Moderní společenské hry jsou často obdařeny tématem, které mají jak hráče zaujmout, tak jim mají umožnit lépe pochopit případná pravidla. Někdy tak vznikají docela nezvyklá témata. Podobně je tomu třeba v novince od vydavatelství TLAMA games ve hře Válka květů. Pod tímto kreativním názvem se skrývá potřeba čarodějů získávat magické rostliny pro své potřeby. Má to jeden háček, rostliny rostou jen na jednom místě. Proto došlo k dohodě, že si zde budou moct pěstovat rostliny všichni čarodějové z okolí. Právě proto zde vzniká zdravá konkurence, kdy každý z čarodějů chce sklidit co nejlepší úrodu.

Pod touto jednoduchou premisou se skrývá hra s velmi jednoduchými pravidly, vysokou znovuhratelností a také hrozící analytickou paralýzou pro nejednoho hráče. Jde o deskovku vytvořenou firmou Kids Table Board Gaming, ta ji představila světu skrze kickstarterovou kampaň, kde Válka květů požadovala zisk 40 000 dolarů a uspěla s celkovou částkou 133,808 dolarů. Díky tomu se hra mohla dostat až k nám, kde mohla hra vyjít rovnou ve třech verzích.

Fakt, že nejdražší z těchto verzí již zmizela z obchodů, ukazuje, že je o hru zájem. Momentálně dostupné verze v obchodech jsou základní za přibližně šest set korun, deluxe edice přibližně za dvojnásobek. Herně se verze hry neliší, rozdíl je pouze v kvalitě komponentů. Změna je tedy mezi kartonovým a dřevěným dílkem mapy, plus také mezi vílami v podobě dřevěných kostiček, případně rozdílně tvarovaných míplíků, tedy dřevěných figurek.

Pravidlový rámec

Hráči budou během hry pokládat na herní plán destičky s rostlinami a také pokládat víly, které pro ně mají území na mapě držet. Druhů destiček s rostlinami je sice k dispozici rovnou osm, ale ve hře jich bude vždy jen pět. Na herním plánu jsou vyskládány karty se schopnostmi jednotlivých herních dílků, jejich pořadí navíc určuje pořadí, v němž se budou vyhodnocovat schopnosti rostlin.

Hra je jednoduchá, hráč dostane do zásoby dvě destičky a rozestaví se základní mapa. Aktivní hráč jednu destičku zahraje, vyhodnotí a následně si dobere z pytlíku další destičku. U přiložené destičky lze aktivovat buďto silnou akci na dané destičce, nebo slabší na všech přilehlých. Každá rostlina umožňuje buďto přidat vílu na právě přiloženou sazeničku, nebo její schopnosti je přidávají na herní plán jinak.

Na konci hry se bodují i obsazená území. Každé souvislé území na mapě přináší body s ohledem na svou velikost. Hráč s největší dominancí víl získá nejvíc bodů, druhý v pořadí menší bodovou hodnotu a zbytek hráčů je odměněn ziskem pouhého jednoho bodu. Bodová hodnota je vypsána v přehledné tabulce v pravidlech. Pro zajímavost se u prvního hráče jedná o vzrůstající posloupnost po dvou bodech a pro druhého hráče po jednom až do maximální velikosti osmidílného území, kdy jsou bodové hodnoty patnáct a sedm bodů.

Poté, co si hráč vytáhne poslední destičku z pytlíku, odehrají soupeři ještě jedno kolo a mohou se vrhnout na bodování.

To je naprostá většina pravidel, takže je jasné, že je možné hru vybalit a téměř okamžitě začít hrát.

Krom zajímavých schopností čekají na hráče i velmi povedené překlady. Na položené sazenici vždy stojí žeton čaroděje, což pomáhá s orientací.

Do kouzelné zahrady mohou hráči zasadit Hořidřev. Ten při klíčení, tedy při silnější schopnosti, přidá hráč na sousední sazenici pět drahokamů představujících body a také jednu vílu. Pokud je na hořidřevu aktivován růst, tak hráč přidá na sousední sazenici dva drahokamy.

Představení rostlin

Podlezník při klíčení položí dvě víly na nějakou sazenici po rovné čáře od aktivní sazenice a poté jednu za stejných podmínek, ať již ve stejném, případně jiném směru. Při růstu jde o jednu vílu v přímé linii od čaroděje.

Žravěj je schopen aktivovat celé území sousedící s čarodějem. A z něj při klíčení pozřít jednu cizí vílu. V případě růstu dosáhne žravěj jedno pole od sebe pro pozření nepřátelské víly. Tyto víly jsou uvězněné a na konci hry je musí hráč vykoupit po jednom drahokamu každou.

Trnitý popínavý Svízlivec při klíčení přidá do svého sousedství rovnou tři víly. Při růstu se přidá jen jedna víla. A to k čaroději.

Mednice přiláká klíčením dvě víly na každé sousední pole, kde je méně jak dvě víly. Růst v takovém případě přidá jen jednu vílu.

Hvězdonoska je rostlinou přinášející bodový vliv. Při klíčení získá hráč jeden drahokam za každou sousedící vílu. Růst přivede zisk jednoho drahokamu za každou sousedící sazenici, na níž je alespoň jedna víla.

Fazoletky svou silnější schopností umožní přesunout libovolnou jinou uvolněnou dlaždici a přesunout ji někam po plánu. Z destičky se také odstraní nepřátelské víly a hráč získá jeden bod za každou. Slabší schopnost u Fazoletky umožní přesunout nějakou sazeničku, co nesousedí s čarodějem, a přesunout ji na místo, které také nesousedí s čarodějem. V tomto případě ale není z poletující sazenice nic odstraněno.

Smrtobýl ovlivní sousední záhon a z něj přesune jednu vílu na nějakou sousední dlaždici. Hráč získá jeden bod za všechny víly na novém políčku. Růst posune jednu vílu ze sebe, případně sousedního políčka.

To však stále není všechno, protože existují i alternativní jména a schopnosti rostlin, čímž se celý počet možných kombinací na jednu hru dramaticky zvedá.

Závěrečné slovo

Pro naučení se hře existují jakési výukové scénáře. Jak předem připravené sazenice, tak i možnost hrát bez možnosti růstu.

Hra momentálně sklízí uznání deskohráčů a jedná se tak o příjemné překvapení sezóny. Herní partie by měla na třicet minut zabavit jednoho, případně až pět hráčů.

Navíc, jak je u vydavatelství TLAMA games zvykem, i tuto hru doprovází pěkný a názorný trailer s českým dabingem.