Desková hra Ztracený ostrov Arnak z rukou českých autorů se dostala na pulty obchodů v roce 2020. Navzdory faktu, že se jedná o autorskou prvotinu, hra se mezi hráči dočkala velmi příznivého přijetí. Není proto překvapením, že autoři vytvořili i rozšíření. To je již nějakou dobu dostupné v anglickém jazyce, v tom českém se na pulty dostala až nyní.

Hra si po celém světě vydobyla u hráčů velkou pozornost chvíli po svém vydání. Důvodem byla méně běžná kombinace mechanismů worker-placement, tedy umisťování pracovníků, a deckbuildingu, tedy stavby balíčku v průběhu hry. Oba mechanismy navíc obsahují nějaké mechaniky navíc, které hru povyšují nad konkurenci.

Tématicky chtějí hráči probádat dosud neprozkoumané oblasti tropické divočiny a najít všechna tajemství ukrývající se na ostrově Arnak (v originále se hra jmenuje Lost ruins of Arnak, tedy doslovný překlad je Ztracené ruiny Arnaku). Zároveň je nutné o své výpravě informovat širokou veřejnost, proto je jedním z mechanismů hry i bádání a publikace. Ač se jedná jen o jednoduché posouvání žetonů po stupnici bádání, přidává to hře jistý punc akademičnosti, přičemž hráči se tak mohou lépe vžít do kůže slavných dobrodruhů objevitelů, z nichž nejvíce přijde na mysl Indiana Jones.

Další z mechanismů je umisťování pracovníků. To vždy stojí nějaké cestovní náklady. Ty je možné platit penězi, využít z karet, případně z různých dalších zdrojů. Některá místa na herním plánu nejsou na začátku hry objevené a je možné je objevit až během hry. V takovém případě jsou náklady na výpravu ještě větší, ale hráč tím získá i minimálně jednu zlatou sošku, která sama poskytuje body.

Pokud chtějí hráči umístit pracovníka na dosud neprozkoumané území, tak si vyberou jedno náhodné z balíčku a umístí jej na plán. K němu přijde i tajemný strážce, kterého je nutné porazit, jinak získají hráči do svého balíčku kartu strachu. To je sice nepříjemné, ale nijak fatální. Bez ohledu na to, zdali je strážce poražen či nikoli, tak další hru mohou ostatní hráči toto již objevené místo navštívit, případně pochopitelně objevit své vlastní.

Tento prvek přidává hře zajímavý a skoro kooperativní rozměr, kdy se různé výpravy dělí o své objevy.

Co se stavby balíčku týká, tak hráč z balíčku na začátku kola vždy lízne pět karet a poté s nimi operuje. Některé jdou zahrát instantně a neukončí tah, jiné ano. Každou kartu lze použít buď pro její efekt, případně pro její cestovní náklady, pokud chce hráč někam vyslat své pracovníky, jak bylo zmíněno víše.

V případě nákupu karet jdou ty nově získané na spodek dobíracího balíčku. Tím hráči získávají dobrou kontrolu nad svými kartami. S trochou šikovností je možné ve stejném kole kartu koupit a dostat ji na ruku.

Hráči sice mají jen dva archeology, ale jelikož hraní karet a vysílání pracantů jsou na sobě nezávislé akce, může hráč klidně odehrát mnoho akcí před vysláním své figurky na plán, případně je naopak vyslat a poté hrát jen za pomocí karet. Záleží pouze na jeho šikovnosti a strategii.

Přestože hra trvá jen pět kol, získají hráči mnoho zajímavých tahů a herních rozhodnutí.

Navíc hráči mají mnoho cest, jak se dobrat k vítězství. Mohou objevovat nové lokace, porážet strážce, provádět bádání a publikace, případně třeba i nakupovat velké množství karet, které také mají svou bodovou hodnotu. Karty strachu, které hráč získává, mají naopak záporné body. Je možné jít všemi směry. A nebo se na nějaký vykašlat a soustředit se jen na pár možností.

Již v základní hře jsou dvě mapy. Rozšíření přinese krom jiného i dvě stupnice bádání. Ty jsou na herním plánu vedle herní oblasti, je možné tím tedy značně zvýšit variabilitu jednotlivých map.

