Štychové hry jsou svou přímočarostí oblíbené mezi mnoha hráči. Každý hráč zahraje kartu, přičemž nejvyšší číslo stejné (případně trumfové) barvy je bere. Jednoduchý princip, jenž je známý třeba z lízaného mariáše. Deskové hry si s tímto konceptem rády pohrávají a často jej překombinovávají v něco zcela jiného a neočekávatelného. Proto Cat in the Box bylo svěžím návratem k jednoduchosti celého konceptu. Přesto hra získala v kategoriích za nejlepší inovativní hru a nejlepší jednoduchou hru ocenění v soutěži Golden Geek 2022. Unikátnost téhle štychovky spočívá v tom, že ač operuje s čtveřicí barev, tak všechny karty v balení jsou černé. Hra se znovu dostane na pulty obchodů, díky vydavatelství TLAMA games tentokrát v češtině.

Název hry odkazuje na slavný myšlenkový experiment Erwina Schrödingera spočívajícím ve vystavení kočky přesně padesátiprocentní šanci přežití, ovšem jak na tom kočka je ve skutečnosti, se můžeme dozvědět leda aplikací pozorování. Do té doby je tedy kočka mrtvá i živá v rámci teoretické superpozice. Zjednodušeně řečeno, myšlenkový experiment filozofuje o existenci věcí beze svědků.

Štychová hra Kočka v krabici této slavné úvahy využívá tak, že barvy karet nechává hráče volit až jejich zahráním. Na stupnici je každá zahraná kombinace barev označena žetonem hráče a nelze ji po zbytek herního kola zvolit znovu.

Jednoduchých, ale účinných zvratů je zde hned několik.

Hráči si na začátku hry vsadí, kolik chtějí sebrat štychů. Kdo to zvládne, ten získá bonusové body za největší skupinku jeho sousedících žetonů na počítadle karet. Za nesplnění sázky žádný postih není a možný počet požadovaných štychů je dán počtem hráčů.

Přestože barvy jsou pouze čtyři, karet od každé číslice je pět. Na začátku kola hráč jednu kartu ze své ruky tajně odhodí. Může jít o snahu zlepšit svou šanci na vyhranou sázku, případně jen snahu vyhnout se takzvanému paradoxu.

Důležitým pravidlem je ctění barev, ostatně jako v každé štychové hře. Pokud hráč nemůže vybranou barvu zahrát, označí si, že již do konce kola ji skutečně zahrát nemůže. Tím je možné blokovat důležitá čísla soupeřům a donutit je udělat chybu, případně se naopak vyhnout podobné taktice od soupeřů a vlastní chybě tak předejít.

Dostane-li se některý hráč k tomu, že nemůže zahrát žádnou kartu, kolo ihned končí a vyhodnotí se paradox. Člověk, který jej způsobil, nyní získané body za štychy naopak odečte.

Jelikož začínat kolo může být výhoda, hra se snaží férovost dodržet tak, že se hraje na takový počet kol, kolik je hráčů. Dle tohoto počtu se také mění rozsah karet, které jsou ve hře dostupné. Pro tento účel slouží žetony černých koček, které na stupnici vymezí hranici dostupných čísel.

Dokonce je možné nastavit více herních módů. Standardně hrají hráči tak, že obě číselné řady jsou vyrovnané. Jinými slovy hráč, který zahraje čtyřikrát stejné číslo, vytvoří souvislou skupinu. V jiném herním módu je možné mít stupnice posunuté, což pochopitelně mění hru u hráčů, kteří se snaží vyhrát sázku a tedy vytvořit největší souvislou skupinu.

Běžně jsou štychové hry hodně o počítání a pamatování si celého balíčku, aby člověk mohl poslední kola zahrát ideální sérii tahů, které mu přinesou závěrečné body. Kočka v krabici má tu výhodu, že stálým označováním nemusí člověk v paměti nic držet a je možné směle taktizovat po celé kolo.

Ač jsou pravidla dle popisu lehce neintuitivní, po prvním zahrání vše přejde velice snadno do krve i méně zkušeným hráčům. Přece jen jsou zde stále stejná pravidla jako kdekoli jinde. Je nutné ctít barvu. Pokud to nelze, je možné zahrát cokoli jiného, včetně prolomení trumfové barvy, jež přebíjí ostatní.

Nicméně nejen sázky, ale i to, že je i ostatní hráči vidí a mohou se snažit plány soupeřů sabotovat, je součástí kouzla této jednoduché a svižné karetky.

Anglicky se štychová hra nazývá trick-taking, což poměrně dobře ukazuje, jak tento princip působí především na hráče. Česky by se dalo použít slovo zdvih, nicméně moc se nepoužívá. Na tuzemském deskoherním poli lze najít i mnohé další koncepty, které si s tímto herním mechanismem pohrávají.

Šamani také od TLAMA games jsou například zvláštní kombinací taktizování a skrytých rolí. Brian Boru od Fox in the Box zase přináší boj o území v Irsku čelícímu vikinským nájezdům. Liška podšitá: duet je pak kooperativní dvojkovka na motiv Lišky podšité, která již představuje klasičtější štychovku plnou zajímavých zvratů a nutnosti nevyhrát o moc bodů.

Jinými slovy tento herní mechanismus, ač pochází ještě z doby před deskoherní renesancí, má i v dnešní době stále co nabídnout.