Filmový průmysl je plný příběhů o úspěších, které byly vykoupeny tvrdou prací, odhodláním a často i neuvěřitelným štěstím. Některé z nejznámějších a nejmilovanějších filmů všech dob se setkaly s obrovskými překážkami a problémy během jejich výroby. Tyto příběhy nám ukazují, že i když je cesta k dokončení filmu trnitá a často plná nečekaných komplikací, výsledek může být fenomenální. Teď se podíváme na 10 slavných filmů, které téměř nevznikly.

PIRÁTI Z KARIBIKU: PROKLETÍ ČERNÉ PERLY

Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly měli rozpočet 140 milionů dolarů, což znamenalo, že museli uspět. Jenže cesta k úspěchu byla trnitá. Štáb bojoval s natáčením ve vlhkých a mrazivých podmínkách, což se pozitivně na zdraví štábu a herců rozhodně nepodepsalo. Navíc obrovský požár ve studiích Disney Burbank způsobil škody na kulisách Pirátů v odhadované hodnotě 500 000 dolarů. Producenti navíc nesnášeli Johnnyho Deppa a jeho ztvárnění kapitána Jacka Sparrowa. Jeho excentrické vystupování totiž vůbec neodpovídalo jejich představě o drsném pirátovi. 17letá Kiera Knightley si rolí vůbec nebyla jistá. O filmu mluvila, že je to „nějaká pirátská věc a asi to bude katastrofa.“ Tahle „katastrofa“ nakonec utržila 654 milionů dolarů a Deppovi zajistila obrovskou fanouškovskou základnu. Navíc získal nominaci na Oscara za svůj výkon.

TOY STORY 1 A 2

John Lasseter, bývalý animátor společnosti Disney, byl fascinován myšlenkou vytvořit zcela počítačem animovaný film v době, kdy se ještě pořád vše animovalo a kreslilo ručně. Jeho nápad však Disney odmítl. Lasseter se nevzdal, založil si proto vlastní studio s počítačem a lampičkou jménem Pixar. Zde vytvořil krátký film Tin Toy, který získal Oscara. To přimělo Disney změnit názor a pověřit Pixar výrobou celovečerního filmu. To byl ale pouze začátek. Každé dva týdny Pixar prezentoval nové storyboardy, které Disney neustále odmítal. Spousta přepisů a změn udělala z charismatického Woodyho v podstatě hajzlíka, alespoň takhle to podal Tom Hanks během natáčení dialogů. V půlce produkce se Disney rozhodlo, že film je hrozný a produkce byla zastavena. Lasseter byl zdrcený, ale vyprosil si poslední šanci. Po třech měsících předložil nový scénář a v únoru 1994 se začalo znovu natáčet. Když byl Toy Story v roce 1995 konečně uveden, stal se okamžitým hitem a získal 17 nominací a 22 ocenění včetně Oscara.

Toy Story 2 zase bylo těsně před dokončením kompletně vymazáno z disků, protože někdo někde zmáčkl blbé tlačítko. Naštěstí Galyn Susman, která na film dohlížela jako technická režisérka, objevila ve svém počítači dva týdny starou zálohu a nakonec vše zachránila.

PULP FICTION

Když Quentin Tarantino a Roger Avary představili scénář k filmu Pulp Fiction studiu TriStar, reakce nebyla vůbec pozitivní. Doslova zaznělo: „Tohle je nejhorší věc, která kdy byla napsaná. Nedává to smysl. Někdo je mrtvý a pak zase živý. Je to příliš dlouhé, násilné a nezfilmovatelné.“ Scénář byl označen za „příliš zvrácený“ a nelineární vyprávění, které dnes film činí tak ikonickým, bylo pro studio nepřijatelné. Nebýt bratrů Harveyho a Boba Weinsteinových z Miramaxu, Pulp Fiction by se nikdy nenatočil tak, jak byl napsán.

Quentin dostal naprostou svobodu vytvořit film přesně podle své vize. Výsledek? Kultovní snímek plný nezapomenutelných antihrdinů a jedinečných hlášek. Tanec Vincenta a Mii v restauraci Jack Rabbit Slim's se stal jednou z nejlepších tanečních scén v ne-muzikálových filmech. Pulp Fiction se stalo fenomenálním úspěchem, který vynesl Tarantina na vrchol a oživil kariéru Johna Travolty.

Jak poznat filmy Quentina Tarantina?