Nové předměty, artefakty a i tajemná skrytá místa a jejich strážci jsou samozřejmostí.

Největším lákadlem a hlavním motivem rozšíření jsou vůdci. Hráči získají na výběr jednu z šesti unikátních postav, k čemuž se váží jak schopnosti, tak i karty startovního balíčku.

Každý z vůdců má několik specifik, které hraní za ně dělají zážitek z hry značně rozdílným oproti dalším postavám.

První možnou hratelnou postavou je kapitán. Jeho hlavní výhodou je, že má rovnou tři archeology, kterým velí, může tak oproti jeho kolegům na hrací plán vyslat o jednoho pracanta víc. Také má na svém plánu tábora políčko "povolání odborníka", čímž může využít pomocníka, který nebyl zatím žádným hráčem vybrán. Tyto mocné bonusy jsou ale vyváženy kartou Skrytý strach v základním balíčku. Pokud se jej hráč zbaví, dostane normální strach, ale také drobný bonus.

Další hratelnou postavou je Sokolnice. S pomocí nejrůznějších efektů a také na začátku každého kola se žeton sokola posune na pětiúrovňové stupnici o jedna. Jako akci může hráč věrného ptačího pomocníka povolat zpět a celý postup na stupnici tím vyčerpat. Jako odměnu si může hráč vybrat jeden z vyobrazených dosažených bonusů. Ty jsou na každé úrovni, vyjma té první. Poslední dvě odměny jsou velmi silné, konkrétně umí aktivovat jednu z odhalených lokací na mapě. Předposlední bonus umožňuje aktivovat základní odhalenou lokaci, nejvyšší stupeň dokonce i silnější.

Baronka se poté soustředí na výbavu. Vždy začíná kolo s kartou Expresní výbava na ruce. Díky ní je možné získat koupenou kartu rovnou na ruku, nikoli na spodek balíčku. Zároveň Baronka získává minci na začátku každého kola, vyjma prvního. Tím se pro ni výbava stane ještě dostupnější.

Opakem Baronky je Profesor, který se místo na výbavu soustředí na artefakty. Jednak má tři ve svém vlastním soukromém obchodu a nikdo jiný je nemůže koupit, jednak získává zdroje, které může utratit pouze za artefakty. Ať již za jejich nákup, nebo za jejich aktivaci.

Průzkumnice je poté zajímavou alternativou ke Kapitánovi. Sice má jen jednoho míplíka, ale na druhou stranu s ním může pohybovat. První pohyb je zdarma, druhý stojí surovinu. V polovině hry získá ještě jeden žeton umožňující pohyb také za surovinu. Pohyb funguje tak, že hráč vezme žeton umožňující pohyb a položí jej na herní pole, čímž si zabrání k opakovanému vstupu na dané pole. Jinými slovy může průzkumnice vstoupit na každé místo pouze jedenkrát za kolo.

Poslední postavou je Mystik. Ten operuje s kartami strachu. Konkrétně pokud se této karty hráč zbaví, položí jej do svého zvláštního odhazovacího balíčku, přičemž poté může používat tyto karty k rituálům, které poskytují nejrůznější bonusy. Hráč si standardně lízne plnou ruku, tedy pět karet, poté si dolízne jednu kartu strachu. Je tedy možné, že se mu balíček vymkne z rukou, bude-li se moc bát. Navíc provedení rituálu není jen tak, hráč se musí zbavit jedné ze základních karet, případně použít sošku získanou z objevu nových území.

Rozšíření Velitelé expedic tak hráčům přináší velké množství obsahu a možnost ponořit se do prozkoumávání a objevování ztraceného ostrova v novém a přesto známém kabátu. Vše, co bylo dobré na základní hře, bylo zachováno, přičemž přibylo několik nových prvků, které hratelnost velmi příjemně osvěžují.

O kvalitách tohoto rozšíření něco vypovídá i cena udělená serverem Board Game Revolution, kde Velitelé expedic získali cenu "Rozšíření roku 2021"