbraně inspirované technologií třicátých a čtyřicátých let a industriální kolos na měsíci - to je ta pravá atmosféra těžké a absurdně přehnané technologie, která je stejně humorná jako děsivá.
THE ROCKETEER
Rocketeer je dobrodružný film, který vyvolá nostalgii 30. let minulého století. Zápletka se točí kolem mladého a ambiciózního pilota Cliffa Secorda, jehož život se změní, když objeví experimentální jetpack – revoluční technologii, která mu umožňuje létat. Tento objev se však stává středem zájmu nacistických špionů, gangsterů a vládních agentů. Jetpack, původně vyvinutý Howardem Hughesem, má potenciál změnit způsob, jakým se vedou války, a Cliff se ocitá uprostřed nebezpečného boje o jeho budoucnost. Film zachycuje éru zlatého věku letectví s ikonickou art deco architekturou, technologickou euforii, a předválečné napětí. Vizuální efekty, i když byly vytvořeny před příchodem moderního CGI, jsou působivé a dodávají filmu autentičnost. Tento film je právem považován za klasiku dobrodružno-romantické kinematografie.
SMRTIHLAV
Vizuálně podmanivý a tematicky hluboký film se řadí spíše do neo-noiru sci-fi, přesto v něm lze najít velmi silné dieselpunkové vlivy. V záhadném městě ponořeném do věčné noci všichni obyvatelé trpí ztrátou paměti. Hlavní postava, John Murdoch, se probouzí v hotelovém pokoji vedle mrtvého těla a sám si nepamatuje, jak se tam dostal. Je pronásledován policií, která ho obviní z vraždy, a zároveň se stává terčem mimozemských bytostí známých jako „Cizinci“. Ti mají schopnost manipulovat realitou, přetvářet město a měnit vzpomínky lidí podle svého uvážení, aby uskutečnili experimenty na lidské psychice. Město samotné je plné gotické a industriální architektury, archaických strojů, vlaků a plynových lamp. Působí jako živoucí organismus, který přispívá k pocitu beznaděje, klaustrofobie a odcizení. Je to ovšem příběh o hledání pravdy ve světě plném lží a iluzí, o boji za svobodu a lidskou důstojnost.
SVĚT ZÍTŘKA
Sky Captain and the World of Tomorrow je jedním z nejvýraznějších dieselpunkových filmů. Zápletka se odehrává v alternativní historii, kde pokročilé technologie jako roboti, vzducholodě a futuristické zbraně koexistují s dobovým světem. Hlavní hrdina, pilot Joseph Sullivan přezdívaný Sky Captain, se spojí s odvážnou novinářkou Polly Perkins, aby odhalil záhadu zmizení několika světových vědců. Brzy zjistí, že za vším stojí tajemný padouch Dr. Totenkopf, který plánuje zničení Země a vytvoření nového řádu. Film je vizuálně ohromující, protože byl natočen zcela před zeleným plátnem a jeho prostředí je tedy plně digitální. V roce 2004 to nebylo zcela běžné jako je tomu dnes, přičemž tato technika dodala filmu jedinečný vzhled, který připomíná staré komiksové seriály či dobrodružné příběhy.
MĚSTO ZTRACENÝCH DĚTÍ
Město ztracených dětí je surrealistický film, který nás zavádí do temného, bizarního světa, kde vědec Krank trpí neschopností snít. Tento nedostatek ho přivádí k šílenství, protože bez snů rychle stárne. Aby zastavil svůj úpadek, začíná unášet děti z chudinských čtvrtí a pomocí svého mechanického zařízení krade jejich sny. Na druhé straně příběhu stojí One, silák z cirkusu, který zoufale hledá svého uneseného bratra a odvážná dívka jménem Miette. Film je vizuálně ohromující, přičemž jeho svět je postaven na kombinaci industriálních prvků, gotické architektury a fantaskních detailů. Temné mlhavé ulice města vytvářejí znepokojivou atmosféru, zatímco složité mechanické vynálezy ztělesňují dieselpunkovou estetiku. Děj filmu je ovšem hluboce emocionální a zaměřuje se na otázky nevinnosti, vykoupení a oběti.
METROPOLIS
Do dneška se vedou diskuze do jakého žánru vlastně tenhle kultovní snímek patří. Odpověď je jednoduchá - hranice zde, tak jako u mnoho jiných filmů, nejsou pevné. Nicméně Metropolis je právem považován za zakladatelský film dieselpunku. Tento němý expresionistický snímek se odehrává ve futuristickém městě rozděleném na dvě části – na povrchu žije elita v luxusu a přepychu, zatímco v podzemí dřou dělníci u gigantických strojů, které pohánějí chod celého města. Hlavním hrdinou je Freder, syn vládce města, který se zamiluje do Marie, duchovní vůdkyně dělnické třídy. Jejich láska a snaha o spojení dvou nesmiřitelných světů tvoří jádro příběhu. Gigantické mrakodrapy, monumentální stroje a ikonický robotický design vytvořily archetyp futuristické estetiky, přesto film vyniká i díky tématům jako sociální nerovnost, odcizení či odpovědnost technologického pokroku. Metropolis je prostě nadčasový a dodnes ovlivňují filmaře a umělce po celém světě.
BRAZIL
Film Brazil je často označován jako dystopická sci-fi satira, která brilantně zobrazuje byrokratický svět plný absurdity, represí a nefunkčních technologií. Hlavním hrdinou je Sam Lowry, obyčejný úředník, který se snaží uniknout monotónnosti svého života prostřednictvím fantazií, v nichž je hrdinou a zachráncem. Jeho každodenní rutina se změní ve chvíli, kdy potká Jill Laytonovou, ženu, kterou vídá ve svých snech. Sam se postupně zaplétá do konfliktu mezi státními orgány a odporem, což ho přivede na nebezpečnou cestu plnou intrik. Atmosféra filmu je jedinečná – obří potrubí, staré stroje a chaotické, přetížené kanceláře. Hrdinové se vyrovnávají s byrokracií a mechanizací společnosti, kdy technologie slouží spíše jako nástroj útlaku než pokroku. Děj ale nabízí taky hluboké téma o individualitě, svobodě a snaze uniknout z represivního systému.
A s tímhle filmem jsme se dostali na konec. Do komentářů nám napište, jaký film vás nejvíc zaujal, který jste třeba neznali a nebo nám dejte váš tip na zajímavý dieselpunkový titul. A pokud by jste o různých žánrových literárních a filmových puncích chtěli vědět více, podívejte se na naše video.