Magazín · Téma · v sobotu 9. 7. 2022 12:00
Time's Up Harryho Pottera zabaví i nefanoušky světa čar a kouzel
Článek byl vytvořen ve spolupráci s internetovým obchodem imago.cz.
Vhodná vědomostní a přitom částečně party hra? Něco, co je možné hrát opakovaně, protože vždy záleží spíše na lidech, než na samotných otázkách? To je něco, o co se snaží hry ze série Time's Up. Nicméně různé verze mohou být zaměřené na více specifické skupiny hráčů. A právě verze zaměřující se na Harry Pottera může zabavit jak fanoušky tohoto univerza, tak i kohokoli, kdo se zajímá o fantasy literaturu, či filmy obecně, aniž by se s brýlatým čarodějem vůbec setkal.
My jsme se na tuto verzi hry Time's Upu mohli blíže podívat díky obchodu Imago, který nám tuto hru poskytl.
Každý Time's Up se hraje stejně, maximálně s pár rozdíly. Hráči vytvoří týmy, ideálně se tedy hraje v sudém počtu, ale s různými obměnami lze hrát i v lichém počtu. Z balíčku mnoha karet se vybere třicet náhodných karet. Každá karta obsahuje dvě barvy a v nich slova, je tedy třeba zvolit barvu s níž se bude hrát. Některé verze Time's Upu mají jednu z barev o něco náročnější.
S vybranými kartami se hraje na tři kola. Tým si vezme časomíru, což jsou přibalené přesýpací hodiny o době přesypání písku čtyřicet vteřin.
První kolo jeden z týmu popisuje slovo, či sousloví libovolným způsobem a jeho spoluhráč se jej snaží uhodnout. Pochopitelně není možné říkat slovo na kartě, ať již v české, či jakémkoliv přeloženém jazyce. Synonyma a opisy jsou v pořádku. Spoluhráč má libovolný počet pokusů na uhodnutí, nebo může odhodit kartu a zkusit hádat dál. Poté hraje druhý tým a tak se hráči střídají, dokud nejsou všechny karty uhodnuty.
Druhé kolo je náročnější, protože výraz na kartě je možné popsat pouze jedním slovem a spoluhráč má jen jeden pokus na uhodnutí.
Poslední kolo je pantomima.
Tým s celkově nejvíce body vyhrává.
Zdroj: Andrea Olejárová, Nerdfix.czHarry Potter: Zlo v růžovém. Proč tak nenávidíme Dolores Umbridgeovou?
Na první pohled se druhé, či třetí kolo může zdát náročné. Je ale třeba vzít v potaz, že se od prvního kola hraje se stejnými kartami. Jinými slovy, jde dělat narážky na předchozí pokusy o uhodnutí karty, případně jsou hráči nuceni do opravdu kreativních slov, aby se jejich spoluhráč dobral odpovědi. Navíc si hráči mohou alespoň matně pamatovat, co za karty je ve hře.
Zaměření pouze na tématiku Harryho Pottera má výhodu, že se v průměrné skupině dá lépe odhadnout úroveň znalostí, než třeba jména českých herců a hereček. Zároveň je zde spousta karet, které nemusí nutně odkazovat na univerzum obrýleného čaroděje, ale jde je najít ve větším množství různých fantasy.
Pochopitelně konkrétní kouzelnické formule, nebo jména postav jsou pro neznalce poněkud obtížnější na uhodnutí, nebo napovězení, ale takové pojmy jde před případnou hrou vyřadit, nebo se prostě bavit drobnou neznalostí, to už záleží na typu hráčů u stolu.
Karty jsou celkem tří úrovní obtížností. Nejlehčí představuje obecně známá slova, jako třeba dýně, okřídlený kůň, nebo kuše. Střední obtížnost představuje karty s vyšší náročností na uhodnutí, případně jména postav. Představují tak slova jako ministr kouzel, kouzelnická škola, nebo Brumbálova armáda. Tu nejtěžší obtížnost prezentují konkrétnější názvy ze světa čar a kouzel, například Veritasérum, Krvavý Baron, Profesorka Prýtová, či žaberník. Nutno podotknout, že tyto obtížnosti jsou pro průměrného znalce fantastiky pouze orientační, nikoli směrodatné.
Způsob, jak znalost karet během hry podpořit je rozdat každému hráči počet nad rámec hraného počtu a následně každý jich pár může vyřadit. Tím se hráči mohou s částí balíčku seznámit, čímž se dá hra trochu urychlit a také jde snížit případnou neznalost. Konec konců, nikdo neví, jaké karty měl jeho spoluhráč v ruce a tak je tato výhoda jen drobným benefitem.
Kdyby se snad někdo bál, že se karty rychle ohrají, tak tento strach není na místě. Počet karet je úctyhodných dvě stě dvacet. Každá z karet obsahuje dvě strany, černou a bílou, čímž se počet potenciálně hádaných frází vyšplhá na celých čtyři sta čtyřicet.
Je zajímavé, zvláště v druhém kole, co vše dokáží lidé vymyslet jako nápovědu. Samozřejmě pomáhá hrát ve skupině, kde se lidé trochu znají. Ale zvláště s množstvím obecných pojmů na kartách není nutné mít obavy i pokud jsou ve hře zapálení fanoušci i podprůměrní znalci tohoto univerza. Pochopitelně pomůže, aby všechny týmy měli stejnou úroveň znalostí.
Hra je určena pro čtyři až dvanáct hráčů. Dva, nebo tři týmy umožní, aby hra dostatečně rychle odsýpala a byla zachována rozumná úroveň kompetetivnosti. Samozřejmě týmy mohou být i větší, než dvoučlenné.
Součástí balení, krom karet a pravidel, jsou i přesýpací hodiny a stylový pytlík, do kterého je možné potřebné komponenty sbalit a získat tak mnohem menší balení na sbalení na cesty.