ČELISTI

Kdyby nebylo Stevena Spielberga a jeho neúnavného úsilí, snímek Čelisti by možná nikdy nevznikl. Spielberg přitom původně film ani nechtěl režírovat, aby se do historie nezaspal jako režisér točící filmy o žralocích a kamionech. Málokdo filmu věřil a spousta herců roli ve filmu odmítla. Největším problémem se ale stal mechanický žralok Bruce. Byly vyrobeny tři verze této 7 a půl metrové animatronické loutky, akorát že žádná z nich nezvládala slanou vodu. Jedna z nich se dokonce potopila na dně Nantucketského průlivu.

Náklady na opravy a výměny žraloka třikrát převýšily původní rozpočet filmu a produkci natáhly z plánovaných osmi týdnů na 5 měsíců. Spielberg proto namísto detailních záběrů na žraloka zvolil přístup podobný Hitchcockovi, využívající děsivou hudbu a specifické úhly, které pouze naznačovaly přítomnost nebezpečí. Tento styl se stal legendou a dodnes inspiruje mnoho dalších tvůrců. A také z filmu udělal dnes již kultovní klasiku.

NÁVRAT DO BUDOUCNOSTI

Návrat do budoucnosti, sci-fi komedie režírovaná a napsaná Robertem Zemeckisem, se stala nejvýdělečnějším filmem roku 1985. A to byl scénář zamítnut více než 40krát všemi hlavními filmovými studii, některými dokonce opakovaně. Disney ho odmítl, protože se jim nelíbilo téma matky, která se zamiluje do vlastního syna. Nakonec Universal Pictures vzal film na milost až poté, co viděl úspěch jiného Zemeckisova filmu Honba za diamantem. Dnes již ikonický DeLorean se pravidelné kazil a způsobil tak zdržení produkce. Od samého začátku se všichni shodli, že Michael J. Fox musí hrát hlavní roli - ale byl zaneprázdněn sitcomem Rodinná pouta. Režisér Robert Zemeckis neochotně obsadil Erica Stoltze, aby po čtyřech týdnech natáčení zjistil, že to prostě nefunguje. I když to stálo 4 miliony dolarů na pŕetáčkách, nakonec do role obsadili Foxe. A absolutně se to vyplatilo.

STAR WARS: EPIZODA IV

Příběh, který odmítly United Artists, Disney a Universal, nakonec našel domov až ve studiu 20th Century Fox. Během natáčení Lucas bojoval s omezeným rozpočtem, který nestačil na jeho ambiciózní vize. Speciální efekty pro tento sci-fi epos byly monumentální a produkce několikrát překročila rozpočet. Navíc se natáčení výrazně opozdilo kvůli špatnému počasí. Přestože herci, včetně Harrisona Forda a Aleca Guinnesse, měl pochybnosti o úspěchu filmu, neustále kritizovali scénář a Fox opakovaně hrozil ukončením produkce, Lucas nakonec dokázal film dokončit včas díky rozdělení štábu na tři části. Když Lucas ukázal první verzi filmu úzkému okruhu přátel, jeden z nich ho nazval „nejhorším filmem všech dob.“ Ani sám režisér si nakonec nevěřil a místo toho, aby se objevil na slavnostní premiéře, šel na dovolenou na Havaj se svým kamarádem Stevenem Spielbergem. Dnes už víme, že Star Wars je fenomén, který pořád produkuje nové filmové, seriálové, knižní, komiksové i videoherní tituly a pod správou Disney to jen tak neskončí.

BLADE RUNNER

Ridley Scott se při natáčení Blade Runnera potýkal s mnoha problémy. Po práci na Vetřelci ve Velké Británii měl problémy zvyknout si na americký natáčecí proces v Los Angeles. Ještě horší byly kritická slova na adresu amerického štábu, které zazněly v rozhovoru pro britské noviny. Americký štáb rozhodně spokojený nebyl a proti režisérovi otevřeně na place protestoval.

Navíc se natáčení zpozdilo, překročilo původní rozpočet a studiu se nelíbil ani původní konec filmu, takže byl Scott nucený udělat konec šťastnější. Poslední kapkou bylo donucení Harrisona Forda k tomu, aby namluvil několik voiceoverových pasáží, které na jeho vlastní žádost ve filmu původně vůbec neměly být. I když proti nim velice hlasitě protestoval, nakonec je nahrál. Přestože Blade Runner nebyl kritikou ani diváky přijat s nadšením, postupem času lidem přirostl k srdci a dnes je považován za jeden z nejlepších sci-fi snímků.

