Simpsonovi, žlutá americká rodinka! Mnoho lidí kritizuje především poslední série, v průběhu své dlouhé existence ale Simpsonovi vytvořili spoustu zajímavých, vtipných i vážnějších epizod. Mezi ty nejlepší patří i různé parodie na klasické filmy nebo seriály. A teď nemyslíme Speciální čarodějnické díly, o těch jsme udělali samostatný seznam. Dnes se podíváme na 10 nejlepších parodických epizod Simpsonových!

BARTOVO CHLAPECTVÍ (S27E09)

Mnozí diváci novější série Simpsonů moc nemusí, ale existují epizody, které i v pozdějších sériích pořád fungují. Jednou takovou je epizoda Bartovo chlapectví z 27. řady. Pokud divák nezná film Richarda Linklatera Chlapectví, nevadí, epizoda na tuto souvislost v závěru výslovně upozorňuje. Pomocí podobné struktury, která přeskakuje v čase z raného dětství hlavního hrdiny do rané dospělosti, zachycuje tato epizoda kořeny Bartova špatného chování. Nejsou zrovna šokující: Homer je hrozný otec a Líza je ve všem lepší než on.

Ukázání Kanga (nebo Kodose?) jako Santy v úvodu a typický gaučový gag využívající netypycky rotoskopickou animaci jsou dostatečně překvapivé, ale je to pouze začátek toho, co dělá epizodu unikátní. Tonálně nám má tato epizoda pomoci soucítit s Bartem a vlastné to i funguje. Všimněte si, jak se odehrává před a po primárním ději Simpsonových a sleduje příčiny a následky nejistoty problémového chlapce. navíc ale přihazuje i spoustu humoru. Především v zobrazení Milhouse.

MYS HRŮZY (S05E02)

Na hruď si načmáral vzkaz „Zemři, Barte, zemři“, psal Bartovi výhružné dopisy vlastní krví a pokusil se zabít jeho tetu Selmu - Levák Bob! V páté sérii „Mys hrůzy“ je podmínečně propuštěn a na svobodě může začít úžasnou parodii na film Martina Scorseseho Mys hrůzy (který je sám o sobě remakem originálu z roku 1962). Bart sice není právník, ale působil jako vyšetřovatel, který dostal Leváka Boba za mříže ne jednou, ale rovnou dvakrát. V tomto smyslu je dokonalým představitelem Sama Bowdena.

Levák Bob je v této paralele Maxem Cadym, což dokonale vystihuje sekvence, v níž se před obřím filmovým plátnem objevuje ikonické kouření doutníků a protivný smích. V této epizodě se objevuje i legendární scénka, kde si Homer nedokáže zapamatovat své nové jméno pro program přemístění svědků. Levák Bob visící na spodku rodinného auta je pak už je třešničkou na dortu, kterou překonává snad jen muzikálové číslo na lodi na konci epizody.

MARGE NA ÚTĚKU (S05E06) 

V díle „Marge na útěku“ se Marge spřátelí se sousedkou Ruth Powersovou. Ta si v životě zažila spoustu špatností. Když ji opustil manžel, vzal jí všechno elektrické nářadí, auto, mládí i víru v lidstvo. Navíc jí neplatí alimenty, a tak mu nakonec ukradne auto. Netrvá dlouho a její noci s Marge začnou připomínat ty z klasické road-dramedie Ridleyho Scotta Thelma a Luisa, i když zdejší honička vznikla oproti filmu za komicky odlišných okolností.

Stejně jako u filmu, který paroduje, je asi největším přínosem přátelství tváří v tvář nepřízni osudu. Různé lokace a hudba (od „Sunshine, Lollipops & Rainbows“ hrající během honičky až po elektrickou kytaru v pozadí v poušti) dodávají této epizodě optimistický a dobrodružný ráz. Podle očekávání je zde vtipně parodován i kultovní závěrečný záběr z filmu a zároveň je vzdána úcta jeho skvělému zdroji.

BART TEMNOTY (S06E01)

V jedné z Bartových nejlepších epizod, premiérové epizodě 6. série, uvízne potížista ve svém pokoji se zlomenou nohou. Zatímco všichni ostatní jsou venku v bazénu, on pomocí dalekohledu sleduje vše od vesmíru až po ředitele Skinnera, který ve škole ořezává tužky. Najednou chlapec uslyší ženský křik a následně Flanders vykřikne, že je vrah. Bart přijde na to, že jeho soused zřejmě zabil svou ženu, která je nyní zjevně „u Boha“, čímž se epizoda mění ve vynikající parodii na film Alfreda Hitchcocka Okno do dvora. V epizodě Bart temnoty se dokonce dvakrát objeví paranoidní dvojník herce Jamese Stewarta, který však není příliš užitečný.

