Alenka v říši divů není u nás natolik silnou značkou, jakou je tomu ve světě. Rozhodně se ale jedná o dílo, které i u nás proniklo do mnoha vrstev popkultury, nedá se tak říct, že by bylo neznámé. Proto ve světě láká mnoho tvůrců k jejímu zpracování. Nejinak je tomu ve světě deskových her, kdy po nedávném Kickstarteru přispěvatelům konečně dorazila hra Wonderland's War. Tato hra s unikátními mechanismy si ihned získala srdce mnoha fanoušků a deskohráčů. A to přestože příběhově nejde nijak do hloubky. Přesto je ze hry cítit předloha především díky schopnostem vymýšleným na míru jednotlivým postavám.

Již samotný úvod v pravidlech krásně ukazuje, co je možné od hry očekávat: Parta čajového dýchánku je zcela příčetná, Červená královna mluví šeptem, Tlachapoud utekl z básně a Alenka se vrací, aby našla stín svého bývalého já. Díky tomuto jednoduchému úvodu víme, o co hráčům půjde. V podání jednotlivých velkých jmen ze světa za zrcadlem se budou hráči snažit obnovit říši divů ku obrazu svému, respektive k obrazu ideálnímu jejich postav.

Základní premisa hry je poměrně jednoduchá. Hraje se celkem na tři kola, každé je rozděleno na dvě fáze. Nejprve hráči získávají karty z otevřeného výběru. Tím mohou i do různých území na mapě vysílat své figurky a později tak být účastníky v souboji. Tato fáze představuje čajový dýchánek. Poté, co každý z hráč získá čtvrtou kartu, přesune svého vůdce na některé z území a započne boj o každé z nich. To je válečná fáze.

V boji je možné získávat body za území, hra má však mnohem větší hloubku, přičemž ne vždy bude chtít hráč vyhrát. Díky tomu je i motivace hráčů mnohem rozmanitější a hra nabízí spoustu zajímavých okamžiků.

Hlavní mechanikou hry je bag-builder, který mohou hráči znát například z her Kvedlalové z Kvedlinburku, případně Zátoky obchodníků. To znamená, že hráč má na začátku hry nějaký pytlík s žetony a s postupem hry bude obsah jak přibývat, tak ubývat. Jak? To záleží na hráči, čajovém dýchánku a samozřejmě i na štěstí.

Hráči získávají během hry i negativní žetony, takzvané žetony šílenství. Pokud je hráči vytáhnou, ztratí v bojové oblasti jednu jednotku a pokračují dál. Pokud se jejich metr šílenství naplní, všechny žetony šílenství se vrátí do pytlíku a šance, že je tak hráči znovu vytáhnou, se zvýší.

Výhodou je, že krom prvního povinného žetonu je možné kdykoli odstoupit z boje. Hráčovy figurky nepřidávají do boje žádnou bojovou sílu, fungují tak jen jako polštář pro vytažené žetony šílenství. Hráč se může vytaženému negativnímu žetonu bránit s pomocí svého štítu, jeho žeton se otočí na rozbitou stranu, žeton se vrátí zpět do pytlíku a hráč může pokračovat v boji. Jde tedy o volbu, zdali se zachránit v tomto boji, případně až příštím. Navíc se štít neobnovuje sám od sebe, takže i to je třeba zvážit.

Dodatečné figurky obyvatel říše divů již mohou nějakou sílu do boje přidávat a samotný vůdce také, přičemž jeho síla jde v průběhu hry zvyšovat. Jejich nasazení do boje je tak další úrovní taktizování.

Aby těch prvků v souboji nebylo málo, nastupují na řadu i různé úkoly, které motivují například skončit boj na konkrétních bojových hodnotách, či s žetonem konkrétní hodnoty bez ohledu na výhru, prohru, případně druhé místo, jež také přináší nějaké ty body.

Celkově záleží hodně na hráči, jak si bude svůj pytlík s žetony během hry modifikovat. V každém souboji mají hráči mnoho motivace na to, kde na bojové stupnici skončit.

Zajímavé je, že na vítěze bitvy si lze sázet. Pokud hráč není v bitvě přítomen, tak může výherce bitvy odhadnout. A pokud to zvládne, získá žeton do své zásoby, pokud ne, získá úlomek šílenství.

Do toho vstupuje pět hratelných frakcí, které mají své vlastní schopnosti ze začátku hry. Další si pak mohou odemknout během hraní.

Ač se hraje jen na tři kola, o zvraty, zajímavé situace a důležitá rozhodnutí není nouze.

To jsou všechno důvody, proč se o hře začalo hodně mluvit, když následně vyšla.

Velice záhy po vydání oznámilo vydavatelství TLAMA games, že se chystá vydat tuto hru i v českém jazyce. Hráči, kteří nemají příliš pozitivní vztah k angličtině, si mohou počkat a užít si hru, až konečně vyjde.

Toto oznámení provází i menší kontroverze. Jelikož každá desková hra chce i svůj chytlavý název, vyhlásilo vydavatelství Tlamagames na své facebookové stránce soutěž o tuto hru. Vydavatelství chtělo vymyslet nějaký originální překlad. Ale i přestože se chtělo vyhnout slovům jako "Alenka", "divů" a "válka", tak v českém vydání tato hra vyjde jako Válka v říši divů. Ač nebyla pravidla soutěže porušena, jistou nevoli to v řadách účastníků přineslo. Každopádně v češtině hra vyjde pod názvem Válka v říši divů.

S vyhlášením soutěže přišlo i oznámení, kdybychom se mohli české verze této deskové hry dočkat. A to někdy v druhém kvartálu příštího roku.

A aby toho nebylo málo, není to jediné oznámení. Wonderland's War se chystá znovu na Kickstarter. Důvodem je dát lidem znovu možnost objednat si Deluxe edici, která obsahuje namísto kartonových figurek pěkné plastové modely, plus i lepší, větší a odolnější žetony. Ač jsou figurky krásné, pokud si je hráči nenabarví, může vzniknout na bojišti poměrně šedý nepřehledný zmatek. Krom toho obsahuje deluxe edice ještě speciálně tvarované míplíky (dřevěné figurky) pro každou frakci a pár dalších kosmetických vylepšení. Je tedy na každém hráči, jakou variantu hry preferuje.