APOKALYPSA

Francis Ford Coppola, režisér Apokalypsy, jednou o filmu prohlásil: „Byli jsme v džungli. Měli jsme zbytečně mnoho peněz. Měli jsme příliš mnoho vybavení. A krůček po krůčku jsme se zbláznili.“ Natáčení Apokalypsy bylo poznamenáno mnoha problémy. Tajfun Olga zničil kulisy. I proto se natáčení z pěti měsíců natáhlo na celý rok. Protože se natáčelo na Filipínách, členové štábu trpěli různými tropickými nemocemi. Martin Sheen prodělal infarkt a Francis Ford Coppola několik nervových zhroucení. K tomu všemu bojoval Sheen se závislostí na alkoholu, psychickými problémy a údajně svým přátelům řekl: „Nevím, jestli to tady přežiju.“

Slavný herec Marlon Brando přišel na natáčení zcela nepřipravený, aniž by přečetl jediný řádek ze scénáře. Navíc trpěl prostorově významnou nadváhou, což si filmaři pod svalatným a zkušeným vojákem rozhodně nepředstavovali. Celá produkce čítající 900 lidí byla přerušena vždy, když se Brando učil scénář. Filipínská vláda, která půjčila své vrtulníky do filmu, je občas odnášela, protože je diktátor Ferdinand Marcos potřeboval na boj proti povstalcům. A nesmíme zapomenout ani na skutečná mrtvá těla, která na plac dodával jeden z členů štábu. Když se na to přišlo, byla zavolána policie. Všem vzali během vyšetřování pasy. Dotyčný člen štábu nakonec skončil ve vězení a vše šťastné dopadlo. Více-méně. Apokalypsa bude ale navždy zapsána do análů historie jako jedna z nejšílenějších produkcí všech dob.

TITANIC

Během natáčení Titaniku byla atmosféra natolik napjatá, že všichni předpokládali totální propadák. Herci, včetně Kate Winslet, trpěli nachlazením, chřipkou a infekcemi ledvin způsobenými dlouhými hodinami strávenými ve studené vodě. Tři kaskadéři si zlámali kosti a několik dalších členů štábu produkci úplně opustilo. Kate Winslet, přestože o roli Rose doslova prosila, se po natáčení zapŕisáhla, že s režisérem už nikdy nebude pracovat, pokud na tom „nevydělá hodně peněz.“

Během natáčení jeden ze členů štábu (dodnes není jasné kdo) přidal dissociativní drogu PCP, nebo-li Fencyklid také známý jako „andělský prach“, do jídla během oběda. Všichni, včetně Jamese Camerona, se váleli na zemi a byli úplně mimo. A 50 lidí skončilo v nemocnici. Po skončení 200 milionové produkce chtělo studio film zkrátit. Cameron tehdy prý řekl: „Chcete zkrátit můj film? Musíte mě vyhodit! Chcete mě vyhodit? Musíte mě zabít!"

James Cameron: vizionář, nebo přeceňovaný režisér?

Nikdo se neodvážil Camerona vyhodit, asi proto, že by to za jeho podmínek byl trestní čin. A tak se z Titanicu stal první film v historii Hollywoodu, který utržil přes 1 miliardu dolarů.

ČARODĚJ ZE ZEMĚ OZ

Tento nadčasový kousek musel projít tolika útrapami, až je to téměř zázrak, že se dostal do kin. Než se to stalo, prošel čtyřmi různými producenty a třemi režiséry. 

Richard Thorpe, první režisér, byl propuštěn poté, co herec Buddy Epsen dostal silnou alergickou reakci z make-upu Plecháče a byl hospitalizován, přičemž produkce byla na dva týdny zastavena. Studio ho pak nahradilo Georgem Cukorem, který později také odešel, aby pracoval na snímku Jih proti Severu. Na jeho místo pak nastoupil Viktor Fleming, ale ne na dlouho. George Cukor byl totiž z filmu Jih proti Severu vyhozen. Proslýchá se, že to bylo kvůli jeho homosexuální orientaci, a tak se zase vrátil k Čarodějovi ze země Oz.

To ale není vše. Na scénáři pracovalo 20 scenáristů, než vůbec dalo studio filmu zelenou a poté se pořád něco přepisovalo na poslední chvíli pŕímo na place. Kromě Epsena měl s make-upem problémy také Ray Bolger, který hrál Strašáka. Jeho kostým mu udělal vážné jizvy a Margaret Hamilton, která hrála Zlou čarodějnici ze Západu, měla popáleniny třetího stupně. Film byl také údajně důvodem, proč Judy Garland, představitelka Dorotky, propadla drogám. Měla totiž hrát malou holčičku, ale v čase natáčení byla již puberťačka. Proto jí předepsali amfetamíny, aby si udržela nízkou hmotnost. A pak barbituráty pro lepší spánek po 16ti hodinovych natáčecích dnech. Hollywood je prostě krutý.

A to je pro dnešek vše. Znáte nějaké další případy slavných filmů, které byly v produkčním pekle? Napište nám to do komentářů.