Napětí se stupňuje, když Bart požádá Lízu, aby se vloupala do domu Flandersových a získala nějaké důkazy, což vede k napínavému vyvrcholení. Nikdo se zdravým rozumem by si nemyslel, že Flanders je vrah, ale Bart zjevně není při smyslech a je zábavné sdílet jeho pokřivený pohled na věc. Celkově tento příběhový oblouk dovedně zprostředkovává psychologické stinné stránky dlouhodobé izolace.

AKTA S (S08E10) 

„Akta S“ v 8. sérii jsou pojmenována podle Akt X, ale Leonard Nimoy v úvodu a následných výstupech také odkazuje na svůj pořad In Search of... ze 70. a 80. let. Poté, co Homer v lese narazí na něco, co považuje za mimozemšťana, se k němu připojí agenti Mulder a Scullyová, které v originálu skutečně namluvili David Duchovny a Gillian Anderson, aby ho znovu našli. Někteří lidé o něm ale pochybují; možná pouze Homerovi těch deset piv zamotalo hlavu.

Ačkoli tato epizoda paroduje především Akta X, obsahuje i mnoho dalších filmových odkazů. Simpsonovský veterán Mike Reiss označil frontu mimozemšťanů na policejní stanici za „nejlegendárnější záběr v historii televize“. Seriál sice neměl práva na Chewbaccu, ALFa, Gorta ani Marťana Marvina, ale i tak mu tento gag prošel. Možná proto, že „Akta S“ byla tak dobře provedená, že to nikomu nevadilo.

KDO POSTŘELIL PANA BURNSE? - 1. ČÁST (S06E25) 

První a lepší polovina dvoudílného vyprávění „Kdo zastřelil pana Burnse?“ vychází z otázky ‚Kdo zastřelil J.R.?‘ , kterou si všichni kladli po finále třetí série seriálu Dallas v roce 1980. Nikdo v Simpsonových neříká „tatínek“ ani nepřebírá podobu někoho z tohoto oblíbeného seriálu, ale spor o ropu a neustále rostoucí počet lidí, kteří chtějí pana Burnse zabít, z něj dělají nezaměnitelnou parodii na tuhle ikonickou epizodu.

Poté, co pan Burns ukradne nově vytěženou ropu ze Springfieldské základní školy a zablokuje slunce, aby bylo město závislé na jeho elektřině, stává se veřejným nepřítelem číslo jedna. Podle očekávání je Burns zastřelen, aniž by kdokoli věděl, kdo to udělal. Podezřelých je tolik, že by to mohl být i Smithers. Sezóna končí tímto cliffhangerem, stejně jako její předloha. Díky strašidelné atmosféře je také „Kdo zastřelil pana Burnse“ jednou z nejděsivějších epizod Simpsonových, které nejsou součástí Speciálního čarodějnického dílu.

24 MINUT (S18E21)

24 minut“ je výtečná epizoda, která otevřeně paroduje seriál 24 hodin. Homerovi se v práci zkazí starý jogurt a to až do té míry, že ani odborníci v jaderné elektrárně netuší, jak ho zlikvidovat. Jimbo a jeho přátelé nakonec tento zdraví škodlivý výrobek ukradnou a vytvoří z něj smradlavou bombu, která má zničit nadcházející prodej pečiva na springfieldské základní škole. V sázce je 90 % zisku školy, a tak se ředitel Skinner rozhodne najmout Barta, aby je zastavil. A objeví se zde i skutečný Jack Bauer.

Simpsonovi plně přebírají styl seriálu 24 hodin, od rozdělených obrazovek přes tropu „v předchozí epizodě jste viděli” až po časovač, který ukazuje, kolik času zbývá do konce epizody. Je to tak strhující parodie, že se nad nepovedenými vtipy dá snadno smeknout. Epizoda „24 minut“ získala cenu Annie za nejlepší scénář v animované televizní produkci. Udržuje diváka v napětí a nutí vás fandit Bartovi a Líze, aby tu smradlavou bombu zastavili, než bude pozdě.

