Příjemná cesta lesem, vedle které je místečko jako stvořené pro chvilkové posezení. Stačí jen rozložit deku, chvíli posedět a třeba pojíst nějaké jídlo. A až bude čas vyrazit dál, tak stačí sbalit deku a vyrazit. Nic nebude připomínat onu krátkou, příjemnou, ale vlastně nevýznamnou zastávku. Snad jen tráva, která je po posezení ohnutá a možná z nedostatku světla má trochu jiný odstín. A mezi jejími stébly lze najít pár drobků utrousených během posezení.

Přibližně taková je myšlenka za slavným vědeckofantastickým románem od bratrů Strugackých Piknik u cesty. Dílo inspirovalo i legendární film Stalker režiséra Tarkovského z roku 1979, které se ale od své knižní předlohy docela vzdálilo. A samozřejmě je i předlohou videoherní série S.T.A.L.K.E.R. Fanoušci Zóny jistě netrpělivě očekávají druhý díl. Ale to není jediný způsob, jak do oblasti kolem Černobylu v dohledné době proniknout, protože na platformě Gamefound se chystá i desková hra na motiv této série.

Že je videohra inspirována Piknikem u cesty je známá věc. V knižní předloze kdysi v minulosti přistáli na Zemi mimozemšťané hned v několika různých oblastech po světě, včetně oblasti kolem Pripjaťi. U videohry byl celý koncept naroubován na katastrofu v černobylské elektrárně. V obou případech se jedná o území zvané Zóna, které obsahuje anomálie odporující fyzikálním zákonům a především artefakty, které se nikde jinde na světě nevyskytují. A jako každá nebezpečná místa také příslib bohatství. I zde se najde vládní moc snažící se zamezit přístupu civilistů, ale především lidé, kteří se vydávají vstříc nebezpečí za příslibem bohatsví, snahy odhalit tajemství nebo prostě jen ze snahy přežít v okolním světě.

Co se univerza S.T.A.L.K.E.R.a týká, tak v Zóně číhá víc než jen anomálie a artefakty, ale také zvěř, ať již divoká, či zmutovaná, podivní tvorové nebo lidští nepřátelé. To je základní představení světa, které vyprodukovalo hry S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky a S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat.

O deskoherní adaptaci s názvem S.T.A.L.K.E.R. The Board Game se stará polské vydavatelství Awaken Realms. To je známo mnoha velice atmosférickými tituly jako Tainted Grail: Pád Avalonu, Etherfields, ISS Vanguard nebo třeba Nemesis. Tento krátký výčet několika titulů z jejich portfolia ukazuje hry, které jsou postavené jak na atmosféře, tak na chytrých herních mechanismech.

Nemesis je titul simulující atmosféru prvního a druhého filmového Vetřelce. Titul nezískal oficiální licenci, ale díky tomu bylo možné přinést do tohoto hororového zážitku i jiné archetypy známé všem fanouškům hororů ve vesmíru jako psychické démony, rostliny nebo třeba mutující predátory. U nás vyšla hra díky vydavatelství MindOK.

Zbylé tři vyjmenované hry vydala nebo letos vydá Albi. Tainted Grail je RPG zasazené do dob artušovských mýtů a legend. Etherfields si zase pohrává s konceptem snových říší a jejich prozkoumávání a česky by měla vyjít někdy v příštím roce.

ISS Vanguard je poté sci-fi pohrávající si s konceptem nalezených hvězdných souřadnic uvnitř lidské DNA, a tedy nekolikageneračního hledání odpovědí v neznámé části vesmíru. Této monumentální krabice bychom se měli dočkat česky ke konci roku.

Již popis několika her z portfolia vydavatelství dává naději, že licence S.T.A.L.K.E.R.a je v dobrých rukou. Od deskovky lze očekávat rozsáhlou kampaň, která bude hratelná buď v solo módu, nebo kooperativně až ve čtyřech hráčích. Jednotlivé scénáře sice budou tvořit jeden velký a velkolepý příběh, ale bude možné je hrát nezávisle na sobě, a to jak s rozdílnými spoluhráči, tak opakovaně. Důvodem bude jejich proměnlivost s ohledem na hráčská rozhodnutí.

Pravidla hry zatím zveřejněna nejsou, nicméně ta základní budou mít pouhých šestnáct stran. Plná pravidla pak budou obsahově dvojnásobná. K rychlému proniknutí do nich pochopitelně pomohou i menší výukové scénáře.

Součástí kampaně budou jistě i videa různě představující hru od deskoherních influencerů. Zatím je možné nalézt představení obsahu krabic od Awaken Realms rozeslaných různým světovým deskoherním tvůrcům. Krom obsahu krabice je již ke shlédnutí průchod první kapitolou kampaně. Proto je možné vidět například to, jak důležitý pro hru bude management zvuku. Nejen, že si na něj budou muset hráči dávat pozor při průchodu zónou, aby nenalákali blízké nepřátele, ale také bude možné díky němu vytvářet návnady. Poměrně komplexní systém chování nepřátel určitě přinese mnohé zajímavé zážitky.

Lze očekávat, že kompletní pravidla budou ke stažení jako součást kampaně. Stejně jako další detaily ohledně obsahu všech z mnoha dostupných krabic. Základní podpora kampaně bude fanoušky stát 95 $ a krom základní hry bude možné získat všechny odemčené odměny z kampaně a také rozšíření Zone Survival Mode, tedy mód přežití v zóně. To pochopitelně atmosfericky podpoří buď standies, tedy kartonové figurky s plastovým podstavcem, nebo kosmetické rozšíření v podobě figurek jak pro samotné stalkery, tak pro mutanty nebo anomálie.

Začátek kampaně, a tedy více detailů, je možné očekávat do několika dnů, konkrétně je start naplánován na úterý 13. 6. Projekt má zatím skoro čtyřicet tisíc sledujících a lze očekávat úspěch kampaně. Hry samotné bychom se měli dočkat příští rok.

A komu by se nechtělo čekat, tak stejnou inspiraci sdílí již vydaná Zóna: Tajemství Černobylu. Tato deskovka z roku 2019 sice nezískala licenci videohry, ale zato již má češtinu díky vydavatelství Blackfire.