Záhada z doby osidlování Ameriky známá jako zmizení osady z ostrova Roanoke. Ostrov se dnes nachází v Severní Karolíně. Legenda vypráví o tom, že osadníci měli nedostatek jídla. Loď s gubernérem Johnem Whitem odplula zpět do Anglie a měla tento problém vyřešit. Ale kvůli válce se Španělskem nemohla opustit Anglii žádná loď, proto se cesta zpět zpozdila o tři roky. Až poté se mohl guvernér White nalodit na loď a připlout zpět. Výprava však nalezla osadu zcela opuštěnou. Nikde nebyl žádný přeživší, ani žádná těla. Jedinou stopou bylo slovo Croatoan vyryté na kmeni stromu, jméno nedalekého ostrova. Ten však nebyl prozkoumán, protože kapitán zastávku odmítl kvůli bouři prozkoumat. Tak vznikla záhada, která fascinovala mnoho historiků i badatelů po mnoho let.

Záhadné zmizení bylo objeveno v srpnu léta páně 1590. Jedno z vysvětlení záhady jsou zápisky cestovatele Johna Lawsona, jenž tuto oblast roku 1701 navštívil a narazil na indiánský kmen Croanoke, jenž se vyznačoval světlými vlasy a tvrdil, že jeho předci byli bílí lidé. Další teorie zahrnují teorii indiánské msty, prosté vyhladovění, případně přesun někam do hlubin amerického kontinentu.

Diváci hororových filmů a seriálů mohou znát tuto záhadu díky seriálu American Horror Story, který svou šestou sérii pojmenoval Roanoke. Nejde samozřejmě o jediné zmínky této záhady v moderní popkultuře. Nicméně zastřená historie se do lidové popkulturní znalosti propsala i díky čarodějnickým procesům, které byly iniciovány roku 1692 ve městě Salem, tedy asi století po zmizení ztracené kolonie.

Desková hra Pagan: Fate of Roanoke čerpá inspiraci právě z propojení čarodějných procesů a záhadného zmizení osadníků z kolonie. Tato asymetrická desková hra pro dva hráče před sebe staví čarodějnici skrytou mezi osadníky a lovce čarodějnic, který se ji snaží odhalit.

Hra se objevila prvně na Kickstarteru v roce 2022 a požadovala pouhých 20 000 eur. S podporou přes dva tisíce lidí vybrala hra přes 100 000 eur.

Na konci předchozího roku oznámilo vydavatelství REXhry, že tuto hru vydá. A to rovnou se všemi rozšířeními v českém nákladu.

Hra začíná vyskládáním devíti karet obyvatel. Z balíčku podezřelých, jenž obsahuje stejné postavy, si čarodějnice jednu postavu lízne a tím získá svou identitu.

Hra může skončit čtyřmi způsoby. Čarodějnice vyhraje tehdy, kdy úspěšně provede rituál, případně pokud lovec zlikviduje třetího nevinného podezřelého. Lovec vyhraje v případě, že se mu mezi podezřelými podaří zlikvidovat čarodějnici, případně pokud si lízne celý balíček podezřelých, tedy s jistotou zjistí, kdo čarodějnicí je.

Hráči mají každý svůj balíček karet, který určuje jejich možnosti. V tom lovcově lze najít karty lokací, událostí, spojenců a vyšetřování. Balíček čarodějnice jako svůj arzenál používá karty kouzel, očarování, lektvarů a dovedností fámulů, což jsou malá stvoření převlékající se za běžná zvířata, která ale mají na vesničany velký vliv.

Také má každý z hráčů tři žetony, skrze něž určují hráči své akce. Může jít o aktivaci některého z podezřelých vesničanů, protože i oni mohou poskytnout své služby, ale také o některou z akcí striktně vyhrazenou pro jednu, případně druhou stranu konfliktu. To umožňuje hráčům lízat nové karty, aktivovat vesničany, získávat vliv nebo jej utrácet. Lovec se pochopitelně bude snažit získat co nejvíc stop, aby mohl čarodějnici odhalit, ta jej naopak bude mást.

Lovec má tři stejné žetony, ale čarodějnice má dva pařáty a jednoho krkavce. Ten představuje žeton fámula a umí spouštět některé silnější akce.

Hráči tak mají dost možností, jak svého protivníka přechytračit, bojovat spolu a nebo si přichystávat falešné stopy, přičemž to vše by měli hráči zvládnout přibližně za hodinu.

Pokud by si chtěli hráči hru osvěžit, tak si mohou do hry přidat některý ze scénářů.

Nicméně hra již v základu předpokládá existenci rozšíření, které umožní balíček upravit a přijít tak s novými možnostmi. V pravidlech je sice použit výraz "deck building", ale správně by se mělo jednat o "deck construction", protože se jedná o stavbu balíčku před hrou a nikoli při ní.

Jelikož REXhry slíbily vydání i všech rozšíření, tak je o zábavu postaráno i pro hráče, kteří chtějí mít zážitek ze hry velmi rozsáhlý.

První rozšíření Pagan: Beyond the Palisades přináší do hry šero (gloom). To symbolizuje čarodějčinu spřízněnost se zemí a umožňuje tak provádět mocné akce. Nicméně je možné tuto novou surovinu z karet vyčistit, pokud se tím odebere každý kousek šera, tak je daná karta odstraněna. Tím se dynamika celého souboje obou stran konfliktu může snadno změnit.

Pagan: Close Encounters přináší náladu, kterou si lovcova přítomnost vybírá na obyvatelích Roanoke. Lidé tak stále více žijí ve strachu. Trocha vlídného slova, přičemž rázem je možné si obyvatele kolonie naklonit ve svůj prospěch.

Rozšiřující balíček Pagan: Mind Games přináší do hry možnosti a určitě zaujme fanoušky blafování. Donutí hráče buďto hádat každý další krok, nebo umožní splétat ještě složitější plány.

A konečně rozšíření Pagan: Trials of Old obsahuje nové aspekty vyšetřování. Ale nejen na straně lovce, který má nové metody intenzivního zkoumání, ale i nové metody, jak se před ním může čarodějnice ukrýt.

Hra rozhodně působí zajímavě jak po mechanické stránce, tak i díky ilustracím od ilustrátorky Maren Gutt.

O kvalitách hry mluví jistě i ocenění z roku 2018, kde vyhrála dánskou cenu za design Otto na Festivalu za nejlepší hru výstavy. A to ještě ve formě prototypu.