TRAMVAJ DO STANICE MARGE (S04E02)

Marge se účastní konkurzu na muzikálové ztvárnění hry Tennesseeho Williamse Tramvaj do stanice Touha, kterou proslavil především stejnojmenný brilantní film Elii Kazana z roku 1951. Vzhledem k tomu, že název této epizody zní „Tramvaj do stanice Marge“, je zřejmé, že půjde o parodii s Marge v roli Blanche Dubois. Flanders, jak jinak, má hrát agresivního Stanleyho, což si standardně vyslouží tím, že má absolutně masivní sexpack, pardon sixpack. Prostě je hot, no.

Je tragicky dojemné sledovat, jak Margein domácí život odráží ten Blanchein. Poslech jejího telefonátu s Homerem je vlastně to, co režiséra přimělo ji do role obsadit. Tato epizoda však funguje i jako dvojitá parodie, protože Maggie musí strávit několik dní v přísné školce zatímco Marge zkouší. Pokusy dítěte o získání dudlíku jsou půvabně podkresleny hudbou z filmu Velký útěk z roku 1963. A jen v Simpsonových se to může náhle změnit v jednu z nejnervóznějších a zároveň nejzábavnějších parodií na Hitchcockovy Ptáky.

LÍZA NA STOPĚ ZLOŘÁDU (S03E02)

Líza se zúčastní celostátní řečnické soutěže a je pozvána do Washingtonu na finále. Líza, stejně naivně optimistická jako postava Jamese Stuarta ve filmu Pan Smith přichází z roku 1939, rychle zjistí, že ne všichni mocní sdílejí její úctu k demokracii. Zatímco senátor Smith zjišťuje, že na pozemku, který chce využít pro chlapecký tábor, má být postavena přehrada, Líza zjišťuje, že má být kvůli zisku vykácen les. Jo, pořád je to aktuální a nejen v Americe.

Epizoda Líza na stopě zlořádu je režírována s dostatkem vizuálních paralel k mistrovskému dílu Franka Capry, aby bylo možné přirovnat Lízin obdiv k Washingtonu k obdivu senátora Smithe. Stejně tak její náhlé rozčarování z vlády Spojených států je srdcervoucí. Líza sice nedělá v parlamentu obstrukce, ale svůj vlastenecký projev přepíše na tu nejkritičtější výzvu ke spravedlnosti. 

DVOJÍ STĚHOVÁNÍ (S08E02)

V jedné z nejlepších epizod 8. série s názvem „Dvojí stěhování“ se rodina Simpsonových přestěhuje do Cypress Creeku, kde Homer získá novou práci v modernější elektrárně. Zde v Globex Corporation dostává vyšší plat a větší respekt za to, že motivuje tři chlapy, kteří jsou ve své práci skutečně kompetentní. Další výhodou je, že jeho šéf Hank Scorpio je velmi přátelský. Bohužel se brzy ukáže, že Hank je v podstatě typický bondovský padouch.

Když postupně Scorpio vyjednává se světovými vůdci, vyhodí do vzduchu most, namíří laser na Francii a uvězní muže, který zní jako Sean Connery, do zařízení, které ho pomalu zabije, tento díl odškrtává bingo Bondovských tropů. Homer mezitím zůstává zcela lhostejný ke své roli zlého poskoka. Moc se mu ale nedivíme. Scorpio je nejlepší šéf, jakého kdy měl a popravdě, kdo z nás by nechtěl mít nad sebou člověka, který se upřímně zajímá o své zaměstnance a dokáže je inspirovat k lepším výkonům bez zbytečné kritiky? Jo, Scorpio byl skvělý šéf.

Hudba v bondovském stylu při závěrečných titulcích konkuruje nejlepším písním Simpsonových a zaručuje, že seriál nikdy nevzdal lepší poctu žádnému filmu nebo sérii. Zde pouze litujeme českého překladu epizody, který sice zohledňuje děj, ale vůbec ne pravidla názvů bondovských filmů. originální název „You Only Move Twice“ by se dal lépe přeložit třeba jako: Stěhuješ se jenom dvakrát!.

A to je konec dnešní Simpsonovské topky. Napište nám do komentářů, která epizoda se vám líbila nejvíce, nebo jestli zde nějaká podle vás chybí a proč. Nezapomeňte na lajk, nebo odběr, ať vám nic dalšího od nás neunikne, podívejte se na náš web nebo discord a do dalšího videa zase ahoj!